Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Baghov løfning - problem igen!
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 17:03

Hej igen.

Som tidligere gav i mig nogle gode råd og tips til at løfte min unghests bagben MEN, det har altså ikke hjulpet!

Det skal siges at hun sparker og bliver utrolig nervøs. Hun spænder sig sammen og flytter sig konstant.

De gange jeg har fået lov at komme helt ned til baghoven uden hun sparker eller flygter væk, har jeg løftet den, og så snart hun trækker den til sig slipper jeg. Roser hende, og prøver igen.

Jeg har forsøgt med tov men nej, det hjælper ikke.

Problemet er, at hun altså snart skal have smed! Og jeg syntes ikke jeg kan byde en smed en ustyrlig og sparkende hest.

Hvad pokker gøre jeg? Kan man få en hestevisker til hjælp?

Idag da jeg blev ved med at forsøge at løgfte hendes baghove, kom hun med et lille hvin, som jeg klar forstod som hun var rigtig ked af at jeg skulle løfte de baghove.

Håber en eller flere kloge rytter igen kan komme med et tips eller to.

Eller skal jeg få dyrlægen til at bedøve hende mens smeden er der?

Det skal også siges at hun er rengående, så hun burde ikke have ondt?!

Mvh. Bjørg

- Ejer af Haflingen Hedevang's Nicoline <3

0
0
Svar på denne tråd

Nervøs og spænder sammen
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 00:03

Jeg ville klart få dyrelægen ud og bedøve, især når du skriver at hun er nervøs og spænder sammen. Så den får en god oplevelse og så meget koster det heller ikke.

Min nye gjorde det samme og kan rense begge forhove og den ene baghov og den anden er godt på vej.

Har brugt meget tid på at strille bagben og bagpart, ville heller ikke have strillet bagben i starten. Ordnet hale eller bare stået og lænt mig op af hans bagpart, bare så han nu har accepteret at jeg er dernede uden at der skal være en kamp om det.

Med hensyn til benløft har jeg brugt rigtig mange poser gulerøder.

Heste er jo lidt ligesom mennesker de kan godt lide belønniger.

Har trappet rigtig meget ned, men han får stadig en 1/2 guleråd pr ben også stille og roligt

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 10:22

slipper når hun spjætter eller trækker benet til sig, fortæller du hende faktisk at det er rigtigt det hun gør. Hvis du kan holde benet lidt bare til hun holder det lidt i ro så er det først der du skal slippe.

Og så tror jeg det er en god ide, hvis du kan lære hende at stå stille. Det gør opgaven meget nemmere;)

Jeg er også pt ved at lære en at løfte ben og det har gået supergodt. I starten brugte vi rebet. Og så længe hun spjættede holdt jeg rebet fast. Når hun slappede af satte jeg hoven pænt ned og roste hende godt og hun fik guffer. Efterhånden som hun holdt helt op med at spjætte løftede jeg først benet med reb, for derefter lade hånden tage over. I starten løftede jeg kun benet fremad. Og efterhånden kan jeg få det lidt bagud nu:)

Hende jeg arbejder med skal have smed i næste uge, så det bliver superspændende at se hvad hun siger. Hun kan stadig spjætte lidt, men jeg holder fast og siger en prrr-lyd.

Ærgerligt at du bor et stykke væk, for så ville jeg da godt hjælpe. Jeg tror også at du er nødt til at få bedøvet hende her første gang hun skal have smed. Der er ingen grund til at give hende nogle dårlige oplevelser...

Jeg håber dog at du finder ud af at få lært hende at løfte ben. Og selvom første omgang med rebet måske ikke er gået helt godt, synes jeg næsten du skal prøve det igen. Jeg forkastede også først ideen med rebet, men nu når man har styr på hvordan, er det en super hjælp. Går hesten dog helt i panik, skal man dog ikke holde fast for hver en pris.

HP: www.staldlindskov.dk

2 marsvinehanner sælges. 4 uger gamle.

0
0
Svar på denne tråd

Din beskrivelse får mig...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 10:59

... til at tænke på, om hun mon er hvinsk? Er hun slem til at løfte hale og tisse, hvis der sker noget uventet?

Jeg ville nok, hvis jeg var dig, få dyrlægen til at give hende noget beroligende så hun kan blive beskåret - og så tale med dyrlægen om hendes attitude.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Husk DM for fjordheste den første weekend i september.

0
0
Svar på denne tråd

Du gør..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 11:21

det forkert, at du roser hende, når hun trækker benet til sig og du slipper.

Som Vibs skriver, så fortæller du hende, at "jaaah, rigtig fint, at du selv trækker benet til dig, døøøøgtigg hest". Hellere tage benet, holde det et sekund eller to - og skynde dig at slippe, inden hun selv gør noget.

Men ja, som Sif skriver, kan hun måske være hvinsk, men det håber jeg ikke, for det kan godt nok være problematisk...

Mvh

Line

4 års DV-hoppe sælges. Yderligere info på præsentation

Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Søg hjælp
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 13:41

Synes du skal have en ud og kigge på det..*S*

Eller ender du nok bare i en lidt træst cirkel med hende..*S*

Vil give de andre ret i at du lige skal prøve at beholde benet lidt længere end hun synes...uden råd/lyde eller noget,, bare tavs og myndig..*S*

Vil gerne komme forbi, hvis du vil give lidt til bezin. Bor I Ringkøbing.

/Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene!
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 18:57

Hej igen.

Tak for svarende!

Ja selvfølgelig skal jeg ikke rose når hun tager benet til sig - jeg har vidst ikke tænkt mig om.

Men jeg tør knap nok komme ned til hendes bagben mere, så det bliver ikke mere af denne øvelse!

Jeg må få dyrlægen til at bedøve hende.

Jeg ringede til tidlingere ejer og spurgte hvad de gjorde når hun havde smed, men hun fortalte mig at hun aldrig havde sparket. Jeg tror dog det var en lille røverhistorie, for hvorfor skulle hun være sådan over for mig, som altså ikke viser usikkerhed før nu?!

Gitte: Utrolig pænt af dig, men du bor dog et godt stykke væk :/

Sif: Hvad er "hvinsk"?

Jeg kan godt strigle hendes bagpart, løfte hendes hale, gå om hende meget tæt uden nogen reaktion, hvis jeg striger hende ned af benet går hun dog til side eller begynder at trække det til sig.

Har brugt meget tid til at ae og massere hendes ben og bagpart for at vise hende, jeg ikke gør noget ondt.

Men bedøve hende er nok den bedste løsning hvis jeg kan få dyrlægen og smeden til at passe tidmæssigt sammen.

- Ejer af Haflingen Hedevang's Nicoline <3

0
0
Svar på denne tråd

hvor længe
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 11:17

Hvor længe har du haft hende? - blev hun handelsundersøgt??

spørgsmålet er om det er manglende træning eller fordi hun har fysisk ubehag ved benløft?

Hvis du skal træne dig ud af det skal du være meget systematisk. Spørgsmålet er om du skal have hjælp til det?

Det du skal have hende til at forstå er at når hun står stille og du rører hende og hun IKKE flytter sig så er hun dygtig.

Heste lærer af at flytte sig for tryk - at det at noget "holder op" er lig ros/rigtigt!

Så øv dig på forbenet først - lær hende at når du holder hånden på skal hun stå på benet du siger dyyyyygtig og flytter hånden + evt godbid - når hun kan det så lær hende at det er kommandoen fus eller løft - idet hun løfter så dyyyygtig hold et øjeblik - slip godbid.

Herefter ville jeg gå over til at lave en fast runde når hovene løftes. I starten skal du bare kunne lægge hånden på benen hvor hun står uden at hive benet til sig senere hæver du kravet - men kun så lidt ad gangen at hun ikke laver fejl.

Et tip er at holde i tåspidsen og så kippe hoven derved har du rigtig godt fast uden at hun føler sig "fanget" med noget om benet.

Men du bør nok overveje at få bedøvelsen på så du kan komme igang med at få ordnet fusserne!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hun kan godt
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 22:58

have ondt. Jeg havde en hoppe som var sød og nem ved smed og generelt. Pludselig brød hun sig ikke om at få bagsko på. Om det var fordi han slog søm i eller hvad ved jeg ikke men det undrede mig at mit kære dyr ændrede opførsel. Jeg havde en kiropraktor ude og det viste sig at hun havde noget der sad i klemme.

Det kan altså godt være at hun var sød og nem ved tidligere ejer men at du UBEVIDST har gjort hende lidt utryg ved at slippe benet. Så det kan være I er kommet ind i en ond cirkel. Det kan være at du ikke støtter hende ordentlig med din hofte eller andet som du gør anderledes end der hvor hun var før.

I må i gang med at analysere hvordan stemningen ændrer sig for jer begge to når det kommer til bagbenene.

For øjeblikket uden smart bemærkning!!

0
0
Svar på denne tråd

bagben
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 11:00

Du er nok nødt til at glemme det med at løfte benene for en tid. Koncentrer dig om at gøre hende rolig når du berør benet. Stryg ned af låret og når du kan mærke, at nu flytter hun sig om et sek. Så stopper du berøringen og roser, giv. evt en godbid. Arbejd på at komme længere og længere ned af benet.

Flytter hun sig inden du har stoppet berøringen skal du holde hånden på hende selvom hun går rundt. Når hun står stille fjernes berøringen og hun roses. Hun vil derved ret hurtig forstå at det er det der forlanges.

Udbyg evt. ved at lege med at røre benene med reb, børster, plastik osv. Når du så kommer tilat hun skal løfte den så start med at bede hende flytte vægten til modsat bagben og ros.

Hvis der er behov for smed snart så få hende bedøvet. Der er INGEN grund til at udsætte hverken hest eller smed for det. Det er bedre at du træner det stille og roligt.

Hver opmærksom på, som andre skriver, at hun kan have ondt.

Held og lykke

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Samme problem her...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2008 10:07

Jeg har også en unghest på knap 3 år som ikke vil have taget bagben.

Da jeg fik ham for lidt over ½ år siden kunne han løfte alle 4 ben helt perfekt.

Jeg blev ved med at træne med ham men synes bare at det blev værre og værre.

Så jeg gik bort fra at prøve at løfte hans bagben - men blev ved med at træne med at berøre bagbenene uden at han sparkede eller løftede benene.

Nu kan jeg holde benet i ca. 3 sekunder inden han begynder at sparke med det.

Jeg skulle så have smed for ca. 1 måned siden og var også godt nervøs for at det ikke gik godt. Men smeden holdt bare fast om benet når han sparkede og i løbet af ca. ½ min opgav han og stod helt stille med benet indtil smeden havde beskåret ham.

Men træning og træning er nok løsningen - og så ikke gå for hurtigt frem men satse på at kunne berøre hele benet uden reaktion inden du går videre med at løfte det helt.

/Lisbet

Hold tanken mod målet...Og ikke mod besværlighederne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider