banebyggeren må selv vælge, om der er 1 eller 2 galopspring imellem.
En bane i LD og LC er, som jannej siger, meget enkel. Eller det BØR den være. Desværre er ikke alle banebyggere særligt gode til at overholde reglerne.
Som hovedregel skal banerne være baseret på 8-taller - som jannej skriver, langside, skråtigennem/over midten, langside. Dog bør man holde sig omkring 3-4 volteskift.
Linieføringen skal være simpel, det vil bl.a. sige at buede spor bør holdes på et minimum, og der skal ikke være for mange relaterede afstande, hvilket selvfølgelig kan være svært at undgå, når man bygger indendørs. Til gengæld skal man så forsøge at undlade de kortere relaterede afstande på 3 og 4 galopspring.
I LC må der være en kombination med, men den skal bygges så simpelt som muligt. Det er lidt pinligt, men jeg kan ikke huske, om det er oxer-lodret eller omvendt, der er svært, og derfor ikke bør bygges i lave klasser.
Desuden skal fyldet, hvis der er sådan noget, være i 1. del af kombinationen, så hesten koncentrerer sig om det, og ikke 2. del af kombinationen, før den faktisk har sprunget første del.
Sidst men ikke mindst må der ikke være det, der kaldes knæk-sving, der gør det muligt for rytteren at "rykke" hesten rundt i tøjlen, nærmest mens den stadig er i luften. Vendinger og sving skal jo generelt svare til det niveau, man må forvente rytterne er på, nemlig L (Let), og skal ikke opfordre til hasarderet "ridning", men uddanne hest og rytter.
Når du går banen, så læg mærke til om springene står godt i forhold til hinanden, og om det virker logisk og overskueligt. Ellers vil jeg anbefale dig at henvende dig til banebyggeren - når vi bygger, tager min far det altid op til overvejelse, hvis jeg eller en rytter påpeger noget. Han har ikke selv ridebaggrund, og derfor ikke samme fornemmelse for, hvordan det vil føles på hesteryg.
En bane til sådan en klasse kan være så simpel som 1 på langsiden, 2 og 3 skråt igennem, 4 og 5 på næste langside, 6 skråt igennem og 7 over midten.
Mvh Line (der har banebygger-kursus)