Næste gang jeg skal tilride en unghest, bliver det i en lammesadel, af følgende grunde:
#1 Den er billig!
#2 Den former sig efter hesten. Man undgår at give hesten en dårlig oplevelse med en dårlig stoppet, gammel og skæv windtec-agtig knirker, som kunne være ganske ubehagelig at have på ryggen.
#3 Hesten kan rulle sig med den, uden nogen skader på hverken hest eller sadel.
#4 Hesten vokser aldrig fra den, så man har en fremragende tursadel i mange år efter.
#5 Letridning og let sæde er dog bandlyst, så remontesæde på lårene er et must.
Rikke, som er blevet klog af skade.