Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kan en hest blive rundtosset? - Er det en skrøne??
Forfatter: 
Dato:  07-01-2001 21:05
Jeg er bare blevet nysgerrig - kan en hest egentlig blive rundtosset, feks. når man longerer den, eller rider længe på den samme volte?

Da jeg for nogle år tilbage begyndte at ride dressur, i stedet for at være skovtursrytter, fik jeg at vide af min daværende ridelærer, at man ikke måtte ride for længe på den samme volte fordi hesten blev rundtosset, og den blev også rundtosset når man longerede den i længere rid på sammme volte. Men min nuværende ridelærer har fortalt mig at det bare er en skrøne.

Ikke at det betyder noget for mig, men jeg changerer (ved ikke hvordan det staves) ofte netop fordi jeg har troet, at hesten blev rundtosset, men er det egentlig sandt???

Mvh. Michelle
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kan en hest blive rundtosset? - Er det en skrø
Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 06:56
Det var da et godt spørgsmål. Heste kan fx. blive søsyge så vidt jeg ved, hvilket er farligt for dem - så de må vel også kunne blive rundtossede

På den anden side har jeg aldrig, aldrig nogensinde set en hest vise tegn på at være rundtosset med slingrende gang, som man ser hos rundtossede mennesker, og når man rider virker hesten heller ikke på nogen måde utilpas efter lang tids ridning på samme volte, men det er under alle omstændigheder fordummende for hesten at blive redet eller longeret på samme volte i 100 år, så det er en god ide at skifte volte ofte, rundtosset eller ej.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 10:06
Heste KAn blive rundtossede!!!!

Jeg rider western og når jeg træner til spins foregår det i meget små cirkler eller(når jeg er i spinnet ) rundt om hestens ene bagben, det forgår en et tempo der minder om arbejdstrav. Efter at have gjort det i 5 min er jeg på grænsen til at kaste op og min hest bliver noget usikkert på benene så jo de bliver rundtossede!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 11:45
Jeg vil tro, at det har en meget negativ indvirkning på hestens ben og dens indstilling til træningen, hvis den trænes i meget små cirkler eller i spin den samme vej i 5 minutter uden ophør.

Ville det ikke være bedre at træne nogle få skridt, ride ligeud og træne nogle små skridt igen? Jeg tror, at hesten på et tidspunkt vil begynde at protestere over, at skulle gå så længe på så små cirkler, at den bliver rundtosset - om du selv vil ride småcirkler til du kaster op er din sag, men hesten kan ikke vælge......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-01-2001 10:51
Ja, man rider jo heller ikke galoppirouetter 20 omgange i træk, og hvis man gjorde - især på en lidt urutineret hest som har brug for lidt tempo for at holde balancen - wheeeeeee. Hvis ikke hesten væltede på et tidspunkt, så ville rytteren da nok i hvert fald dingle af før eller siden. UF! For ikke at tænke på hvad det ville gøre ved deres ben.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-01-2001 11:44
meget af det er bare små cirkler i skridt hvor man forsøger at få hesten til at træde over på forbenene, så lidt bak så lidt til den anden side- så sidepas, man er dybt koncentreret og pludselig MEGET syg.
Man skal i et reining program 4 gange den ene og 4 gange den anden vej rundt, det kan jeg lige klare, men mange flere i det tempo min hest holder, det kan jeg ikke(men jeg er heller ikke glad for karrusseller!!:-))
men jo det er hårdt for hestenes ben og det er absolut ikke noget der skal overdrives, og det skal kun laves på en ellers toptrænet hest. Reining er i det hele taget en belastende disiplin, hvor hesten skal være i topkondi+ være bygget til det ellers holder de ikke, men sådan er det jo også i spring og distance osv
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider