Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest på "skovtur"
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 11:32

Hejsa,

Jeg for nylig købt en sød og dejlig unghest på bare 3 år. Hun er tilredet for snart 1/2 år siden og i stald og på bane er hun rigtig sød og medgørlig.

Jeg har ikke været ude at ride på tur med hende endnu, men har trukket en del ture med hende. Og på disse ture er hun meget nervøs. Ikke så meget ift. trafikken, men farer sammen pga. vejskilte, riste, dæksler i vejen, læskure osv. osv. osv. ALT er simpelthen frygtelig farligt.

Da hun nu er en unghest ville jeg jo rigtig gerne, at en del af ridningen foregår på tur - for det må jo alt andet lige være noget mere interessant for hende end at rende rundt på bane og i ridehus hele tiden. Men jeg synes det er svært, når hun er SÅ bange for alting. Jeg har prøvet at have godbidder med på trækketurene - og hun spiser dem også, men danser rundt med store opspilede næsebor alligevel. Og jeg har faktisk svært ved at holde hende.

Er der ikke andet at gøre end at blive ved og ved med at tage hende ud på trækketur ? Det er ikke særligt sjovt at gå tur med 600 kg. dansende, spjættende, nervøs hest. Og for at være helt ærlig har jeg heller ikke megen lyst til at sætte mig på ryggen af hende, når hun er sådan.

Jeg tager hende på tur i grime + longetov (så jeg har lidt snor at give af når hun bliver bange for noget - og ikke rykker armen i stykker på mig).

Har en halv aftale med en anden opstalder om at tage på en lille skridt-tur sammen med hende og hendes hest. Men da det er temmelig svært at få til at passe med at vi begge har tid og det er lyst, så efterlyser jeg andre tips og tricks.

Og tror I jeg skal regne med, at når hun er så nervøs nu, så bliver hun aldrig en nervefast tur-hest? Eller er det mon bare alderen ?

Håber på gode ideer og forslag

Hilsner

Tea

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med selskab?
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 13:30

En god rar ældre sikker hest er lykken for sådan en unghest. Min gamle hoppe har mange gange fungeret som støttepædagog for nye/unge heste i naturen. Hun er roen selv - og det smitter af.

Hilsen Jannie
med Super Sisse og Sammie Superstar :-)

www.nokke.dk

webdesign og grafisk arbejde

0
0
Svar på denne tråd

Afsted med en anden
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 13:54

Jeg har fået min unge 4 års for under 2 mdr. siden og vi har været på ture både med selskab og alene.

Ham jeg købte Granat af, sagde at jeg nok ikke skulle ride afsted alene, da han godt kunne være lidt vågen. Det råd har jeg naturligvis lyttet til. Startede hjemme i skridt på "bane" (det er en fold) med en selskabshest (som iøvrigt kun er 3 år). Så skridtede vi en lille tur med selskab og turene blev længere og længere. Pludselig var selskabshesten byttet ud med en anden 3 års nytilreddet frieser og det var pludselig Granat der "var den store". Det har fungeret rigtig godt for mig, og nu kan vi ride afsted alene uden problemer. Men vågen vil han nok altid være, nu kan jeg bare kontrollere det ;-) og lader ham kigge, hvis der er noget farligt.

Han har lært, at hvis han overvinder "sin frygt" og går tæt på det farlige, så vanker der masser af ros og godbidder, som jeg altid har i lommen, når jeg rider på tur.

Held og lykke med turene - enten til fods eller på ryggen af dyret.

KH Dorthe S

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 14:07

god erfaring med at lære hesten at stoppe når jeg beder den om det. Og så ellers ride for lange tøjler. Begynder den at gå for hurtigt bremser man den lidt ned eller stopper helt. Når jeg rider ud får de lov til at kigge på tingene og evt. snuse til dem.

Godbidder er jeg ikke afhængig af. De skal kun gives når hun er faldet til ro, da du ellers kan forstærke det at hun skal passe på hele tiden.

Nu ved jeg ikke om hvordan hun har det med at være væk fra de andre heste, men start gerne i det små, så hun ikke når at få stresset sig så meget op at det er svært at få ro på hende igen.

Det bedste er dog at have en ældre hest med som er vant til at komme på tur.

Det kan også være det bliver bedre når hun falder mere til og kommer til at kende dig og dine signaler bedre.

Held og lykke med at få en dejlig skovturshest ud af hende:)

0
0
Svar på denne tråd

Bøhmænd
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 18:28

Måske skulle du se på hendes kost??

Får hun meget stivelse, så kan hesten godt se bøhmænd over det hele :-)

0
0
Svar på denne tråd

skovtur..
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 18:42

Jeg ville tage en ældre hest med. og gå nogle flere ture.

Ja jeg havde min unghest hjemme gik jeg med hende ca. 4 gange om ugen i skoven.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

-ifol med Saxo Højgård, termin 9 maj.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 19:22

Hej igen - og tak for jeres svar

Jeg kan jo godt høre at det med en rolig hest som ledsager er vejen frem. Den var jeg også selv nået frem til, men da det ikke er så let at få arrangeret, havde jeg lidt håbet på at der var andre "genveje". Jeg står opstaldet et sted hvor der primært er børn med ponyer - og jeg vil nok helst have en voksen med, som ved hvad der skal gøres hvis "kræet" smider mig af og sætter af i vild flugt

Men jeg prøver at få en aftale i stand med hende jeg havde snakket med om det tidligere.

I dag tog jeg hende i øvrigt med ud umiddelbart efter ridning i ridehuset. Med trense, sadel og skridttæppe og det hele. Og hun gik meget mere afslappet. Vi mødte faktisk bare en enkelt heste-spisende kampesten - ellers gik det rimeligt. Så jeg tror jeg også vil prøve den med at træne og krudte af først - og så gå tur bagefter .. evt. med trensen.

Mht. kosten så får hun hel havre + Travo E ... så der er masser af stivelse. Men jeg er desværre 100% ukyndig inden for fodring og derfor får hun bare samme kost de øvrige opstaldede heste får (og som iøvrigt også er det hun har fået indtil jeg købte hende for 2 mdr. siden. Men måske jeg skulle få en foder-kyndig til at kigge på den del. Desværre er hun ekstremt kræsen og nye ting skal introduceres i meget glidende overgang. Det har jeg erfaret da jeg begyndte at blande biotin i hendes foder. Puuuhha - hun mente det var slemt

Hilsner

Tea

0
0
Svar på denne tråd

At stoppe
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 07:37

En genvej tror jeg ikke det er, men det har været løsningen for mig, der havde en hest, der var ekstrem bange for køer. han dansede rundt med halen løftet og rendte en dag ned af en skrænt med mig.

Vi trænede at gå hvor jeg bad ham om via forskellige kommandoer(hhv højre side, venstre side og bagved) og frem for alt STOP og bliv stående!

Efter 4 uger hvor vi havde trænet det va 5 dage om ugen bare lige 10 min, så kom vi forbi nogle køer der stod 20 meter fra vejen. Han begyndte at puste sig op, men jeg pararede ham og så stod vi der indtil han sukkede og sænkede halsen lidt. Derefter gik vi forbi de faaarlige køer, der pludselig ikke var så farlige mere :)

Mvh. Anna

Se min hjemmeside med over 10.000 billeder.

Foredrag tilbydes

www.zink-mortensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

unge heste..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 09:17

Jeg har lige købt en 5-års fra en salgsstald hvor jeg heller ikke tror den har prøvet at komme på tur før. Anden gang jeg red hende hjemme var vi på tur. Jeg havde en ledsager med(som er min underviser), som befalede mig at have lange tøjler hele tiden. Det var rigtig svært for mig, men jeg er SIKKER på at det er det der gør det vigtigste udfald. Hun er også lidt af en bøf at trække med osv, men hun er faktisk nemmere at få forbi ting hvis jeg sidder på hende.

Har ikke redet alene endnu, men hun går næsten hele tiden flere meter foran de andre, og hun ELSKER det!

Hvis man rider med lange tøjler så slapper man selv bedre af og det signal man giver hesten ved at samle tøjlerne betyder jo at enten skal den lave noget, eller at der kommer noget den burde være bange for- også blir den bange for det.

Lange tøjler, og selskab-ihvertfald indtil man ved hvordan den reagerer..

Mvh. Anne

Tora & Lokka<3

Mine to dejlige tøser

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider