Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Tungerækkeri" - svar ønskes
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 22:57

Kære HN'ere.

Da jeg ikke er den helt store "søgemaskine" og ikke kan finde noget om "tungerækkeri" med mine begrænsede net-evner, håber jeg, at jeg kan få svar her af nogle vidende mennesker.

Var det for år tilbage forbudt at have en hest, der rakte tunge ved dressurstævner?

Så vidt jeg ved, er det tilladt nu (har jeg læst i en tråd hér), men kan ikke finde ud af, om det trækker ned og hvis ja, hvor meget.

Kan nogen hjælpe?

Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd

det trækker ned
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:06

det kommer selfølgelig an på hvad dommer og hvor meget det er og om hesten i øvrigt er spændt eller afslappet... Men 1-2 karakterer i hver øvelse... Så det kan betale sig at finde ud af, hvorfor ens hest gør det... de fleste heste gør det grundet stress eller smerter...

Sagde Janne som mener at TIMING er alt...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Hos nogle
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:10

heste er det blevet en vane, som man ikke kan vænne den af med :-(

Hos andre kan man ved tålmodig træning godt lære at undgå det (y)

Men det trækker ned, fordi det er tegn på en tidligere (eller nuværende) for hård behandling af hesten :-(

:-) fra NinA

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:11

Min hoppe har været meget tungerækker og det trækker en del ned til stævner.. Det bliver betegnet som en afvigelse af bidet..

Så find ud af årsagen , fordi der er noget der genere hesten.

Nicolé

Jordens dejligste Hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

Må lige sige
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:32

før jeg spilder nogens tid (med at skrive gode råd), at det ikke er et konkret problem jeg har, men bare et spørgsmål, der dukkede op hos mig, da jeg læste en anden tråd.

Synes bare at kunne huske, at det for år tilbage udelukkede, ellers kyndige heste, fra stævner. Siden da har jeg hørt, at det ikke skulle vurderes mere, men også det modsatte. Altså er jeg bare lidt overinformeret og har ikke den nødvendige viden til at sortere skidt fra kanel.

Men, hvis jeg har forstået ret, så trækker det ned, men ikke en bestemt sats - det er en vurderingssag.

Tak for svar, og hvis nogen ved noget mere, er jeg fortsat nysgerrig.

Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd

prøv at skrive til
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:35

gsims, hun er dommer og sidder med befordringerne... det er en fejl, men kan ikke huske hvor grov den er og derfor ikke hvor meget den trækker ned...

Sagde Janne som mener at TIMING er alt...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:39

Jeg tror helt klart at det er dommeren der vurdere hvor meget den skal trækkes ned.. Det kommer nok n på hvor meget den rækker tungen ud..

Min hoppe tog hele sin tunge ud og næsten dinglede med den fra side til side.. ( det ligner vist meget godt)

Hvor nogen nok kun lige stikker tungen lidt ud og så ses det jo ikke så tydeligt..

Nicolé

Jordens dejligste Hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

tungerækkeri.,.
Forfatter: 
Dato:  11-10-2008 23:45

Det trækker ned når de rækker tungen ud af siden af munden, men ikke når de rækker den lige ned.

Ellers er det op til hver enkelt dommer at vurdere om det er tilfældigt eller ej korrekt eftergivenhed...

7-års, superflink dressurvallak Carano/Schwadroneur sælges. Går pt LA4

0
0
Svar på denne tråd

Der står
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 01:31

i 'Fordringerne' at det er en grundfejl, når tungen hænger konstant ud til en af siderne - og at der skal trækkes 2-3 karakterer i de øvelser, hvor det vises.

Det står ikke helt klart, men jeg sidder med bogen foran mig :-P

Det svarer til: Hesten hænger konstant på tøjlen, hesten går over biddet, hesten går med tydeligt sænket ryg osv. - det er alle grundfejl.

:-) fra NinA

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 11:34

min den ene rækker tunge meget, den hænger lige ned, da jeg købte han undersøgte jeg hvor meget det trekker ned, og ingen kunne sige noget, nogen sagde det trak meget ned, så var der en på hg der skrev at der var kommet en ny regl der sagde at det ikke må trække nd, når tungen hænger lige ned, det havde hun fået i en nyhedsmail fra ridefobundet (den mail får jeg ikke)

vi har en god veninde der er udd. berider, hun ringede da der var ol, og sagde at bjarne havde sagt (fordi en eller flere havde haft tungen ude ) at det jo ikke måtte trække ned mere

de klubstævner jeg har været til indtil vidre, har jeg fået mellem 5 og 8 i accapt at bidet, og mange dommer komme ud og sier at de ikke træker ned på det, da de ikke må trække ned fordi tungen bare hænger lige ned, og de kan tydeligt se at det ikke er fordi man har ved den

og inden i nu begynder med det ene og det andet, så er det en hest der er redet af en meget dygtig rytter som har redet ved en meget dygtig underviser i mange år (finn greve)

hesten er opereret i munden som 4 års og har lidt arvæv i munden når bidet rør der, rækker han tunge,

selv hvis man bare rør med en finger i munden, rækker han tunge

men de heste hvor tungen er ud i siden, det ser man ofte ved springning, er det tegn på at rytteren har meget ved tøjlen, dette gælder også de heste hvor man kun kan se meget lidt af tungen, da hesten bider sig fast i tungen, det er ofte fordi rytteren har meget ved tøjlerne

jeg kan ikke fortælle dig hvor det står nogte om det, men kun hvad vi fik ud af at ringe til en masse der, undersøgte det,og hvad dommeren siger til mig

0
0
Svar på denne tråd

tungen
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 21:44

Heste der rækker tunge under ridning har ofte et balanceproblem.

Årsagerne hertil kan være mange og en grundig analyse den enkelte hest, er den eneste måde at finde svaret på.

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 21:55

Jeg er lige så meget i vildrede som mange andre er omkring dette problem.

Min han stikker tungen en smule ud mellem tænderne så snart han får bid på og løfter sine læber lidt.

Min er 4år. Fejler ingen ting. heller ikke munden. Jeg rider ham med løs hånd og har lange tøjler.

Nu bruger jeg hackamore. Men kan jo ikke blive ved med dette hvis jeg vil starte dressur stævner...

Ja jeg er på bar bund...

Susan Kjærdgård Clinic Vilhemsborg 25. oktober

Gerd Heuschmann Seminar KVL 15. november

Det eneste rigtige sted at være disse dage

0
0
Svar på denne tråd

Lige et opfølgningsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-10-2008 23:47

Hvis vi nu antager, at det, at tungen hænger ud kan være tegn på "ridefejl", hvorfor er det så ok (læs - trækker ikke ned), at den hænger ud foran men ikke til siden?

Tak for de gode svar jeg har fået, og for det arbejde, der ligge bag at gøre mig mindre forvirret

Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider