|
|
| Letridning unødvendigt??? |
|
|
En af veninderne i stalden fortalte mig igår, at hun havde fået af vide af en underviser (ikke hendes) at letridning var unødvendigt... hvis jeg altså forstod hende korrekt... Det var ifølge underviseren ikke nødvendigt med letridning, for man aflastede ikke noget, man vejede det samme som ved nedsidning... ved letridning var det også lettere at komme ud af balance - og det var derfor ikke en hjælp for hesten... Hvad synes du?
Med Enghavens Merci - Den røde superstar "Man skal ikke procidere geologiske fragmenter - når man selv residerer transperant domicil"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For mine heste er det bestemt... |
|
|
... en hjælp, at jeg ikke sidder og bumler rundt i sadlen førend mine rygstykker er varmet op  Uanset hvor længe jeg skridter, så bliver ryggen først rigtig varm, når der kommer mere gang i hesten - og først når jeg er varmet op i ryggen, sidder jeg ubesværet på hesten. Derfor er letridning MEGET nødvendig for os  I øvrigt rider jeg meget ungheste, og jeg oplever gang på gang, at de har svært ved at "tage mig med" i sadlen, når jeg rider nedsidning for længe ad gangen. Hvis jeg derimod lige rider et par runder i letridning eller let sæde ind imellem, så går det hele meget bedre. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Husk DM for fjordheste den første weekend i september.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kors i hytten !! |
| Forfatter:  |
Sys 1 |
| Dato:  |
20-08-2008 21:16 |
|
Alle ved, at man belaster ryggen mere ved nedsidning i.f.t. letridning - og at hestens rygmuskulatur skal være styrket for at klare nedsidning. D.v.s. hestens ryg skal være klar og "oppe". Det tror jeg næppe er tilfældet med en unghest - hvor man både rider i remonteholdning og meget let sæde i letridningen, så hesten får ryggen op og overlinien styrkes. Og det gør man rigtig længe - for overlinien bygges ikke op på en måned - nærmere halve år. Det kan ikke være en underviser, der ved ret meget om tingene !! Det er i hvert fald lodret forkert. Sys
Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der findes faktisk.. |
|
|
....dygtigt beridere, der rider 10 heste om dagen, som ikke bruger letridning. Deres heste er varmet op i skridt først, og deres egen krop er også klar til arbejde, eftersom de jo sidder af og op igen med det samme. Desuden er deres balance altså ogs væsentlig bedre end os dødeliges, så der er helt klart ingen grund til at bruge letridning for dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opvarmning |
| Forfatter:  |
FruOlsen |
| Dato:  |
20-08-2008 22:07 |
|
Der er jo også de som siger, at man ikke skal varme op i trav, da det er den mest belastende gangart for hesten. Min "Grand old Lady" blev skridtet og dernæst galopperet varm. At ride trav og letridning var ligesom at ride på en malkeko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Jeg rider altid letridning i starten. Gerne hele ridetimen da Cashew endnu ikke er helt oppe at svinge i sin ryg med bæring til at kunne bærer mig rundt endnu. Men det kommer stille og roligt og kan sidde mere og mere på ham uden at han går fra "hinanden"  Jeg har dog også rygproblemer, skæv ryg - som gør at jeg har meget svært ved nedsidnidning så letridning er en DEJLIG ting samt aflastende /remonte sæde, samt let sæde.. . Jeg varmer altid Cashew op i skridt, så lige spor i trav ca 5-7 min og så galopperer jeg ham et par runder for løse tøjler også i små 5 min pr volte og så traver jeg først rigtigt.
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet .. Cashew o ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| letridning |
|
|
Jeg synes det er svært. Men personligt ville jeg aldrig undvære letridning. Og det handler rigtig meget om min egen opvarmning. Men da også helt sikkert om Monarks. Men når det kommer til de proffessionelle ryttere som rider mange heste hver dag, synes jeg jo det er en anden sag. Der er jeg tilbøjelig til at give Ibanez ret. Så frem i fald at hesten er skridtet godt varm først og evt. også galoperet varm først. Men ja til os amatører ville jeg aldrig opfordre til at gå direkte fra at skridte varm og så frem i trav nedsidning. Ville altid opfordre til at trave letridning først eller galopere først...
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
Kan man ikke sidde ordentligt ned på hesten så rid letridning. Har man et ordentligt sæde så sætter man sig ned. Jeg sidder mere end jeg rider letridning. Letridning er en god ting, men i mange tilfælde er det mere for rytterens skyld som for hestens. mvh. Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drop Letridning |
| Forfatter:  |
CINielsen (Carsten) |
| Dato:  |
21-08-2008 16:17 |
|
Har jeg nu også fået besked på, af min gamle(har ikke ham mere) underviser(som er udlært som berider til sommer), han mente ikke at det var nødvendigt og at man bedre kan få de halve parader igennem helt fra starten hvis man sidder ned. Dette kan også være med til at forhindre en hest med tendenser til at løbe, i at løbe igennem de halve parader senere i undervisningen. Hvis man skal prøve at forsvare det, kan man jo anvende den teknik en kort periode og se om det hjælper. Personligt synes jeg nu også at der er "Rart" for hesten og jeg at komme stille og roligt igang med letridning, og det er alt den argumentation jeg behøver. så kan man altid samle hesten sammen når man er godt varm. Min bliver meget hurtig varm, og så er det bedre at vi tager det roligt i starten. /regards CIN
M.v.h. Carsten I Nielsen. "Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sys, sikke en udmelding! |
| Forfatter:  |
KarenGry |
| Dato:  |
21-08-2008 20:16 |
|
Du godeste, Sys, sikke en bredside. Du tager imidlertid fejl. Jeg er glad for at læse, at vi faktisk er flere, der ikke rider letridning. Som det også fremgår af Sifs indlæg er letridning til for rytterens skyld (især dem med store varmblodsheste), og letridning bruges da også mest i (Vest)Europa. Det er IKKE nødvendigt. Man indretter blot sin ridning efter det. Hvis unghesten ikke kan bære rytteren i nedsidning i længere tid ad gangen, jamen så laver man blot noget andet. For de fleste heste er almindelig letridning til hindring, fordi rytterens vægt flyttes frem og tilbage. Det vanskeliggør takt og bæring. Som Carsten også skriver, så kræver letridning også langt større hjælpere fra rytterens side, deriblandt en meget stærk tøjlekontakt, som slet ikke er nødvendig ved nedsidning. Hvis man ønsker en hest, der går let for hjælperne/rides for sæde og ben, så er letridning en direkte hindring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik at vide... |
|
|
...af min massør, at letridning er dårligt for ryggen (vores altså). Jeg har glemt begrundelsen - (han sagde OGSÅ at stramme lavtaljede bukser er dårlige for hofterne - øv ...) Jeg er begyndt at ride "let sæde" eller remontesæde istedet for letridning - altså hvor man står op hele tiden istedet for at sidde op og ned. Det er super godt for balancen, og meget behageligt for ryggen, når man ellers har fundet sig til rette med det. Det kræver dog en hest, som går relativt stabilt - da det kan være svært at holde balancen ellers. Men ellers bruger jeg skidten for lange tøjler i opvarmningen til selv at lave opvarmningsgymnastik for ryg og arme. Min hest har vænnet sig til at jeg svinger rundt med armene og laver andre besynderlige ting. Det gør at man selv er mere løsgjort i ryg og arme, til når man skal igang med at arbejde.
Venligst - Marianne SE HER! Er du haflinger dressur- spring eller westernrytter, har du mulighed for at kvalificere dig til Haflinger EM-2009 her til sommer. Se hvordan på www.haflingersport.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tak for alle jeres kommentarer - jeg er da i hvert fald blevet lidt klogere... Bare lige for at pointere det en extra gang var det nu ikke min holdning, men noget jeg har hørt fra en som har hørt det fra en... Derudover synes jeg der er en saglig og god debat, som absolut er aktuel, og jeg er glad for jeg blev opmærksom på ovenstående... Jeg kan jo godt se fornuften i ikke at ride letridning... Så det vil jeg tage op til overvejelse når prinsessen skal tilrides her til foråret... ting bliver jo en vane efter 19 år.... men jeg er da altid åben for at prøve noget nyt...
Med Enghavens Merci - Den røde superstar "Man skal ikke procidere geologiske fragmenter - når man selv residerer transperant domicil"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider |
|
|
gerne letridning. Men ikke på de unge heste. Der står jeg i halvlet sæde. Nu er det så islændere jeg rider men jeg oplever tit at de heste hvor tølt og pas ligger ligefor falder ud af traven når man rider letridning. og hvis det er et problem for islændere tror jeg også at det er det for andre hesteracer. De kan bare ikke vise det så tydeligt.
Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer |
|
|
meget an på rytteren og på hesten. Men under normale omstændigheder er letridning en udmærket ting. Nogle af vores er så nemme at sidde på, at man ikke gider ride letridning - men man kan ofte få noget andet og nogengange bedre ud af det  Jeg bruger også remontesædet ret meget til de utrænede, men også kombineret med letridning... Men hvis man ikke kan sidde godt ned i trav, så er det altså bare op i letridning  Den gamle varmede jeg altid op i galop - efter skridten - for det var hans foretrukne gangart 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| letridning |
|
|
Jeg rider ikke letridridning. Meget lidt i hvert fald. Min teori er, at letridning forstyrrer hestens takt og dens balance, så jeg rider kun letridning når hesten selv har smidt ryggen og fræser rundt, for ellers kan jeg ikke blive hængende. Men så længe min hest går smidigt og afslappet, så er nedsidning langt at foretrække for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|