|
|
| Nederlag - løfte hove |
|
|
ØV!
Må desværre sande at det går ad h.... til med at få lært Lillefix at få løftet hove. Som tiden går bliver det mere og mere nødvendigt, eftersom hun trænger til at få smed.
Sagen er den:
- Jeg har forsøgt mig med klikkertræning, men hun har svært ved ikke at hidse sig op når jeg bruger klikkeren. Hun er simpelthen for glad og ivrig, og hun kan slet ikke stå stille.
- Jeg træner en del horsemanship med hende, og jeg har ingen problemer med at få lov at røre hendes ben. Jeg kan ae og nulre lige så tosset jeg vil på både for- og bagben. Når jeg så lige så stille presser på hendes skulder for at få hende til at flytte vægten så jeg kan tage hoven, lægger hun al vægten på det ben jeg vil tage. Det skal lige siges at det er en 2 års tinker jeg har, så det er ikke bare sådan at skubbe hende over på det andet ben igen.
- Det at hun er hele 2½ år gammel er selvfølgelig et problem i denne sammenhæng, da hun jo allerede har en stærk personlig vilje, og ikke sådan lader sig mase rundt med. Grunden til at hun ikke har lært at få løftet ben tidligere er, at hun har gået som "vildhest" i Irland indtil jeg fik hende for ca. en måned siden.
Gode råd modtages!!!
{>Julie From Petersen & Lillefix{> Min veninde søger part til sin frieserhoppe nær Solrød. Skriv til mig for yderligere information!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Nederlag - løfte hove |
|
|
Normalt siger man at pres skaber modpres så mit råd er at lade være med at skubbe til hende. Som du selv siger så skubber hun igen.
Jeg ville tage fat i hovskægget og trække forsigtigt opad samtidig med at jeg ville sige "fus" med en glad stemme. Hvis hun så flytter lidt af vægten væk fra benet skynder du dig at rose hende og giver slip i hovskægget. Sådan bliver du ved indtil at du kan løfte hendes ben helt op. På et tidspunkt vil hun løfte det blot du siger "fus".
Den metode virkede på min Welsh Cob som blev bange hvis man skubbede til han når man ville løfte ben.
Caro "A good horse is never a bad color" "Horses never lie" "Considering the horse" af Mark Rashid. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
AG PALADINI |
| Dato:  |
21-12-2002 07:03 |
|
"og hun kan slet ikke stå stille."
Hvis du kommer til den klinik jeg holder den 11 januar, (see under træning) så skal jeg lære dig hvordan du år en hest til at stå stille. Mvh Ariel
MERRY XMAS & HAPPY NEW YEAR, ARIEL og Mary Jeg har ualmindeligt billige registreret quarter heste til salg, grundet ophør, og sygdom hos os. Få tilbage......... kan ses nedenunder. http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
lotteC |
21-12-2002 07:22 |
|
Hej Julie....
Jeg har et trick jeg har lært af en smed oppe fra Nordjylland, og det har jeg brugt når jeg har haft eller jeg skulle hjælpe med en hest, som ikke ville løfte ben. - jeg bruger ganske enkelt et trækketorv, af den bløde kvalitet. Jeg berøre hesten over det hele, og er det bagbenene som er problemet, går jeg ind og ligger det omkring bagbenet. Det gør jeg ved at føre torvet via lysken og rundt om benet og uden at det genere for meget, føre jeg det roligt ned omkring koden. Og ved et ganske led tryk, løfter jeg benet.
Den første gang kan hesten måske blive lidt urolig, men du gør det igen...og når den så har vænnet sig til det, så løfter du benet, prøver at løsne torvet og tag om benet. Og står i få sekunder men benet oppe og lader som du gør det rent....slipper det stille og rolig, ikke noget med at bare slippe. Roser hesten .....det er vigtigt at du stiller dig et sted, hvor du ikke kan evt. blive klemt at hesten fordi den læner sig op ad dig....
Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
lotteC |
21-12-2002 07:25 |
|
Glemte at sige, at når du løfter bagbenet med torvet, er det vigtigt at du står med næsen mod hestens bagpart. Så kan nemmere nå og reagere hvis den skulle flippe ud....."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte |
21-12-2002 10:13 |
|
Hejsa!
Som Caro skriver, så skaber tryk modtryk. Mange heste respekterer man skubber, andre ikke. Allerførst skal du få hende til "at slippe" jorden. Istedet for at ville løfte ben på den gængse facon, hvor man vil trække/løfte hestens ben op mod sig selv, så træk det fremad. Lad være med at skubbe til skulderen o.s.v. men tag fat om koden og træk benet fremad, lige som den skulle "gi' pote". Når først benet er fri af jorden fremad, kan du bøje det i knæet (forben) og føre det det tilbage. Hvis den vil tage benet, så tag fat over knæet, mellem knæ og albue når benet er bøjet, på det sted kan du holde et benet uden at skabe så megen modstand, som hvis du har fat i hoven eller koden, så den finder ud af det altså ikke er et problem at stå på 3 ben. På samme måde med bagbenene, tag om piben og træk benet fremad op mod hestens forben, hesten vil af sig selv bukke det og trække det bagud, så følger du med, mens du skifter grebet til at holde om hoven.
Mvh Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare bliv ved.... |
|
|
bare for at komme med et lille lyspunkt, min tinker som også har gået som vildhest i irland ville heller ikke løfte ben da jeg fik ham, der gik 14 dage så kunne han det, ikke sådan at han var skide god, men smeden kom og jeg må så rose ham han stod som havde han aldrig lavet andet.
så bare masse på det skal nok komme, held og lykke med det, jeg blev bare ved med det med at trække i hovskæget og sige "fus" og så kom det stille og roligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: bare bliv ved.... |
mille |
21-12-2002 11:05 |
|
Lige et andet lille fif, som min smed kom med, nemlig det at unge heste ikke altid stoler på sig selv, og deres ballance, så det kan være en hjælp at stille hende op af en væg... sådan at bagparten har støtte, hvis hun bliver usikker på at falde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jeanne |
22-12-2002 18:18 |
|
Se nu har der jo været en hel del diskussion om hvorvidt Michael Peace er god eller ej, men ihvertfald så er der på hans video også en hest, som ikke vl løfte bagben, og man ser her hvordan han med horsemanship vil få hesten til at løfte det. Ganske vist ender han med at ty til tov-metoden, men man får da en ide om, hvordan vejen frem er, samtidig med at den anden metode også er vist... Måske en ide at låne videoen på biblioteket...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeanne hvorved definerer du horsemanship? Som det før et diskuteret utallige gange, så er horsemanship ikke en træningsmetode, men et begreb, der dækker over hestevenlig omgang med og pasning af heste (i den gamle forstand i hvert fald). Begrebet "natural horsemanship" dækker over en træningsmetode, hvor man forsøger at efterligne hestens naturlige kropssprog, og endvidere at dominere den ved at efterligne en dominerende hests naturlige kropssprog.
Det, som Michael Peace viser på sin video er "negativ forstærkning" - han lægger pres på hesten ved at gå efter den, holde på benet osv. indtil den giver efter, og så lader han den få fred et øjeblik.
Denne metode duer udmærket, og kan med fordel bruges sammen med klikkertræning, som Julie allerede i er gang med - så jeg kan også anbefale videoen, men kropssprog, det bruger han altså ikke meget af til den opgave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|