Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Støvsuger banden :D
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 19:34

hej med jer..

Jeg har læst en del om denne metode og den gør mig meget nysgerrig.. jeg har en 3års vallak som jeg træner lidt med og jeg kunne meget godt tænke mig at lære mere om det her emne.

jeg har kigget på epona, men er ikke medlem, så kan ikke se noget så søger derfor lidt hjælp fra jer herinde :)

jeg har læst mig frem til alt det med at hesten skal gå langsomt og at tovet skal være løst osv...

men men

hvordan kommer jeg igang med at opstarte det??

hva er det første man gør??

er der nogen herinde der er fra sjælland som evt tager ud og lærer fra sig??

ved godt jeg er helt grøn i det her ;)

håber der er nogen der vil hjælpe mig

mange hilsner jannie

0
0
Svar på denne tråd

Forhåbentlig
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 21:12

Kommer NinaA, Gsims, Søs eller Susan lidt på banen her.

Jeg er stadig nybegynder udi støvsugningen og føler mig ikke særlig kompetent til at svare hvad angår en 3-års, der tilsyneladende ikke bliver redet endnu. Har kun en smule erfaring fra sadlen af - og det virker supert med min.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

11111111111
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 21:21

jamen jeg håber en af dem gider svare mig så :D

0
0
Svar på denne tråd

Støvsugning
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 22:52

Er det longearbejdet du tænker på? For så er der flere tråde om det herinde Men jeg vil helt klart anbefale dig at få abbonnement på Epona, det er alle pengene værd, og jeg har fået rigtig meget ud af det.

Bruger selv longeringsmetoden derfra (med Kirsten Hansen) til min 3-års, samt rider ham efter McLeans (og Susan Kjærgårds) principper (han har så pause nu, da jeg er gravid). Og efter jeg begyndte at træne sådan, er han faldet meget til ro og blevet nemmere at have med at gøre. Samtidig er hans separationsangst blevet mindre (dette skyldes så også træning i netop dette).

Og ellers er der mange der gerne vil hjælpe dig på www.blueberryhill.dk

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 00:50

nu også, du skulle tage et abonnement på epona - i forhold til hvor dyrt det er at holde hest, så er det en lillebitte udgift :-P

Og siden er fuld af guldkorn (y)

Der kommer i øvrigt nok snart et indslag med remonteridning (unghest) med Kirsten Hansen, hvor hun underviser en elev (y)

---

Det er en rigtig god idé at lære hesten at forstå signalerne, så du kan få den til at gå frem i longen, stoppe, reagere på 'trave', 'skridte' osv.

Disse signaler kan du træne fra jorden, dvs. du står/går ved siden af hesten og træner den (y)

Og så begynder du med at longere den i skridt. Du må kun drive så meget at hesten går roligt frem. Du må ikke holde longetovet stramt, hvis hesten går til siden så følg med den. Træn gerne i grime.

Det er nu ikke ret let. Jeg har aldrig longeret ret meget, skønt jeg har redet i en menneskealder :-P

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

111111
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 10:32

Jeg ville også sige at du skal have et abbonomenet på Epona.tv.. Det er simpelthen guld værd at have det. Man kan altid vænne tilbage til det, hvis man er i tvivl om noget. Det tager tid at lære at longere på den måde, fordi det er meget anderledes end ellers.

Hesten skal som NinA siger have lov til at bestemme voltens form. Så hvis hestenn trækker lidt ud af volten så skal man bare ganske roligt følge med. Men hvis hesten kikker ud af volten så skal man korrigere ved et LET træk indad. Derfor er det en fordel at sættden i sideringene på¨grimen.

Desuden er det en fordel at lære nogle basale komandoer inde du for alvor begynder at longere. Start, stop, skridt, trav - så hesten forstår hvad man vil inden man begynder.

Og så er det bare at starte stille og roligt med at longere. Kunsten er at man ikke driver specielt meget på i starten. Hesten må ikke begynder at jappe af sted, så har man fået drevet for meget - og så se de videoer på epona, så er du bestemt hjulpet meget godt på vej.

Jeg vil ikke sige at jeg har longeret meget i løbet af min tid som rytter, men jeg har brugt det lidt til at genoptræne min hest, og har virket suverænet for mig.

Det fedste er, at når de begynder at svinge i hele ryggen og virkelig være med og man så kan begynde at drive lidt mere på dem. Det er bare suverænt dejligt - så er det et tegn på hvor meget rigtigt man har gjort.

- Du træner din hest uanset om det er bevidst eller ej, hver gang du er sammen med den -

Kelly Marks.

Træningslejr med Susan Kjærgård i uge 28

www.epona.tv

- Prøv det -

0
0
Svar på denne tråd

Longeringen....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 20:19

har jeg ikke så stor erfaring med - men netop Kirsten Hansens longe-serie på www.epona.tv har virkelig givet mig blod på tanden til jeg skal i gang med min egen. Det er alle pengene værd.

Og ellers er www.blueberryhill.dk en rigtig god side at samle viden om "metoden".

Jeg vil, ud over longering, anbefale dig at træne hesten i de grundliggende signaler fra jorden.

Dvs. stop, bak, frem - og drej. Det kan være en god idé at få det demonstreret af en, der har prøvet det før de første gange. Jeg kan i hvert fald godt huske første gang jeg stod med det, og jeg ved, at jeg fik reageret for langsomt (både med eskalering og eftergift).

www.blueberryhill.dk er der to videoer om arbejdet fra jorden under månedens tip (kan ikke huske måneden præcist), hvor du kan få nogle ideer, og på www.epona.tv er der et par videoer med titlen "hård i munden", hvor man også kan se nogle rigtig gode måder at arbejde med hesten fra jorden på. Demonstreret på en hest, der har været arbejdet lidt forkert.

Jeg har lige haft gang i en lidt eksplosionsfarlig unghest, der skulle tilrides, som blev så fin og så nem at arbejde med - bare fordi basissignalerne kom ordentligt på plads, før jeg satte mig op. Selv om det tager lang tid, er den tid altså givet helt fantastisk godt ud, især når man er en kylling

_______

Nu også med robot-støvsuger :-D

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 23:21

:-) jeg har ikke noget nyt at tilføje og er HELT enig med de andre :-

1. abbonement hos Epona

2. træn basissignaler fra jorden

3. start longering - og spørg alt det du har brug for :-)

Tanten her mener også:

'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider