Hejsa,
Jeg for nylig købt en sød og dejlig unghest på bare 3 år. Hun er tilredet for snart 1/2 år siden og i stald og på bane er hun rigtig sød og medgørlig.
Jeg har ikke været ude at ride på tur med hende endnu, men har trukket en del ture med hende. Og på disse ture er hun meget nervøs. Ikke så meget ift. trafikken, men farer sammen pga. vejskilte, riste, dæksler i vejen, læskure osv. osv. osv. ALT er simpelthen frygtelig farligt.
Da hun nu er en unghest ville jeg jo rigtig gerne, at en del af ridningen foregår på tur - for det må jo alt andet lige være noget mere interessant for hende end at rende rundt på bane og i ridehus hele tiden. Men jeg synes det er svært, når hun er SÅ bange for alting. Jeg har prøvet at have godbidder med på trækketurene - og hun spiser dem også, men danser rundt med store opspilede næsebor alligevel. Og jeg har faktisk svært ved at holde hende.
Er der ikke andet at gøre end at blive ved og ved med at tage hende ud på trækketur ? Det er ikke særligt sjovt at gå tur med 600 kg. dansende, spjættende, nervøs hest. Og for at være helt ærlig har jeg heller ikke megen lyst til at sætte mig på ryggen af hende, når hun er sådan.
Jeg tager hende på tur i grime + longetov (så jeg har lidt snor at give af når hun bliver bange for noget - og ikke rykker armen i stykker på mig).
Har en halv aftale med en anden opstalder om at tage på en lille skridt-tur sammen med hende og hendes hest. Men da det er temmelig svært at få til at passe med at vi begge har tid og det er lyst, så efterlyser jeg andre tips og tricks.
Og tror I jeg skal regne med, at når hun er så nervøs nu, så bliver hun aldrig en nervefast tur-hest? Eller er det mon bare alderen ?
Håber på gode ideer og forslag 
Hilsner
Tea