Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Baneskitse LD-LC
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 12:07

Jeg har meldt mig til stævne i november, og skal springe en LD og en LC.


Er der nogen, der kan hjælpe mig med et par baneskitser - eller bare nogle kriterier, der skal overholdes, for at vi får trænet samme sværhedsgrad som vi skal springe?


Jeg har søgt på nettet, men DRF kræver desværre at man har et banebygger-program for at se deres skitser..


Håber I kan hjælpe.


De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

Termin 28.05.09, Coronado II


Kieffer Master 17" mellem bom sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=269137...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 sværhedsgraden
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 12:36

er ikke så svær i de lave klasser... men du kan nok ikke forvente: langside, skråt igennem, langside... hvis du træner lidt på buet spor og lidt på forskellige afstande, så er du godt på vej... og så træn 10-20 cm højere på enkelte springe, sådan at du når du kommer ud til stævnet tænker at det er lidt nemt i forhold til det du normalt rider derhjemme...


Sagde Janne som mener at TIMING er alt...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 12:48

Du ligger vel ikke inde med lidt inspiration til en træningsbane? :-)


De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

Termin 28.05.09, Coronado II


Kieffer Master 17" mellem bom sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=269137...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen du kan lave hvad som helst
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 13:31

:) lav alle tænkelige afstande og fx. et spring på langsiden, buet spor ind over midten... det er lidt svært at forklare på skrift... men husk at det er ikke så meget hvordan springene står, men hvad du laver imellem dem... Træn fx. to bomme med fx 20 meter imellem.. så kommer du i galop hen over bom et, parade og anspring og videre i galop.. det er godt til at teste om stop og frem signal ligger godt på plads... og din hest vil blive skarpere til stævnet :)


Sagde Janne som mener at TIMING er alt...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 13:54

har du ret i.. Og jeg kan også forsøge at være kreativ :-) (det er bare så meget lettere at få ting foræret, ved du)..


Start og stop er temmelig meget på plads, og netop parade og galopanspring mellem to spring er noget, vi træner.


Jeg er stadig meget nysgerrig efter baneskitser til fremtidig inspiration..


De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

Termin 28.05.09, Coronado II


Kieffer Master 17" mellem bom sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=269137...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 der kan være et
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 14:03

Dobbeltspring i LC.


Vi har lige holdt stævne, og havde valgt at have et dobbelt spring med fra LC og opefter, det var der en del som fik stop på, som om de ikke var så godt forberedt på at ride det.


Det var et helt enkelt et uden fyld kun bomme.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 14:12

Vi vil træne dobbeltspring.


- Bare for at være sikker.. Er der frit valg fra banebyggers side mellem ét galopspring mellem landing og opspring og to galopspring mellem?




De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

Termin 28.05.09, Coronado II


Kieffer Master 17" mellem bom sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=269137...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja......
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 14:36

banebyggeren må selv vælge, om der er 1 eller 2 galopspring imellem.


En bane i LD og LC er, som jannej siger, meget enkel. Eller det BØR den være. Desværre er ikke alle banebyggere særligt gode til at overholde reglerne.


Som hovedregel skal banerne være baseret på 8-taller - som jannej skriver, langside, skråtigennem/over midten, langside. Dog bør man holde sig omkring 3-4 volteskift.


Linieføringen skal være simpel, det vil bl.a. sige at buede spor bør holdes på et minimum, og der skal ikke være for mange relaterede afstande, hvilket selvfølgelig kan være svært at undgå, når man bygger indendørs. Til gengæld skal man så forsøge at undlade de kortere relaterede afstande på 3 og 4 galopspring.


I LC må der være en kombination med, men den skal bygges så simpelt som muligt. Det er lidt pinligt, men jeg kan ikke huske, om det er oxer-lodret eller omvendt, der er svært, og derfor ikke bør bygges i lave klasser.

Desuden skal fyldet, hvis der er sådan noget, være i 1. del af kombinationen, så hesten koncentrerer sig om det, og ikke 2. del af kombinationen, før den faktisk har sprunget første del.


Sidst men ikke mindst må der ikke være det, der kaldes knæk-sving, der gør det muligt for rytteren at "rykke" hesten rundt i tøjlen, nærmest mens den stadig er i luften. Vendinger og sving skal jo generelt svare til det niveau, man må forvente rytterne er på, nemlig L (Let), og skal ikke opfordre til hasarderet "ridning", men uddanne hest og rytter.


Når du går banen, så læg mærke til om springene står godt i forhold til hinanden, og om det virker logisk og overskueligt. Ellers vil jeg anbefale dig at henvende dig til banebyggeren - når vi bygger, tager min far det altid op til overvejelse, hvis jeg eller en rytter påpeger noget. Han har ikke selv ridebaggrund, og derfor ikke samme fornemmelse for, hvordan det vil føles på hesteryg.


En bane til sådan en klasse kan være så simpel som 1 på langsiden, 2 og 3 skråt igennem, 4 og 5 på næste langside, 6 skråt igennem og 7 over midten.


Mvh Line (der har banebygger-kursus)




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 LineF.
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 14:50

Tak for godt, uddybende svar..


Så vil jeg sætte en bane op og træne. Jeg får heldigvis undervisning fra november, så det når vi lidt af inden stævnet.. (Indtil da må jeg forlade mig på min erfaring fra arbejde i springstald i Tyskland i 1996 :-))


De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

Termin 28.05.09, Coronado II


Kieffer Master 17" mellem bom sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=269137...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider