Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stejler i boks
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 21:03

Hej med jer...

Kan jeg få lidt meninger på banen...

Når der der lukkes på fold, hvor min hest står, har han fået e n meget farlig og dårlig vane.. han ved hvad der i vente en dejlig fold og samvær med dejlige fold kammerater... så han er begyndt at stejle i boksen, med benene ud mellem tremmerne, så langt ud så knæene næsten er ude.., Det er jo p.... farligt..

Han er rolig af sind og har absoulut ingen unoder ellers...

Hvad ville i gøre... For det skal stoppes nu, han har gjort det i 2 dage.. MVH.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 21:08

Kan i ikke starte med at lukke ham ud som den første hest - måske det løser problemet ?

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

stejler i boks
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 21:25

jo, men det skal stoppes.. næste gang er det måske fordi han ikke får først mad.. og der har aldrig været noget før...

0
0
Svar på denne tråd

Stejler i boks
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 12:30

Øv, altså der må da være nogle der kan komme med nogle gode råd... Som Sandra skrev kunne han blive lukket ud som den første, men hvad hvis han er syg, skal have smed eller dyrlæge, det er jo ikke så smart i længden..Han er fin på tur alene, alene i ridehus osv..hvor han er væk fra flokken.

I dag,lukkede jeg selv ud og started med de andre, bevidst og holdt så øje med ham..Han startede med at stresse lidt rundt og vrinske..men han var ikke alene,.. der er andre heste, alligevel kan jeg se nu lægger han an til at stejle, så går jeg hurtigt hen mod ham, truende og skælder ud, han stopper , og jeg bliver passiv.. forsætter med at lukke ud..han starter igen, men han når at rejse sig og får det ene forben ud, når derhen og gør mig stor og skælder ud og han stopper med det samme..Han virker som om han er mega ivrig og bare vil ud nu...men må bare forsætte med selv at være der i de næste 14. dage så han ikke kommer til skade..

0
0
Svar på denne tråd

kfjgkjfhgkdjhg
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 16:53

Enten må du sikre boksen, så han ikke kan komme til skade ved sine hop og stejlen - eller lukke ham ud som den første.

Der er STOR forskel på, at blive efterladt.... - se de andre heste forsvinde og at være trukket op i en tom stald og stå alene under f.eks. striglning .

Det kan give store problemer, hvis man lukker ud og fodre i forkert rækkefølge (rangorden).

Og sådan som han reagerer så kunne det godt tyde på, at der vil falde ro over flokken, hvis du lukker ham ud først.

Ved du hvordan han ligger rangordensmæssigt i forhold til de andre heste?

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 17:10

Min gør det også i perioder, han bliver dog bedre og bedre. Først må du sikre boksen, så han ikke kan få benene ud og komme til skade. Du må IKKE gå hen og skælde ud når han gør, det vil IKKE afhjælpe problemet, tvært i mod finder han ud af at han opnår opmærksomhed på det, og hellere negativ opmærksomhed end ingen opmærksomhed, sådan fungere det for ham, han vil igen og igen tilkalde din opmærksomhed og med al tydelighed "fortælle" dig at han vil ud nu!

Jeg har haft stor succes med, at lukke min ud som nr to, når det er gået fint i nogle dage, så som nr tre osv indtil han var den sidste. Jeg er meget AFSLAPPET i min adfærd, selv om han er oppe at køre og stresser. I starten fik jeg afvide at jeg ikke måtte vise ham opmærksomhed overhovedet, men det har nærmest haft gjort problemet værre, så jeg har brudt den "regel" og snakker ofte med ham roligt, går over nusser ham lidt indimellem når jeg lukker de andre ud. Idag stresser han stadig lidt, men det går absolut bedre, og han kommer som regel ud når ca 15 af de 37 heste er kommet ud, det går fint.

Men uanset hvad du vælger at gøre, så er det rigtig vigtigt at du ikke selv stresser, skælder ud osv, det gør kun tingene værre. Du må også indstille dig på, at det kan tage ret lang tid at få has på problemet, så der skal masser af tålomodighed til.

Pøj pøj

Mvh Ditte

Neapolitano Allegra

0
0
Svar på denne tråd

MIn gør det også
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 18:24

og hun kommer ud som nr 1... HUn kan dog sagtens blive lukket ind og stå i en tom boks, men hun kan bare ikke holde ud ikke at komme ud først om morgenen... Min har dog altid været sådan, kommer de andre ud først, så panikker hun, kaster sig i boksen og skumsveder... Det er blevet bedre med årene, hun står langt pænere nu end hun gjrode da jeg købte hende for 5 år siden...

Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Mit forslag
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 19:11

er også at lukke ham ud som den første....

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

Måske kunne
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 19:20

du få en snor i ham, og andre til at lukke ud, og så vente med ham til han er helt rolig.

Når han så er rolig, er det hans tur, uanset hvor i rækken han slapper af.

Så gælder det jo om at være konsekvent, og altid have en hjælper til at lukke ud.

Hvis han er urolig, men kun kommer ud når han står stille, finder han rimelig hurtig ud af at det er hurtigere at stå stille.

MEN det gælder jo her, som så mange andre ting med heste, at gøre det hver dag

Med venlig hilsen Lene

www.hestebamserne.dk

0
0
Svar på denne tråd

gjkfkjgfkjg
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 20:14

Nu handler det jo ikke om at vi skal kæmpe med vores heste, men tage hensyn til deres natur i det omfang det er muligt .

Derfor finder jeg det uforsvarligt, at udsætte hesten for unødig stress/angst blot fordi "det skal den ikke have lov til".

Hesten reagere via dens instinkter - ikke fordi den vil bestemme!

Det er klart, at det er et stort plus, at hesten kan være alene i stalden - men som sagt tidligere, så er det det at blive forladt der ofte er den største hurdle.

At tage hesten op i en tom stald kan indlæres på en ret stressfri måde....men det er jo ikke det der er problemet i denne sag.

At være konsekvent er klart et must i arbejdet med heste, men man skal vælge sine konflikter med omhu og nogle gange spørge sig selv om, om netop denne konflikt er nødvendig og om den kan løses på en for alle parter god måde.

Og her mener jeg, at vi bør lægge vores egne behov en anelse til side til fordel for et dyr, der ikke har valgt at leve i fangenskab .

Vores Charmetrolde

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Horsespirit
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 11:17

Man kunne jo komme i den situation at den SKULLE stå inde, så var det måske en god ide, at får det trænet lidt. Og Aprillia har da fat i det rigtige. (synes jeg )

Du skriver "nødvendig konflikt", det mener jeg da bestemt den her er. Hvad nu hvis man har en stald fyldt med heste, der mener, de alle skal ud først.

Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoorvallak født 3/5-06....Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

Oxalia
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 11:44

Kan sagtens se din pointe .

Mener bare at heste er individuelle og nogle har i den grad svært ved, at blive forladt - og hos disse heste ér det en enorm stressfaktor som jeg personligt mener, så vidt muligt bør undgåes.

At blive taget ud - og derefter igen taget ind i en tom stald...føles for mange heste ikke som det samme som, at blive forladt alene tilbage.

Du skriver: "Hvad nu hvis man har en stald fyldt med heste, der mener, de alle skal ud først".

Som sagt er heste individuelle og jeg tvivler på man kommer i en sådan situation.

At du skriver at hesten mener den skal ud først, føler jeg er at give hesten en evne den ikke har. Hesten reagerer instinktivt og evt. grundet tidligere oplevelse.

Vi får heller ikke flyskræk eller lign. fordi vi mener, at vi ikke vil ud og flyve.

Seperationen kan være forbundet med angst - ihvertfald reagerer hesten ikke på denne måde for, at være på tværs/ vil bestemme eller lign.

Skal hesten blive inde - så ville jeg personligt sørge for, at hesten kunne have selskab af anden hest.

Den stressfaktor ville jeg ikke udsætte mine heste for.

Jeg lærer mine heste, at være alene i stalden ja - men forlanger ikke, at en sådan hest som trådstarters skal ud som nr. 2 eller 3, hvis den trives bedst med at komme ud som nr. 1.

Ligesom jeg heller ikke vælger at fodre den højestrangerende hoppe som nr. 3.

Det er ganske enkelt imod hestens natur at være alene og/eller at blive forladt.

Vi kan lærer dem meget uden en større stressfaktor - men ikke alle heste er ens.

Mener stadig vi skal tage hensyn til at dyret er i fangenskab og at vi så vidt muligt bør give dyret mulighed for, at leve så frit og naturligt som muligt.

Vores Charmetrolde

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

hvis den får smed
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 12:35

eller lignenede, så kan den vel komme ud og ind igen? Nogle heste stresser så meget så det kan tage år at lære dem at være i en tom stald... og nogle lærer aldrig at blive forladt i stalden... Og jeg må indrømme at jeg godt forstår hvorfor...

Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Ok "mener"
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 13:48

Det ord,- lagde jeg ikke så meget i som dig....

Er helt enige i, at heste ikke udtænker planer.

Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoorvallak født 3/5-06....Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

Stejler i boks
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 15:45

Tak for jeres meninger og råd...Det er ikke fordi jeg har det sådan, at det skal han bare ikke hav lov til, men det kan jo være at han er skadet og ikke kan komme ud.. og synes det er mærkligt kom pludseligt fra den ene dag til den anden.. Har tænkt meget over hvorfor... jeg tror at han lægger højt i rangorden..og der kom 2 nye vallakker aften inden, dagen efter opfører han sig sådan.. måske det kan være en grund.. Men anyway i dag, gjorde jeg det gik rundt og gjorde klar til at lukke ud, havede øje på ham hele tiden, og små nynnede lidt... han stod med numsen til og virkede sådan set rolig .. så gik jeg hen og tog ham udsom nr.1, og ..hov,han så ud som han blev forbavset.. men løb glad ud i folden.. men ingen heste, så vrinskede han og løb tilbage mod stalden.. det så lidt sjovt ud..så lukkede jeg nr. 2 ud..

Men tænkte, nu kan du jo se om det er sjovt at komme først ud til en tom fold..Men sådan tænker de små pruheste nok ikke..Men jeg tager det roligt ved udluk og prøver mig lidt frem..

Er der nogen der har et godt råd til at sikre boksen, når tremmerne er vandrette....mvh.

0
0
Svar på denne tråd

Plexiglas
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 10:52

Du kan sætte plader med plexiglas indvendigt på tremmerne så kan han stadig se ud men ikke få benene igennem, jeg har selv en 2 års som gør det samme, jeg har så bare valgt at den kommer ud sammen med den anden (trækker dem sammen)for ikke at give den en staldunode allerede, den kan godt forlades når jeg skal ride på den anden, det er kun i forbindelse med udlukning på fold at det er et problem. Jeg har en shetlandspony også, men den regner den 2 års ikke for noget for den må godt komme først ud.....

0
0
Svar på denne tråd

Stejler i boks
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 18:39

Ja, det var også det jeg tænkte på, det med plexiglas... så nu går jeg på jagt..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider