Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvordan lærer man hesten
Forfatter: 
Dato:  04-11-2008 16:19

at vise respekt for dens ejer.

Min hopper er en med et meget stort ego.

Hun bestemmer i øjeblikker selv hvornår hun vil i trailer.(er i gang med at træne det)

og hvis det ikke lige passer damen så bukker hun eller stejler.

hun er fin nok i stalden. men så snart man forlanger noget af hende. så for man bare fingeren.

så håber i kan komme med nogen gode råd.

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  04-11-2008 16:52

træne hende fra jorden med HMS, det er som regel fordi man med sit kropssprog sender hesten nogle forkerte signaler, uden egentlig selv at være klar over det.

mvh. Karina

Super smuk irish cob hoppe sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/214336/

Yderst velholdt hus i hvid pudset med sort bindingsværk, sælges på Stevns kun 2.090.000,-

robinhus.dk ID 36834

0
0
Svar på denne tråd

tror du skal
Forfatter: 
Dato:  04-11-2008 23:08

Tror du skal lytte noget mere til din hest. Du skal ikke "vise hende hvem der er boss" - for det er ikke derfor hun bukker og stejler. Hesten reagerer sådan når den ikke forstår hvad der forventes af den - eller fordi man presser den til noget den har ubehag ved eller fordi den stresser.

En grund til at du føler at hun ignorerer dig er måske at hun oplever signalforvirring - og derfor ikke kan finde ud af hvad du egentlig vil have hende til.

Får du f.eks. givet efter med det samme hun går et skridt frem eller tilbage som du beder hende om eller trækker du eller bakker til du har fået det antal skridt du ønskede??

Det er vigtigt at forstå at hesten skal have eftergift med det samme og ikke efter flere skridt. Dvs. hvis du beder om bak - så skal du bede om bak ET ben - eftergift og DYGTIG - og så bede om et ben mere - eftergift og DYGTIG. Hvis hesten ikke oplever at pres forsvinder når den kommer med f.eks. et skridt bak - så vil den tro at det var det forkerte svar på pres "bak" og den vil så forsøge med andre løsninger.

Jeg synes man kommer langt ved at erkende at hesten ikke er fræk men at den simplethen ikke forstår, og forstår den ikke så må man jo forklare sig enklere og tydeligere :)

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 09:34

lyder som om I skal træne lidt mere fra jorden.

Når hun skal gå fremad skal du trække lidt frem i træktovet, så der kommer et pres. Hvis ikke hun reagerer skal du øge presset. Du må ikke slippe presset før hun går fremad. Og i der skal du være hurtig til at give efter, da det fungerer som belønning.

På samme måde lærer du hende at stoppe og bakke. Læg et pres bagud i grimen og når hun så flytter sig giver du efter og roser hende.

Jeg ville vente lidt med traileren til hun reagerede helt korrekt på mine signaler.

Heste er ikke dumme eller frække fordi de pludselig har fået en ide om at de ikke gider eller de vil genere os. Det er reelt fordi de ikke forstår hvad vi vil og ofte lærer vi dem at de kan slippe for presset ved at bukke/stejle/løbe fra os o.l.

Jeg vil klart anbefale Andrew Mcleans bog. Han er rigtig god til at forklare hvordan man gør og hvorfor det virker:) Den kan lånes på biblioteket:)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 17:43

Hvad med at holde lidt "legestue" med hende?? Det er så hyggeligt, og så er det en super fed måde at lære sin hest at kende på. Hvis du altså ikke er direkte ude efter at skulle ind at træne en masse adfærd, så er det måske stedet at starte, og her kan traileren jo snildt indgå. Det gør jeg ofte, med alle mine heste, og vi nyder det meget

Jeg plejer at lægge noget gå over/under/i mellem, hen til, og se på, snuse til, bakke hen til, ved siden af osv. øvelser ind. På den måde kommer du let til at træne jeres parterskab og det kan let påvirke jeres forhold alle andre steder.

Hvis det er direkte adfærd du vil træne, vil jeg tro at det er en fordel at du finder den retning der er rigtig for dig og din hest, og så måske finder en der kan hjælpe dig et par gange. På den måde udrydder du også dine dårlige vaner, og får set med nye øjne på din hest og de udfordringer hun stiller dig.

Vær glad for at hun stiller dig udfordringerne, på den måde bliver du en dygtigere hesteperson og bliver nødt til at lære nyt. Jeg kan kun sige at jeg tilslutter mig Bent Brenderups udsagn; Man får den hest man er klar til. Så fedt at du er klar til en hest der giver lidt modspil

www.equus-libra.com motiverende adfærdstræning for hest og rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Dually grimen
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 22:22

Hej Camilla.

Dine hjemmeside er rigtidt flot. Det med arbejde fra jorden lyder rigtigt godt. Det ville jeg også sige. Jeg holder meget af Andrew McLearn, men som unmittelbare redskab vil jeg nok benytte den såkald "Daully-Grimen". Det er efter Monty Roberts principer, uden tvang og smerte, adrinalin ned og indlæring op. Det første er, at du skal aldrig læsse din hest i trailern når du skal køre. . . men inden du nåde så langt og træne det med din hest er det vigtigt,og træner små delmål. Som før sagt, frem og tilbagetrækning af din hest og den korrekte måde er her det afgørende. Du er meget velkommen og besøg vores hjemmeside:http://WWW.Heste-Focus.dk. Her kan du finde nogen fotos under "galleri" hvordan vi træner "Trailerlæsning". På "you tube" kan du også se, hvordan ,fx. Monty Roberts" håntere den "Dually-Grimen".

Vis du har nogen spørgesmåde, så ringe du bare. . .

mange Heste-hilsner

Berko

Heste-Focus

0
0
Svar på denne tråd

træne...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 07:20

mine heste kan sagtens lære at respektere mig uden brug af dually grimen. Du kan også bruge en rebgrime.

Som de andre siger vil jeg også opfordre dig til at træne f.eks. stop-gå, at bakke, gå frem osv. Og at huske at give efter så snart hesten gør det du beder den om, fordi det er dens belønning eller den måde I taler sammen.

Du skal først træne trailer læsning når alle de andre ting er på plads.

Held og lykke med træningen.

Mvh

Anita

0
0
Svar på denne tråd

tusinden tak for alle de svar
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 18:35

er i øjeblikket begyndt at gøre det på fold når jeg skal hente hende..

vil prøve at lave de ting som i siger..

det skal jo ende med at man leger kongens efter følger...

men nu hvor jeg er konkurrence rytter hvordan kan jeg så indlægge de øvelser..??

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider