|
|
| Tempo tempo tempo |
|
|
Nu hvor jeg flytter min hest i morgen, får jeg endelig mulighed for undervisning. Jeg havde egentlig besluttet mig for en, men hende der hjælper mig lidt engang imellem, som går meget ud fra Klaus F H og Sally Shwift(kan ikke lige huske hvordan det staves) 'Centreret ridning' har lovet at hjælpe mig lidt  Hun rider også frem og ned, med løst næsebånd osv, lige min stil  I går hjalp hun mig første gang sådan lidt mere seriøst. Og det var meget lærerigt... Jeg sad og krummede til siden i min rygsøjle, når jeg ville læne mig indad og fik derved vægten lænet udad. Klart min hest ikke har villet stille sig til indvendig naturligt(Har de sidste 2 mdr redet med rebgrime/halsrem og for en uge siden begyndt at ride lidt med bid og bidløs, men for løs tøjle) uden jeg skulle stille ham med tøjlen...  Men så kommer det, hvor jeg sikkert har misforstået noget i alle disse tråde herindefra, som jo primært er dem, jeg har bygget min ridning på i mangel af undervisning: Tempo! Min hest har gået meget stærkt. Altså gået et godt grundtempo, men uden jeg har kunnet sænke tempoet og slippe tøjlen - har satte han tempoet op. Derfor har vi arbejdet rigtig meget på at ride laaangsomt og aaafslappet. Se evt her: www.youtube.com/watch?v=Xt0DtnmRhcI (Jeg ved godt jeg læner mig for meget frem, det er rettet!) Nu siger hun så, at vi skal ride i et - føles det - meget højt tempo. Det er nok ikke ret meget hurtigere end før, men det føles sådan. Dels fordi jeg har redet laaangsomt en periode og dels fordi jeg ride på padden. Min sadel er ved sadelmager(igen igen igen) Jeg kunne godt mærke, at han ikke gik helt så dybt mere og han kom mere op med ryggen og bedre bagbensaktion. Hun siger jeg har redet alt for meget 'baglæns' Men så må i godt forklare, jer der siger, man skal ride langsom: HVAD har jeg misforstået? Er det kun på helt unge heste uden balance eller hvad er det? HVornår bør man gå op i tempo igen? Uanset, så fortryder jeg ikke, at jeg har redet ham langsomt, for han lytter meget bedre nu og er meget mere afslappet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor |
|
|
skulle du ride det høje tempo? Det tunge muskel arbejde foregår oftest i sådan en meget slow trav, hvor man bare kan mærke at hele hesten arbejder over ryggen... Og hesten skal være meget stærk i overlinjen, førend at man kommer op i tempo...
Sagde Janne - modstander af falsk ridning...
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej |
|
|
Men hvordan kan det så være, at jeg kunne mærke, at hesten kom mere op med ryggen og indunder sig med bagbenene? Måske spørger jeg dumt, i så fald undskyld 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt input |
|
|
Argh - det er rigtig svært det her - sådan noget omkring hvad man mærker - og forskellige ridesystemer  Jeg rider langtsom af flere årsager: 1. Min heste skal lære at bruge de rigtige muskler, kunne balancere sig rundt med mig på ryggen, koordinere sine bevægelser og time brugen af de rigtige muskler m.m. hurtigere og hurtigere, og der tror jeg på, at det bedst sker i et langsomt tempo til start og jo bedre hesten bliver, jo mere 'tempo' kan man bede om. Derfor ligger fri trav MEGET langt henne i uddannelsen i min verden. Det er sådan jeg plejer at træne hunde - jeg forventer ikke at min hund kan hente en apport i topspeed de første mange, mange gange, men i takt med at hunden bliver mere sikker i øvelser, bedre til at kooridinere sig, kunne balancere med noget i munden, aktivere de rigtige muskler osv. ovs. kan jeg bede om mere og mere tempo. Her skal man have RIGTIG meget tempo på, og derfor er der meget fokus på at bygge det hele rigtigt op. Så meget tempo skal en hest ikke have, men fokus er vigtigt alligevel. 2. Jeg tror ikke på, at hesten kan bruge de rigtig muskler i andet end lavt tempo i en starten og det første lange stykke tid. Når hesten slår lænden til, er det så anstregende for den, at den oftes går i stå i starten med det samme, men ellers ret hurtigt efter. Den bliver selv. bedre og bedre, men det tager TID, før den kan gå med rejst lænd i tempo arbejdstrav. Mht. hvad du mærker, så kan jeg kun fortælle om, hvad jeg mærker, når jeg synes min hest begynder at arbejde, som jeg ønsker det. Når den begynder at bære og balancere sig selv, mærker jeg det somom at den fylder mere under sadlen. Det bliver sådan lidt hårdere (på en god måde) og bredere at være på ogjeg sidder helt utroligt behagelig. Lige gylidg hvad hesten laver, så føler jeg at jeg sidder som limet til hesten. I min verden findes der to forskellige måder at ride fremad på. En hvor tempo sættes op, og så den som jeg selv praktisere og som der står om i de par gl. ridebøger jeg har læst her på det sidste. Her rider man også RET meget fremad, men tempoet øges ikke - kun skridtlægden og rummeligheden, og så bruges det til at ride hestens hals ud af kroppen. Så fremadridning skal der er til og ret meget af det - men tempo skal ikke ændre sig i min verden. jeg tror at du er fanget lidt mellem forskellige måder at ride på - selvom hun er til Hemfling m.m. Der er jo STOR forskel på undervisere. Jeg har fundet den vej, jeg ønsker at gå. Mange har gode erfaringer med andre måder at ride på. SÅ du må finde din egen vej - hvad trives du med og hvad trives din hest med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men hel konkret |
|
|
Hvordan får man så hesten til at aktivere bagbenene og få ryggen op, når man rider langsomt? Vil i mene min hest bruger ryggen og bagbenene ordentligt i vidoen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frem og videoer med kirsten hansen |
|
|
Jeg gør det - også - ved at ride fremad - men jeg øger så bare skridtlængde, ikke tempo. Jeg rider langtsom, så driver jeg med bitte bitte små tryk med schenklerne til jeg mærker skridtene bliver større og hesten strækker endnu mere fremad og tager evt. hovedet en anelsen opad. Så kan jeg korte lidt ind igen højste et par skridt og så beder jeg om større skridt igen. Jeg bruger videoerne på epona med Kirsten Hansen, og det virker for mig, men der er ingen garanti for alle er lige så tilpasse med det ridesystem som jeg er  Du kan evt. kigge lidt på den - hun forklarer også rigtig godt, hvorfor hun gør som hun gør 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg rider også efter princippet at de skal fremad mens de er unge - særligt 3 års. Jeg skal prøve at forklare, hvorfor jeg mener at dette er korrekt. Hesten skal ikke bare suse rundt, det er der jo ingen mening i, men det skal tænkes som at hesten skal op og styrkes i bæring, og det synes jeg man gør bedst ved at bede hesten om gå fremad. Bagbenene bliver aktiveret af schenklerne, hesten kommer op i ryggen, hesten søger frem og ned. Hesten opbygger mere og mere styrke og bæring, specielt i overlinien. Jeg ser tit ungheste der bare tramper rundt i et langsomt tempo, og jeg kan personligt ikke se hvordan det skal kunne gavne - det er ikke for nedgøre overhovedet Jeg vil synes at det bliver meget svært at senere hen, at kunne samle hesten korrekt, da hesten ikke får bæring gennem langsomme ridning. Ungheste der er blevet redet frem og styrket i grundridningen er så nemme at senere hen at kunne samle, bl.a. kender de princippet at når der gives pres fra schenklerne skal bagbenene aktiveres. Håber det er forståeligt 
Windsor Elite Dressur Sadel sælges Fit 3, 17'' - yderst velholdt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna (Icando)... |
|
|
Det var lidt sjovt, jeg har lige stået i nogenlunde samme situation som dig! Min hest havde for meget fart på og jeg kunne ikke bestemme tempoet. Jeg har så koncentreret mig om, at få hende til at lade mig bestemme tempoet (langsomt) og gå afslappet. Nu fik jeg så undervisning i Tirsdags, hvor jeg blev beordret til at få lidt mere skub i hende bagfra og hold da op en forskel! Hun kommer meget mere op i overlinjen og ind under sig med bagbenene. Det handler ikke om tempoet som sådan, men skridtlængde, energi og rummelighed, som før nævnt her i tråden. Min periode i lalletempo med noget, der til forveksling ligner støvsugerridning, har gjort at jeg nu kan styre tempoet, samtidig med at jeg aktiverer bagparten og får ryggen op, hvilket jeg ikke kunne, da hyppe opførte sig som var hun med i et travløb. Det lidt højere tempo vi nu rider i, er ikke så hurtigt, at hun ikke kan bære det, men heller ikke så langsomt, at spænstigheden forsvinder. Jeg synes det passer udemærket til uddannelsesniveauet.
Men mht. dit spørgsmål, så lyder det som om, du bliver rådet ud fra forskellige ridestile. Jeg vil også MEGET gerne have en detaljeret forklaring på det arbejde i langsomt tempo, som jannej f.eks. kommer ind på. Jeg har svært ved at forstå, hvordan dette langsomme tempo skal gavne andet end, som før nævnt, kontrol over tempoet, da jeg synes, at der er mange ting (bagbensaktion, rygsving osv.), der forsvinder sammen med tempoet. Er der nogen der kan oplyse mig på dette punkt?
Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål, da jeg i bund og grund er lige så forvirret som dig . Men jeg kan sige, at min personlige erfaring er, at tage ALT hvad du får at vide, er den eneste korrekte måde at ride på, med en stor portion "kildekritik". Brug det som du synes giver mening ud fra de argumenter, du nu bliver præsenteret for, og som fungerer for dig og din hest. Jeg rider f.eks. som min underviser dikterer, da jeg kan mærke at min kamel arbejder godt på den måde, men rider hende samtidig frem og ned under opvarmning og afskridtning, da hun ellers bliver tung fortil når jeg kræver mere samling. Jeg kan kun sige, at efter jeg er begyndt at sortere i guldkornene med brug af sund fornuft, min mavefornemmelse og ridedyrets præferencer, er jeg gået fra at sidde mere eller mindre passiv af frygt for at gøre noget forkert, til at vi rent faktisk er ved at ligne en dressur-ekvipage 
I øvrigt en superdejlig hest du har 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forberedelse |
|
|
Mon ikke det handler om at den tid i har reddet i det langsomme tempo, simpelthen har forberedt hesten til at håndtere fremdriften korrekt?  Således at i nu får netop det i ønsker, babensaktion og power der svinger den rigtige vej op gennem kroppen, fremfor de hurtigløber ben i tidligere fik, når i drev på? Det er jo ikke meningen man skal ride laaangsomt hele livet, men bruge det som en del af en helhed, ligesom en fodboldspiller der laver englehop til træning, for at styrke de muskler der skal hjælpe ham når han skal løbe efter bolden i en kamp  Bagbenene skal selvfølgelig aktiveres, men nogle gange er man, som i har gjort, nødt til at gøre noget andet først, og dermed skabe forudsætningen for næste skridt.. For mig lyder det blot som om i har været klar til næste skridt, og der findes ingen bedre fornemmelse end når man kan rykke et skridt videre og det bare føles nemt og lækkert.. Nyd det 
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen okay |
|
|
Jeg er typen, hvis jeg læser noget, læser noget andet, så forsøge jeg at danne en mening om det... men det er sgi svært, for der er SÅ mange måder at gøre tingene på og jeg vil SÅ gerne gøre det på den helt rigtige!  Men okay, jeg tror jeg stoler på min nye underviser. Det jeg specielt godt kunne lide var, at hun ikke bare sagde 'ret dig op' men konkret sagde, hvor jeg var skæv! Se det kan jeg bruge til noget!  Tak for svarene, men venter spændt på jannejs forklaring, så jeg kan blive i tvivl igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Balance... |
|
|
Det handler om balance... Når den er blevet smidig nok og har musklet sig nok i ryggen så kommer balancen også. Først der har den evnen til at bærer sig i kortere trav. Altså muskel kontrol... Det kan sammenlignes med børn der skal lære at cykle.. De kan holde balance når det går stærkt og pedalerne kører derud ad, men når de sætter farten ned, så vælter de... Når balancen er lært er det ikke et problem... Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte K (Mobil Sadelmager) |
|
|
Det er nemlig også sådan jeg har forstået det! Og det er derfor jeg har svært ved at lure, hvordan det langsomme tempo skal være muskelopbyggende? Jeg kunne virkelig godt tænke mig en detaljeret forklaring på, hvad det er der sker af "gode ting", når man rider i dette langsomme tempo, hvilke muskler bliver opbygget osv. Nogen der kan forklare? Eller kan linke til noget? Susan: Det kan være du har ret, det hele klapper i hvert fald nu, og det bliver skam nydt i fulde drag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Me too... |
|
|
Jeg er med på en lytter mht. til det opbyggende. Det giver også fin mening for mig, at man bruger langsom tempo til at få "styr" på tempo, og lære hesten at slappe af - især "ræserne" - dem der rigtigt gerne vil frem. Men jeg kan ikke se meningen med det, hvis hesten er af den type, de hellere vil langsomt end hurtigt. Falder den så ikke bare i søvn? Plesse enlighten me 
Venligst - Marianne SE HER! Ridekursus med berider Michael Liocouras for Haflinger Sports medlemmer i februar. Se mere på www.haflingersport.dk OG - der er stadig åbne pladser til Haflinger-EM 2009 i Merano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omstændigheder er forskellige |
|
|
nu er lagsomt og lagsomt jo flere ting, og det gør det ikke lettere.
Da jeg fik min nuværede lipi, havde jeg ikke reder et halvt år, og det var umuligt for mig, at sidde ned i trav. Det arbejdede jeg med i det første år, og jeg troede faktisk jeg var blevet bedre, men det var hesten, der havde fået lært at gå med bitte små skridt.
Så kom jeg til kiopraktor, og så kunne jeg sidde på heste igen, men hesten havde fået ondt i ryggen, så hun matte have fysioterapeut, og han sagde, at jeg skulle ride energisk frem i en periode, for at få aktiveret bagbenene igen. (det var så en korrektion af en forkert indlæring)
Da hun var kommet igang med at bruge bagbenene, satte vi tempoet ned igen. Men denne gang var det bevægelsen, der skulle være langsommere, hun skulle stadig bruge sine bagben, hun skulle bare vente på mig.
Det jeg vil sige er, at den første måde at ride langsomt på, kun gav hesten ondt i ryggen, mens jeg stadig er tilhænger af at ride langsomt på den rigtige måde.
BirteB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kØLGHØh |
|
|
Jeg har lidt gjort mine egne erfaringer... Selvom jeg godt kan lide principperne i det akademiske har jeg ikke altid fuldt dem slavisk...
Mht. min unghest har jeg i en lang periode i begyndelsen i ridehuset (og i terræn) bare givet basse lov til selv at styre tempo. Jeg har så stille og rolig bøjet han lidt af i let-ridning. Når han så kunne det uden at vælte for meget ud af bøjning, har jeg taget fat på formgivning i skridt i kapsun (uden at jeg sidder på ham). Fra jorden kan du nemlig se om han træder ind under sig og bærer rigtigt. Når han så har kunne det har jeg sat mig op på ham, og gjort det samme igen. Der efter har jeg når han holder rammen sat et par skridt i trav på, og stopper så igen når han falder ud af rammen.
Men her kommer modsigelsen så.... Jeg har samtidig også nogle dage redet ham på store volter i trav (let-ridning) med tempo, hvor jeg stille og roligt har bøjet ham af og bedt ham sænke tempo lidt af gangen. Kombinationen af de to ting har gjort at han ikke har haft så svært ved at holde rammen og eller tempo sænkning. Jeg har på denne måde følt at jeg har undgået, at han i mangel på balance bare har sat tempoet op. Det er faktisk lidt at arbejde fra begge ender af tempo retningen (skridt og trav med tempo) ind mod det der ligger i midten, nemlig kortere samlet trav med bæring.
Ved ikke om det gav mening.... 
Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Rose... |
|
|
Nu har jeg funderet og snakket lidt med forskellige om det muskel opbyggende.. Altså... Jeg kan huske da jeg (for mange år siden ) styrketrænede med nogle bodybuilder drenge... Grunden til at de tog langsomme gentagelser med vægte var først og fremmest, at have fuld kontrol over den pågældende muskel de trænede, og dernæst hvis du tager hurtige gentagelser kan du bruge farten/accelerationen mellem gentagelserne til at snyde dig til at klare mere vægt uden at du bruger musklen ordentligt. Personligt holder jeg disse to ting op mod hinanden, og kan se forskel på kvaliteten af muskel brugen, og at det giver mere muskel kapacitet hos mine heste ved at lave øvelserne langsomt rettet mod den enkelte eller udvalgte muskler, og balancen bliver forbedret. Plus en øget kontrol. Grunden til at jeg så, som før nævnt også sætter tempo på uden for meget samling endnu er, at der kan virke som en god afvigelse og kan løsne musklerne op fordi de blir brugt på en anden måde, og bygger muskler op på en anden måde. Hvis man kigger på f.eks hurtigløbere kontra vægtløftere, så er de begge stærke men er muskluløse på forskellige måder. Altså forskellig brug af muskler gir alsidig styrke.. Dette er mine tanker og erfaringer...  Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yderposition |
|
|
Der er også den dimension, at når hesten rides meget fremad i meget store skridt, så kommer benet hele tiden i en yderposition. I yderpositioner kan benet ikke bære vægt - Dette kan man teste på sig selv ved at sætte f.eks sit højre ben en lille smule foran det venstre og så løfte det venstre og bære vægt på det højre. Hvis det højre ben kommer bare lidt for langt frem eller tilbage, kan vi ikke holde balancen på det.
Når man så traver den rolige trav, hvor bagbenet ikke træder længere end til forbenets spor, så pendulerer bagbenet nærmest under hesten hele tiden og kommer ikke i yderposition hvor den ikke bærer vægt.
Hvis man sammenligner med når vi laver mavebøjninger, så er det faktisk lettere at lave de helt store hvor man er helt oppe og vende og helt nede at ligge, fordi man får en kort pause i yderstillingen, fremfor maveøvelser hvor man ligger og vipper små vip. DE brænder Og derfor er det også utroligt hårdt for hesten at gå i den helt langsomme trav, hvorfor de ofte falder ned i skridt 

Hesten på billedet har opbyget en ordentlig "brasilianer mås" på netop dette langsomme arbejde.. Når man ser den close op, kan man fornemme at skubbe muskulaturen bagpå, ikke er helt så udviklet som f.eks gluteus på toppen, men det er meget naturligt eftersom hesten endnu ikke er blevet bedt om at skubbe ret meget 
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God forklaring |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
01-11-2008 11:52 |
|
af Susan, som jeg kan tilslutte mig. Jeg har hørt Rikke A (meget anerkendt hestekiropraktor) udtale, at det ikke er smart at ride hesten (særligt ungheste) fremad. Hvis jeg (som kun løber hvis det er absolut nødvendigt) skal træne mig op til at løbe en marathon, så vil jeg tro, at det er sundest for min krop, at forløbet er således: - træne mig i at gå en længere strækning
- efterhånden begynde at løbe noget af tiden i lunte-tempo
- løbe i lunte-tempo
- løbe rigtigt
- løbe længere
- løbe hurtigere
I min verden er det slet ikke logisk at ride hesten fremad fra starten. Der er alt for stor risiko for, at hesten belaster nogle forkerte muskler, led mv, fordi den ikke er stærk nok til at bære tempoet. Det er jo også det, der sker for os, hvis vi ikke sørger for at træne os langsomt op - fx til at løbe. Og selv om jeg godt ved, at det føles som om hesten tager større skridt, er der jo en grund til, at en hest i lavt tempo, som strækker sig længere frem og ned, er meget mere behagelig at sidde på end en, der rides meget fremad. Det er et spørgsmål om man rider efter at lave en stærk rygmuskulatur ved at bodybuilde (styrketræne musklerne), eller om man rider efter, at hestens rygmuskulatur skal kunne "svinge frit". Det er nemlig slet ikke to sider af samme sag. Præcis ligesom heste, der er svære eller umulige at sidde på, ikke er svære at sidde på pga. stort rygsving - men fordi ryggen er spændt og netop ikke svinger afslappet. Hvis hesten bruger sig korrekt og er afslappet, bør den være nem og behagelig at være på. Sådan ser jeg på det 
_______
Pildskadde - øh - skildpadderytter - det kan KUN gå for hurtigt 
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| By the way |
gsims |
01-11-2008 12:08 |
|
så opdagede jeg lige dit link til youtube og blev fristet til at se et par af dine andre klip. Sikken forandring, den hest er gennemgået fra stævnevideoerne og til nu! Jeg synes det nye klip ser nydeligt ud. Jeg ser en afslappet hest, der adlyder rytterens mindste vink uden at blive bekymret - og så er jeg jo glad og klapper i mine hænder . Jeg tror umiddelbart, du skal have den endnu længere ned i tempo end du har på videoen, og så tror jeg altså tydeligt, du kan mærke, at det er godt med lavt tempo, fordi den så kan komme til at svinge igennem i hele overlinjen. Men det er også mig - the low-speed-lady . Du kunne vel også følge din intuition, og så bruge den "nye" underviser til det, du synes hun har ret i. Hvis hun gør underværker for din opstilling, så er det da dér, du skal bruge hende. Det er der desværre ikke mange undervisere der kan se - i hvert fald retter de det ikke (af dem, jeg har set i hvert fald). Men hvis der er noget, der går imod din måde at tænke tingene på, så kan du vel også forklare hende, at du vælger at gøre det på din måde?
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man opøver |
|
|
simpelt hen to forskellige ting ved langsomt og hurtigt tempo  Ganske kort beskrevet - og kun en del af problematikken:
Vi, der foretrækker at begynde med det langsomme, gør det fordi vi sætter takt og rygsving højere end afskub og 'løftet' ryg.
I de gamle ridebøger og i DRF's fordringer i dressur står der, at man skal satse på takt og rygsving, mens moderne undervisere satser mere på afskub og fremad i en fart.
Nu er digitalkameraene og mobilkameraene så opfundet i mellemtiden, og man kan på de utallige billeder, der nu tages, SE at hestene, redet på den moderne måde, mister takt og rygsving. Til gengæld ser det jo umiddelbart flottere ud 
Fejlene var faktisk sværere at se tidligere, hvor der ikke blev taget så mange billeder - og taktfejlene i højere grad kunne forklares med momentet 
Det er en meget væsentlig årsag til forvirringen, tror jeg 
Men nu skal jeg desværre ud af døren, så jeg må vente med at deltage videre i debatten til i aften 
fra NinA
støvsugning & klassisk, almindelig dressur  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Debat... |
|
|
Tak for en rigtig god debat i en god tone  Nu har jeg prøvet mig lidt frem de sidste par dage efter jeg endelig har fået min sadel igen. Forskellen er nu fremfor før, at jeg kan ride min hest næsten ud i en fri trav - og sørme stadig blive siddende lige så godt som før! Før hen fløj jeg ud af sadlen når jeg øgede ham mere end tre skridt! Jeg rider nok en blanding af det i fortæller. Mange mange mange tempovekslinger, hele tiden! Helt langsomt, lidt hurtigere, frisk tempo og middeltrav. Det synes jeg virker rigtig godt, for hesten er mere opmærksom og haseaktionen bliver vel også godt aktiveret så? Men jeg kan klart mærke at han måske ikke får helt bagbenene ind under sig som før(har ikke set billeder/video for nylig, så det er lidt svært at vurdere for nybegynder mig ) men til gengæld føler jeg han bruger ryggen og bærer sig bedre i og med han er nemmere at sidde på, når tempoet øges. Så kan det vel ikke være helt forkert at begynde at øge tempo lidt? Samtidig lærer min hest også at vente vente vente altid. Han vil fremad hele tiden, hvis han selv kunne bestemme, så det er umådelig svært for ham bare at slappe af og gå laaangsomt. Og det er sværere at vente, når man lige 'har givet gas'  Men jer der rider langsomt? Skal hesten så ikke på noget tidspunkt lidt op i fart? For jeg har til dato vist ikke set en rytter på konkurrencebanerne på noget nivaeu, der rider så langsomt som jeg gør i videoerne? gsims: Mine video du hentyder til?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis ikke bagbenene kommer ind |
gsims |
01-11-2008 23:13 |
|
under hesten, vil jeg påstå, at den ikke bærer sig bedre. Men det kan meget nemt være, at den putter næsen lidt ind, og så kan det godt føles, som om den bruger ryggen bedre, men rent faktisk ikke gør det. Du kan især mærke det ved at bede hesten lave en volte, fx 10-12 meter, afhængig af, hvad du tror den kan klare. Den skal blive præcist på sporet, og bagbenene skal træde præcist i forbenenes spor, og hesten skal se afslappet ud i hele kroppen - både hals og ryg (hesten skal være ligerettet - ikke ligeudrettet). Hvis tempoet er for højt til, at den kan bære sig - eller hvis den putter sig lidt - vil den sandsynligvis skyde bagparten ud af volten og skulderen ind - samt stille sig en anelse udad - den vil måske samtidig "putte sig" lidt og måske også takte lidt urent. Og ovennævnte tendens til at skyde skulder ind og stille sig udad, ser jeg hos din, Anna. Så var der også lige en forklaring af, hvorfor jeg ville have tempoet endnu længere ned. Nu er jeg så også selv ret "kold" overfor, om jeg nogensinde kommer ud på konkurrencebanerne igen. Jeg rider præcist så langsomt, at hesten kan bære sig godt nok, sådan at den til enhver tid er ligerettet og i ligevægt - og på min er det pt. temmelig langsomt  Hvis en dommer slår ned på, at man rider for langsomt selv om hesten er i selvbæring, så har dommeren ikke læst fordringerne, vil jeg påstå. Det er en anden sag, hvis hesten virker doven og ikke reagerer på hjælpen. Ja, det er dine videoer, jeg henviser til. Du har to klip fra 2007 (tror jeg det er), hvor du rider stævne. 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu genlæser jeg lige dit indlæg |
gsims |
01-11-2008 23:17 |
|
du skriver: Han vil fremad hele tiden, hvis han selv kunne bestemme, så det er umådelig svært for ham bare at slappe af og gå laaangsomt. Og det er sværere at vente, når man lige 'har givet gas'  Det, jeg læser er netop, at den ikke er ordentligt i selvbæring, for så ville den kunne holde tempoet uanset, hvor langsomt der rides. Så vidt jeg kan se, er din timing ret skarp - og så får du altså ikke lagt den slags signalforvirring ind, som du antyder ovenfor. 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsims... |
|
|
Men hvordan aktiverer man bagbenene når hesten går så langsomt? Det er det jeg ikke forstår? Men det er måske slet ikke vigtigt? Ja han stiller sig udad, hvad skal jeg konkret gøre for at få rettet det op, for det irriterer mig? Det er vel ikke kun tempo der gør forskellen? Jeg skal lige være sikker på jeg ikke misforstår dig: Er min timing god nok(Går ud fra du hentyder til ovenstående video)? At jeg hentyder til noget andet sidste indlæg? Det jeg mente var, at jeg rider en masse tempovekslinger. Altså jeg rider frem måske en halv langside eller måske en volte og så ned i langsomt tempo igen. Det er det han har svært ved. Og så bliver vi i det langsomme tempo til han slapper af igen, hvorefter jeg rider frem igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når han |
|
|
stiller sig udad, er det et balanceproblem - altså at hesten ikke er ligerettet nok til at kunne bevæge sig i dét tempo - på et buet spor - med rytter på ryggen 
Noget man virkelig kan se hestens bagbensaktivitet på, er ved at få taget billeder af hesten på et buet spor: Hvordan sætter den bagbenene? Bøjer hesten dem op og sætter dem 'bærende' i forbenenes spor, eller står de snarere skråt ind under hesten og belaster leddene, som ved en unghest der longeres? Er de langt bagude, inden de har sluppet jorden, så hesten kommer på forparten? Ser de stive ud? Går de i takt med forbenene?
Kig på billeder Man kan virkelig bruge billeder til meget  Der kan man også se, om man selv sidder lige, og om hesten laver det aktive stræk fremad med halsen Og en hel masse andre ting  Så dem, der siger, at billeder ikke siger så meget - de har altså ikke ret 
Billeder giver en hel masse informationer Og nogengange er det naturligvis svært at få noget konkret ud af dem, men man skal bare få taget mange Vi tager ofte 6-700 billeder på en undervisningstime - hehe 
Men det er altså godt og instruktivt 
fra NinA
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja Nina |
|
|
Jeg elsker billeder, jeg har bare ikke nogen i nærheden der kan og gider tage nogen ret gode. Min mor kan efterhånden nogenlunde, men hun gider sjældent og især ikke nu hvor det er koldt udenfor  Desuden så har jeg altid bare redet rideskoleridning inden jeg fik hest, hvor jeg ikke ville ride sådan mere og derfor næsten ikke har fået undervisning siden. Så derfor er det umådelig svært for mig at vurdere hvad der er rigtigt og forkert. Så nu har du lige sagt, at du kommer med en lang, fyldestgørende forklaring, næste gang jeg lægger billeder ind  Men vil da gerne høre til dem her så, så jeg har noget at sammenligne med: Sådan gik han i august i år, altså inden jeg begyndte at ride langsomt. Han havde ikke været redet en uge, så vær ret tændt. Skridt:   (Inden i nu farer i flint over halen så var der masser af fluer og han HADER fluer! havde glemt at spraye ham ) Letridning:  I et lidt andet moment:  Og her kommer han vist lidt bag lod. Noget han altid gjorde, når jeg havde halvlange men kontakt til tøjlen. Det er bedre nu efter at have skiftet til et hs dynamic bid, men det er stadig et problem at han gør det nogen gange.  I gang med at samle op   Efter halv parade og skal til at øge. HVordan synes i han er her?  Øgning  Ja munden er åben, det hjalp også med et nyt bid   Galop  Han går som regel når jeg ser ham, lidt foran lod i galoppen   Nu håber jeg ikke hn sletter tråden pga for mange billeder  Nå, kom med dommen, er det bare sådan jeg IKKE skal ride igen, eller hvad?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det |
|
|
kommer jo helt an på, hvad det er, du gerne vil opnå 
Jeg har det lidt sådan, at hvis folk spørger om konkrete ting, må man også svare konkret Men jeg har ikke lyst til at sidde og gennemgå dine billeder og komme med kritik  Du skal i øvrigt nok regne med at tråden bliver flyttet (til Opslag og billeder), men ikke slettet.
Du må tage udgangspunkt i, hvad du selv og hesten kan, hvad der er dine ambitioner - og hvilken undervisning du har mulighed for at få 
Det ser jo rigtig pænt ud og det skal nok blive godt, men det kommer virkelig an på, hvad du vil 
Vi andre kan jo kun fortælle, at der altså findes en vej, hvor man bruger langsomt tempo i begyndelsen - men ikke slaske-tempo. Hvor man ikke 'samler op', fordi man nemlig ikke bruger tøjlen til at bestemme hovedets position og hvor man arbejder med lige(ud)retning. Og hvor hesten så kommer til at gå taktfast og med et godt rygsving.
Men det er jo svært at anbefale en måde herindefra, hvis du er et helt andet sted og har en underviser, der vil noget andet 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Jeg har valget mellem tre undervisere... og jeg er ikke 100 på hvordan de alle arbejder og hvad fordele/ulempen er ved det. Min svaghed er nok, at jeg lytter lidt for meget til alle herinde, så jeg bliver total forvirret og ikke helt tør stole på min nye undervisers måde. Men det må jeg altså lægge fra mig nu, for ellers kommer jeg jo aldrig videre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, det er |
|
|
netop det, jeg mener  Du må gøre op med dig selv, hvilken vej du helst vil gå - eller ride, må det vel være  Hvis du gerne vil være meget grundig, så kan du jo købe et abonnement på epona.tv og på myhorse eller hvad det nu hedder og sammenligne de forskellige metoder. Vi er jo nogle stykker, der gerne læser de 'gamle' ridebøger: Müselers 'Ridelære', 'Ridekunstens Glæder' af Valdemar Seunig mfl. - men også gerne den fra 80'erne, der hedder 'Ridelære' fra forlaget Aschehoug, den er også ganske god. Desuden kan du læse med inde på Blueberryhill.dk, hvor vi har mange gode snakke om bag lod eller ej, osv. 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|