|
|
| stejler i træningen hjælp |
|
|
Ja mit indlæg bliver nok lidt langt, men for at sætte jer lidt ind i Rico og min historie. Så købte jeg Rico maj 2007. Han viste sig at være en meget speciel hest, med mange ar på sjælen (misrøgtet/udsultet tidligt i sit liv + mange forskelligge ejere) Nå men det er begyndt at gå rigtig godt med Rico, og han er ikke nær så agrasiv som han var i starten. Jeg træner Akademisk med ham, samt rider distance. Sidste nævnte elsker han, men akademisk er lidt af en "kamp" tit, da han hader at være på banen (er redet meget hårdt førhen). Jeg har brugt meget tid på horsmanship, fordi han møver mig ned, og kan være meget dominerende over for mig. Han har desværre den uvane, at når jeg træner fra jorden, så vil han bide i tøjle, hvilket jo resultere i at min hånd kommer i vejen nogle gange. Jeg har virkelig prøvet på den blide og på den bestemte måde at afhjælpe dette problem. Det der sker er at hvis man er for bestem over for Rico, så svare han med samme skuffe  Nå men vi var afsted til distance i weekenden og det nød han fuldt ud. Han er bare så nem at have med. Så har jeg været oppe i hallen og træne akademisk to gange siden, og igår endte det med at han begyndte at stejle op af mig 6 gange (det har han aldrig gjort før) Nå men det var jo ret ubehageligt (havde heldigvis ridehjelm på og min veninde var der). Det skete hver gang jeg gik på hans højre side (her er han mest donimerende og bisse over for mig). Hver gang han bider ud efter tøjlern (og mig) og jeg siger "nej" så rejser han sig op. Jeg bliver jo nød til at slippe første gang, og nu er jeg bange for at han har fundet et triks som virker (hvis i forstår). Sidste gang han gjorde det, gik jeg bare ligeså stille om på hans højre side, han tager tøjlen og jeg sige "arg" stille og roligt og han rejser sig op.... Jeg har selvfølgelig tænkt på om han er øm fra weekenden og vil få ham tjekket af min kiropraktor, hvis det fortsætter. Men jeg har været ude at ride efter weekenden og der var ingenting. Min fornemmelse siger mig, da jeg kender ham så godt, at dette er fordi han er bisse. Han er tit meget higstet og det var han også igår. Gik med "tissetrolden" fremme hele tiden. Nå men det jeg egentlig ville med mit indlæg er at spørge om hvordan i ville gribe denne type hest an, og ville i fortsætte en træning som tit er en kamp. Jeg er meget i tvivl om jeg skal tage en pause fra akademisk og træne koncentreret horsmanship med ham, og få en god tæner ud til ham. I Akademisk træner man ud du fra at hesten er løsgjort, men over halvdelen af tiden er min hest som et lille barn der bare vil prøve mig af. Han bisser og spænder op. Vi er kommet et godt stykke vej med vores træning, men når jeg ser på de andre der træner, så er deres heste små nusseheste i forhold til min, og de tuller rundt og hygger sig. Jeg vil jo gerne træne ham, ud over distance. Da jeg finder det vigtigt at han også er smidiggjort og får gode muskler til at klare distance. Jeg kan ikke træne alm. dressur med ham, da han bisser på samme måde og han kan ikke rides med bid. Ja det bliv lidt langt, men jeg har tænkt og tænkt som en sindsyg siden igår hvor det skete. Jeg vil heller ikke stresse ham mere en han er nu, og vil hellere finde en god vej for os to istedet for at kæmpe videre. Hvad ville i gøre. Ville i tage en pause fra træningen? og hvilken horsmanshiptræner ville i vælge?
I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring. Så i må bære over med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups glemte |
|
|
ups glemte at skrive at jeg bor i Århus ang træner 
I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring. Så i må bære over med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg kender en som hedder sara hun træner horsemanship hun bor i ulstrup men køre gerne ud, hun er knald dygtig og rigtig rar ved hestene. Hun tager omkring 125 kr. for en halv time. Vh. Gitte
Hvad er et liv uden heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Konflikt... |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
05-09-2008 09:56 |
|
Hvis du er villig til at overveje, at din hest måske stejler og bider fordi den er forvirret, og ikke fordi den er dominerende, er der helt sikkert hjælp at hente Når man ser på situationen udefra, giver det ikke ret meget mening, at hesten skulle være "mest dominerende til højre" - men hvis den f.eks. forstår dine hjælpere dårligere fra den side, ville det være en plausibel forklaring for at den ryger ud i noget konfliktadfærd. Heste, der bider og stejler, er med meget stor sandsynlighed ikke helt med på, hvad tøjlen betyder (f.eks. hvis den er blevet brugt for uklart til at bøje sidelæns fra jorden og til at vise hesten vejen frem og ned) - det er statistisk påvist, og den procentvise korrelation mellem stejlen og biden og mangelfuldt indlærte stop- og drejesignaler ligger så vidt jeg husker helt oppe i 90'erne. Der ville jeg altså starte. Ved f.eks. at få filmet min hest, og kortægge præcis hvordan den reagerer på forskellige hjælpere. Bukker den nakken, når du beder den stoppe med tøjlen? Krydser den et forben ind foran sig selv, når du beder den dreje? Eller bøjer den halsen sidelæns? Præcis hvornår begynder den at bide? Hvad gør du selv lige før den napper efter dig. Driver det ene forben til den ene side (eller krydser ind) lige før den stejler? Hvis svaret på nogle af de spørgsmål er ja, så er løsningen såre simpel. Jeg vil undgå at nævne nogle trænere, så jeg ikke bliver beskyldt for gurudyrkelse Men prøv for sjov at glemme alt om dominans og hingstenykker, og lav en helt konkret liste over, hvad hesten gør og hvad du selv gør, når det går galt. Prøv at bruge beskrivelser som "bider", "stejler og snurrer til venstre" o.s.v. i stedet for beskrivelser som "provokerer" eller "prøver grænser". At hesten dominerer, prøver dig af eller dominerer er en subjektiv fortolkning af konkrete fænomener, som meget vel kan have helt andre årsager. Bliver man for subjektiv i analysen af problemadfærd, risikerer man ikke at kunne se skoven for bare træer. Held og lykke  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så enig |
|
|
med Julie...... Det lugter langt væk af konfliktadfærd. - det kan jo også skyldes simle ting som "AV FOR H..... det gør ondt her!" Altså ville jeg gå tænderne efter samt få en kiropraktor indover. Min reagerede ret kraftigt på netop jordarbejde - den havde en lille bitte låsning i halsen.... Tænder tænker jeg løs ulvetand? - eller en der er gemt lige under gummen??? - eller simpelthen kroge..... Når de fysiske ting er afklaret så vil jeg kigge på om det er simpel signalforvirring som Julie så fint beskriver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg er jo godt klar over at der er et eller andet der trikker denne stejlen. Men kom i bare og mød Rico, for heste kan godt være dominerende og bisse. Alle de tekniske ting lyder fine, men når man arbejder med mishandlede og misrøgtede heste som måske aldrig har lært godhed og tillid, så skal man altså arbejde på en helt anden måde. De kan være agresive over for mennesker, tro mig. Det jeg søger er en horsmanshiptræner som kan hjælpe os, ikke nogle der kan vise hvordan vi skal ride, for det er han slet ikke klar til. Han panikker med bid. Ang. hans bideri, så bider han ud efter alt, eller napper. Selv når man åbner lågen i boksen. Han ville have godt af en kæmpe sut  Han har fået jevnligt ordnet tænder og bliver behandlet af vores kiropraktor, det har jeg jo skrevet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforstår tøjlehjælpen |
|
|
til Julie: Som jeg oplevede det igår, rejste han sig op så snart jeg "skældte ud" og sagde nej, ikke når jeg tog i tøjlen. Så jeg tror slet ikke det har noget at at han misforstår tøjlehjælpen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aggression |
JulieTaylor |
05-09-2008 12:12 |
|
Selvfølgelig kan heste være aggressive - men det behøver ikke at skyldes at de vil dominere. Jeg skrev netop mit indlæg for at påpege, at signalforvirring - foruden deciderede fysiske smerter eller hjernekemiske ubalancer (som jeg intet ved om)- er den årsag til problemadfærd, som er mest veldokumenteret. Forskningen er ikke lavet på hyggmusser, men på heste med alvorligt farlige adfærdsproblemer, som blev afhjulpet gennem ombetingning af basissignalerne. Der findes ingen data, der bakker op om at socialt dominante heste skulle være sværere at træne end socialt submissive heste. Om man vil bruge bid eller ej, bestemmer man selv. Men uanset om man gør, kan hesten sagtens opleve konflikt og frygt i forbindelse med at blive håndteret - især hvis den har haft det skidt. Alle former for udstyr: Kapsun, rebgrime, dually, bidløs trense, hackamore, bosal o.s.v. virker ved at påføre hesten et ubehag, som den skal lære at undgå ved at lystre hjælperne. En meget følsom hest kan blive alvorligt forstyrret, hvis den ikke er 100% klar på, hvad den skal gøre for at man ikke hiver den i hovedet. Det har ikke noget at gøre med om man bruger bid - jeg brugte biddet som eksempel, fordi de fleste ryttere bruger en form for bid. "Alle de tekniske ting" virker i praksis. Det er ikke noget, nogle skrivebordsforskere i hvide kitler har regnet sig frem til på en computer. Tingene er jo netop afprøvet på levende heste (også farlige, voldsomme hingste), og har virket så godt at langt de fleste heste er kommet sig over deres adfærdsforstyrrelser. Men det kræver, at man tager ansvar for hestens adfærd, og indser, at den har lært at gøre, som den gør, af den måde, den er blevet håndteret på - enten af én selv eller af andre. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS.... |
JulieTaylor |
05-09-2008 12:19 |
|
Line, jeg så først nu dit sidste indlæg. Hesten kan sagtens lære at rejse sig eller stikke af eller andet allerede når den forudser at man tager i tøjlen eller tovet. Jeg har selv prøvet det Jeg havde en hest, der stejlede lodret selv for de fineste, usynlige hjælpere Jeg skulle dårligt røre den, så hang jeg oppe under stålspærrene. Prøv alligevel at lægge mærke til hvad der sker lige inden den bider i tovet (eller hvad den nu bider i) eller stejler. Er det på nogen måde associeret med at den sætter farten op, prøver at løbe, vader ud af en parade, krøller halsen sammen eller andre "stop-ting" eller "dreje-ting"? Jeg har f.eks. en plag på ét, der rå-napper, så snart den bliver i tvivl om noget. Når den så lige får at vide, at stå betyder stå, holder den op igen. Ikke fordi den får "respekt", men fordi den bliver klar på, hvad det er, der får presset til at forsvinde. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Vores underviser i Akademisk kommer i morgen, og vi tager altid video af undervisningen. Jeg vil prøve at ligge det på nettet bagefter, så kan du se hvad det er der sker, og hvordan det er han bider/napper og måske stejler, ikke at jeg håber at det gentager sig  Jeg vil selvfølgelig snakke med vores underviser om problemet imorgen, og har allerede ringet efter kiropraktor til ham. Men min mavefornemmelse siger mig at jeg skal gå et par skridt tilbage og træne mere horsmanship med ham, før jeg skal gå videre med det akademiske. Vil jo heller ikke ende med at blive bange for ham. Ang. bideriet, så bider han i alt, især tøljer der hænger, snoren han er bundet i på staldgangen, hænder der kommer for tæt på ovs. Lidt som om det er en leg for ham, det er svært at forklare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Video... |
JulieTaylor |
05-09-2008 13:20 |
|
Nå, det bliver da spændende at se video  Jeg har efterhånden set mange, mange, mange eksempler på heste, som har tandsættet alle vegne, og i det øjeblik deres forben kommer under kontrol, holder de op med at gumle. Det at han bider i alting burde netop vise, at hans bideri ikke er "dominans" - hvorfor skulle en hest føle behov for at dominere et træktov eller en jakke eller et dækken? Heste, som er 100% klare på betydningen af grimen, trensen, eller hvad det nu er, man bruger, bliver rolige i deres mund, og holder op med at mosle. Det kan man så kalde, hvad man vil. Men siden jeg blev opmærksom på det med de krydsende forben, f.eks., har jeg aldrig set en hest stejle, uden at den først krydsede. Før jeg blev opmærksom på det, havde jeg aldrig lagt mærke til det. Det kommer altsammen an på, hvad man kigger efter. Nå men held og lykke Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det er heller ikke hans bideri der er dominerene, det er hans måde at tromle mig ned på, hans agresivitet mm. Det er jo heller ikke det jeg ville diskutere om han er eller ej, det var en god horsmanshiptræner jeg søgte....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
JulieTaylor |
05-09-2008 13:43 |
|
Jeg ved godt, du ikke ville diskutere om han er dominant - undskyld Men det er jo svært at anbefale en god træner, når der ikke er den store enighged om, hvad en god træner er. Hvis jeg skulle anbefale én træner til en stejlehest, var det Susan K(som jeg aldrig selv har redet hos, og som ingenlunde er min guru, men som er meget dygtig til at ombetinge problemadfærd, og til at se problemerne fra hestens side). Og NU skal jeg ud og longere den reformerede stejlefanden  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Symptombehandling |
|
|
Hej Line, Hvad er horsemanship for dig? Kan du nævne nogen eksempler på gode horsemanshiptrænere? ...og ved du hvad det er de gør? Jeg håber du vil give det der med at finde problemet og behandle det (som Julie foreslår) en ekstra tanke - i stedet for måske at komme til at symptombehandle fordi den reelle årsag til problemet ikke er fundet. Mange hilsner, Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsmanship |
|
|
jeg forstår det ikke helt?? Symtombehandle med horsmanship, kan man det??? Jeg har kigget lidt på Torben Andersen, men kender ikke så mange, så derfor spørger jeg jo her på HN. Det skal i hvert fald være en person som har meget erfaring med misrøgtede heste med adfærdsproblemer. Hvis jeg kan kalde det det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsmanship |
|
|
Og selvfølgelig bliver hesten tjekket igennem for smerter, hvis det var det du mente.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Symptombehandling |
|
|
Ja - det synes jeg ihvertfald at man løber en risiko for, hvis man ikke kender problemets årsag - ikke kun med horsemanship, men i så mange af livets forhold  Nå, men Susan har helt sikkert erfaring med de ting du søger (hun er den eneste jeg kender, men der kan jo være mange andre) - du kan evt. lure på den her artikel - helt gratis: www.blueberryhill.dk/ index.php?option=com_c...&Itemid=96 Mange hilsner, Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har også |
|
|
omtrænet en stejle-agressiv-sparkehest med de metoder, Julie nævner. Det tog ikke engang ret lang tid Og nu er hun nærmest den mest kælne af dem alle 5  Horsemanshiptræner, hvad mener du der? Det er vel en person, der er dygtig til at træne heste? Hvad med Susan Kærgaard eller Ute Lehman, nu du bor i Jyllland?
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan Kærgaard |
|
|
Som jeg ser det, så handler Susans træninge ikke træning fra jorden, men fra hesten. Jeg har ingen problemer når jeg rider tur med hackamore (var på tur i dag og der var ingen problemer). Det er når han bliver trænet fra jorden, han er en bisse. Nu er problemet jo ikke kun igår hvor han stejlede, men også resten af hans adfærd generelt. Har i nogle links om Susan der arbejder med dette? Jeg syntes bare at man kun høre om hende vedr. ridning, og ikke adfærd generelt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1223456 |
HeidiZ |
05-09-2008 19:31 |
|
Jeg kender en, som har haft en hest i ridning hos Susan. Der havde ejeren kæmpe problemer både fra jorden og på hesten. Den ville fx. stejle når hun trak den på fold, stikke af, stejle på staldgangen osv. Og det medførte selvfølgelig at ejeren blev bange for den. Den var i "ridning" hos Susan i 1,5 måned mener jeg og det var noget der hjalp. Jeg red selv på den efter den kom hjem og der gjorde den ikke de mindste tegn på at ville stejle eller være vild.. Men efter hvad jeg ved, så har omtalte hest ikke været misrøgt.. Den har vidst bare været i tvivl om, hvor dens plads har været. Men selvfølgelige er der altid positive og negative ting at sige om alle trænerer.. Men jeg synes da det ville være et forsøg værd  Men hvad med fx. Majbrit Carter? Hun bor vidst på Viborg-egnen og skulle også være yderst kompentent 
-HeidiZ  The trust between horse and rider creates a unique partnership ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et link |
HeidiZ |
05-09-2008 19:36 |
|
-HeidiZ  The trust between horse and rider creates a unique partnership ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra jorden |
JulieTaylor |
05-09-2008 19:55 |
|
Line, Susan træner alle de heste, hun får ind, fra jorden, før hun rider dem. De gennemgår et træningsforløb, som lidt ligner det, man ville se hos visse horsemanshiptrænere, men med fokus på "forfra indlæring" af hjælperne for stop, frem, bak, drej o.s.v. i stedet for på at hesten skal vise tegn på underkastelse. Det handler ikke om at hesten skal kende sin plads, men om at den skal have mulighed for at forstå, hvad vi gerne vil have den til Det er der nemlig flere heste, der ikke forstår, end man umiddelbart skulle tro. Det er især dem, som har fået mærkatet "dominerende". Susan samarbejder med Andrew McLean, som netop har lavet en masse forskning om signalforvirring og betydningen for hestens adfærd (hans phd-afhandling hed "Hestens mentalprocesser og deres betydning for dens træning") - desuden har han rehabiliteret 1000-vis af problemheste, og jeg tør godt love, at det i høj grad er bidere og stejlere, de får ind på deres sted (www.aebc.com.au) Man må jo ikke gøre reklame her, men et dansk heste web-tv foretagende har lavet to indslag om Andrew og Susans samarbejde om at træne en vild og voldsom hingst sidste år Hvis din er vildere end den, tager jeg hatten af. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan og Majbritt |
|
|
Jeg vil kontakte både Susan og Majbritt og høre hvad de siger. Problemet med Rico er at han reagere på forskellige ting, som man ikke altid lige kan forud se. Den ene dag er han helt cool hvis jeg gør en bestemt ting, den næste dag kan han reagere meget voldsomt. Som idag hvor jeg efter ridetur hopper af og trækker ham det sidste stykke hjem, på højre side... Ingen reaktion overhovedet, igår stejlede han hver gang jeg gik der om  Jeg vil ikke påstå at han er vildere end higsten, det er vel heller ikke en konkurence. Men han er misrøgtet, og de heste kan være meget mere komplicerede, end bare lige signalforviret. Jeg tror grunden til hans agresivitet er, at han har skulle passe på sig selv, og det har han så fundet ud af virker, både over for mennesker, men også andre heste. Han er blevet meget bedre på det punkt siden jeg fik ham, men man skal altid lige have et øje på ham, når man omgås ham, både i stald, på fold og på banen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det vil |
|
|
næsten helt sikkert gå væk, hvis han holder op med at være signalforvirret  Men som du selv er inde på, så er det et mønster, som hesten har fået lært sig - og som desværre har 'virket' for den  Det mønster skal man så vise den en vej ud af  Ingen heste gider spilde en masse energi på at opføre sig ubehageligt, hvis det ikke er nødvendigt - og det er det jo ikke, hvis livet og træningen er til at forstå - og træningen ikke er ubehagelig 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forvirret hest... |
|
|
Måske syntes han ikke det er så sjovt, hvis han har svært ved at forstå hvad du vil have ham til..måske er du ikke konsekvens nok i din træning, sådan du ikke får givet de samme signaler hvergang samt ikke får rost-ignorer på de rigtige tidspunkter..Tit ser jeg rytter træne lidt på må og få uden egentligt selv vide hvilken reaktions de vil have fra hesten,det er med til at forvirre og eneste mulighed hesten har for at sige fra,er at bide/stejle nu den ikke har mulighed for at tage flugten...måske skal du gå et trin tilbage og liste nye ting ind i hesten, dvs træne det den kan med meget ros og så langsomt lægge nyt på, sådan bevare man hestens lyst til at arbejde/træne...Det i hvertfald en god ide at få en underviser på som kan hjælpe dig med at gøre træningen sjovt for både hesten og dig..held og lykke med det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Usikkerhed... |
|
|
Den adfærd du beskriver kan komme af flere ting. Som allerede nævnt, kan signalforvirring skabe både stejlen og bid. Jeg har haft flere heste i hænderne der har fået for mange smæk tidligere, og nogle af dem kan være så usikre og angste at der kommer disse voldsomme reaktioner på ingenting. Jeg har pt. en lille islænder i træning, som er hvad jeg vil kalde bange for livet  Hans første reaktion på alt nyt er at smide sig sidelæns eller stejle. Han er pt. ikke signalforvirret fra jorden, han har dog været det før. Meget af hans voldsomme adfærd er tillært, og det er det første han forsøger sig med hver gang man byder ham nyt. En hest der får tæsk bliver lige så usikker og angst som et barn der får tæsk. De kan komme med meget, meget voldsomme reaktioner, som "normale" heste ikke ville komme med. At sørge for at hesten ikke er signalforvirret kan hjælpe den enormt meget, da det skaber en forudsigelig hverdag, hvor hesten ved hvad der kræves af den. Der hvor jeg har mødt problemet, er når man bevæger sig væk fra denne forudsigelige hverdag, og byder hesten noget nyt. Det er svært at undgå, for vi er ikke i stand til at gøre alle dage 100% ens, og det er nødvendigt at hesten lærer at kapere nye ting. Så forbenskontrol kan ikke nødvendigvis løse alt for disse heste, men det kan løse rigtig, rigtig meget og gøre tingene meget lettere et langt stykke hen af vejen. Bideriet under træningen fra jorden, vil jeg også påstå kommer af signalforvirring, men stejleriet tror jeg kommer af at hesten er utryg. Hesten kan opnå mere tryghed hvis den ved præcist hvad dine signaler betyder, men hvis den er utryg ved blot at du opholder dig på dens højre side, skal der anden tilvænning til. Det er svært at træne heste med så voldsomme reaktioner, idet det er svært ikke at komme til at forstærke en forkert adfærd. Jeg syntes det er en god ide at få professionelle folk til at se på det, og komme med deres vurdering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tine... |
JulieTaylor |
06-09-2008 12:10 |
|
Hej Tine God pointe m.h.t. stejleheste, der har lært at de får smæk Befinder du dig egentlig ikke i Jylland for tiden?  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå ja da |
|
|
Hvis Tine er i Jylland, er hun et oplagt valg til den professionelle hjælp, Line  Tine er rolig og kompetent - og flink  Vi har haft hjælp af Tine mht. trailerlæsning af en hest med trailerfobi, og det var super  ---- Tine: Nu står Annuschka og vrinsker for at komme med ind i 'spisevognen', som Alex siger, hvis vi tager to af de andre med til undervisning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jylland... |
|
|
Jo jeg befinder mig i jylland, og her bliver vi, for vi har faktisk lige købt gård herovre  Vi laver det sejeste center med træning af både heste og hunde. Jeg kan godt love jer for at det bliver godt  Hehe, ja Nina, Annuschka fik virkelig mindet mig om hvor simpelt det kan være, at lære en madglad haffer at gå i trailer  Dejligt at det virker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Tina for din forståelse. |
|
|
Nå men jeg har haft undervisning (akademisk) idag. Og han nåede at stejle 2 gange. Anden gang han stejler er optaget på video og jeg skal nok prøve at se om jeg kan få det på nettet. Første gang var da vi lige var kommet ind i ridehuset. Ja om jeg forstår det, igår skridtede jeg en lang tur og der var igen INTET Det er kun når jeg træner fra jorden. Nå men efter jeg har studeret min video kan jeg stadig ikke sætte en finger på hvad det er der trikker ham. Jeg går lige så stille ved sigen af ham og pludselig rejser han sig hmm. Karina vores underviser mente at jeg skulle prøve at ride ham, og der var INTET igen, der går han så pænt med mig, stille og rolig. Ja min hjerne kan ikke helt forstå det. Men vi blev enige om at jeg aceptere at han skal trænes fra ryggen og undgå jordarbejde. Der ud over skal jeg have en prof på ham (og mig). Så det er det vi må gøre nu. Vores kiripraktor kommer i næste uge og tjekker ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min video |
|
|
Her er min video, den er lang og ret kedelig. Kig fra 4;25. Grunden til at jeg virker noget anspændt på videoen er at lige har stejlet 2 gange inden optagelsen og hver gang når jeg går på hans højre side, og hvis i kigger efter så er longen løs når det sker. Han napper lige efter longen og så stejler han. www.youtube.com/watch?v=_ucfzgLkv7I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signaler |
JulieTaylor |
08-09-2008 09:50 |
|
Hej Line, For mig ligner det dér altså en sød og rar hest, der ikke rigtigt kan finde ud af, hvad du vil have den til  På venstre volte går han først fint på et buet spor inden for hovslaget. Man kan se, at han har lært at dreje for et sidelæns signal i kapsunen - han flytter lydigt venstre forben ud til venstre for det signal, og han er rolig. Så begynder du at lave et eller andet på hovslaget, hvor du prikker ham i halsen, og giver det samme sidelæns signal, uden at han får lov at dreje (du blokerer for at han kan dreje til venstre ved at gå ved hans skulder) - nu får han altså et signal, som han før svarede rigtigt på, men han får ikke lov at give det rigtige svar - presset fortsætter, så den eneste hestelogiske konklusion må være, at træk til venstre ikke længere betyder forben til venstre... men hvad betyder det så? Måske betyder det stå stille? Ved ca. 2:56 stopper du ham ved hjælp af dit drejesignal, og han kommer med en meget veldokumenteret form for tøjlerelateret konfliktadfærd: Han bider i tøjlen. Du trækker mere sidelæns, og giver efter, da han slipper med tænderne- han har ikke flyttet forbenet, så reelt fortæller du ham, at når du giver drejesignalet, skal han stoppe/stå stille. Lidt længere henne ad langsiden begynder han at gå på din hånd - han får lov at gå mange skridt, mens presset er på hans næse, hvilket fortæller ham, at kapsunen ikke betyder stop, som den gjorde lige før. 3:36 bider han, og du slipper presset. Nu har du lært ham, at han skal blive ved med at gå, når du tager i tøjlen, og bide efter dig. Tænk over, at hesten ikke har vores forståelse for moral, rigtigt og forkert. Det som du belønner den for er det, som den tror, er rigtigt. Fra 4:41 skifter du til højrevolte. Kig på hans højre forben. Det træder ikke ud til højre for et træk til højre i tøjlen nær så godt som det venstre forben træder ud til venstre. Netop dette træningsproblem er stærkt korreleret med stejleadfærd ifølge den forskning, som jeg har nævnt længere oppe. Heste, der stejler, kan ikke dreje. Heste, der kan dreje, stejler ikke. Der er undtagelser, er jeg sikker på. Men inden man stempler sin hest som aggressiv og dominant bør man sikre sig, at den ikke bare udtrykker forvirring over en fejl, man selv begår Jeg siger dette i den bedste mening og uden selvfedhed, for jeg har selv lært en hest at stejle på præcis samme måde. Fra 4:49 giver du et sidelæns signal i tøjlen, og i stedet for at flytte højre forben ind, flytter han det ud foran venstre, og bøjer i sin hals i stedet. Det er PRÆCIS den fejl, jeg har foreslået i mit første indlæg, at du holder øje med. Få sekunder efter stejler han, du giver efter, og han fortsætter med at rykke lidt til venstre, uden at nogen fortæller ham, at det ikke er det rigtige svar. Det er så min analyse. Jeg ville gerne have set nogle flere stejl, men jeg synes godt nok ikke, det ligner en dum eller fræk hest. Hvis man bruger et redskab, som kan være ubehageligt for hesten (såsom en trense, rebgime, kapsun o.s.v.) og man hele tiden laver om på reglerne, så hesten ikke har mulighed for at lære, hvad den skal gøre for at undgå ubehaget... så bliver hesten utryg og forvirret, og så udviser den det, der hedder konfliktadfærd, som er en mere eller mindre voldsom reaktion på en situation, som hesten ikke kan løse på nogle af de måder, den ellers har til rådighed. Hvordan skal den kunne flytte sig for pres, når presset hele tiden ændrer betydning, så den kommer til at flytte sig på den forkerte måde, selvom den prøver det bedste, den har lært? Tænk hvis du skulle køre i trafikken, og aldrig vidste, om rød betød stop eller kør eller om grøn betød kør eller stop. Du ville blive et nervevrag, og hurtigt få en meget kort lunte. Jeg anbefaler en træner, som fokuserer ekstremt på at gøre signalernes betydning så klare og forståelige for hesten som muligt - Susan, Tine Sørensen og Ute Lehmann hører alle til denne kategori  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Julie... |
|
|
Hesten er forvirret, og den har ikke en kinamands chance for at finde ud af hvad det er du gerne vil. Jeg syntes også det ligner en rigtig sød hest  Jeg er enig med Julie i hele hendes seneste smøre, så det gider jeg ikke skrive igen. Jeg har ikke set hele videoen, kun til hvor hesten stejler, men vil blot nævne at det eneste tidspunkt hvor hesten virkelig får fred er lige efter den har stejlet. At fjerne pres fra hesten, give den en pause, gå væk fra den osv osv. er lig med ros. Den adfærd der udløser intet pres, vil hesten gentage. Du giver din hest så mange signaler gang på gang, den forstå ikke halvdelen af dem, og du er ikke tydelig til at fortælle den hvornår den har gjort det rigtige - på nær når den har stejlet  I det øjeblik den lander på jorden igen, giver du den en laaang pause, og din underviser kommer og aer den på halsen. Hesten finder derved ud af, at hvis den bare stejler forsvinder alle de forvirrende signaler, og alt er fryd og gammen. Det er ikke sært den gentager det igen og igen, og højest sandsynligt også mere og mere voldsomt. Denne adfærd kan du ikke give din hest ansvaret for, da den er 100% menneskeindstalleret. Din hest gør kun hvad i har lært den, og jeg tror ikke det bunder i for mange smæk tidligere i hestens liv. Hesten er ikke angst, den er signalforvirret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Hej Julie Hjælp nu er jeg rundforviret  Kan godt se at mine signaler ikke er klare, men denne video viser også mig som er blevet vildt bange for ham nu, og nok kluder mere i den end det gavner, hvis du forstår. Jeg er meget mere fat i ham end jeg plejer at have, men det er jo nok en refleks, når man bliver bange. Lige inden denne video er optaget, stegler han op ad mig og slår med benene, og dette sker uden at jeg træner med ham, jeg går bare ved siden af ham og skridter rundt. I det akademiske har han lært at bøje med kapsunen, ikke dreje (det gør man ved at skubbe skulderen med tøjlen). Signalet på halsen har han lært at han skal lave stilling i halsen, og signal ved skulder bruger man til at skubbe skulderen (flytte/dreje hesten). Jeg ved godt at de signaler er meget anderledes end Susans og Andrew McLean teorier, men det er jo forskellen på akademisk, at man arbejder med bøjning af hesten. Disse signaler bruger jeg også når jeg rider med hacamore. Der drejer/skubber jeg også hesten med tøjlerne og stopper med anmodning i begge tøjler. Ang. at han er dominerene og agresiv, så er det mest i stalden han er agressiv, og tro mig han lægger øre af en, løfter ben af en og har sparket og bidt en pige i stalden. Men det har altid været i stalden og på folden han er mest agresiv. Men jeg har kontaktet Tina og håber hun kan hjælpe os.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
ja jeg ventede en mail fra dig Tina, men du svarede her, fint nok. Nå men jeg er faktisk lidt ked af at jeg lagde denne video på, da det som det altid sker på HN, at man bliver "dømt" på denne ene video. Hesten har lært signalerne, og han kan dem normalt godt. Det man ikke ser er en hest som konstant bider i tøjlerne og efter mine hænder. Og jeg har virkelig prøvet at afhjælpe dette. Denne adfærd har så trikket denne stejlen, for han gør det hver gang han bider i tøjlen. Og selvfølgelig kan jeg godt se at han slipper for mit pres når han stejler, men normalt står jeg heller ikke og puttenutter bag efter, jeg plejer at drive ham fremad. Dette var fordi hun havde set de 2 andre gange han stejlede den dag og hun ville snakke om det. Jeg får undevisning af Carina Brenderup, og hun arbejder meget med hesteforståelse, men desvære kommer hun kun 4 gange om året.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signaler |
JulieTaylor |
08-09-2008 11:22 |
|
Det er selvfølgelig lige meget, hvilke signaler, man bruger, når bare man bruger dem konsekvent og følsomt  Men det er ret tydeligt, at du bruger kapsunen til at dreje ham til venstre med (også selvom du måske ikke er bevidst om det) - på højre volte virker dit drejesignal ikke (uanset om det er det ene eller det andet signal, du bruger, så krydser han forben) - han bøjer halsen som svar på dit tøjlesignal, og knækker foran skulderen. Jeg ved ikke om det er et + i akademisk, men det er tydeligt, at han ikke gør det nær så meget på venstre volte, hvor han lader til at være mere tilpas. Det sidelæns træk i kapsunen bruges også til stop, hvilket er lige forvirrende, uanset om det i virkeligheden skulle betyde bøj eller drej. Jeg kan udmærket forholde mig til den onde cirkel, hvor man bliver mere og mere klodset, jo mere nervøs man bliver og jo mere ens hest har brug for at man er enormt tjekket Jeg har præcis samme problem. Aggression i stalden kan udmærket hænge sammen med frustrationer i træningen. Jeg har set heste, der bed, sparkede og tromlede alt og alle ned, som blev blide som lam i stalden, så snart ridningen begyndte at give mere mening for dem. Hvis hesten forbinder mennesker med ubehag og forvirring, er der ikke noget mærkeligt i at den forsøger at jage dem væk hele tiden. Det behøver ikke at have noget med dominans at gøre. Jeg tror, Tine er et super bud Hun kan både det dér med det bidløse, naturlige halløj, og hun er samtidig hardcore velfunderet m.h.t. signalindlæring. Held og lykke fremover. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS..... |
JulieTaylor |
08-09-2008 11:26 |
|
PS: Tine er ikke så skrap i virkeligheden Hun er bare én af de dér trænere, som insisterer på at man selv tager ansvar for hestens problemer. Jeg tror ikke, du skal føle dig "dømt", selvom det godt kan føles sådan. Du lagde en video ud af noget, som din hest gjorde forkert, og straks handler det om, hvad du selv gør forkert Pointen er ikke, hvem der gør noget forkert, men at løsningen er noget, du 100% selv kontrollerer, for der er intet galt med din hest. Hvis du tænker over det, er det en glædelig nyhed  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Tak Julie Jeg har faktisk helt glemt at sige at jeg normalt træner med tøjler og ikke longe. Dette gøre at jeg drejer/skubber skulderen med tøjlen som hænger over ham, hvis i forstår. Så jeg plejer ikke dreje ham med longen/tøjlern, men jeg havde jo ikke tøjlen på. Jeg valgte at bruge longen, får at have lidt mere at gi af, hvis han stejlede. Dette kan selvfølgelig godt forvirer ham, men hans stejlen startede da jeg brugte tøjlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Glemte også at sige at der ingen problemer er i ridningen med signalerne. Dem forstår han fint. Det er åbenbart kun når jeg arbejder fra jorden. Han er den type hest som hygger sig gevaldigt på tur, men med det samme vi kommer på banen, så ændre han karakter. Jeg træner nogle gange øvelserne når jeg rider på tur, og der er han meget mere villig. Så snart jeg går ved siden af ham og kræver noget arbejde fra ham, så prøver han at undgå, om det så er at bide efter tøjlerne og nu stejle. Hvis jeg longere, så kan han finde på at løbe ind mod mig og slå med benene og hovedet. Det er som om han er lidt damp, og ikke kan finde ro, når han bliver bedt om at lave noget. I dag var jeg på tur med ham og igen var der ingenting. Så snart jeg hopper af, begynder han at bisse efter mig (nappe i min jakke ovs.) og bide i tøjlerne. Det er ved at være lidt dyrt i tøjler. Han kan bare bide til og så er den bidt over 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ser hverken en aggressiv, dominant |
|
|
eller specielt forvirret hest. Han virker rolig og veltilpas, men stunter så lidt....stejle og stejle, han hopper op og lidt frem - ja, behageligt er det jo ikke at stå ved siden af. Men så er det ikke værre. Selvfølgelig skal de grundlæggende signaler være på plads: gå, stop, vige, bakke og dreje - men hvis jeg lægger en BIOMEKANISK- følelsesmæssig analyse på videooen, set med akademiske briller, så får du her et lidt anderledes bud, end det de andre er kommet med: Omkring 2:00 og lidt frem laver du en traversade ned af langsiden. Lige til sidst slår han fra, måske fordi du har bedt om flere skridt end han helt let kan honorere motorisk ? Eller du ikke får afsluttet præcist nok, ned mod hjørnet. Hvis vi antager at han er lidt stram bagtil omkring at træde ind med højre bag, sådan mange skridt i træk (det ville nærmest være en eksteriørmæssig regel med den bygning han har, intet kritisk i det)- så slår han fra med hovedet fordi det strammer et sted = du har nået hans grænse - men han er vant til håndtering fra venstre, så reaktionen er kun at han slår fra, ikke andet. Da du så kommer over på HØJRE volte er du klart mere usikker og der hvor I går rundt på volten beder du omtrent om det samme: aktivering af højre bag- og det sætter så en følelsesmæssig reaktion igang: han kigger ned på bunden kommer med "et snork" som ikke er et afslappet "ånde ud" fordi han har forstået noget - men den lyd som hingste kommer med når de udfordrer hinanden. Det KAN også være at der er en lugt, lige på den plet - som vi ikke kan identificere, endsige se på videoen. STRAKS svarer du med en "afslappet ånde ud-lyd" (som jeg også tit selv gør når jeg træner) - og LIGE DER hopper han op og frem - som en hingsteplag i leg. SÅ, jeg tror I misforstår hinanden - han reagerer på noget (motorisk, en lugt, måske lettere signalforvirring) og kommer med en association "til hingsteleg" og du kommer til at svare ham - og så tilbyder han sig i leg.Det kan også passe med at han leger med alt (med munden), at han er umoden i knolden og har en bagage, så han tager tingene langsommere ind og retinerer dårligere i hukommelsen end hvis han ikke havde den bagage med sig. Han er hverken bange eller andet -som jeg ser det- men det er upraktisk.Vældig upraktisk. I kommer til at utilsigtet belønne ham ved at stoppe træningen og stå og ae ham og det er det værste I kan gøre...... Jeg ville gribe det an ved at ignorere det og straks bede om mere fremad + arbejde, så du afbryder adfærden, men ikke laver en stor ting ud af det: Gå en anelse længere tilbage ved skulderen, hav en pisk i højre hånd som du kan drive en smule frem med, bagom dig selv - altså nærmest vifte lidt af ham i sadellejet: Det lærer ham en del ting *at holde afstand over skulderen, dvs ikke mose ind i dig *strække over udv skulder, her venstre - som korresponderer med højre bagben som han måske bærer lidt mindre med, dvs den proces bliver lettere, UDEN at du behøver stoppe og og give mulighed for at han går i vejret. * holder ham fremme og NEDE, ikke stoppende og OPPE * beskæftiger ham i hovedet med noget meget simpelt - nemlig et gå lidt kvikt rundt på en stor volte, ik´ lunte- han skal arbejde. * DERFRA kan du da så lave tempoveksling i skridt - kvikt fremad og langsomt /roligt - ned i stop og STÅ, frem igen (kvikt) osv. * SÅ skal han kunne bakke for let hjælp fra jorden, men han skal HOLDE SIG nede og fremme, mens du bakker - han må ikke gå op og bagud med hovedet/ halsen, tap ham på bringe og sig bak, mens du trækker bagud i kapsunen * NÅR han kan bakke, så kan du finpudse på drejet - hvis du vil have et direkte-tøjle-drej installeret, som Julie snakker om. Ellers er der selvfølgelig også andre veje - uanset hvad det er han reagerer på, så skal han selvfølgelig lære at han ikke må lege, når I træner fra jorden: Egentlig er mit bud nok at han keder sig (og derfor har du ikke problemer med hverken det ene eller det andet på tur), så jeg ville forlange mere, mere tempo, vekslinger, skifte fokus, så han skal bruge hovedet........ Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Tak Eva for dit svar, det lettede mit lille hjerte at du kan se dette. Han er meget hingstet og jeg har lige erfaret at vores hoppe i stalden er blevet VILDT hestegal, mere end hun plejer. Og det plejer han at reagere på. Man kan også se på alle mine videoer (kan ikke oploade dem, da de er for store) at han går med "tissetrolden" ude. Det virker tit som om han tror jeg er en hoppe, og opføre sig derefter når jeg træner fra jorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en helt anden ting |
|
|
tænker på om du er 100% sikker på at han ikke er klaphingst?? - synes det at han reagerer så hingstet tyder på at der rent homonelt er et eller andet?? Det er jo sket mere end en gang at det kun er den sten der er faldet ned der er blevet fjernet - desværre....... Det er jo ikke en normal adfærd på en vallak - selv ikke hvis den er blevet kastereret sent i livet......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er efter min |
|
|
opfattelse, slet ikke en 'hingstet' hest, vi ser på den optagelse. Og jeg har redet rigtig meget på hingste, så jeg kender dem  Den går med et stykke af tissemanden ude, men slet ikke som en hingst ville gøre det. Og den virker heller ikke agressiv her  Måske er den agressiv i stalden, men det er så et andet problem. Mange heste stresser i stalden, hvor de står så tæt. Der lærer de jo, at hvis de viser tænder, flytter andre heste og mennesker sig væk fra dem, og bingo - det var jo lige det, der var meningen hos en stresset hest....  Noget de andre svar ikke har været inde på - så vidt jeg kan se - er at heste oplever deres to sider meget forskelligt  Det, de er bange for på den ene side, behøver de slet ikke at være bange for på den anden side. Det er interessant (også) i denne sammenhæng. For hesten kan sagtens være meget mere 'kortluntet' til den ene side  Rent praktisk, så ville jeg dele træningen op. Når du nu har så store problemer med stejleriet, ville jeg forsøge at løse det først - og så ikke blande det op med at lave øvelser med hesten. Det bliver også let lidt uoverskueligt for dig selv som træner  Træn specifikt på 'gå pænt' - og vent så med dressuren til den kan gå pænt  Held og lykke med det - det er ikke nogen sjov situation at stå i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På videoen |
JLH ♥Wannamus♥ |
09-09-2008 01:39 |
|
ser jeg en hest som stejler og bliver belønnet for det med søde ord, klap på halsen og fri fra arbejde. MVH janni
Den heldige ejer af en meget økonomisk hest hvad angår foder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Som jeg har skrevet før, er det kun den ene gang hvor vi stiller os til at snakke. Det sker efter nr 9 stej.... Det er jo ikke noget jeg gør hver gang. Jeg har tænkt lidt over hvordan folk oplever beskrivelser på. Jeg oplever hans opførsel som dominerene og hingstet over for mig. Andre ser det måske som noget andet. Men det kommer vel an på hvordan man difinere tingene. Ang. at være hingstet, så bedækker han også vores hoppe, og er fuldstændig tosset når hun er hestegal, så jeg vil stadig påstå at han opføre sig hingstet. Jeg har også arbejdet med hingste, så det i sig selv er vel ikke ensbetydende med at man kan udelukke hans opførelse. Der er jo lige så stor forskel på hingste, som der er heste.... Nå men nu kommer han og jeg i "skole" fra onsdag, og kiropraktoren som også er dyrlæge tjekker ham igennem, og så må vi se hvad der sker. Men jeg vil helt klart bruge det med at gå hved siden af ham og drive, da det sker hver gang jeg går foran ham på højre side, når jeg går lidt sidelæns eller baglæns (det gør vi jo meget i akademisk). Det kan være det er det der fremprovokere hans opførsel???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Line |
|
|
Ved ikke om du kan huske mig, jeg var med på kurset og så dit bette pus og har tænkt meget på jer.... Jeg håber ikke du bliver sur på mig ved det jeg skriver, men taler ud fra erfaring og det jeg har set... Din hest er langt fra dominerende i mine øjne, han finder sig bare ikke i hvad som helst, hvilket han heller ikke skal.. I er inde i en rigtig ond cirkel mht jordarbejde, som du skriver, er der aldrig noget når du rider. Min hoppe er en rigtig dame og pisse stiv/muskel-skæv, så fra venstre volte blev hun os "dominerende", og jeg blev ked af det og vred på hende, og i nogle uger tænkte jeg hver gang: "øv nu venstre volte", men så sagde jeg til mig selv at nu skulle vi bare hygge os og finde harmonien igen, og viola = succes Hun gav mig hendes liv i mine hænder på venstre volte og begyndte at slappe af, og så kunne spændingerne løsne sig... Det jeg vil med den lille historie er at du ser ham med briller på = han stejler!!!! Ja så stejler han, lær at rose ham for ALT det gode han gør, for det gør du ikke, du fokuserer på det han ikke skal i stedet for det han skal, lær at hygge jer, find harmonien med ham, lyt til ham, han fortæller dig så meget, mærk hvor er han idag, ergo hvor meget kan jeg be ham om at gøre... Horsemanship er den daglige omgang med hesten, hver evig eneste dag... Åben øjnene og se alt det gode han gør for han vil gerne, men han kan altså mærke din frygt og dine spændinger. Ja han er en gadedreng, er min dreng os, men la det være hans charme Vil gerne komme ud og hjælpe dig et par gange med dit kropsprog, men vil ikke komme engang hveranden uge, for har før undervist i "horsemanship" hvor det endte med at hesten fint lystrede mig, men ikke ejeren... Det er jo som sagt jer to der skal på bølgelængde.... Men er ikke længere væk end jeg da kan komme ud hvis det er 
Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger... Du får hvad du ber om.... Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Hej Muselle Jeg er helt klar over det med kropssproget og det er jo også blevet meget anspændt efter jeg lige som ikke syntes det er sjovt at gå ved siden af ham når han stejler. Jeg starter ovre hos Charlotte, og så må vi se hvad der sker. Han er en gadedreng, og jeg plejer også at kunne mærke hvor meget arbejde jeg kan forlange. Men det er som om han har trukket den grænse stille og roligt, da han har fundet ud af at jo mere han bisser, jo mindre skal han lave  Jeg plejer også at rose, og bruge godbider, men problemet er også at han er meget fodergal, og gulerødder kan gøre ham mere træls. Jeg har overvejet at bruge en "klikker" som belønning, da jeg ofte ikke når at belønne ham når han gør det rigtigt, før han bider i tøjlen eller moser mig. Jeg har da ikke opgivet endnu men tror vi begge skal lægge den normale træning på hylden lidt og finde kemi'en igen, ikke at den ikke er der ellers, for der er jo ingen forandring på tur eller i stalden. I stalden ved man bare hvad man ikke skal gøre, og hvad han kan kapere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Line |
|
|
Godt du vil prøve det med kemi'en, charlotte??? Hvem var det nu det var????
Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger... Du får hvad du ber om.... Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stenege |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Hun skal bare hjælpe os, som du selv skriver, så er det jo mig der skal arbejde med ham
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Unoder. |
|
|
Han ser i hvert fald ikke dominerende eller aggressiv ud på den video du har lagt ind. Jeg kom sådan til at tænke på hvordan han er at bakke? Jeg havde en der var lidt strid med at bide i alt. Han var faktisk kropumulig at bakke. Mener at Susan skrev noget om at heste der bed, var som regel svære at bakke. Og havde jeg stadig haft min, ville jeg i hvert fald have afprøvet det. Men ellers ville jeg nok også lægge dressurtræningen på hylden indtil at han er holdt op med at stejle. Det vil nok give lidt færre frustrationer i første omgang, hvilket hurtigt kan skabe en ond cirkel. Min gamle stejlede også da han var åring og et af de råd jeg fik var at holde tempoet oppe. De skal næsten stå stille for at kunne stejle. Jeg gjorde det samt jeg trænede ham i at flyttes sig for mine kommandoer og han holdt faktisk ret hurtigt op med det. Men det havde heller ikke rigtig sat sig fast i en vane. Jeg håber i hvert fald at du finder en løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Ja han er meget træg når når han skal bakke, men kan signalet. Jeg har trænet en del med at gå med ham, stoppe og bakke, hvor han skal følge mig (bakke). Jeg kan også stå overfor ham og signaler at han skal bakke og gå mod ham. Han bakker da, men det er ikke med hans gode vilje og kun med få skridt Da jeg fik ham for et år siden, kunne han intet. Han nægtede at bakke og flytte sig for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrap... |
|
|
Beklager hvis jeg lyder skrap i mit indlæg, det er nu ikke ment så slemt  Jeg får bare grå hår af at høre ting som "hesten er dominerene og bisset" og "den prøver mig af" osv. Dette er virkelig en af mine kæpheste, og jeg har lidt en tendens til at blive skrap når jeg hører nogen omtale deres hest på den måde. Jeg mener ikke en hest er dominerene, bare for at være det. Tænk over det, hvad i alverden får hesten ud af at starte en konflikt med dig? Ingen heste gør noget i den dur, bare fordi de kan. De har ingen ønsker om at have magten over os, eller ønsker om at bevise at de er stærkere. Heste vælger til gengæld at gøre det der er en ide med, det som er lettest eller smartest for dem. Heste kender ikke forskel på rigtigt og forkert. Din hest ved ikke det er rigtigt at gå pænt i snoren, og forkert at stejle. Han ved kun hvad han får noget ud af, og hvad han ikke får noget ud af. For at en hest kan være fræk, dominerene eller respektløs, kræver det at den VED hvad det rigtige er, men alligvel bevidst VÆLGER at gøre det modsatte, det forkerte. Netop for at være fræk. Derfor findes frække, dominerene, respektløse heste ikke, men der findes forvirrede, misforståede, stressede heste. Dit job som træner er at skabe situationen sådan, at det er nemt for din hest at gøre det rigtige, og svært for den at gøre det forkerte. Hvis du kan stille det sådan op, vil din hest altid vælge det rigtige, for den er da ikke interesseret i at gøre tingene sværere for sig selv end det behøver at være. Heller ikke for at være dominerene. Grunden til jeg bliver skrap er, at for mig er det at kalde hesten dominerene, det samme som at lægge ansvaret for hestens dårlige opførsel over på hesten selv. Når du melder ud at du har virkelig prøvet på den blide måde, men din hest vælger stadig at bide efter dig og møve dig ned, og hvis du irettesætter ham giver han igen af samme skuffe. Så lyder det for mig som at du giver din hest skylden for at den opfører sig dårligt, den VÆLGER at møve dig ned. Det kan aldrig, aldrig være din hests skyld at den ikke ved hvordan den skal opføre sig, for den opførsel du beskriver er menneskeindstalleret. Det er derfor ikke fair overfor din hest, at kalde ham dominerene, hvorfor ikke i stedet for kalde ham forkert trænet eller dårlig trænet? Eller måske bare ikke trænet? Jeg har en frieser i tilridning herhjemme for tiden. Han er 4 år, omkring 170 høj og ca. ligeså bred som han er høj. Han er stor som et hus, og den blideste hest jeg nogensinde har mødt  Han er et møvehovede af rang, sjældent har jeg mødt en hest der har møvet så meget som han gør, og det bliver ikke bedre af at hesten er kæmpe. Miles (hestens navn) elsker bare så enormt meget at blive kløet på sine ører, og hans ejer syntes det har været så sødt når han gik ind i hende fordi han gerne ville have kløet ører. Så hun har kløet ham hver gang han kom tæt på, og nu laver han ikke andet end at rende ind i hende. Så Miles møver, men det er jo ikke hans skyld! Det er ejerens skyld, fordi hun har lært ham at møve. Nu har både hest og ejer været her i snart en måned, og jeg har efterhånden fået lært ejer hvordan hun IKKE skal indstallere disse ting hos sin hest. Miles møver ikke mere, og han er ikke blevet domineret til at lade være, han har bare fundet ud af at det ikke kan betale sig. Det er nemmere for ham at holde lidt afstand, så det vælger han. Jeg ved kun alt for godt, at heste der har været udsat for mange smæk, ofte har en lidt anden måde at se verden på, end heste der altid har levet i en rosenrød verden. Det du skriver med at han giver igen af samme skuffe, kan meget vel stamme fra tidligere smæk, og ligge som gammel angst hos ham. Det er dog ikke til at sige præcist, uden at have haft hesten i hånden først. Jeg syntes det er dejligt at du har fundet en der kan hjælpe dig med Rice, og jeg håber i finder en løsning på problemerne. Både for din skyld, men bestemt også for Ricos.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Hej Tine Undskyld mig, men du burde jo være proferionel nok til at kunne gemme díne egne meninger om os hesteejere og vores meninger, når du besvarre et spørgsmål  Nu er der jo ikke noget der sort og hvidt inden for hestepsygologi, da der er lige så mange måder at træne på som der er folk der studere/udøver horsemanship. Du skriver ; "Jeg mener ikke en hest er dominerene, bare for at være det. Tænk over det, hvad i alverden får hesten ud af at starte en konflikt med dig?" Det tror jeg der er. Det er lederen også i flokken, den der er mest "dominerene" bestemmer. og Rico vil gerne bestemme, og man skal passe på at med at tage den "kamp" op. Han har før gået til angreb på en pige i stalden, hvor han bed og sparkede hende. Men som jeg har skrevet, så er han meget aggresiv i stalden, hvor jeg føler han er mere dominerende (vil bestemme hvor jeg skal være) når jeg træner fra jorden. Jeg tror du opfatter det at være dominerene som det samme som aggresivopførsel og det gør jeg ikke. Nu har RiCo ikke kun været udsat for tæsk, men han har også været udsultet, og de heste har en helt anden mentalitet, de kæmper for at overleve. Selv om det er mange år siden, sidder denne adfærd i ham endnu. Han er ikke en hest man skal gå ind til når han får foder. Derfor er han også svær at træne med godbider, da de tit fremprovokere den modsatte effekt af det man ønsker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm............ |
|
|
Ikke for at være træls eller noget, men Line, helt ærlig ikke, så forklarer du og forklarer og forklarer... Overvej at LYTTE, det du gør VIRKER IKKE på Rico, så er der ikke mere i det. Men så skulle DU måske til at tænke anderledes end du gør, for ja du har dine meninger, det har du skam ret til, men lige nu står du med dine meninger og en hest der stejler, og ja du lægger skylden på lille Rico, han bærer ingen skyld what so ever... Du bad trods alt om forslag, men du modsiger næsten det hele, så er det sgu da ikke nemt at hjælpe en der ikke vil hjælpes... Hvis jeg skulle have været ude og hjælpe dig fx, ville jeg arbejde med dig, for hesten fejler intet i mine øjne... Og tro mig jeg har arbejdet med en der var langt værre end Rico, meget værre, og der var problemet at denne hoppe havde altså nogle grænser som jeg skulle lære at overholde, og så kunne vi måske forhandle os til resten.... Men det kræver altså at man vil lytte og kigge sig i spejlet og sige til sig selv: "det jeg gør er ikke godt nok/forkert, og jeg skal virkelig ændre min adfærd overfor min hest" At have hest er et ta'-og-gi-forhold...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
I guder jeg prøver jo bare at forklare hvordan hesten er. Og jeg er da klar over at jeg skal lære at håndtere ham anderledes, men han skal jo også lære hvor grænserne er. Nu var det jo slet ikke denne debat jeg søgte, men en person der kunne hjælpe. Man kan ikke hjælpe uden at have haft "hænderne i hesten". Jeg prøver at forklare, da hesten er noget mere komplideret end det du har set.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv produkter |
|
|
Jeg tror du skulle have oprettet tråde under produkter og leverandører 
Hensigten med uddannelse af hesten er, at rytteren med mindst mulig kraftforbrug for sig selv og med størst mulig skåning af hesten, kan komme hvorhen han vil. Wilhelm Müselar, 1943
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
Hvad jeg burde og ikke burde, er heldigvis ikke op til dig at bestemme  Vi kan godt tage diskussionen omkring hieraki i hesteflokken, men jeg vil nu hellere diskutere ud fra hvad der sker i vildhesteflokken, end hvad der foregår i vores tamhesteflokke. For det er ikke til sammenligning, den adfærd du ser på folden, og den der foregår i naturen, som i bund og grund er den rene, naturlige adfærd for hesten. Jeg har ikke tal på hvor mange såkaldte problemheste jeg har haft imellem hænderne, og jeg kan udmærket skelne imellem en agressiv hest, og det du kalder dominerene. Jeg er bare ikke enig med dig i årsagen til hans opførsel. Du mener din hest gør det med vilje, jeg mener din hest er "blevet undervist" i at opføre sig sådan. Og jeg mener ikke han kan gøre for det, for han ved ikke bedre. Du har ret i at det er svært at give en vurdering af hesten, uden at have haft den i hænder. Vi har kun dit ord og en video at gå ud fra. Du har fået masser af rigtig gode forslag til løsninger, og jeg håber du finder en vej ud af jeres problemer, især for Ricos skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Tine jeg har da ikke på noget tidspunkt sagt at jeg mener at han går det med vilje, som et barn der gør noget de ikke må. Men han har lært (på et tidspunkt i hans liv) at han kan være dominerene og aggresiv over for mennesker og så få fred. Vi er 8 ejer (på 10 år) der måske er skyld i dette, så lad da bare mig tage skylden for mine fejl. Mit problem er netop at jeg IKKE har opgivet ham og solgt ham videre, og at han ikke har "vundet" endnu. Hvis du forstår. Han har denne adfærd fordi han har været udsat for mange grimme ting. Han har aldrig lært almindelig social adfærd med andre heste. Da jeg fik ham, kunne han ikke gå med andre heste, han åd dem levende. Han er så småt begyndt at blive bedre. Han kender ikke de andre hestes normale signaler, da han som føl og unghest er blevet udsultet og tyraniseret af en anden hingst. Han har lært at forsvare sig om det så er hans liv det gælder. Om vi kalder det det ene eller andet, så er det vel de samme ting vi vil have det til at betyde. Men Tine kom med noget konstruktivt, istedet for at kun at komme med teorier. For dem kender jeg og der er så mange forskellige  Noget konstuktivt som ikke kun omhandler stop, bak og div. teknikker, for dem træner jeg med ham. Og det er ikke der problemet ligger. Det er så snart jeg forlanger noget mere af ham. Noget man også kan bruge når hesten skal arbejde (akademisk), for den kan jo ikke stå i statue resten af dens liv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvis jeg skal komme med noget konstruktivt skulle det være at han skal lære at respektere dit personlige rum, lærer ham at stå stille, men mest af alt at I skal lære at hygge jer sammen.... Prøv en dag at se ham med andre øjne når du træner fra jorden, tænk at han intet kan og start forfra... Og bare det mindste rigtige = ROS, overdriv rosen... Og det skal være i det daglige, dvs HVER DAG... for du siger du roser ham, men hvorfor i alverden roste du ham så ikke til kurset... specielt sådan en dag hvor man gerne vil have ham til at vise sit bedste?????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
Som sagt, jeg har kun en video at gå ud fra, og det jeg ser på videoen er en signalforvirret hest. Derfor kan jeg ikke give dig andet konstruktivt, end det du allerede har fået her i tråden, selvom jeg hjertens gerne ville. Som sagt før, jeg ved godt at heste der har haft et svært liv, ofte kan være meget anderledes end "almindelige" heste, men for at kunne vurdere hvad hesten har brug for, og hvor problemerne ligger, skal jeg have den i hænder. Det kan jeg ikke vurdere ud fra en enkelt video, der viser småproblemer som umiddelbart ser ud til at kunne løses nemt vha. adskillelse af signaler. Jeg er af den mening, at i det øjeblik man siger om sin hest at den er dominerene eller respektløs, så lægger man ansvaret for hestens opførsel over på hesten selv. Måske det ikke er det du mener du gør, men det er den betydning der, for mig, ligger i de ord. Og jeg tror det er vigtigt man ikke tænker sådan om sin hest, for det har indflydelse på hele ens opfattelse af hesten. Du har mere end en gang brugt ordet "kamp", og allerede der syntes jeg din opfattelse af din hest er forkert. Jeg tror på at det giver en forskel i ens træning og samvær med hesten, hvis man i stedet for at tænke ting som "hvor er han dominerene, men han skal ikke vinde kampen i dag!", prøver at tænke "hvor er han forvirret i dag, jeg må prøve at hjælpe ham til at forstå hvad det er jeg ønsker". Det gør, for mig, en kæmpe forskel, og min erfaring fortæller mig, at det også gør en kæmpe forskel i ens måde at træne sin hest på. Jeg er ikke sikker på vi når så meget længere, men jeg håber du finder en løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt skrevet |
|
|
Ciller: total enig  Du er en del bedre til at formulere det end jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejlehest. |
|
|
Jeg er faktisk enig med Ciller i at det bliver nemmere at træne sin hest hvis man som udgangspunkt tænker at de fleste problemer er et resultat af forkert træning og signaler og ikke fordi hesten mangler respekt, prøver en af eller i et forsøg på at få magten. Det gør faktisk at man ikke helt bliver så nemt frustreret og man får en anden indgangsvinkel til træningen. Du skriver at han godt kan bakke, men er lidt træg. Så ville jeg nok gå tilbage til basis-signalerne og sikre mig at han bakker prompte han bliver bedt om det. Hvordan har han det med at stå stille? Kan du "parkere" ham. Dvs. kan du bede ham om at stå stille og gå 1-2 m frem uden han følger med? Hvis ikke kunne det også være en ide at øve ham i det. Jeg synes det ofte kan hjælpe til at hesten hviler i sig selv og venter på at den får et signal på andet. Hvis ikke du har læst den, vil jeg da gerne anbefale Mcleans bog: Træning på hestens præmisser. Jeg synes der er mange gode ting, og selvom du måske ikke føler du kan bruge det hele er der måske lidt der kan bruges og kan gøre træningen lettere for jer. Igen, håber jeg at I finder en løsning, så træningen igen bliver sjov:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Line. Må jeg bruge din hest (video samt dine udsagn) til at stille spørgsmål til min mentor, Anna Twinny, når jeg om 14 dage er over og tage eksamen hos hende i USA? Jeg lurer lidt på div. ting der er skrevet herinde, men ville gerne have mulighed for at spørge en der til hverdag arbejder med rescue horses og derfor forstår den mentalitet, som du skriver om, i forbindelse med din hests tidligere livserfaringer. Det er blot for min egen skyld, og nysgerrighed, at jeg spørger om jeg må "låne" jer, idet jeg ikke selv kan beslutte mig for, hvor jeg står i forhold til div. råd der er givet i denne tråd. Mvh. Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
selvfølgelig må du det 
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hest der stejler |
|
|
Tak Carizma. Ja det er han, men han er også mester i lige at gøre mig bange og det er jo ikke så fedt. Siden sidst har han haft kiropraktor og han var muskeløm efter distanceridtet, men som min kiropraktor siger, så er han jo en bestemt herre og man skal vide hvad man gør med ham, og han viser også hvis der er noget han ikke vil. Hun tjekkede ham for kasteration, og så vidt hun kan se er begge kugler taget, der er i hvert fald to ar. Han har været ekstrem hingstet de sidste 2 uger, mens vores hoppe har været hestegal. Forleden stod han og snusede til mig, og hver gang han gjorde det, blev han temlig lysten, og tro mig han viser det med "tissetrolden". Det er jo næsten helt pinligt  Hun sagde også at det bedste for ham og mig er ikke at fremprovokere hans "dårlige" sider. Så hvis det er distance han elsker, så er det jo det han skal, og hvis jeg kan træne akademisk fra ryggen, så er det også fint.
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejlehest |
|
|
Hej Line. Hold da op en tråd du har fået samlet dig sammen her  jeg er bestemt hverken hestehvisker, AKAkklog eller andre former for geni... Men derimod bare ganske almindelig hyggerytter med en meget beslutsom 4-års Hoppe .. Dullehesten blev gjort ryttervant i sommers og har egentlig været ret problemfri, indtil hun lige pludselig begyndte at stejle ganz umotiveret og endda i skridt... Puha det var ikke sjov, at sidde på nakken af den møgkælling når hun bare legede elevator... Jeg var nået til det punkt hvor jeg ikke vidste hvad jeg skulle stille op, og at jeg absolut ikke havde lyst til at kravle på nakken af den nogensinde igen... Jeg greb i min desperation til at lave et indlæg her og på Blue Berry Hills hjemmeside hvor jeg bad om hjælp og gode råd... Og det fik jeg sgu... Jeg tog med på kursus med Susan K i Haslev i weekenden og hold da op... Mit store bulderhoved af en dame blev sgu tæmmet i blæsevejr på en springbane.... Susan installerede sgi lige både bremse og speeder i løbet af ingen tid lørdag, og vupti var jeg lige pludselig til hest.... Og enda på en af slagsen der hverken stejlede eller noget:) Det vildeste i min verden, var hvor slående logisk og enkelt det egentlig var... Ja selvfølgelig er det da lige en anden tankegang man skal vænne sig til, men groft sagt er det jo bare logik for burhøns  Min bil er ihertfald ikke særlig samarbejdsvillig hvis jeg ikke nøjes med et signal af gangen  Søndagen gik også over alt forventning for nu kunne jeg sgu også trave  Ved godt at vores problemer ligger langt fra hinanden, men en stejlehest er jo i bund og grund en hest der siger fra... Hvorfor den så siger fra er så en hel anden historie, men efter min weekend med Susan og alle de andre vidunderlige, hjælpsomme og imødekommende "Nilfisk"folk, er jeg ret overbevist om at du og dit hestedyr også ville ha glæde af en "omgang"  Men kan godt forstå hvis du er skeptisk.. Det var jeg også i starten... Men prøv dog at lure på Susans hjemmeside, ved hun holder kursus hjemme i weekenden, så måske var det en ide at "kigge" forbi og selv få syn for sagen.... Ellers er der jo altid den dersens Clinic på Vilhelmsborg i oktober??? Jeg er i hvertfald glad og taknemmelig for de redskaber mig og dullehesten har fået, og det er bestemt ikke sidste gang vi er på kursus med Susan... Som de siger i reklamerne: PRØØØØØØØØV DET 
MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES...... NU MED NYINDKØBT 4-ÅRS PRINSESSEHEST ( og modvilligt medlem af DV´s pengemaskine)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gammel tråd |
|
|
Fandt denne tråd da jeg søgte efter gode råd til træning af min pony. Håber det er ok, at jeg skriver mine spørgsmål her...bare sig til, hvis jeg skal starte e nny tråd  Han har nemlig lidt de samme problemer mht stejlen og nappen (bidder ikke, men vil gerne tygge i ALT). Med min pony er det HELT sikkert pga signalforvirring. Jeg er nemlig rigtig dårlig til at give efter på det rette tidspunkt når han gør det rigtige...er generelt bare rigtig dårlig til kropssprog+timing+signaler. Min pony stejler: (ikke agresivt overhoved) 1) når vi går tur og han er kåd/frisk. Vil tro at jeg får givet ham nogen forkerte signaler for at prøve at få ham til at slappe af - dem misfostår han måske og reagerer ved at stejle. 2) når vi træner fra jorden i ridehus eller på ridebane. Her er det MEGET tydeligt at han bliver forvirret hvis jeg ikke er tydelig nok i mine signaler og han bliver tvær/stædig og stejler hvis jeg får presset ham for hårdt. Er der nogen som kan anbefale en god træner som kører i Nordsjælland og ikke koster en bondegård (ikke at jeg er nærig, har bare ikke så mange penge tilovers for øjeblikket) Har i evt nogen gode råd til hvad jeg kan træne for at blive bedre i min timing og til at give klare signaler? Og gerne nogen øvelser som jeg kan bruge til at aflære stejleriet + napperiet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejleri |
|
|
Hejsa. Mit råd vil være: find dig en der kan underviser dig ofte... Det er VILDT svært at få styr på sin egen krop uden nogen rent faktisk ser hvad det er du reelt gør galt... En underviser behøver ikke være en fra en rideskole, men kan jo være en herinde fra som bor nær dig som gerne vil hjælpe dig. Find en pers som går meget op i træning fra jorden og har harmoni som det vigtigste og kan hjælpe dig så I vil forstå hinanden bedre.... Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
du skal spørge Carina Bergsaker, som da i hvert fald kører op til os i Uvelse (mellem Slangerup og Hillerød) og underviser 
Hun er supergod til den slags - og en god pædagog 
Du kan finde hende her: http://showjumping.dk
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod 
skriv under og protester mod, at der er taktfejl på billederne i DRFs nye Fordringer for Dressur
www.epona.tv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|