FE er en betegnelse for foderenheder, som man måler alt foder i.
På alle foderposer er der en deklaration som fortæller hvor meget FE der er i foderet og er det ikke det så bed om en deklaration.
Byg er 1-1: altså 1 kg byg er 1 FE
Havre er 0,82: altså der skal ca. 1,2 kg havre til 1 FE
Godt hø er omkring 0,7 FE
Godt wrap er ca. 0,5 FE
Olie: 3 dl olie er 1 FE
Når vi nu er ved foder så er der forskel på, hvor hurtigt en hest reagerer på en foderændring. Min den unge tager en uge og den gamle tre dage. 
Så det er muligt du har givet mere foder for flere dage siden og at det nu er det der slår igennem. Prøv at fortsætte med den foderplan og se om det ikke giver pote.
Om sommeren fodrer jeg med hestekraft rent, selvom det har en FE på 0,96 og er et tilskudsfoder, men giver så heller ikke vitaminer og mineraler.
Fra maj til juni hælder jeg dog nogle roepiller i, hvilket jeg også gør her i september. I maj og september hvor hesten ikke er på døgnfold, men for det meste inde om natten så får den samtidig 5 kg wrap.
Fra oktober til maj står hesten opstaldet og bruger så det de fodrer med og giver evt. ekstra wrap.
Sidste år fodrede de med pavo, men det var ikke nogen succes, så i år står den på korn, salvamin og hø/wrap og halm til hygge.
Hvis skaden ikke er så gammel så skal hesten jo lære at det ikke gør ondt at bruge sig og det kan også være det der slår igennem.
Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med bøvler på grusvejen, men går din hest med ellers uden sko?
mvh.
Britta