en veninde havde lidt samme problem.
hendes underviser sagde så til hende. prøv kun at tænke hjælpen, giv den med stemmen og tænk på hjælpen - mere skal der ikke til med så følsom en hest.
den mikro smule som rytterens krop gjorde da hun tænkte på øvelsen hun skulle lave ( eks sidebevægelser) var nok til at hoppen reagerede.
og istedetfor at spænde op som den plejede ( ligesom din) så begyndte den at slappe af og udføre øvelserne i afslappet formgivning.
rytteren kunne så også slippe tøjlen meget - hvor hun før havde skulle holde igen for at hesten ikke løb, kunne hun nu bare sidde med løs trense tøjle og stadigt have en hest der var korrekt formgivet.
det er jo det som mange drømmer om - usynlige hjælpere...
mange opnår det først efter mange mange års træning - andre aldrig.
så som en anden siger - se det som en gave og arbejd sammen med dette - ikke imod det.
se det ikke som et problem - for det er det ikke.
dine hjælpere er blot for voldsomme til denne hest.
så dæmp dine signaler til en hvisken...