|
|
| opereret kissing spineheste |
|
|
Er der nogen herinde som vil fortælle om hvordan det er gået med træningen efter jeres heste er blevet opereret mod kissing spine, hvad har hesten haft svært ved og hvad du har gjort for at det blev bedre,trænningmæssig. Hvad er blevet bedre efter indgrebet`? Vi har selv en af slagsen som har meget svært ved sidebevægelser feks, men vi ved så ikke om det hænger sammen med dens indgreb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm en der går M klasser nu |
| Forfatter:  |
zorroline |
| Dato:  |
20-10-2008 18:44 |
|
Kender en hvis hest har kissing spines, blev dog ikke opereret for det, men kunne træne det væk.. hun havde den i tyskland ved ARR da der på det tidspunkt ikke var en uddannet ARR træner herhjemme.. det kan anbefales at prøve det.. 
livet er intet værd uden humor... radikale venstre min bare No nonsense realisme
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| <jahfah |
|
|
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kissing spine |
|
|
Det jeg søger er nok mere hvordan rytteren har oplevet hesten efter den er kommet igang med ridning , om der er nogen øvelser den bare ikke har kunnet eller hvordan du har øvet med den , evt på smertestillende , og om det har hjulpet den, og det er en hest som ER blevet opereret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der slet ikke nogen der vil |
|
|
Er der slet ikke nogen som vil fortælle om deres oplevelser , heller ikke hvis i sender et mail til mig, det kunne hjælpe os meget hvis der var nogen der ville fortælle os lidt, da vi er meget i tvivl, om vores hestes modvilje stammer fra indgrebet, dyrlægerne kan heller ikke hjælpe os mere siger de, så vi ved ikke hvad vi skal gøre nu, for at komme videre?? Alternetivt er nok den eneste løsning eller hvad?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min er opereret |
|
|
for halvanden år siden, men der er stor forskel på hvilken operations metode der bruges.. Min er opereret i hørsholm, og lagt ned i fuld narkose og så opereret med kikkert ind gennem to små sår  Jeg skulle genoptræne sammenlagt 6 mdr så var den tilbage på samme stadie som inden operationen og idag går han på M niveau uden nogen problemer af nogen art.. Men ofte sidder det stadig i hovedet på dem dvs øvelser der fremkaldte smerten inden operationen vil de helst ikke lave selv efter operationen fordi de kan huske at det har gjort ondt, men det kom min ret hurtigt over igen.. mvh Katja
rytter mangles i køge området, kig på min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt at høre |
|
|
Vors er opereret i sverige ved lokal bedøvelse et lille snit langs på siden af torntappene, det er 14 mdr siden, det er gået ok fremad indtil den skal lave sidebevægelser der står den fuldstændig af, selv på stærkt smertestillende vil den ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg hopper lige på her |
|
|
da min hest sandsynligvis skal opereres for kissing spine. Hun skal på Højgård til en scintigrafi på mandag, for der er muligvis også noget andet i vejen, som relaterer til højre bagben. Øv - min yndlingshest. Hvor lang tid var jeres heste indlagt? Hvornår må man begynde at ride igen. Hvordan genoptræner man? Kunne svømmetræning være godt? Bruger I kiropraktor bagefter? Jeg tænkte på om ikke hestene måske i mange år har kompenseret skævt, så muskler og alting bliver uens, og det så alligevel gør ondt ved visse bevægelser? Og så skal det nok tage en vis tid inden det bliver rettet op, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Dyrlægen sagde til mig, at der var rigtig god succes med denne operation, så jeg er også meget spændt på, hvad der kommer frem i denne tråd. Den der tyske træning er også med i mine overvejelser, men jeg kender ikke nok til det. Nogen der gør? Eller en hjemmeside?
JC Great Pine Image Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion
Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forløbet |
|
|
Ja vores var kun indlagt en dag så fik vi den med hjem igen , derefter kom den på en genoptræningscenter i odense der hedder aquafit, en fantastisk sted super forplejning. De søger for alt medicin smertestillende, skridtbånd longering , gåture, køre den til dyrehospital hvis ikke man lige kan selv,selv om natten tilser de den .Jeg tror den var der i næsten 2 mdr, en mdr ffør indgrebet og en efter. Så kom den hjem og var stadigvæk på skridtbånd flere mdr efter. longearbejde. Lige så stille måtte den skridtes, derefter trav, tilsidst galop. det lyder enkelt men det var det ikke ,hesten syntes ikke det var særlig sjovt at skulle ha rytter på nakken igen, så det var ikke uden skrammer, den var mildt sagt nærmest livsfarlig at ride på i en periode. Men efter noget tid begyndte den at slappe mere af , men den skulle i longe hver dag inden den skulle rides for at kunne slappe af i ryggen.Vi gav den en del smertestillende for at den ikke blev for ked af det,det var nemt at se de dage at den havde ondt, da var den helt slukket i øjnene,men den skulle jo igang.Efter at ha redet den i 7 mdr, har den fået mange muskler på overlinien, men den har STORE problemer med sidebevægelser.Det håber vi på at kan trænes væk.Den har jævnligt haft massage for at løsne spændingerne, og kiropraktikker skal den ha i næste uge.Svømmetræning tror jeg ikke er godt da den skal strække sin overlinie og det gør de ikke ved svømning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der virkelig ikke flere |
|
|
Det er en skam der ikke er flere der har lyst til at komme ud med deres erfaring omkring dette emne, efter hvad dyrlægerne siger operere de ellers rigtig mange kissing spine heste det siger de ihvertefalde når de anbefaler en opration af denne art??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville aldrig |
|
|
bruge Sverige, sorry, men samtlige af de heste jeg kender til der er opereret i sverige er ikke ordentligt gående desværre, det er lidt som din klinkvej at de bliver tvære i nogle øvelser. problemet er ganske enkelt arvæv og problemet med at lægge snittet langs torntappen er at det giver større problemer med arvæv end ved den metode Hørsholm benytter.. Så vidt jeg ved er Hørsholm og vist nok Højgaard de eneste der operere efter den "nye" metode, Carsten fra Hørsholm har vlret i England og lære om metoden. Det foregår således at heste bliver røngten fotograferet inden operationen og mærket op så han ved hvor han skal gå ind, så bliver den lagt i fuld narkose og får fjernet de torntappe der er et problem (på min var det to), snittet lægges på tværs og er max 5 cm lange, men det mindsker arvæv ned langs torntappene at lægge snittet sådan.. Det er langt dyrere end i sverige jeg gav sammenlagt 25 tusind for det hele, men min hest er også fuldt funktions dygtig og erklæret 100 procent rask.. Den var indlagt i 10 dage på dyrehospitalet og derefter en måned i boksro hvor jeg kun måtte trække med ham 2x 10 min og derefter måtte han komme på en lille sygefold en måned igen, for derefter at måtte komme på alm fold. gå turene skulle jeg trappe langsomt op og da han måtte komme på sygefold skulle jeg begynde at træne ham i pessoaline hen over de næste 3 mdr, startende med skridt også langsomt op i trav og derefter galop, derefter måtte jeg ride ham og over 6 mdr var den trænet op på samme niveau som den var inden operationen.. Jeg var til ialt 3 efterfølgende tjek med ham hvor jeg til det sidste tjek skulle ride ham.. Som sagt metoden er meget anderledes end den de bruger i sverige og man skal tænke sig meget godt om inden man vælger at sparer de ca 10 tusind, for de kan koste dyrt i den sidste ende.. der er billeder at min på min præs, det er billeder der er taget i september i år og der er det godt halvandet år siden han blev opereret.. Svømmetræning er ikke ønskeligt for en kissing hest da den vælver ryggen den gale vej i forehold til overlinien, pessoa linen er derimod et super godt værktøj.. mvh Katja ps klinkvej har de scannet din hest for at se om der evt er noget arvæv der sidder og generer den???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder ikke lovende |
|
|
JA DET LYDER DA IKKE LOVENDE DET DU FORTÆLLER OM SVERIGES METODE, DET VAR IKKE FORDI DET VAR BILLIGERE AT VI KØRTE TIL SVERIGE MEN PGA DET VAR ET MINDRE SNIT PLUS DET VAR I LOKAL BEDØVELSE HVOR DEN IKKE SKULLE NED OG LIGE, TÆNKER PÅ NÅR DEN SKAL OP OG STÅ BAGEFTER EN NARKOSE, DET SIKKERT GODT VÆRE VOLDSOMT FOR SÅRET. OG SÅ KUNNE DEN KOMME IGANG NOGET FØR END DE ANDRE SNIT. OG DEN ER BLEVET SCANNET PÅ HØJGÅRD TIL EFTER TJEK DE SAGDE AT DET SÅ FINT UD OG DEN VISTE IKKE TEGN PÅ SMERTER. derefter er den blevet scannet på ansager her for en uge siden for at se om der var noget der generede den men de kunne ikke se noget , de sagde så at arvæv aldrig ville genere den da der nu var så meget plads imellem torntappenen at det ikke kunne trykke nogen steder , så vi forstår ikke hvad det så er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kissing spine/Hørsholm |
harenh |
22-10-2008 13:11 |
|
Min hest er blevet opereret for kissing spines, hvor at den fik fjernet en torntap. Selve operationen gik meget nemt, og den var indlagt på hospitalet i en uges tid. Den havde boksro i 14 dages tid, da den havde en kæmpe tampon syet fast på ryggen for at holde såret sterilt. Da den fik fjernet "tamponen", begyndte den at komme i skridtmaskinen 2 gange dagligt. Jeg har virkelig brugt pessoasystemet meget, og det har været guld værd. Den voksede omkring 3 cm i ryggen(højden)efter operationen, og i forbindelse med genoptræningen. Brugte omkring 2 måneder på at longere, longere og longere, og det bliver man temmelig træt af til sidst, men det hjælper.
Jeg fik i samråd med min dyrlæge lov til at sætte mig op efter ca. 10 uger.
Jeg vil sige at jeg ikke kunne mærke stor foreskel på hesten, men efter et stykke tid begyndte den mærkbart at bevæge sig bedre, og da jeg begyndte at springe var det tydeligt at hesten nu ligger mere ryg til.
3,5 måned efter operationen gik hesten MA i spring.
Nu et halvt år efter operationen, ser hesten helt fantastisk ud, der er intet ar overhovedet, og hesten har fået meget mere kraft.(fløj af som sent som igår da hesten har fået ekstrem kraft i dens bukspring)
Jeg brugte Karsten fra Hørsholm hestepraksis som har stor erfaring med Kissing spines operationen, både fra england og danmark. Han har været god til at forklare og rådgive under hele processen. Jeg tror at prisen er omkring 15.000 især nu hvor de selv selv har operationsfaciliteter på Hørsholm.
Jeg var glad for metoden, da han ikke åbnede hesten op mere end 5 cm, og hesten har på intet tidspunkt virker meget plaget af smerter, har fået indtrykket af at de ikke bruger samme metode andre steder.
Men jeg vil klart anbefale den opeeration og Karsten, min hest er blevet meget nemmere at have med at gøre, og jeg har god samvittighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørger lige igen |
|
|
Jeg skal lige ha det uddybet igen med snittet , karsten skærer tværs det vil sige han ligger snittet imellem to torntappe så hvis der skal fjernes to tappe er de nødt til at ligge to snit har jeg ret??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøver at svare |
harenh |
22-10-2008 13:46 |
|
Ja, så får den 2 snit. Har du fået taget billede af ryggen? Hvor mange rører ved hinanden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har jeg fattet det |
|
|
Vores har fået fjernet en torntap, det var for at forstå det helt da jeg har snakket med en anden hesteejer som mener at sverige og karstens snit er den samme men det er den ikke så.Bare lige for at få det slået fast. Men jeg ved ikke hvor meget det har at sige om arret ligger på tværs eller langs når der bare er plads til det, jeg ved ikke om det rykker mere i stedet når den skal lave bestemte bevægelser og øvelser, det kan vel være svært at sige, selv om det ville være en kæmpe hjælp at vide om det er det der er problemet for vores vedkommende, jeg syntes ikke dyrlægerne har så meget at bidrage med der , hvis ikke stærkt smertestillende hjælper ja så ved de ingenting mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| undskyld |
harenh |
22-10-2008 14:06 |
|
Jeg har da misforstået dig. Karsten skærer også på langs, men han åbner ikke så meget. Sverige åbner vist mere for at kunne sætte en bøjle ind for at holde snittet åbent, karsten bruger bare nogle små stænger, og hammer og mejsel. Snakker I med sverige om det nu? Og har i stadig problemer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok så er vi enige |
|
|
Ja vi har snakket løbende med sverige men han ved ikke helt om hvad det kan betyde at den pludselig gør modstand om det kan hænge sammen , uanset hvilken dyrlæge vi har snakket med så siger de at det kan være så mange ting der kan være galt at hvis det er i benene er det meget nemmere at lokaliserer det er det ikke når det er i bagparten eller omkring. Ja vi har problemer nu den bakker fuldstændig af når den skal vige for benene sidebevægelser osv. specelt den ene side den reagere som om den blir straffet hårdt, hver gang man prøver på sidebevægelser osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det behøver altså ikke |
|
|
være arvæv, men hvis du tror den er øm, kan du massere med Traumeel salve eller gel et par gange om dagen i nogle uger (helsekost). Jeg har jo selv en KS hest som er aka-trænet OK igen (9 mdr fra jorden) og han laver det han skal - han er stadig under tilridning, så vi flyver ikke rundt i sidebevægelseri alle gangarter endnu, men han kan godt lave versader til begge sider. Han har jo haft nogle "stramme minder" hvor han ikke har villet visse ting - men det er fordi har har en fremragende hukommelse for det som engang var væmmeligt - han ER ok og rides nu, men jeg har måttet gå meget-meget gradvis frem, på nogle områder, bla. at få sadel på igen. Du kunne jo prøve at lave sidebevægelserne fra jorden og analysere mere på HVOR det er den evt er generet - det kunne være i skulderen eller et helt andet sted, stramme baglår eller noget helt femte ?? uden sadel, fx "90 grader vige for hånden" op af barrieren eller over en bom ??. En af mine andre er ikke nogen sidebevægelses-ørn og der er ikke et klap i vejen (aldrig været halt, kiro jævnligt, massør Ok, osteopat OK, arbejder altid glad og villigt, sadel ok osv), men efter jeg har lavet side-vigninger på langs over bom (i skridt fra jorden, først)og strækøvelser for de dybe muskler i skulderområdet- er det blevet så meget lettere at han faktisk synes det er sjovt med sidebevægelser. eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| harenh... |
|
|
Tilføjer lige... Hesten klinkvej henviser til, som er den jeg rider, er opereret igennem en MINIMAL sprække uden den der bøjle der henvises til. Så er meget sikker på de bruger samme metode. Dyrlægen fra Sverige lagde MEGET vægt på at denne metode netop åbner absolut minimum op, og de nærmest opererer gennem en lille sprække bitte sprække, simpelthen for at minimere årvæv så meget så muligt. Så jeg tror ikke det kunne gøres gennem mindre sprække, end det allerede er blevet gjort. Der var kun en åbning på ca 5 cm på langs. Spørgsmålet er blot om man skal "presse" hesten videre, eller om noget andet kan gøres? Smertestillende havde som sagt ingen effekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej vi er |
|
|
ikke enige, Karsten ligger snittet på TVÆRS dvs ikke ned langs rygsøjlen men på tværs af rygsøjlen, og det gør han netop fordi at ved at ligge den på tværs er det kun et meget lille stykke af arret der er i forbindelse med torntappene hvorimod den anden metode hvor snittet ligger på langs jo har langt mere mulighed for at generer fordi der er meget mere ar der er i forbindelse med torntappene  Min fik også syet en kæmpe tampon hen langs ryggen, men hans snit er stadig lagt på tværs og det er forskellen.. Jeg synes da du skal prøve at ringe op til hørsholm og tage en snak med Karsten, det kan jo være han kan kaste noget lys over sagen.. Til info blev min opereret for halvandet år siden og der kostede det 20 tusind plus 3 tjek så ca 25 tusind.. Og nej det er jo langt fra samme metode når hesten i sverige lokalbedøves og står op under hele forløbet og i Hørsholm ligger de dem ned og opererer via kikkert.. den store forskel er at snittet er på tværs, selvom jeres snit kun er 5cm så er det 5 cm arvæv ned langs torntappene hvor den anden metode er det jo kun snittets tykkelse der ligger i forbindelse med torntappene hvis i forstår hvad jeg mener .. Men ring dog og spørg Karsten ad, han er en af de dygtigste vi har herhjemme til den slags operationer.. mvh Katja..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej, det er altså ikke helt korrekt |
harenh |
23-10-2008 08:54 |
|
Hej Katja. Det har du altså misforstået, snittet ligger langs med rygraden og ikke med kikkert. Men vi er enige om Karsten er den bedste, så alle kan bare ringe op og snakke med ham. HIlsen Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej karen |
|
|
jeg har jo ligesom selv en hest der har været gennem det og på min hest ligger snittet på tværs, det er muligt at det er anderledes på din, men på min er det altså sådan, jeg kigger jo ligesom på aret hver dag  du er sikker på at det ikke er fordi den tampon lå på langs at det er det der snyder?? iøvrigt sagde karsten selv til mig at den store forskel var netop hvordan man lagde snittet og han har lært at ligge det sådan i england.. Men det er rigtigt at der indgår hammer og mejsel det ser drabligt ud..  så jo sgu, det ligger altså på tværs og metoden er meget ny så er din opereret for længere tid siden skal jeg ikke kunne sige om det er forskellen.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej, jeg tager ikke fejl. |
harenh |
23-10-2008 09:42 |
|
Min blev opereret for et halvt år siden, og har lige snakket med Karsten han har aldrig opereret en på tværs. Men det skal vi ikke diskutere, det kan du jo spørge ham om næste gang du ser ham. Jeg er helt sikker.  Hilsen Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skal da |
|
|
være nok så velkommen til at komme og tage et kig på de ar min har, men jeg bliver jo også snart 30 så jeg er nok både stæreblind og meget andet  men hans ar (der er to af dem) ligger hen over ryggen altså mod hver sin skulder, min har tendens til at danne meget arvæv så vi var rigtig spændt på udfaldet og derfor er det også ret tydeligt stadigvæk det forreste og der er altså INGEN tvivl om at arret ligger på tværs.. skal tage nogle billeder nu du er så skråsikker for som min ser ud er det ganske enkelt umuligt at han er skåret på langs.. mvh katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iøvrigt.. |
|
|
er det jo også sagen uvedkommende, faktum er at sverige opererer anderledes end Hørsholm og dem jeg kender der har fået lavet deres i sverige er tvivlsomme og som klikvej skriver ikke helt ok i forskellige øvelser.. Klikvej: har du prøvet at ride den på Buta?? altså smertestillende over en 14 dage?? det plejer at kunne vise om hesten har ondt eller om det er fordi problemet sidder mellem ørene altså at den stadig forbinder nogle bevægelser med at det gør ondt  der gik nogle måneder med min før han var helt ovre de der nykker. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder da mærkeligt |
harenh |
23-10-2008 10:03 |
|
Jeg er sikker på at du ikke er ved at blive blind, men jeg ringede lige og spurgte ham, men måske han har glemt det.  Lad os lade den ligge, og så spørg ham næste gang at du ser ham. Hilsen Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svarer lige... |
|
|
hesten er redet på MEGET stærk smertestillende i 6 dage uden effekt overhovedet! Den fungerer super godt i overlinjen, på volte osv. Har kæmpe rygsving, smidighed. MEN så snart den skal flytte sig for schenkel (krydse bagben, især det højre) går det HELT galt. Stopper op, kaster med hovedet, små hopper på stedet, og stresser helt vildt. Presser vi på, er jeg sikker på han rejser sig. Intet af dette forsvandt med smertestillende, og hesten har ikke tidligere haft negative oplevesler med disse øvelser, så der kan ikke være påvirkning af tidligere dårlig erfaring. Virker som om det fysisk er svært for ham at udføre øvelsen. Vi vil forsøge med kiro og akupunktur i håb om bedring? Nogle der har erfaring med dette mht problemer med sidebevægelse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blander mig lige |
|
|
selvom jeg ikke har haft en hest med kissing spine. Men mht sidebevægelser, så kan det altså anbefales at træne dem fra jorden først og så udføre dem under rytter bagefter, når hesten velvilligt bevæger sig til siden  Min ene unghest (som havde gigt i facetleddene) og ikke kunne finde ud af at bevæge sine fire ben i rigtig rækkefølge, når det skulle gå sidelæns, ja han fik det altså lært fra jorden først - efterfølgende var det super let at gøre det fra sadlen. Bare en tanke, hvis nu det kan hjælpe jer med træningen. Men som sagt, jeg har nul erfaring mht kissing spine heste og deres reaktionsmønster. ;o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På tværs eller ej |
|
|
Pssst, var med da Katjo's hest blev opereret for KS og stod lige ved siden af hende da Carsten meget udførligt tegnede og fortalte om at ligge snittet på TVÆRS...... Så Katjo er hverken blevet blind eller dement- den har altså snit på TVÆRS  Og det er også den vej hans ar ligger.. Og så blev den ged da vist barberet 
MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES......
Billetter( 2 stk) til Gerd H foredrag d 15.11 købes...
HV stinker til billetsalg!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lillian.. |
|
|
Det var lige netop det jeg skulle til at foreslå, simpelthen start fra jorden af og se om i ikke kan snyde det i den på den måde, for det lyder som om det stadig sidder i den.. alternativt så lad være at prøve det næste laaange stykke tid og nøjes med øvelser der er nemme så den lige får en fornemmelse af at det altså ikke gør ondt mere.. Min ville ikke gå rundt til højre dvs en volte hvor den blev stillet for indvendige udløste samme reaktion som Tina beskriver, og det første lange stykke tid reagerede han stadigvæk selvom han var opereret så istedet for at presse ham lod vi være med at lave de ting der før havde udløst reaktionen.. Sommerlund, ja du var jo støttepædagog på projekt Step, så du så og hørte det jo selv  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undgåelse... |
|
|
"problemet" er at hesten er nået til det punkt hvor den skal videre, og ikke blot ride frem/tilbage ligeud. Har undgået disse ting de sidste 7 mdr Skal lige tilføje at det er samme hest som klinkvej henviser til. Og det er ligemeget om det er en "øvelse" - så snart han skal flytte sig for højre schenkel stopper han op, eller kaster med hovedet osv. Denne adfærd havde han på intet tidspunkt før operationen, idet vi aldrig pressede ham derud. Men alternativt kunne man forsøge fra jorden. Ang diskussionen omkring årvæv - så er det jo foretaget, så kan hverken gøre fra eller til nu. Men kan nævne at "snittet" ikke er lavet ovenpå "tappene" men sidder lidt til den ene side - altså på højre side af rygrad. Det er undrer os er jo netop at smertestillende ingen effekt har - arvæv eller ej. Og dyrlægen derfor ikke kan gøre mere for hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et tillægsspørgsmål |
|
|
Jer, som har fået opereret heste - hvad er det, der afgør, at man vælger operationen? Min egen har for nyligt fået konstateret KS på Hørsholm og her mente dyrlægen, at vi ikke skulle gøre andet, end være opmærksom på det ifht. træningen af hesten. Baggrunden var at det så ud til at være gammelt - og at hesten dermed har fungeret i fuld træning med dem. Min har dog aldrig været super begejstret for at gå schenkelvigninger - men har ikke problemer med versade og endnu mindre med travers; og det får mig selvfølgelig til at tænke, at det kunne have en lille betydning for ham alligevel. I udgangspunktet stoler jeg selvfølgelig på min dyrlæge - men ville gerne høre, hvad det er der gør at man vælger at operere; er det halthed eller at hesten ikke kan rides eller?? Jeg har overvejet at høre dyrlægen, om han kan ligge en blokade, så jeg kan finde ud af, om det gør en forskel for hesten - men omvendt, måske er det bare selvpineri. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bliver lige |
|
|
Nødt til at spørge jeg med Ks heste der HAR været under kniven.... Nu har i vel husket at få tilpasset sadel EFTER OP ikk??? For kan se på Katjo's hest hvor meget mere rygsving der er kommet efter han var under kniven( ikke at han manglede noget på den konto inden ) Så muligvis er der problemer der kunne ha været undgået med henblik på at man som ejer af en hest med KS altid skal være super obs på sin sadel... Ved at Katjo faktisk konstant var i løbende kontakt med sin sadelmager netop for at undgå dette...
MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES......
Billetter( 2 stk) til Gerd H foredrag d 15.11 købes...
HV stinker til billetsalg!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo.... |
|
|
sadlen er tjekket flere gange efter operatione. Vi bruger en Albion SLK idet den har meget stor bredde i kammer, store puder osv. og så følger den hans ryg som ingen andre sadler. Har prøvet flere forskellige sadler, og hesten viser MEGET tydeligt hvis han føler ubehag - mange andre vil han ike engang gå ligeud med. Desværre heller intet at komme efter der, men tak for råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NANA... |
|
|
vi opdagede netop hvor meget det generede hesten via en blokade, og besluttede os derfor for operation da der var TYDELIG forskel i rygsving, frihed, bevægelse osv med og uden blokade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville være fint hvis |
|
|
Dejligt at høre om de forskellige tilfælde, også om der er forskel på de forskellige indgreb,og om hesten kommer nemmere igennem genoptræningen, det kan da også være til gavn for dem der overvejer en mulig indgreb, men det ville være dejligt hvis flere kom frem med deres erfaring, der må være flere derude.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| operation |
|
|
eller ej, jeg tror at hvis man mener der er basis for at man ved hjælp af træning kan tvinge torntappene fra hinanden, så vil man selvfølgelig helst det, men det kræver bare meget af rytteren, og her snakker vi ekstremt hysterisk frem og ned, for får man ikke hesten til at bruge ryggen og arbejde hen over denne, så bliver problemet bare værre og værre.. Min kunne ikke trænes ud af det, han er højest sandsylig født med det, og hans torntappe lappede simpelthen 1 cm ind over hinanden (ialt 4 var et problem)  Sommerlund som jo har fulgt min på tæt hold, har nemlig ret, min er yderst sensibel mht sin sadel så jeg får den rettet hver 6 måned hvis der da er noget at rette, ydere mere anbefalede min super super dygtige sadelmager mig at jeg som minimum skulle ride med et tykt underlag (læs Anky ect) eller et lammeskind simpelthen fordi han er så sensibel i sin ryg at det mindste der strammer eller trykker er nok til at han ikke vil yde.. Tina: Altså jeg er jo tilbøjelig til at sige at det der med at hesten skal videre nu er der jo ikke noget der hedder, for hesten skal videre når den er klar til det  Arvæv kan man godt gøre noget ved man kan mindske det med bla laser, men hvis jeres dyrlæge ikke mener det er problemet så er den fis jo ovre  Har i prøvet ikke at stille den så meget for højre, således at det kommer lidt efter lidt at i langsomt lokker den mere og mere ind i højre skulder.. Min havde nøjagtig samme problem, en volte højre om var et problem med mindre jeg simpelthen red den firkantet, men det kom langsomt.. nu skriver du at i har forsøgt i 7 mdr, men min tanke er at hvis i har forsøgt hver gang i rider at få hesten ind hvor den reagerer så glemmer den ikke problemet, i er nødt til at ride uden at den en eneste gang kommer i tanke om at ups her gjorde det ondt engang det gjorde vi med min og langsomt kunne vi ride ham som enhver anden hest uden han reagerede det mindste. Evt start fra jorden af og se om han reagerer der, hvis han ikke gør, så er det jo ihvertfald fordi det sidder i hovedet på den  Det et fandens arbejde, men det gavner sig i den sidste ende  rigtig meget held og lykke.. katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja de kære heste |
|
|
Til katjo, det med arvæv er vel ikke noget de 100% kan udlukke har forbindelse med smerte eller uvillig, de meener bare ikke de kan gøre noget for at afhjælpe, den er nemlig meget stram i ryg og lænd mere en d normal er siger dyrlægen, men de ved ikke hvad de vil gøre for at afhjælpe det eller hvorfor det er der.
Vi mener ikke at vi hat forsøgt i 7 mdr. det er indenfor de de sidste mdr. at vi startede med at forlange mere af den , at den skal mere end bare gå ligeud og volter, vi starter ligeså stille med sidebevægelser som den så reagere voldsomt på, vi får hjælp af berideren for vi tror at det er rytteren der ikke presser nok, man blir jo altid lidt i tvil om det er det rigtige man gør når dyret reagere så voldsomt,den er jo en meget smidig og meget ridelig og lytter vildt meget til rytterens signaler, men det var det samme med ridelæren, den reagere som om den blir staffet hver gang man prøver, og det er ikke noget vi tidligere inden indgrebet har bøvlet med så det er ikke noget der sidder fastprinttet i dens hukommelse.
Det med at prøve fra jorden af har vi ikke forsøgt endnu, men gør den det uden protest, kan det jo godt være anderledes med en rytter på, vægten fra rytteren kan da også ha en del at sige om ubehag ved sidebevægelser især hvis det skulle vise sig at det er spændinger eller arvæv der driller man sidder trods alt lige ovenpå det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar -og træningstips |
|
|
Tak for svarene ang. operationsvalg eller ej - så vil jeg indtil videre nok holde fast i, at vi rider os ud af det også selvom det kræver ridesnilde og tålmodighed. Jeg er netop igang med genoptræningen af min ikke-opererede KS hest efter at han har stået stille i næsten et år (med noget andet); og her har jeg også døjet med problemer (sikkert fordi, han ikke havde muskler nok og dermed blev øm). Vi er fx først her i 4. måned gået på alm. ridebanestørrelse han kunne simpelthen ikke komme rundt tidligere uden at miste takten og spænde imod. De første fire måneder red jeg ham på en stor springbane, så jeg kunne variere de store volter frit. Heldigvis er han nu mere og mere klar til at gå på en alm. bane og hos ham er alfa og omega at jeg kan få ham til at slappe af og dermed hjælpe ham til godt at kunne klare opgaven. Sidelæns - det skal han først om nogen tid. Fysioterapeuten var tilfreds med ham igår og sagde at der ikke var nogen ømhed oppe omkring torntappene -så det tegner jo godt. Hvad vil jeg sige med det... jo måske nok holde med Katjo i at man må være meget sensitiv overfor om hesten er klar til at gå fremad i træningen, eller har behov for at blive på det nuværende stade lidt længere. Det sidder godt fast i hovederne på dem, hvis det har gjort ondt. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nana... |
|
|
Det lyder som om at du har gode folk omkring dig, jeg kan varmt anbefale pessoalinen som værktøj til KS heste, den er genial  jeg brugte den på stor volte og kun i skridt, hvor jeg fik ham til at skridte godt frem og samtidig sørgede for at han lagde sig dybt (og tro mig man får balder af stål af at gå rundt således i 3 mdr med den i snor hi hi) Tina.. Jeg ville forsøge med jordarbejde, og klassiske ryttere er eminente til den slags så har i en i nærheden der rider klassisk kan vedkommende garanteret hjælpe jer meget  Ydere mere ville jeg da prøve at tage en snak med Karsten fra Hørsholm og høre om han har nogle andre aspekter til sagen i måske kunne drage fordel af.. Jeg tvivler på at hesten skal presses, husk på heste finder ikke bare på numre, og risikoen er at den har ondt og KS heste har vitterlig MEGET ondt, så er der noget der generer den ville det være synd at presse den.. Du har ret i at rytterens vægt betyder meget, men kan den fra jorden af så er problemet måske at rygmusklerne til at bære rytteren ikke er veludviklet nok også starter arbejdet alligevel fra jorden af  hvis i ikke havde de problemer inden operationen tyder det jo desværre på at et eller andet er galt.. håber virkelig i kommer til bunds i sagen når nu i er nåede så langt  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svarer lige... |
|
|
på samme hests vegne igen  Jeg forsøgte netop i starten at undgå alle situationer der fremkaldte de der "små hop", og valgte at se igennem med at han fx på venstre volte lavede banan udaf volten, for at undgå at stærkke/runde højre side korrekt. Så har redet meget "kompromis" ridning de første 7 mdr. Ligeså stille er jeg nu begyndt at forlange lidt mere - og her ikke misforstå, mener også at heste nok skal lave fx øvesler protestfrit, når blot de er stærke til det. Problemet er blot - eller hesten er nu så trænet at den ikke "burde" have problemer med blot at vige en anelse for højre schenkel. Jeg startede med at lave MEGET lidt hældning og lade ham små løbe ud igennem udvendige skulder i schenkelvigning. Hvilket så på ingen måde blev en side bevægelse, da han gjorde ALT for at kompensere for at krydse højre bagben foran det venstre. På modsatte side er det lidt bedre, og man kan så nogenlunde få ham til at krydse uden protest. Selv rundt på volte hvor man stiller en anelse ud mod højre side, og forsøger at få skulder ind for udvendige ben - fremkalder straks denne "panik" reaktion, hvor han stresser vildt op. Han bliver flere gange om ugen longeret i kapsun, og søger meget velvilligt frem og helt ned i alle 3 gangarter. Pessoa har jeg forsøgt, men hesten stresser meget og føler sig "straffet" i dette system. Tror det hænger sammen med at det ikke giver efter præcis når hesten selv gør - altså 100% systematisk som fx når man sidder på ryggen. Så han er generelt ULTRA følsom. Jeg mener blot at en genoptræning for mennesker efter fx operation absolut også er forbundet med smerte, men dette er ikke lig med det behøver at være negativt i den forstand at noget er galt. Nogle gange kræver led osv bevægelse for at komme igang igen. Problemet er blot hvis vi begynder at tvinge hesten til noget, hvor årsagen rent faktisk bunder i noget helt 3. Jeg har forsøgt en enkelt gang fra jorden, men var ikke ligefrem nemt at få ham til at "krydse" i bag. Det er netop denne mekaniske bevægelse der virker som hans problem - er udemærket klar over denne øvesle rummer flere elementer. Så næste skridt er kiropraktor, i "håb" om der måske sidder noget fast et sted, der kan løsnes. Ellers vil vi da prøve at snakke med Carsten, om han har hørt om lign problemer/løsninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anatomisk rigtig ridning |
|
|
der blev spurgt læmgere oppe hvad ARR betyder. Det står for anatomisk rigtig ridning og er udviklet af Klaus Schöneich. Han har bl.a skrevet bogen "correct movement of the horse". Jeg var på teoridag om arr for et par månedder siden ovre hos hestemassør Susanne Frimodt på Fyn. Her var Klaus og fortælle om sine teorier og bagefter underviste han flere i at arbejde med deres heste både fra jorden og fra sadlen. Han er i Danmark flere gange om året og alle kan deltage i hans kurser. Desuden er der mange der sender deres heste ned til ham i Tyskland. Her får ded lavet bevægelsesanalyse og bliver korrigeret fra jorden. Når de har lært at bevæge sig rigtigt i en longe kommer der en rytter på og når hesten har lært at bevæge sig rigtigt med rytter på kan ejeren komme til Tyskland og få undervisning i hvordan man nu skal ride sin hest. Man kan læse mere på www.susannefrimodt.dk og www.arr.de Jeg har bogen og kan varmt anbefale den til alle også selvom man har en hest der ikke har KS.
Karin
Rigtige heste bruger bred bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv evt. en fysioterapeut? |
|
|
Hej Tina Jeg bruger jo fysioterapeut til min KS (ikkeopereret) og det er jo ikke fordi han udvirker mirakler sådan på een gang, men han er god til at fortælle, hvor han oplever spændinger og hvordan jeg bør gribe træningen ad. Måske det også kunne være en mulighed, hvis kiropraktoren ikke finder noget. Bl.a. har jeg også haft problemet med 'banan' hvor jeg virkelig skal tage mig sammen for ikke lige at proppe skulderen ind på plads etc. - men hvor fysioterapeuten lagde stor vægt på at bøjning måtte være bøjning, hvis bare jeg kunne få søgning til begge tøjler. Og dermed flyttede han mit problem (jeg troede det var skulderen - mens han sagde at det stammede nede fra de uens bagben). Det er også rigtigt at man i genoptræningen må forsøge sig frem og nødvendigvis presse citronen af og til, for at tingene bliver bedre. Min egen er en rigtig sippe og han bliver da let sur på mig, når nu jeg forsøger at flytte skulderen lidt og forlange bøjning begge veje - men så må han give sig lidt mere for hver gang. Som jeg vist allerede har nævnt, så er min mere komfortabel med de samlende sidebevægelser end schenkelvigningen, så måske man kunne eksperimentere med andre overtrædninger? Mange hilsener Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu en KS-patient |
|
|
Hejsa Har også en hest,der i nov. 2006 blev opereret for KS på 17-18 ryghvirvel. Hesten blev opereret på Ansager, og de var helt fantastiske, både før, under og efter operationen.Kan varmt anbefales. DonC. havde fået temmeligt mange KS-relaterede unoder pga. smerter, når jeg red, og det tog også ret lang tid før han var fuldstændigt tryg ved alle øvelser igen - så husk lige, at de ikke selv ved, at de ikke længere gør ondt... det blir' learning by doing for hestene, og det tager tid. DonC. er blevet en vidunderlig ridehest siden (tjek evt mere på min lodge). Håber din bliver glad og smertefri igen :- ) Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt at høre |
|
|
Carlotte dejligt at høre at din fungere idag,så kan vi jo bare krydse finger for at vi kommer så langt som på en stævneplads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Safir er også opereret for KS |
|
|
Hej. Min 8 årige hoppe blev opereret for KS hos Karsten fra Hørsholm den 21. august i år. Vi har endnu kun arbejdet fra jorden. Der er flere tegn på at hun har det bedre, bl.a. slider hun sine forhove pænere nu end tidligere. Hun er indfodet, men meget mindre efter operationen, så jeg tror hun på en eller anden måde har aflastet ryggen ved at rotere fusserne indad (albuerne væk fra brystkassen). Jeg har dog haft nogle spekulationer: var hun nu også helt rengående bagtil? kunne jeg se mere af krydsets overside på den ene volte end på den anden? Og da hun inden rygoperationen har været igennem et længere sygeforløb med et kompliceret hovbensbrud på et bagben, som hun selvfølgelig også har aflastet, valgte jeg at få en kiropraktor til at tjekke hende. Og det var godt. Hun var låst i den ene side af korsbenet og fungerede som om det ene bagben var længere end det andet. Det blev rettet og hun er tydelig mere smidig i longen nu. Havde du ikke overvejet kiropraktor til din, Klinkevej? Besluttede du dig for at prøve og hvis ja, var det noget at komme efter? Kiropraktorbesøget betød så yderligere 14 dages longering i forhold til den oprindelige træningsplan fra Hørsholm. Men det er ok for mig, nu har jeg ventet så længe så 14 dage fra eller til ikke betyder noget. I dag skulle jeg så op på krikken for første gang i næsten to år - stor dag! Nu er jeg typen, der ofte skynder mig langsomt, så for ikke at sætte større mål en jeg var rimelig sikker på at få succes med, besluttede jeg at jeg idag blot ville skridte af efter longeringen. Og det gik da heldigvis rigtig godt. Hun er en super energisk dame, så jeg måtte et par gange bede hende holde sig i skridt, men det var så ok. Jeg kunne desværre også mærke at der stadig er ret stor forskel på hendes villighed til at bøje i hjørnerne på de to volter. Jeg har som flere andre haft en voldsom banan, som lavede nogle gevaldige rejehop, hvis jeg gennemtvang ligeudretning eller måske ligefrem højning til venstre. Så selv om hendes dårlige erfaringer med ridning ligger næsten to år tilbage, så kan hun åbenbart stadig huske dem (- eller også har hun stadig ondt, og det håber jeg sandelig ikke). Jeg glæder mig til stille og roligt at komme igang med at lære min hyp, at hun ikke længere har ondt i ryggen, og vil som Klinkevej bruge de første mange måneder på at ride ligeud og bløde buer og først når hun er helt ligeudrettet begynde at stille større krav. KH NinaSt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja vi har haft kiro |
|
|
Vi havde kiro til hesten for et par dage siden og han mente at den havde aflastet ryggen så meget i genoptræningen at at det var gået ud over bagbenen hasserne de var låste stramme eller irreteret, den var også stadigvæk øm en sted i ryggen men kunne godt stamme fra at den il længere tid har aflastet ryggen , det er lidt svært at forklare helt rigtig det er min datter nok bedre til, men han anbefalede at vi tog den til højgård og fik det tjekket om den havde gjort skade på hasserne, slid i leddet som vi selvfølgelig ville være noget træt af hvis det var tilfældet. Jeg syntes at vi har fulgt alle de bedste regler for at hesten har fået den bedste og reelle genoptræning, med skridtbånd den første tid og longe hvor den støvsuger jorden med snuden,stille og roligt igang med ridning godt nok var den meget vild i starten men det kan man jo ikke gøre for, altid løsgjort i longe uden sadel derefter rytter på og meget langsomt blev ridning sat op , vi ved næsten ikke om man har kunnet gøre det mere skånsomt, det er lidt fustrende hvis den er blevet overbelastet forkert i bagbenen, den er hverken skæv i overlinien eller noget kiro kunne se , fint muskler i overlinien hvor den før snittet havde nul muskler, den mangler så tilgengæld muskler ned lang låret der ligner den en 3 års der lige er kommet i ridning underligt er det det er efterhånden en helt videnskab at ride .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følger lige med |
|
|
i dette tråd. Fik min hest hjem fra operationen for 3 uger siden, så vi går bare tur i øjeblikket. Han blev opererat af Jonas hos Højgård og fik fjernet hele 2 torntapper. Er meget spændt på hvordan det kommer til går med ham. Mari
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det blir spændene |
|
|
med din hest Mari ville lige høre om hvor lang en sår har den fået og er det opå langs torntappene? Men håber det bedste for din hests genoptræning , der er da heldigvis nogle heste der kommer godt over det hele.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lang snit |
|
|
Når jeg læser tråden, kan jeg se at vores snit er lang. Den er nok 10 cm og langs tortappene eller nærmere lige ovenpå dem. Operationen var en hård omgang for ham. Han fik fjernet nr. 14 og 16 med omfattende sammenvoksninger. Og ca. en uge efter operationen åbnede de ham igen, da de ikke var tilfredse på den en torntappens kanter. Så i alt var han indlagt 39 dage.
Synes også at såret ser meget bredt ud, ca. 2-3 cm og en dyb hul i ryggen. Er dette normalt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det ... |
|
|
Et kendt problem, at man overser evt. problemer med has/glideled for sidde KS heste efter de er opereret? Vores er som sagt tilset af kiropraktor, idet han ikke kunne lave sidebevægelser. Dyrlægerne på Ansager fandt INTET på ham i en bøjeprøve, og på smertestillende i 6 dages ridning - og afsluttede herefter deres behandling/undersøgelse. MEGET skuffende. Kiropraktor kiggede på hesten, løftede højre bagben og kunne straks konstatere at bevægelighed i has var nedsat (ligeledes knæ). Hans konklusion er at KS heste der aflaster ryg, bruger bagben forkert, får irritation i glideled i has, ondt i knæ og til sidst evt spat i has. Man overser dette problem, da der fokuseres så meget på ryg. Vores har ligeledes nydannelse i et facetled, som han mener også kan skyldes den forkerte brug i bag hvor hesten vrider for at komme at jorden - og derved vrider facetled i en form de ikke funktionelt er skabt til. Så det er bogstaveligt skruen uden ende, hvis ikke dette opdages i tide. Lyder meget logisk, og ligeledes utrolig skuffende hvis det er et kendt problem med X KS heste, idet dette burde have været behandlet/tjekket sammen med en op. Selvom der ikke er tegn på halthed endnu, kan der sagtens være aktivitet i glideled i has - som kan sætte sig til kronisk spat. Så næste stop er en knoglescintigrafi, og så kan man kun håbe hesten ikke har fået kronisk men allerede i has. For så har hele operation være forgæves. Andre der har oplevet dette oversete problem med KS heste, fordi der kun fokuseres på ryg??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har haft et knæproblem |
|
|
Hele baggrunden for, at min (ikke opereret KS) har stået stille var et diffust problem i et bagknæ. Men det opstod sådan pludseligt og dyrlægen mente ikke at jeg kunne have redet mig til det. Der er taget røngten af knæet uden at finde noget. Og hasen har aldrig været under mistanke. Hovedparten af min genoptræning består netop i, at forhindre hesten i at gå uens på bagbenene - som han har fået lært sig under sin lange stilleståen.
Det forekommer som Tina skriver næsten logisk, at hesten kan slide sig til nogle andre skavanker, hvis den længe skal kompensere for en smerte i ryggen - men det er sikkert forskelligt fra hest til hest, hvordan aflastningen lige præcis manifesterer sig. Det er nok ekstra vigtigt at holde øje med at alting foregår så symmetrisk som muligt, når man ved at der er problemer med hestens fysik.
Jeg synes det er meget spændende at følge med i tråden - og jeg kan da se at mange af vores problemer i den tidlige træningsfase nok har været pga. KS - blandt andet troede jeg, at jeg var den eneste med en 'banan-hest'! MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foto af ar |
|
|
Der har været lidt debat om operationsar og snit. Jeg tog foto af Safirs ar på 10. dagen, hvor stingene skulle fjernes og igen 4 uger efter operationen. Måske har de interesse - nu forsøger jeg i hvertfald at uploade dem.
Safirs ar 10. dagen  Safirs ryg i profil 10. dagen  Safirs ar 4 uger  Safirs ryg i profil 4 uger  Nu (ca. 2½ måned) kan jeg ikke se arene for tæt peter-plys vinterpels. Jeg kan føle lidt knudret væv forrest i det ene ar, men det er småt og ligger lige på midten og burde dermed ligge trygt og godt inde i sadlens kammer (håber jeg). Det er rigtig surt, hvis hestene har lavet sekundære skader, ved at aflaste ryggen, jeg krydser fingre for Klinkevej og alle andre. Jeg har tænkt på, at der nok også kan være den modsatte sammenhæng, at rygsmerterne kommer fordi der er smerter i haserne - eller andre steder. Mange heste har kissing spine på røntgen, men har ikke smerter eller gener af det. Jeg forestiller mig, at de bruger deres rygmuskler så godt, at de ikke har smerter fra torntappene. Hvis de så får smerter i haserne, så begynder de måske at bevæge sig anderledes for at aflaste - og så er de måske ikke i stand til at bruge ryggen så godt længere og de tætte torntappe begynder at give smerter. Ikke for at påstå at det hænger sådan sammen for Klinkevej, det ved jeg jo i sagens natur ikke noget om - blot en tanke. KH Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fine ar |
|
|
det ser ikke slemt ud arrene iforhold til vores selvom hestens ar var noget mindre , vores da blev det meget hævet i lang tid så rigtig grim ud i forhold til det du viser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja der er nok noget om det |
|
|
Nina jeg tror også, der er noget om det at mange rytter ikke får bagparten nok med sig i ridningen, at man rider alt for længe, hvor ryggen ikke arbejder nok og derefter går det ud over benene , det er svært for hesten, at bruge sig rigtig hvis endten sadlen ligger forkert eller rytteren sidder skævt eller den har bare ondt i ryggen af en eller anden årsag,det tror jeg kan være meget svært, at ligge så meget pres på hesten at den bruger sig selv, helt rigtig, så der ikke opstår slidskader.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kompliceret |
|
|
Hej igen Jeg er også selv meget positivt overrasket over at Safirs ar er så pæne. Hun har heller ikke på noget tidspunkt virket smerteplaget efter operationen - kun irriteret og kløende indtil stingene blev fjernet. Så hvad det angår er vi vist sluppet rigtig heldigt. Endnu ved jeg ikke om hun bliver gående under rytter, jeg har tænkt mig at gå stille og roligt frem og ikke øge kravene for hurtigt, præcis som jeg læser at du, Klinkvej, også har gjort - og så krydse fingre. Og ja, man kan forestille sig mange måder, hvor den ene skade kan forårsage eller forværre den anden, og det bliver nok ved med at være gæt, når vi forsøger at opklare hvordan det hele egentlig hænger sammen. Har I fået tjekket haserne hos Højgård? Nana - jeg har interesseret læst din fysioterapeuts råd om at stræbe efter ens kontakt før du retter på skulderen (hvis jeg har forstået dig rigtigt). Hvordan går det med det? Og har du andre gode råd fra fyssen, som vi andre kunne have glæde af? KH Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| venter spændtpå |
|
|
Vi har pt. lige hesten på højgård nu for at få det hele undersøgt håber vi. De fokusere mest på ryggen kan vi fornemme , men vi vil ha de bagben ordentlig undersøg nu uanset hvad de påstår,dyrlæger har jo meget med at hvis bøjeprøven er ok og der ikke er noget galle at mærke ja så er det udelukket med andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre et set-back |
|
|
Ja, desværre er Nemesis slået ned hos mig - efter at det jo faktisk var gået fremad i rum tid, var min hest i mandags igen helt underligt gående; så vi skal til det store tjek i Hørsholm på torsdag. Jeg ved ikke, om de her vælger at starte med ryggen eller kigger på bagknæet (som tidligere har været diffust skadet) - i hvertfald er det højst besynderligt, at han den ene dag kan gå rimeligt, den næste ikke - at jeg nogle dage kan ride ham ud af det og andre ikke - at det skifter, hvilken side han er ked af at bøje til etc. Jeg håber bare de snart finder 'ondets rod' for jeg har ikke haft min normale ridehest i mere end et år nu. Men... tilbage til fysioterapeuten. Han har ikke været knyttet til os specifikt pga. KS - han var allerede igang inden vi opdagede, at hesten også havde dét. Problemet for min hest var, at der i starten af genoptræningen overhovedet ikke var sug i venstre tøjle - og samtidig gik han kortere på højre bag. Derfor var opgaven at rette hesten lige, ved at få ham til at træde mere frem på bagbenet og derved komme ud i hånden - hvor jeg nok havde forsøgt at rette skulderen ind og derved skabe et kunstigt sug i venstre tøjle. Vi var i forrige uge nået dertil, hvor jeg ud over at ride uendelige mængder af 8-taller (vænne hesten til at suge med uanset volte og volteskift) måtte flytte skulderen lidt - ikke versade, bare lige markere. Oprindeligt var det fysioterapeutens ønske, at vi red helt systematisk (10 skridt stillet ud, 10 skridt lige og 10 skridt stillet ind) men det fungerede ikke for min hest så det blev 8-taller i stedet. Ellers har jeg selv arbejdet ham meget frem og ned, ryg op, både i ridning og longe. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja man kan godt køre surt i det |
|
|
når det svinger hele tiden med at nu tror man det går fremad nej så gør det ikke alligevel, sådan kan man gøre i et rum tid men til sidst er det svært at holde gejsten oppe, så derfor er det også godt at få dem ordentlig undersøgt istedet for at få de nedture hele tiden det er da også synd for hesten hvis den bare ikke kan pga af en skade eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Første travtur |
|
|
Nana tak for din vejledning . Jeg travede Safir for første gang i går. Hun arbejder pænt og afslappet i longen og jeg bad hende om en stille trav for løs tøjle. De første runder gik hun faktisk helt fint, stille og roligt, afslappet og med halsen pænt under vandret. Men så kom bananen igen (bagpart ud til højre og på to spor) og hovedet blev kastet op og ud til siden - præcis som inden operationen. Hun virkede altså stadig smerteplaget, men jeg kan da håbe at det kun er fordi hun husker smerterne fra før i tiden. Nu bliver træningen noget sporadisk her i vinter. Safir er en måneraket i blæsevejr og banen bliver for dyb, hvis det regner for mange dage i træk. Så vi får ikke trænet hver dag. Min søster og jeg er ved at undersøge mulighederne for at køre til ridehus, men det bliver stadig kun en gang i mellem. Heldigvis har jeg haft hende ude næsten hver eneste dag her i de første to en halv måned, så jeg håber det går alligevel - det bliver det nød til. Håber I gider skrive, hvad jeres dyrlæger siger til jeres heste og krydser fingre for jer. KH Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opfølgning... |
|
|
på hele den lange historie... Hesten er nu undersøgt på Højgård i en knoglescintigrafi - og hvad vi HELE tiden havde troet var problemer med nydannelser i et facetled eller baghas viser sig nu i stedet at være en OVERSET splint fra selve operationen! Den har efterhånden generet så længe at meget årvæv og nydannelser har sat sig. Hesten blev tjekket hele 2 gange lige efter opeationen, idet den havde kæmpe blodsprængninger - men DESVÆRRE tænkte dyrlægerne på ingen måde i denne retning. MEGET meget ærgeligt og nu fatalt for hesten, idet kun en ny operation måske vil hjælpe. Men idet det er så længe efter den første, og mængden af arvæv og nydannelse - ja så er udsigterne meget dårlige - og vi føler på ingen måde det er etisk korrekt at udsætte hesten for mere smerte. Så hele kampen ender desværre her, pga en overset split - som efter vores mening ABSOLUT burde have været opdaget. JACOB9: hvordan opdagede de at de ikke var tilfredse med kanterne? Det er os fuldstændig uforstående at splinten på vores ikke blev opdaget pga MEGET stor irritation og blodsprængning efter operationen. Må sige vi er mere skuffede end man overhovedet kan beskrive - idet dette nu er enden for vores hest efter så megen kamp og træning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Tina1 |
|
|
Hvor er jeg ked af at høre om jeres hest, efter alt det arbejde/følelse i har lagt i det.
Vores dyrlæge tog ny røntgen billede af ryggen ca. 1 uge efter operationen og det var der de opdagede det.
Vi er kommet i gang at longere nu, og håber på at alt går vel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| neeeeeeeej |
|
|
Hold da op Tina hvor jeg føler med dig.. Jeg var jo en af dem som fulgte meget med i købet af din smukke hest, ja sågar fortalte jeg dig selv om en du var ude og kigge på, og vi har skrevet indimellem. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, men det første var "neeeeeeeeej". Vi er jo mange som fulgte dig i din jagt efter drømme hesten, vi ved du har brugt oceaner at tid i jagten, at du har brugt tid, penge og en masse sved og tåre i kampen for HESTEN, og så skal sådan noget som en møg splint ødelægge det hele, fordi nogen kloge mennesker absolut mener de er de klogeste.. Jeg føler så meget med dig, og jeg synes det er forfærdentligt at en "bette" ting som skal ødelægge de store drømme.... Masser af trøste kram og varme tanker herfra.. Vh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores dyrlægetjek |
|
|
Krikken er hypokonder.... Eller også synes han særlig godt om høet hos Hørsholm.. Det var ikke knæet (og det var både dyrlæge og jeg meget glade for, da det i givet fald næppe havde kunnet reddes) - scanningen af lænden viste ikke noget videre (et par låste facetled) og vupti om ikke også han var rentgående under ridning (dog stadig uren i longe på den ene volte). Så.. ja, vi ved ikke hvorfor han hinker, når han gør det. Dyrlægen mente det ville aftage med tiden, når han bliver redet stærkere (og det er jo også det jeg har oplevet gennem træningen indtil i sidste uge) - så måske har han bare ligget forkert og er blevet xtralåst oppe i lænden. Vil høre fysioterapeuten om øvelser til at løsne op - så kan jeg jo prøve dem, hvis hinkene genopstår. Tina - jeg er ked af at høre om jeres hest; især er det jo helt jammerligt, at det skal være på grund af en overset splint, som man kunne mene burde ha' været opdaget. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke kun splint |
|
|
Der var også blevet en forbnet torntab lige efter den er savet væk, så hvis den skulle opereres igen så skulle den både ha splinten fjernet plus skrabt noget af den ene torntap da den havde smerter kunne man se på billederne , og sådan noget forbenet, har det med at kan komme igen, plus at den blir ringere stillet når man skal skære i det nuværende arvæv, så udsigterne er ikke så gode som ved første operation , så da vi ved han blir , nærmest livsfarligt at genoptræne som han var sidste gang, er det for stor en mundfuld,plus vi syntes det er synd for ham at blive ved med at , påføre ham smerter. Det er en kæmpe stor beslutning at ta , da han er en helt specielt hest,ikke en man sådan lige finder igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En rigtig beslutning |
|
|
Klinkevej / Tina Selvom beslutningen er hård, så lyder det også som den rigtige - man er nødt til at tænke på, hvad man byder sin hest. Og endnu en operation, som måske, måske ikke lykkes er jo barsk for både jer og hesten. De gange jeg har været nødt til at tænke i de baner prøver jeg at holde fast i, at hesten jo ikke er klar over, hvad der skal ske - og så er den største sorg jo ens egen; over hesten og over at miste noget, man satte så store forventninger til. Mange hilsener Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trist, trist, trist |
|
|
Klinkvej/Tina - åh nej hvor trist med jeres hest. Jeg synes det lyder som den rigtige beslutning at stoppe behandlingerne nu og ikke udsætte hesten for yderligere. Men det er svært og hårdt.
Nyhederne fra dig, Nana, er heldigvis mere positive. Det var dejligt at høre. Overvejer du ikke kiropraktor, når der er låste facetled - eller er det ikke foreneligt med fysioterapeutens behandlinger? Jeg selv havde gode erfaringer med kiropraktor til et låst korsled. Safir blev klart mere smidig bagtil. Hvor hun før skulle varmes lidt op for at fungere, så er hun klar fra starten.
KH Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Nina |
|
|
Hans dyrlæge er uddannet kiropraktor, men henviste til fysioterapeuten for videre behandling, så jeg tror ikke kiropraktik er det vi skal bruge hér. Jeg mener at fysioterapeuten også kan manipulere - men på en mindre 'hård' måde. Når det så er sagt kan jeg se, at de ting som fysioterapeuten gør ved min hest omme ved lænd og hofte er meget lig det, en kiropraktor engang gjorde. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ked af det |
|
|
Hvor er jeg ked af det, Tina! Både på dine og på hestens vegne. Jeg ved hvor meget, du har været igennem og virkelig forsøgt. Det er ærgerligt at du bor så langt væk, ellers var du velkommen til at komme her et par gange om ugen og få gang i din ridning igen. Du må sige til, hvis jeg kan hjælpe på andre måder! Og nu bliver indlæg nok også slettet, fordi det indeholder en personlig hilsen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Interessant |
|
|
Hej Jeg har ingen erfaringer med fysioterapeut til heste, så det er interessant at høre om dine, Nana. Tak. KH Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning af hest med ks. |
karina 9 |
17-11-2008 19:56 |
|
hejsa.. jeg hopper også lige med på tråden her... ville nemlig lige høre jer der har erfarringer med ks heste om hvordan og hvor tit i træner jeres heste? og om der er nogle ting der er rigtig gode at gøre.... på forhånd tak for hjælpen hilsen karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der ikke en erstatnings- |
|
|
sag med sådan en graverende dyrlægefejl ?? Det er rent operatør-sjusk at undlade at tjekke at man har "rent operationsfelt" inden man lukker igen. Det burde ikke kunne forekomme og evt må man jo lave røntgen eller scintigrafi undervejs i operationen, for at være sikker - det ville man da gøre på et menneske. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Karina |
|
|
Det er min erfaring at hesten har bedst af at blive trænet ofte, så musklerne på ryggen opnår den styrke der er brug for. Dette forudsætter naturligvis at den er smertefri, alternativt i dyrlægeoverset smertebehandling. Jeg træner hesten dagligt. Det meste af tiden er ridning - men longering er i de første faser af genoptræningen et hyppigt element og jeg longerer også ca 1 gang om ugen selvom hesten er i fuld ridning. Jeg bruger en lidt atypisk hjælpetøjle til longering - jeg kender faktisk ikke navnet - men den har alene til formål at få hesten til at søge dybt og frem. Pessoa systemet skulle også være godt - men kræver tilvænning hos nogle heste. Ridemæssigt sørger jeg altid for at lægge hesten godt ned og frem og få ham op i ryggen og aktiveret fra bagbenene.
Min egen erfaring er at man skal være varsom med at forlange både samling og overtrædning, før rygmuskulaturen er klar til at støtte. Jeg har også i starten af min hests genoptræning udelukkende redet på meget stor bane, så volterne var både 40 og 50 m. i diameter og først efter et par måneder fået ham 'ned' på almindelig ridebanemål.
For en KS hest handler det jo om at bygge ryg, ryg og ryg - så træningen skal have fokus på at den får ryggen op og arbejder korrekt. Man kan sikkert også anvende bomme på jorden, ligesom jeg har hørt at træning på vandløbebånd skulle være rigtig godt. /Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fuldstændig enig |
|
|
Du kan også tro vi har været eller er dybt fustrede over sådan fejl, men dyrlægen som skulle eftertjekke da hesten kome hjem fra sverige hvor den blev op. lavede flere tjek hvor han kiggede på såret, og en god måned efter tog de scanning og sagde at den var ok. Men der skulle være taget et røgentbilled lige efter, og det blev der ikke , vores dyrlæge undskylder med at det regnede de med at den svenske dyrlæge havde gjort inden afrejse det plejede de da at gøre,og den svenske dyrlæge tar røgent medens de op. Men det er noget være sjusk kan vi godt blive eneig om, man blir så ked af at heste skal udsættes for sådan noget, der fra begyndelsen har dømt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, man skulle jo synes |
|
|
at den opererende dyrlæge skulle betale HELE beløbet tilbage som operationen kostede, samt alle efterfølgende omkostninger (et års opstaldning, træning, andre dyrlæger osv). ´Det er simpelthen skandaløst. Jeg siger det så skrapt fordi jeg kender flere tilfælde med lignende udfald, hvor en grum bunke lidelse for hesten (og penge for ejeren) kunne være sparet HVIS dyrlægen havde været helt med og gået tingene ordentligt igennem fra start. Ikke KS, men een med nydannelser i nakken hvor der blev glemt at røntgenfotografere nakken og det var der problemet sad, løb vel op i +100t før man efter mere end 1,5 år fik lavet den røntgen som viste at den skulle have været aflivet med det samme. Een blev antibiotikabehandlet for 50.000 kr uden at der var dokumentation for at der faktisk var en infektion og det hjalp heller ikke......... Føler med jer - det er bare så sørgeligt. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er sørgeligt |
|
|
Men lige i vores tilfælde kan det være svært at pladsere skylden, er det den svenske dyrlæge der har skylden, det er ham der har lavet det sjusk, der er årsag til udfaldet, men dyrlægen i danmark havde fået besked på at efter tjekke, de burde også at ha opdaget det og været sikker på at der var blevet taget en røgentbilled.Vi kørte få timer efter op. i sverige for at komme hjem hurtigst muligt med det smertestillende den havde fået, og da sagde dyrlægen at vi skulle sige til vores dyrlæge derhjemme at den skulle ha en eftertjek og så viste de godt hvad de skulle gøre , det var hvad den svenske dyrlæge havde sagt, det er jo ikke nemt for os at vide at den skulle i røgent, lige efter , men havde vi da bare vidst det, det er lige før at man skal ha en dyrlæge uddannelse for at man kan være sikker på at få sine dyr ordentlig behandlet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|