Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

følsom hest
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 06:00

Hej alle I kloge ænder.

Jeg søger forklaring på og hjælp til en følsom hest .

Da jeg fik hende hjem var det næsten umuligt at komme op og slet ikke uden hjælp.

Det går fint nu , også alene,fordi jeg stiger op med støvlesnuden fremad så den ikke rør hende i siden.

Når man rider hende, så hader hun,at man lægger underbenene til,så giver det et gip i hende ,hvorefter hun spænder op og løfter hovedet.

Jeg ved hun ikke er blevet tilredet hårdt på nogen måde .

Nå man så har redet hende et ca 10 minutter med lår,knæ,sæde og vægt så må man det hele også med hælene.

Hmmm .

Hun hverken bukker,stejler eller løber af med en,giver kun det gip og spænder op.

Nogen der har en forklaring/forslag ?

Mvh Graven

Hestepasser søges til enten Kat I pony eller hest .

Sortbrun OIh-hoppe m/papirer til salg.Redet,fair pris !

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

Superfølsom
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 09:47

Min hoppe er også super følsom. Jeg tager det som en gave og en udfordring at ride hende med fine hjælpere.

Jeg prøver ikke på at vænne hende fra at reagere på de mindste signaler, og hopper kan være mere følsomme overfor at benene lægges til i forbindelse med brunstcyklus.

Indrømmet, det er ikke nemt, man skal have så god styr på sig selv.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 13:27

Kunne det tænkes at hun i virkeligheden har en meget, meget mild udgave af gjordkrampe? Nogen heste har muskelspændinger omkring ribbenene, det kunne være nok til at gøre hende lidt irritabel. Og ligesom gjordkrampeheste hjælper det måske så at komme lidt i gang og få bevæget sig.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

kun en tanke.....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 13:28

en veninde havde lidt samme problem.

hendes underviser sagde så til hende. prøv kun at tænke hjælpen, giv den med stemmen og tænk på hjælpen - mere skal der ikke til med så følsom en hest.

den mikro smule som rytterens krop gjorde da hun tænkte på øvelsen hun skulle lave ( eks sidebevægelser) var nok til at hoppen reagerede.

og istedetfor at spænde op som den plejede ( ligesom din) så begyndte den at slappe af og udføre øvelserne i afslappet formgivning.

rytteren kunne så også slippe tøjlen meget - hvor hun før havde skulle holde igen for at hesten ikke løb, kunne hun nu bare sidde med løs trense tøjle og stadigt have en hest der var korrekt formgivet.

det er jo det som mange drømmer om - usynlige hjælpere...

mange opnår det først efter mange mange års træning - andre aldrig.

så som en anden siger - se det som en gave og arbejd sammen med dette - ikke imod det.

se det ikke som et problem - for det er det ikke.

dine hjælpere er blot for voldsomme til denne hest.

så dæmp dine signaler til en hvisken...

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

ÅBENT HUS OG SALGSDAG 5.OKT kl 12.

SE HJEMMESIDEN MHT ADRESSE.

0
0
Svar på denne tråd

følsom
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 15:11

Ja folk som kender mig og min måde at ride på vil bestemt både tænke og sige,at jeg er følsom og betænksom ved hesten.

JEG kan bestemt også godt administrere hendes følsomhed,men spørgsmålet er bare om andre kan det ??

Hesten er til salg,og jeg synes,at det er svært at få andre til at klare den følsomhed,hun har brug for .

Hun har ikke gjordkrampe og har ikke i den tid,jeg har haft hende lagt an til bukkespring eller andet .

Hun bryder sig simpelthen ikke om,at man sætter hælene i siden på hende det første stykke tid af en ridetur.

Hvis man bare trykker med lår/knæ og bruger stemmen så betyder det intet.

Og efter 10 minutter kan man stille og roligt lægge lægge og hæle ved.

Mvh Graven

Hestepasser søges til enten Kat I pony eller hest .

Sortbrun OIh-hoppe m/papirer til salg.Redet,fair pris !

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 16:07

Det behøver jo heller ikke være "rigtig" gjordkrampe, bare noget der ligner. Gjordkrampe kan nemlig også komme af muskelspændinger mellem ribbenene, men det behøver jo ikke være så slemt at hesten bukker eller stikker af. Man kan ikke altid regne med at en adfærd kun kan skyldes 1 ting og så kan hesten kun reagere på 1 bestemt måde. Og det ville da være rimelig nemt at lige massere den lidt ned langs ribbenene med spredte fingre inden man rider. Bare for at teste. Og det behøver jo ikke være kronisk hvis man bare får løsnet det lidt.

Min anden erfaring vil du ikke høre, det var blot en meget sensibel hest og det tog 2 år inden man sådan nogenlunde kunne lægge benene til uden han overreagerede. Han er også typen hvor du kan tænke dig til retningen og så bare ride med løs tøjle.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider