Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest, doven?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 19:44

Har vist lavet mange tråde på det sidste - håber i overlever

Efter lang tid har smeden endelig været og det betyder fire nye sko og ridning. Men, men, men - hyppen er altså doven. Hvis jeg rider ud sammen med en, så er det ørene tilbage (lyttende til mig) og så helt afslappet - for meget efter min mening, nogle gange tror man jo nærmest han er dopet med en sløvende middel, ej spøg til side. Hvis vi rider en tur vi ikke er på så tit, så er han mere fremadgående og og opmærksom på den gode måde - med en anden hest eller ej. Dage hvor vejret er lidt blæsende eller i det hele taget når det bliver koldere er han generelt også mere fremadgående. Men stort set altid er han ikke meget for han ride ned af grusstuen - hvilket jeg tolker som om han egentlig ikke rigtig gider. Jeg kan ikke forestille mig det er noget helbredsmæssigt. Han har knæskalsfasthæftning i begge bagben, men har fået at vide at han ingen smerter har og bare skal rides, han går på græs lidt i nu - men får selvfølgelig vitaminer og mineraler. Tænder er ok, ikke noget sadlen, for det er det sammen uden saddel. Det er en lidt frustrende for han skal bare røres.

Håber i har et råd eller to.

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:38

Får han foder med nok energi i? ;)

Min hest går også og sløser den lidt af hvis jeg ikke holder liv i ham. Jeg har trænet fremaddriften meget, han skal have det godt med masser af skridtpauser selvfølgelig, men når jeg beder ham gå frem, så skal han frem ;)

Nanna

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

energi.
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:48

Pt får han kun græs og vitaminer og mineraler - men det burde jo også være basis for nok energi. Inden så længe skal han jo have foder og der bliver det Havre, Lucerne og nogle vitaminer og mineraler + wrap/hø selvfølgelig - så der er nok energi i

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

Min unghest...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 09:50

... var også doven. Gad INTET. Der var det skift i fodret der gjorde udslaget. Sikke en energiforskel der kom ud af det.

Mange heste får faktisk ikke nok energi af at gå på døgngræs. Nogle heste bruger faktisk meget energi på at gå og græsse hele tiden, og evt. holde varmen nu her. Så jeg ville tilføje en form for energikilde. Evt. lidt havre.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - nu som ridehest.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

SÆLGES: YDERST velholdt Wintec 500 dressur. Ny pris.

0
0
Svar på denne tråd

Trine....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 15:42

Trine: Hvad skiftede du til?

0
0
Svar på denne tråd

Skift...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 15:52

Hej igen.

Jeg skiftede til Dodson & Horrell. Deres Fase Balancer. Jeg var utrolig glad for at skifte over til deres foder.

Men hvis jeg var dig, ville jeg kontakte en uafhængig foderkonsulent, og få lagt en GOD foderplan, som dækker din hest helt ind. Og nævn at den har brug for energi. Så får du en foderplan der sikre at din hest får alt hvad den har brug for, samt at der er energi nok til alt det sjove

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - nu som ridehest.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

SÆLGES: YDERST velholdt Wintec 500 dressur. Ny pris.

0
0
Svar på denne tråd

dovne heste
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 20:05

Hej

Jeg har også en lille basse som har tendens til at dovne den...

jeg fik af vide af min underviser, at jeg skulle bruge pisk til at drive med, det har hjulpet helt vildt meget...det var især i skridt den var gal.. ...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar.
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 22:24

Nu starter han snart på sit foder. B.la.Havre og vil lige give det en chance. Hvis ikke må jeg jo få lagt en foderplan eller ligende. Men når vi først er kommet igang er der ikke noget - men det er bare træls man skal bøvle sådan med ham i starten. Bruger pisk - men selvfølgelig ikke mere end et lille rap i måsen og han er bevøende ligeglad. Og så selvfølgelig er pisken god som støtte når man rider i naturen ..

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 01:48

Min krik' er også fløjtende ligeglad med pisken Havre giver god energi Det er derfor min tidligere pony ikke fik havre Skøre kræ.

Nanna

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

ridning /foder
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 07:13

Jeg tror det er foderet der er dit problem pt.

Når en hest rides så forbruger den og så skal den opbygges igen og derfor er det bedste man kan gøre faktisk at give hesten de foderenheder (FE) man rider ud af den lige efter ridningen.

Jeg fodrer året rundt uanset om hesten står på stald eller går på fold. Altid efter ridning og med et foder som er langsomt omsætteligt. F.eks. en form for kraftfoder i form af struktur eller müsli. Havre er som regel en dårlig ide her, da energien hurtigt er væk igen. Skal der havre til så giv det et par timer før ridning.

Let arbejde: ½-1 FE

Moderet arbejde: 1-1½ FE

Hårdt arbejde: 1-2 FE

Ellers så kan dit problem være at hesten bare har vænnet sig til det langsomme tempo og derfor vil det være godt at ride hesten en periode i sandkassen kun på sæde og schenkler, så det er sædet der styrer bagbenenes aktion og schenklerne kun bruges hvis hesten er ved at gå i stå.

Altså du sætter i trav og lader hesten gå i det tempo den nu gør. Den må bare ikke skridte.

Samtidig så driver du med sædet så den bliver nød til at tage et længere skridt og i løbet af en træning så begynder hesten selv at gå mere frem og så skal du bare følge med.

Det er forskelligt hvor lang tid det tager før hesten selv vælger at gå mere frem, men her er det vigtigt du er tålmodig og har rolige schenkler, så et tryk betyder frem og den ellers ikke forstyrres.

Ved ikke om du kan bruge det, men det har virker rigtigt godt for mig.

Sidst men ikke mindst kan den gamle skade være en årsag, som du nok også bør tage til overvejelse om du skal have dr. dyr til at kigge på.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Undervisning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Fodring eller ej?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 12:07

Pt får han kun græs og vitaminer og mineraler - men det burde jo også være basis for nok energi. Hvem i alverden har bildt dig det ind? Kan du selv leve af havregryn og så vitaminpiller for resten? Du kan muligvis overleve, men sund og med god energi - NIX. Heste som går på græs, bliver ikke fede (små ponyer, måske) de bliver vommede og fejlernærede og så falder energien. Ud fra billederne på din præsentation ser din hest ikke særlig sund og velfodret ud - Sorry, men min mening.

Lige som strat fodrer jeg hele året rundt, og mine heste går også på døgnfold, men så kommer de ind dagligt, bliver kigget efter i sømmende og får et foder. Avlshopperne får foder 4 gange i døgnet og er derfor inde om natten. Ellers kan jeg simpelthen ikke nå det. Om natten får de også hø. Og jeg har store folde, så det er ikke derfor.

Hvis du gerne vil fodre med havre, så brug sort havre og jeg har selv haft rigtig god erfarning med Spillers Oatbalancer. De to ting kan sagtens gives sammen, da oatbalancer ikke er et fuldfoder. Men det ville nok være en god ide, at få noget hjælp til en foderplan, for jeg synes du har brug for mere basis viden om hestefodring. Så kan du blive sur over min tone, men jeg er dybt frustreret på din hests vegne, og jeg synes ikke at det er retfærdigt overfor din hest at klappe den en med pisken før end du ved hvorfor den ingen energi har. Hvis ikke fodret hjælper, ville jeg også mene at det er dyrlægen derefter. Hesten kan mangle jern f.eks. og det vil også give en træt hest. En blodprøve kan vise mange ting.

Så se at komme i gang. Det er som regel ikke hestens fejl.

Held og lykke med det.

JC Great Pine Image

Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd

Mht til foder.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 21:55

Først vil jeg sige til greatpineimage hvor er det dog utroligt at du ikke kan sige din mening i en pæn tone. Christ ..

Men ellers er jeg rigtig glad for svarene og til strat: Det lidt underlige er jo bare at i dag hvor jeg tog en skridt tur i kvarteret alene der gik han til, bare det mindste lille klem med benene og han var klar til at trave og ja han trippede nærmest nogle gange. Han bøvlede lidt ned af grusstien, men det var nærmest ingen ting i forhold til andre gange. Problemet er ikke så meget når vi først er igang, men det at få ham igang. S

Hvad fodrer du selv med? og hvad er FE helt præcist. Og mht til sæde og schenkler så er det lige præcis det jeg gør. Bruger sædet om nødvendig og schenklerne kun hvis han går i stå. Mht til hans skade er den ikke gammel, den vil altid være der. Var på Ansager dyrehospital i sommerferien og der fik jeg afvide at han ingen smerter har overhovedet og det mere bare er noget mekanisk der sker og at han for alt i verden bare skal rides/motioners

greatpineimage: Hold da op det er meget du kan fortælle om min hest. Hvad er det helt præcis for nogle billeder at min hest du ikke synes om? For halvdelen af dem er fra i vinters, med stor vinterpels og hvor han ikke gik på døgngræs og fik foder og de andre er fra den første sommer hvor jeg fik ham og der var han lige begyndt at blive pæn at se på (tage på) og ikke spor for tyk - så det forstår jeg ikke helt. Det er okay at du har din mening omkring det, men nu er det sådan at de tre andre heste han går med lever af det samme og de har skam nok energi - men selvfølgelig hvis han har brug for noget extra får han det. Har du tænkt over hvor mange hest der lever af græs og andet grønt fra folden, samt vitaminer og mineraler og de er simpelhen fejlernæret alle sammen? Frustreret på min hest vejne? Du får mig til at lyde som om jeg vanrøgter ham - men jeg kan sige dig at han har det godt.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

FE og lidt til
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 17:40

FE er en betegnelse for foderenheder, som man måler alt foder i.

På alle foderposer er der en deklaration som fortæller hvor meget FE der er i foderet og er det ikke det så bed om en deklaration.

Byg er 1-1: altså 1 kg byg er 1 FE

Havre er 0,82: altså der skal ca. 1,2 kg havre til 1 FE

Godt hø er omkring 0,7 FE

Godt wrap er ca. 0,5 FE

Olie: 3 dl olie er 1 FE

Når vi nu er ved foder så er der forskel på, hvor hurtigt en hest reagerer på en foderændring. Min den unge tager en uge og den gamle tre dage. ;-)

Så det er muligt du har givet mere foder for flere dage siden og at det nu er det der slår igennem. Prøv at fortsætte med den foderplan og se om det ikke giver pote.

Om sommeren fodrer jeg med hestekraft rent, selvom det har en FE på 0,96 og er et tilskudsfoder, men giver så heller ikke vitaminer og mineraler.

Fra maj til juni hælder jeg dog nogle roepiller i, hvilket jeg også gør her i september. I maj og september hvor hesten ikke er på døgnfold, men for det meste inde om natten så får den samtidig 5 kg wrap.

Fra oktober til maj står hesten opstaldet og bruger så det de fodrer med og giver evt. ekstra wrap.

Sidste år fodrede de med pavo, men det var ikke nogen succes, så i år står den på korn, salvamin og hø/wrap og halm til hygge.

Hvis skaden ikke er så gammel så skal hesten jo lære at det ikke gør ondt at bruge sig og det kan også være det der slår igennem.

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med bøvler på grusvejen, men går din hest med ellers uden sko?

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Undervisning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 20:58

Tak for det uddybende svar. Han er ikke begyndt at få foder i nu, der er stadigt nok græs på foldene, så han lever at det samme som han har gjort hele sommeren. Men han begynder selvfølgelig snart at få lidt foder, og så trappe ligeså stille op til vinter. Det skal selvfølgelig siges at jeg ikke har tænkt mig at forsætte sådan næste år - når foderet måske er grunden til han manglende energi nogen gange. Så må jeg finde ud af noget til næste år. Men inden for den næste uges tid begynder han at få lidt foder - så han er klar til den normale ration til vinter. Han går med sko på alle fire ben og det gør han stortset året rundt. Måske kan jeg lade være et par måneder til vinter fordi vi har fået bane - men ellers rider jeg med sko, da jeg rider meget på asfalt og ja jeg er mest tur rytter.

Når jeg siger bøvler mener jeg at han kan finde på at standse op, vende rundt mm og han kan virkelig været bøvlet. Jeg har været rigtig bekymret for om han havde ondt - men det har han ikke, så jeg har tålket det som dovenskab. Hvilket måske var en stor fejl. Men somsagt når vi først er i gang er der intet. Hvis han går bagerst skal man drive lidt mere for ellers kan han godt gå lidt i stå - men det er jo sådan han er og nok meget normalt at han slapper lidt mere af med en anden hest forrest. men hvis han så går forrest så er det noget helt andet.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

i mine øjne lyder det
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 09:27

bare som om din hest har helt almindelig seperationsangst i en let grad!

Det tolker jeg ud fra at som du skriver det er problemet med at han stopper kun når I er alene :)

Det er en helt naturlig hestereaktion og bliver ikke afhjulpet af mere energi - men af træning i at gå alene.

RPøv i en periode at ride den samme tur hver gang du rider alene - og se så om han ikke bliver nemmere - ofte er det fordi de ikke ved hvor de skal hen der gør dem utrygge. Er de sammen med andre er deres flokinstinkt med til at få dem til at gå i gruppen.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

seperationsangst
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 13:48

Det havde jeg ikke lige haft inde i tankerne, men jeg skal da ikke kunne udelukke det. Men vil da prøve det med ride den samme tur i noget tid. Men fx. er han altså ret ligeglad med hvis han er den eneste på folden for et lille stykke tid - altså hvis de andre heste rides eller andet og ved gamle ejer gik han alene (han var hingst) så på den måde er det lidt underligt. Men altså i starten var han simpelhen så nem - han var simpelhen ligeglad med stortset alt når vi red ud, men det ændrede sig så senere og idag er han noget mere varm eller hvad man siger når vi rider ud, men det kan selvfølgelig også være fordi han har knyttet sig rigtig meget til sin heste venner

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider