har jeg ikke så stor erfaring med - men netop Kirsten Hansens longe-serie på www.epona.tv har virkelig givet mig blod på tanden til jeg skal i gang med min egen. Det er alle pengene værd.
Og ellers er www.blueberryhill.dk en rigtig god side at samle viden om "metoden".
Jeg vil, ud over longering, anbefale dig at træne hesten i de grundliggende signaler fra jorden.
Dvs. stop, bak, frem - og drej. Det kan være en god idé at få det demonstreret af en, der har prøvet det før de første gange. Jeg kan i hvert fald godt huske første gang jeg stod med det, og jeg ved, at jeg fik reageret for langsomt (både med eskalering og eftergift).
På www.blueberryhill.dk er der to videoer om arbejdet fra jorden under månedens tip (kan ikke huske måneden præcist), hvor du kan få nogle ideer, og på www.epona.tv er der et par videoer med titlen "hård i munden", hvor man også kan se nogle rigtig gode måder at arbejde med hesten fra jorden på. Demonstreret på en hest, der har været arbejdet lidt forkert.
Jeg har lige haft gang i en lidt eksplosionsfarlig unghest, der skulle tilrides, som blev så fin og så nem at arbejde med - bare fordi basissignalerne kom ordentligt på plads, før jeg satte mig op. Selv om det tager lang tid, er den tid altså givet helt fantastisk godt ud, især når man er en kylling