Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

sadel ved tilridning
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 16:31

Jeg tænker på hvad bruger folk af sadel til tilridning?

Drssur-, spring- eller kombineret sadel og bruger I en "billig" sadel eller blot den i almindeligvis rider med?

Hvad mener I fordelene er ved enten at bruge en gammel "uddateret" sadel frem for en ordentlig velopstoppet sadel?

Håber I kan give nogle bud på hvilken sadel der er bedst til tilridning :)

0
0
Svar på denne tråd

Sadel...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 16:49

Jeg skal selv (eller er så småt) igang med at overveje sadel til min unghest.

Jeg er kommet frem til at enten:

får han en ældre billig sadel (nok en kombi) som han kan lægge sig ned med - hvis han skulle kunne finde på det - uden jeg får grå hår.

eller også en Wintec (som kan findes til rimelige penge synes jeg) - i dem kan man skifte kopfjern så den kommer til at passe også når han sætter muskler til.

For begge gælder selvfølgelig at de skal passe ham her-og-nu, men synes godt nok også det er svært det med sadel til unghest for de vil jo ret hurtigt "vokse" fra dem.

Når han engang er tilredet og har sat sine muskler vil jeg så investere i en bedre sadel som jo så skal tilpasses...

Hilsen Mette
-----------------------------------
Casuri Larendo
0
0
Svar på denne tråd

Lammefætter
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 17:04

Næste gang jeg skal tilride en unghest, bliver det i en lammesadel, af følgende grunde:

#1 Den er billig!

#2 Den former sig efter hesten. Man undgår at give hesten en dårlig oplevelse med en dårlig stoppet, gammel og skæv windtec-agtig knirker, som kunne være ganske ubehagelig at have på ryggen.

#3 Hesten kan rulle sig med den, uden nogen skader på hverken hest eller sadel.

#4 Hesten vokser aldrig fra den, så man har en fremragende tursadel i mange år efter.

#5 Letridning og let sæde er dog bandlyst, så remontesæde på lårene er et must.

Rikke, som er blevet klog af skade.

www.lipizzan.dk

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

RikkeTP
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 17:09

RikkeTP

du skriver remontesæde på lårene - hvad mener du med det. er inde i hvad remontesæde er, men mener du "bare" at man skal holde sig oppe ved at bruge lårmullerne?

for det er jo også en slags "let-sæde"..

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 18:22

....en springsadel med god støtte er at foretrække her.

Evt. en billig en hvis nu den skulle gå hen og lægge sig på den, men den skal selvfølgelig passe hesten.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 19:36

Jeg brugte en gammel gammel, nærmest oldsag, stofsadel der intet vejer til at gøre sadel og ryttervant. Den lå fint, og pga dens lette vægt kunne den ikke trykke og stramme på hende. Efter hun havde sagt ja tak til rytter et par gange, fik jeg Peter fra Tattersall ned og måle hende op så vi kunne få en "rigtig" sadel til nu hvor hun skulle rides lidt mere. En super lækker Amerigo blev valget, selvom den var sindsyg dyr i forhold til hun ikke var færdig tilredet. Men den kan passes til resten af hendes liv når hun ændre kropsfacon i takt med hun blir ældre og får muskler.

www.equus-libra.com motiverende adfærdstræning for hest og rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Sadel til tilridning.
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 20:13

Nu er jeg meget til bomløse sadler, som hesten kan vokse med og sætte muskler med - bagefter har man evt. en god tursadel/hvis hesten skifter facon hen over året er den også ideel, eller som sadel imens man venter på sadelmageren til bomsadlen.

Jeg ville aldrig lægge en sadel på som ikke passer - det er vigtigt at unghesten får en god oplevelse .

Mvh.

AnjaR

Don't ask what te world needs-

ask instead: What makes your heart sing?-

For what the world needs-

is people with hearts that sing!

0
0
Svar på denne tråd

sadel...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2008 20:14

Jeg har tænkt mig at bruge en bomløssadel af disse grunde:

1. Hvis han lægger sig med den på, så er der ingen bom der kan knække, hvilket ellers ville have betydet en ny sadel.

2. Han kan vokse og forme muskler i den uden at man hele tiden skal have sadlen stoppet til/udskiftet. På den måde undgår man at hesten får en dårlig oplevelse med forkert tilpasset sadel.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Sadeltilvænning
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 20:47

Når min skal rides til her om et par år bliver det også i en bomløs. Jeg havde en Barefoot Cheyenne til min gamle ridehest og den kommer Figaro til at arve :) Andre har allerede nævnt fordelene: den er billig og den kan ikke klemme hesten nogen steder Den får han lov at beholde indtil det giver mening at smide 10.000 efter en ordentlig westernsadel.

Line & Hvedholms Figaro

- Magoo, du er den smukkeste stjerne på sommerhimlen

Hvil i fred, min skat <3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har et par gamle...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 20:55

... trofaste kombinerede Hubertussadler - og dem plejer jeg at bruge. Den af dem der ligger bedst, får et tjek af sadelmageren, så den ligger forsvarligt, og så kan den bruges indtil hesten har fået så meget "facon" at den skal have sin egen sadel.

Jeg sidder godt i de kombinerede sadler, og det er vigtigt når man rider ungheste.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Kørsel: begynder- og juniorstævne i oktober. Kig på Midtjysk Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

sadel...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:18

naturligvis er det vigtigt at man sidder godt i sadlen, men er det ikke mindst lige så vigtigt at sadlen passer hesten 100% så hesten ikke får dårlige oplevelser og dermed uvaner med sadlen. Samt måske udvikler forkerte muskler eller ingen muskler (hvis sadlen er for smal)?

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:39

Da jeg kiggede på hest (ungheste) red beridderne altid hestene til i springsadler ;)

Nanna

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

Rikke T...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:37

... Jo da - det er derfor sadelmageren giver den et tjek inden vi starter :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Kørsel: begynder- og juniorstævne i oktober. Kig på Midtjysk Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

1234566
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 16:59

Galopsadel er absolut at foretrække her. For det første sidder jeg bedre fast i den end i nogen anden sadel, og for det andet kan jeg hurtigt komme ud af den (hvis det bliver nødvendigt), da jeg ikke på nogen måde er låst fast.

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider