Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Brugen af ridehjelm
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 16:50

Hvad er årsagen til, at ryttere tror, de er udødelig på en hest? Jeg har svært ved at forstå, at mennesker har lyst til at udfordre livet, ved at sætte sig op på en hest uden ridehjelm.

Der laves idag så mange smarte ridehjelme, så det kan ihvert fald ikke være noget med, at man ikke ser smart ud - og hvis det er det, er det så ikke lige meget, hvis det kommer an på at overleve et styrt???

I forhold til mindre årig rytter, burde det være forældrenes ansvar at de bærer hjelm. Jeg er målløs, når jeg ser billeder af såkaldte små piger, der galopperer rundt på deres ponyer uden ridehjelm - hvad er det der sker???

Men ikke mindst forstår jeg ikke pointen i, at når man bliver 18 år, så kan man klare hele verden - tror man så, at man ikke kan blive slået ihjel, hvis man falder af, eller at man har lim i sadlen, så man ikke kan falde af??

Tænk at de forældre der rider, vælger at sætte deres børn og familie på spil.....

Eller beridere der udviser et dårligt forbilleder af de andre på rideskoler.....

Hvad kan få ryttere og hestefolk til at værne noget mere om sikkerheden??

hvis alle bar ridehjelm, var der ingen der ville tvivle på spørgsmålet omkring at bærer den også...

0
0
Svar på denne tråd

kunne-....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 19:40

Kunne ikke være mere enig. Nu er jeg så selv en 18 årig, men jeg bruger hjelm -endda en af de der gamle, grimme med "ører" , men nu er det jo heller ikke planen at jeg skal ud og scorer når jeg rider min hest.

Desuden ville min mor også blive eddike sur, hvis jeg ikke brugte den.

Jeg kan slet ikke se grunden til ikke at bruge den? Men selvfølgelig er det det samme med cykelhjelm, men det har jeg aldrig lært at bruge.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

ridehjelm
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 20:06

Det er lige netop det. Mine forældre har altid sagt at uden hjelm, sa er der ingen hest!

Jeg har heller ikke brugt cykelhjelm siden jeg var 16 - og det er 10 år siden nu. Det er egentlig ret dumt, men jeg føler jeg har mere styr på cyklen end jeg kan have på hesten.

Men dejligt der er nogle der støtte mine holdninger. På hestegalleriet har der været meget negative holdninger om brugen af hjelm. Ja jeg tror sku de alle sammen kommer med makeup og stilletter ude til hesten.

Held og lykke med hesten- fortsæt din rideture med hjelmen, så har vi da gjort hvad vi kan.

Mvh Louise

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 21:31

jeg er også en af dem der troligt tager hjælmen næsten hver gang, både for at være et godt forbillede og fordi jeg har min hjerne for kær...

0
0
Svar på denne tråd

Hjelm på
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 23:42

Jeg har ALTID hjelm på - eller nej. Jeg har skridtet min gamle hest uden hjelm, og der er en fjordhest ude i stalden jeg får lov til at skridte af og til af og til, (ok det ser sjovt ud på skrift!), der bærer jeg heller ikke hjelm. Men ellers, altid. Den har mindst en gang reddet min hjerneskal, så det tør jeg ikke undlade.

/Lene

Min elskede Basse, 15/09/08.

When a loved one becomes memory, memory becomes treasure.

Nu med Cargo B

0
0
Svar på denne tråd

Ridehjelm
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 08:08

Har i cykelhjelm på`?? - er det ikke det samme ??

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

-ifol med Saxo Højgård, termin 9 maj.

0
0
Svar på denne tråd

Hjelm eller ej.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 08:49

Jeg er en af dem som "mangler" noget hvis jeg sætter mig op på en hest uden hjelm. Og heldigvis har min søn "arvet" denne vane. Han sætter sig ALDRIG op på en hest uden hjelm og sikkerhedsvest.

På den rideskole hvor han rider er det påbudt for unge under 18 år at bære ridehjelm og sikkerhedsvest. Så helt fra lille af er det bare blevet en god vane at have hjelm og vest på for det havde de andre jo også.

Og det er et spørgsmål om vane..... ligesom med sikkerhedssele i bilen.

Fatter ikke dem der tør ride uden hjelm... men det er jo deres valg.

/Lisbet

Smilet er ligesom et lys i sjælens vindue, der viser, at hjertet er hjemme.

0
0
Svar på denne tråd

lisbet65
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:22

er det også et krav at de har vest på i dressur???

- ja, jeg er så en af dem der sagtens kan tage ud at ride uden hjelm .. som regel når jeg rider dressur hjemme har jeg ikke hjelm på .. dog har jeg den altid på når jeg springer og ellers er på rideskolen.

0
0
Svar på denne tråd

Så kører den igen igen...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:28

Søg på "Ridehjelm" herinde og de første mange mange "ridehjelmsdebatter" popper op.

Brug af hjelm og andet sikkerhedsudstyr deler vandene herinde og sådan er det. Når nogen kommer og er lidt "hellige" ser man en tendens til at folk bliver obstonatiske i stedet og det er jo ikke meningen at de skal smide hjelmen, men meningen at de skal begynde at bruge den!

Det jeg prøver at sige er: ALLE ved at det er bedst at bruge hjelm, ikke alle gør det og dem om det. Er det virkelig nødvendigt at starte hjelmdebatten igen igen igen?

Med venlig hilsen

Malou der rider med både hjelm og vest.

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA - ENDURANCE

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

Ridehjelm.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 10:09

Jeg synes da det er en god debat, selvom det deler vandene. Jeg synes dog ikke man kan sammenligne at ride med hjelm eller at cykle med hjelm. En hest kan pludselig blive forskrækket eller reagere uventet. Det kan da også ske med en cykel, men det er som regel mere sjældent at en cykel bare ræser frem og vipper op med bagenden.

Desuden har jeg aldrig forstået hvorfor knallertkører er påbudt at have hjelm på, når ryttere ikke er. Selvfølgelig kan man jo ikke altid stole på de andre trafikanter, men er det bedre at ride i trafikken end at køre?

Jeg vil da godt indrømme at jeg et par gange har haft redet uden hjelm. Men den er nu hurtigt kommet på igen. Og den har da også været i brug et par gange, senest her i efteråret hvor jeg faldt lige ned på hovedet. Mine børn får også klar besked at de skal have hjelmen på når de skal ride.

Man kan jo selvf. sige at det er folks eget ansvar, men i sidste ende er det samfundet der skal betale via skatten. Og i øvrigt kan det da ikke være supersmart at sidde som en grøntsag i en kørestol med lidt savl i den ene mundvige, mens man venter på at ens hjemmehjælper kommer og tømmer bleen.

Heldigvis hører man da ikke tit om at det går galt. Men tror det går galt flere gange end man egentlig er klar over.

0
0
Svar på denne tråd

Piff...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 10:53

Ja det er påbudt til alle under 18 år i alle former for ridning. De har veste i alle mulige størrelser til udlån hvis man ikke har sin egen.

Super godt...

/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 10:55

super godt .. måske for de yngre og mere urutineret.. men synes godt nok at vesten er hæmmende i dressur

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på hvilken vest.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 11:06

Det kommer nok an på hvilken type vest man rider med.

Jeg rider normalt ikke med vest - kun hjelm - men nu skal jeg til at tilride min unghest til foråret - ja så er det helt sikkert at jeg anskaffer mig en god sikkerhedsvest.

Skildpaddemodellen er super god....

/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 11:08

den model har jeg selv, har haft den i et par år efterhånden ..- da den er et krav til ponyspringstævner

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 11:21

-altså at have vest på selvfølgelig

0
0
Svar på denne tråd

Lille historie.
Forfatter: 
Dato:  19-11-2008 22:01

Godt at sætte debatten igang igen specielt efter hende ponypigen som døde på fyn for 2uger siden!

Jeg er også så meget vanemenneske at jeg aldrig har siddet på en hest uden hjelm. Det er hverken for at være hellig eller andet det er bare en vane.

Som jeg er glad for:

Sidte vinter var jeg ude at springe på min hest. Efter springet blev han overivrig så han får simpelthen krydste forbene mens han drejer skarpt. Resultatet er at han styrter i fuld gallop lige på hovedet. Fordi han slår en kolbøtte lander jeg også på hovedet med hele hesten oven på mig. Han rulledede henover mig bagefter. Av.

Resultat: Masser af forstuvet og trykkede lemmer. Det havde en vest kunnet afhjælpe men den brugte jeg jo ikke.

Efter min nakke scanning fik jeg at vide at jeg var sluppet med en forstuvet nakke. Og at den eneste grund til at jeg ikke havde brækket nakken var fordi min ridehjelm havde taget meget af slaget. dvs. at jeg var ca. 3mm fra at være enten lam eller død som 19-årige.

Håber at dem som gider læse historien kan se pointen.

Og til jer uden ridehjelm-> I har ikke slået jer slemt nok... endnu.

'Kunne du ikke tænke dig at sælge din hest?' - Min forhåndværende bankmand.

- pas på tørv... min er allergisk -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider