|
|
| Vil for hurtigt ud af traileren... |
|
|
Halløj Har nogen af jer gode erfaringer med heste der vil for hurtigt ud af traileren? Jeg har den sødeste 5 års holstener vallak, som max har kørt trailer 5 gange, inden jeg fik ham. De 2 første gange jeg havde ham med ud at kører havde han bare travlt, når han skulle ud men i går blev der ballade. Da vi lukkede traileren op vrinskede en af mine andre heste til ham og så satte han al vægt bagud. jeg fik ham frem igen, men i det sekund bagbommen blev løsnet bakkede han for fuld styrke og ud han kom, uden at vi kunne nå at få bagbommen helt tilside...... der skete ikke noget heldigvis! Han er ikke paniktypen, men bakker bare!!!! Jeg prøvede at holde ham deroppe men han vejer nok 550-600 kg. Så ingen hindring... Håber i har et par fif, er total sød at læsse, mister lidt tålmodigheden når han kører, men regner med det er manglende erfaring. MVH Annika
Hold øje med andre heste når du kommer rundt og vær ikke bange for at stikke næsen frem, ikke alle heste har det så godt som de burde. Gør en forskel istedet for bare at lukke øjnene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samme problem |
|
|
Med vores fuldblod - hun skal ud af traileren og det kan kun gå for langsomt. Så jeg hægter mig lige på din tråd og ser hvad du får af svar. Min hoppe er sød til at køre i trailer og går fint ind og er bestemt ikke bange, og uanset om turen er lang el kort har ingen betydning hun vil bare ud så snart rampen er nede. Så længe der er lukket er hun helt rolig.
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald ! RDH Hoppe,6 år sælges. BH Hertug - Leonardo II
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udlæsning |
|
|
Min hoppe har også været en, der fløj ud af traileren som en kanonkugle. Det er nu blevet meget bedre, men hun kan stadig finde på det, hvis jeg er uopmærksom. Måden jeg har trænet på, er at jeg har øvet stop, frem og bak hele vejen op og ned ad rampen. I starten kunne jeg kun bakke et enkelt skridt og stoppe, for ellers var hun helt ude, men nu kan jeg bakke, stoppe, bakke osv. indtil vi er ude af traileren.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øvelse |
|
|
Hvis du kan stoppe din hest på alle tidspunkter, og det kræver naturligvis noget jordarbejde, kan du også stoppe ham på rampen. Som mylady skriver ovenfor så stop, bak, og frem, men der mener jeg ikke kun på rampen, men at man øver det alle steder. Så virker det også helt automatisk på rampen, og du har en hest som er væsentlig nemmere at håndtere i hverdagen. Dit stop signal skal være det samme hver gang, og det betyder STOP, ikke sætte farten ned, eller to skridt mere, øv det også i trav, og når du siger stop, så skal den smække alle 4 i jorden og stå, ellers bak den tilbage, hvor den kom fra. Når du skal have den til at bakke, så vend dig mod bringen og brug presset der til at få den til at bakke. Et skridt er fint de første mange gange, hvis du kan få den til at forstå, at den skal flytte sig for "det usynlige pres". Altså ved at du vender dig mod den. Så kan du øve stop og gå signalerne i en lille longe, bare i skridt, så den kommer lidt væk fra dig. Denne øvelse er begyndelsen til at kunne sende hesten op i traileren. Hvis du peger på bagparten og bruger fremad signalet, og hesten går fremad i longen, kan du også bruge samme princip, når du står på rampen. Kan du stoppe den i longen ved at bruge stopordet, kan det også gøres på rampen, både den ene og den anden vej. Men det koster lidt tid og det skal øves. I min verden er trailerlæsning og at sende heste op i traileren, og dermed også en rolig udstigning en del af at være hest her. Det er en øvelse fra jorden på linie med at stå stille uden at være bundet, eller det at være bundet osv. og alle mine heste kan det. Det gør livet som plag meget mindre traumatisk, når man skal køre med dem første gang. Jeg håber, at jeg fik det skrevet nogenlunde forståeligt, ellers spørg. Men det er forholdsvist nemt at lære dem, bare man er konsekvent.
JC Great Pine Image Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion
Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskift |
|
|
Jeg havde Tine Sørensen ude. Hun brugte rigtig meget tid på at lære mig at styre hestens ben. Det er meget lig hvad de andre skriver ovenfor - nemlig at du skal kunne bede hesten om at tage 2 skridt tilbage og et frem (eller andre kombinationer) uanset om hesten er på vej ind i traileren eller på vej ud. Det har ind til videre taget mig 4 mdr. ret intensiv træning og jeg har valgt at fortsætte træningen fra jorden da det er lidt besværligt at køre traileren frem hvergang... Hvis du ikke er helt sikker i din sag kan jeg klart anbefale at du får enten Tine eller Torben ud - pengene er givet rigtig godt ud da der ikke skal så meget til for at det lykkes hvis det bliver gjort på "den rigtige måde", omvendt er det ret nemt at "installere" forkerte ting i hesten der gør arbejdet meget sværere....
Nu med stand på HN kræmmermarked v/ Kongelunden, Amager Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet) www.nallino.dk/Udlejning.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stop... |
| Forfatter:  |
Julie Krogh |
| Dato:  |
22-08-2008 12:37 |
|
som mylady og greatpineimage skriver, så få installeret nogle rigtig gode basis-signaler. Det gør det meget lettere at flytte rundt på hesten i situationer hvor den er lidt utryg. Hvis den stadig suser ud,på trods af at du har fået ovennævnte signaler installeret godt, så kan du gøre det at du (en dag hvor du har god tid og og ustresset kan træne) tage den op i traileren, men lader den bakke ud igen når den har lyst (såfremt den går nogenlunde roligt). Og så fører du den bare op igen lige så stille (roser, giver godbider). Og det fortsætter du med indtil den er rolig og tryg - og så skulle den gerne blive stående i traileren af sig selv, også selvom du ikke har bagbommen lukket. Din hest lyder helt klart til at være utryg ved situationen. Og selvom det er en nuanceret udgave af McLean at lade dem bakke af sig selv, så kan det gøre dem mere rolige, i og med at de får en stor belønning for at have været inde i den farlige trailer (nemlig at komme ud) og repeterer man nok gange, føler den sig ikke indespærret (=panik, stres) når den er i traileren. Som de f.eks. kan komme tid hvis man bare smækker bommen ned. Men det er kompliceret, og du er velkommen til at spørge igen hvis du er i tvivl om noget 
Mvh. J u l i e Med Nikee & Ferrari:) Passier Grand Gilbert Sadel sælges - billigt. Yamaha motorcykel sælges. Se præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
Som supplement til Julie: *Inden jeg nåede dertil hvor jeg kunne begynde bak/gå frem på rampen var jeg igennem ca. 2 måneder hvor jeg "bare" læssede hesten. Så længe den blev i traileren til jeg sagde den skulle bakke ud fik den ro. Den fik til enhver tid (i starten) lov at gå ud når den havde behov for det (og det gjorde den rigtig mange gange) men hvergang den bakkede ud sendte jeg den ind i traileren MED DET SAMME igen. Så altså: inde i traileren fred, uden for traileren ikke fred (sendte den op igen) Efter et stykke tid gik der længere og længere imellem at den havde behov for at skulle ud. Til sidst kunne jeg bede den om at blive derinde når den ville gå ud og nu bliver den som regel stående indtil jeg bakker den ud. Det var som skrevet ovenfor 4 måneder med træning - de første 2 måneder ca. hver dag - derefter 3 gange om ugen - dette FØR jeg overhovedet kørte nogle steder. Nu er jeg gået mere over til træning fra jorden da mit problem vist ikke længere er at traileren er farlig men at hesten ikke gider give mig den opmærksomhed jeg skal bruge for at den går ind i traileren (eller gør hvad jeg beder den om) hvis der er noget "farligt" eller mere spændende i nærheden...
Nu med stand på HN kræmmermarked v/ Kongelunden, Amager Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet) www.nallino.dk/Udlejning.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er.. |
|
|
skrevet rigtig mange gode ting ovenover, og jeg kan tilslutte mig rigtig mange af dem. Dog er jeg meget uenig i, hvad Greatpineimage skriver om "det usynlige pres" (hvis jeg altså forstår greatpineimages beskrivelse korrekt) Hesten må IKKE bakke, bare ved at du vender dig med front mod den - altså uden du giver en form for tegn. For der er da ikke noget mere hamrende irriterende, at hver eneste gang man stiller sig med front mod hesten, så går den baglæns...!!! Nej hesten må først gå baglæns - eller det vil sige den SKAL gå baglæns, når du bruger dit bak signal...
Mvh Line 4 års DV-hoppe sælges Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det gik vist lidt hurtigt |
|
|
Der er da også et verbalt signal til alle øvelserne - fik det vist ikke lige med. Men jeg ville også understrege, at det ikke er nødvendigt at stå og skubbe på hesten, eller hvad man nu kunne finde på, men at hesten flytter sig, når jeg vender mig og siger "back". Det er altid nemmere at vise det end at beskrive hele forløbet, for der er jo rigtig mange nuancer med i kropssproget. Ja ja det er jo lige med at få det hele med...... Jeg må se om jeg kan lære det der med at lægge video ind, når jeg får min nye computer på tirsdag 
JC Great Pine Image Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion
Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bgererhh |
|
|
hmm, min fuldblod vil bare for alt i verden ikke op i trailer. Så skal der læsses, sættes der 4 timer af. Jeg vil hellere have jeres problem, som min dog også har men i en mindre grad. Hun får lidt mamse mens bagbommen pilles af og så ud.
Den stolte ejer af Miss GiGi -> Fuldblod kåret i DH Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Greatpineimage |
|
|
Netop derfor skrev jeg også "hvis jeg forstod din beskrivelse korrekt"  Fordelen ved at lære hesten at bakke for et let pres bagud i enten tøjle eller grime, frem for verbalt er, at hesten hurtigt lærer det med rytter på ryggen. Forestil dig ellers en rytter på en dressurbane til stævne lave en tilbagetrædning med kommandoen "STOP"..!!  Men der er selvfølgelig heller ikke noget galt i, at hesten har 2 kommandoer til den samme øvelse. Det modsatte må bare aldrig være tilfældet  Men så længe hesten lærer KUN at reagere, når den får den verbale kommando fra jorden og ikke ved at man bare vender sig med front mod den, er det også noget andet.
Mvh Line 4 års DV-hoppe sælges Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Line |
|
|
Jeg måtte lige sidde lidt og tygge på dine kommentarer, fordi man gør så mange ting helt automatisk, når man bare er vant til at hesten er opdraget på den måde, som jeg har beskrevet. Nu er jeg westernrytter og vil blive dømt ned af pommern til hvis jeg bruger tøjlen til at stoppe med, så hjemme ved os hedder det whoa, for at stoppe. Det samme gælder på ryggen, specielt ved tilridningen for det ord kender de, så sætter man benene på som fremad drift, og når de tages fra, så stopper den samtidig med at man siger whoa. Tøjlen er kun en nødbremse. Men det er jo i bund og grund bare at installere nogle andre signaler i hesten, og om det hedder buh eller bøh kan være ligegyldig bare man er konsekvent. Med hensyn til at bakke, så bruger jeg også mit kropssprog til at installere bakknappen. Hvis den bare skal bakke, så vender jeg mig mod den og siger "back", men hvis jeg bare vil have et enkelt skridt, så gør jeg vel det, at jeg læner mig lidt mod hesten, altså med afstand. Det er det jeg kalder det usynlige tryk, og når jeg får det ene skridt, så retter jeg mig op og siger whoa=stop. Så er dyret stoppet lige meget hvor, også på en rampe. Så kan jeg godt bede om et skridt frem og et mere, fortryde og bede om et skridt ned, et mere osv. Det var det jeg ville frem til, men for søren da hvor er det svært at beskrive lige hvad man gør. Jeg ved bare, at jeg har nogle meget velopdragne heste. Faktisk ringede dyrlægen til mig, da han havde en af mine hopper ude til inseminering, og han mente, at min hoppe var syg fordi den havde hostet 2 gange og han synes at den var så nem at have med at gøre at han var bange for at den fejlede et eller andet. Det gjorde hun nu ikke, men hun gik ind i tvangsboksen uden at stille spørgsmål, og året før fik hun taget røntgen uden at blive sederet. Nemt ikke? Nå, men det var da pænt af ham at ringe.
JC Great Pine Image Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion
Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind Tak |
|
|
Halløj Vil bare sige tusind tak for de mange gode råd,er vildt glad for de gode forklaringer. 
Hold øje med andre heste når du kommer rundt og vær ikke bange for at stikke næsen frem, ikke alle heste har det så godt som de burde. Gør en forskel istedet for bare at lukke øjnene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det problem... |
|
|
... har jeg også haft.. Og det var selvfølgelig meget træning fra jorden, men det der hjalp hos mig, var at leje en trailer og så ellers bruge timer på at træne ind-og-ud.. Når først rampen er oppe, så er der ingenting, men når rampen er nede, så vil han også MEGET gerne ud.. Jeg gjorde egentlig ganske enkelt det, at jeg lagde hånden på røven af ham mens han stod derinde, og skubbede på ham, hvis han gik bagud og skubbede på bommen. Efterhånden forstod han, at når hånden var fast bagpå, så kan man ikke komme ud.. Og så ventede han.. Så kom bommen af, og jeg letter langsomt presset på røven af ham (og det er så lige nu jeg tilføjer, at jeg selvfølgelig ikke står lige bag ham, men står nede på jorden ved siden af rampen ).. Ved at lette presset på røven, så bakker han også lige så stille ud, og går helt stille og roligt ud.. Denne måde gør også, at jeg selv han læsse ham og kan have ham med til stævner, da han forstår denne måde 100%..  Men ja, træning, træning og atter træning er vejen frem.. 
Hilsen Simone - med vidunderdyret Garcon! Tak for et godt HN-træf i år! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løber ud af traileren |
| Forfatter:  |
Trold |
| Dato:  |
28-08-2008 14:44 |
|
Min islænder gør det samme, hvis jeg går lige foran hende, når vi skal ud - hvis jeg derimod smutter ned langs siden af hende (på den anden side af midterbommen) så går hun stille og roligt. Dette er ganske logisk - for vi beder jo hesten om at "gå din vej" når vi går med fronten til den, hvor hvis jeg går ved siden af Assa, så er der ikke noget pres for at bakke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet hjælper |
|
|
Jeg har gode stop start signaler fra jorden i alle andre henseender, så snart det kommer til at skal ud af traileren kan jeg godt stikke det skråt op. Hun kan nemt læsses, el dvs at 9 ud af 10 gange går hun ind som om hun aldrig har lavet andet. Men den 10 gang der skal der så bruges 10 min til at overtale damen, og en kost til at prikke hende i måsen med. (Vi slår, råber og skriger IKKE) Og så går hun ind. Jeg accepterer hun har denne ene lille ting hun ikke har lyst til og tager mine forholdsregler, med at få bommen hurtigt af, ike at åbne noget før hun virkelig skal ud - hun kan nemt stå i trailer i 30 min bare og spise hø, men så snart der bliver åbnet så vil hun også gerne ud - uanset om det er 7 km el 300 km.
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald ! RDH Hoppe,6 år sælges. BH Hertug - Leonardo II
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. |
|
|
Jeg er én af dem der har brugt Torben med stor succes. Jeg har også haft problemer med at min bare tonsede ud når jeg tog bommen væk, det gør hun ikke mere.. Jeg fik af vide af Torben at jeg bare skulle blive ved med at læsse hende og tage hende ud til hun bakkede stille ud.. Nu ved jeg så ikke om du står ved bommen og sender din hest ind eller om du går hele vejen op med den og så binder den fast?? Jeg vil gerne forklarer dig hvad torben lærte mig i den forbindelse, men ville være nemmere hvis du kunne ringe til mig! Skriv PB hvis det er..
Nicolé Jordens dejligste Hoppe!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Panikker ved lukning |
|
|
Jeg vil gerne vide, hvordan du kom dertil at lukke for traileren. Vi kan få vores pony op i traileren og æde, men den vil periodevis ud på rampen og kigge sig omkring. Jeg kan få den op i traileren med løst tov, men den vil altså ud igen,og den panikker, hvis vi forsøger at lukke. Den hoppede under bommen, da vi lukkede efter fodring i en måned i traileren, og vi kunne begynde forfra, hvor den var meget nervøs.Skal jeg bare fortsætte med at fodre den i traileren, til det er det naturligste i verden og så begynde at forlange, den skal blive inde før´jeg lukker? Jeg føler, jeg er gået i stå her med hesten, men det er måske et spørgsmål om tålmodighed? VH Jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Mathilde 3 |
|
|
Altså hvis du skal prøve efter Torbens metoder, så skal den ikke have noget at spise i traileren. Hvis du kan læsse ponyen op med et løst tov ved at sende den op når du står ved bommen, skal du blive stående ved bommen. De første mange gang må man ikke lukke bommen, det må man først når den har lært den skal blive stående til du beder den gå ud. Jeg gør det med min at jeg står øverst på rampen ved bommen og sender hende ind i traileren, når hun er kommet ind og gør antræk til at ville bakke lidt ud, dasker jeg hende med enden ef tovet i bagdelen, (ikke noget hårdt og voldsomt, men som Torben har vist mig) når hun reagere og går frem, står jeg stille. Når hun har stet stille et par minutter mens jeg nuser hende på baglåret, går jeg op på siden af hende og nuser hende på halsen, begynder hun at bakke inden jeg giver hende lov trækker jeg hende frem og står stille og nuser igen. Når jeg er klar bliver jeg stående på siden af hende og beder hende bakke ud. Jeg holder ikke stramt i tovet, da hun så drøner baglæns ud. Skrive gerne PB så vil jeg forklarer mere.
Nicolé Jordens dejligste Hoppe!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mathilde3 |
|
|
Jeg ville begynde at træne uden at fodre den - for du "giver" den en grund til at være derinde ud over at du beder den om det. Hæng evt. et hønet op - noget den kan nippe af i længere tid - det gjorde jeg. Jeg brugte ca. 2 måneder hver dag før jeg lukkede bommen første gang og da havde jeg Tine Sørensen ude igen - jeg ville ikke risikere "noget" Min brugte rigtig meget tid på at gå ud af traileren og checke om den nu var spærret inde - det skulle den have lov til men hver gang den gik ud skulle den ind igen med det samme... Efter de 2 måneder kunne jeg bede den om at gå tilbage ind når den havde taget et par skridt bagud så dér begyndte vi at skramle med bommen bagtil - uden at lukke den Hvis jeg var dig ville jeg ringe til enten Tine Sørensen (www.horsemind.dk) eller Torben som nævnt ovenfor - de kan give dig nogle gode fif og redskaber som du kan arbejde med fremover.
Close Contact Springsadel fra 2007 m. garantibevis sælges - 2800 kr Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet) www.nallino.dk/Udlejning.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige |
| Forfatter:  |
Saint Millton |
| Dato:  |
06-09-2008 13:59 |
|
haft Joel ude og jeg har kun til overs. /Tinamaria
Avlsgodkendt EU-palominohingst tilbyder bedækning. Se fotos på præsentationen. Feng Shui konsulent, forfatter, multiterapeut og underviser http://www.danskfengshui.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, vi har |
|
|
også haft Tine Sørensen til hjælp til samme problem. Det var utroligt godt  - og nu vil hesten meget gerne med ud og køre 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|