Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

STALDSUR!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 19:50
Jeg troede at heste som var staldsure, var
A_ blevet mishandlet før eller
B: KOm for lidt ud!

Er der andre grunde?

Vi har lige fået fat i en pony som er ENORMT staldsur..
MEGET. Det er den RARESTE hest at ride, men indtil da.. VOGT dig. den bider og sparker ALT:

Min egen før og ellers SÅ rare hest er pludselig blevet et ÆSEL som ingen ( inkl. undertegnede!) tør strigle eller sadle op. Den bider og sparker.
VIger ikke for et NEJ, slag, håndbevægelse eller andet. Den er DØD kold.
Som en DRØM at ride, altid glad og arbejdslysten.

HVorfor er disse heste ( som kommer på fold ca 6-8 timer dagligt) så forb:... staldsure??

Nogle råd??

0
0
Svar på denne tråd

Re: STALDSUR!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 20:25
Hmm...den var værre. Umiddelbart vil jeg nok mene at en hyppig grund til agressiv adfærd i stalden (foruden dem du selv nævner), er at hesten ikke opfatter dig som sin leder, og forsvarer sit territorium (læs:boksen). Dette bevirker også at den ikke tillader dig at røre ved den.
Dette kan afhjælpes ved arbejde fra jorden/horsemanship, hvor man får dominansforholdet/rangordene mellem hest og rytter på plads. Når magtbalancen er iorden, d.v.s. at det for hesten er den mest naturlige ting i verden at det er rytteren der bestemmer, kan man med fordel gøre brug af Pat Parelli's "friendly game".

Hvis du har spørgsmål til min kommentar er du velkommen til at skrive til mig :-)

{>Julie From Petersen & Lillefix{>
Min veninde søger part til sin frieserhoppe nær Solrød. Skriv til mig for yderligere information!
0
0
Svar på denne tråd

Re: STALDSUR!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 21:52
Haha, sådan var min hest også..

Han var en udpræget ude-hest.. Hvis han stod inde i stalden bare om natten (!!) , blev han så sur, at han stod og stejlede og farede mod boksen hen mod menneskene med blottede tænder og lagte ører!!

Men var han ude hele dagen, var han så rolig og blød som smør (hingst!!)..

Sådan er heste så forskellige, og skal sæføli accepteres..

Ingenting er helhed 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forkert dekoration...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 21:52
Mange heste kan også finde utilpashed ved at stalden er "forkert" for dem. Måske de står i den forkerte boks?? eller de får noget forkert at stå på??

Grundene er MANGE og man ved aldrig hvad og hvordan det skal gribes an, men jeg tror da at der er noget helt galt med stalden siden de ellers er glade for at komme ud og ride.

Kan du komme til dem på folden??

-miki-

Uden signatur....

for uanset hvad fanden man skriver herinde så har man åbenbart fået skrevet noget forkert!! >:-(
0
0
Svar på denne tråd

Re: Forkert dekoration...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 21:57
Miki, sikke en signatur (eller mangel på samme?), hvorfor?

Ingenting er helhed 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2002 16:38
Har også spekuleret lidt over den signatur... Må vi få en forklaring???

Hilsen Stine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-12-2002 16:34
Er der meget stress i stalden?
Farer folk forbi den konstant?

Min egen hest stod i "en forkert box", hvor folk gik forbi den hele tiden.
Hun begyndte derfor at væve og være meget sur, men da hun blev flyttet ned i den anden ende af stalden, hvor der kun kommer 4 mennesker forbi i løbet af en dag, blev hun SÅ glad igen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-12-2002 17:09
Vi havde også en sur hest i stalden, men fandt fem til at det var rent og skær kedsomhed, så prøv evt at hænge en bold ind til den... Det hjalp ihvertfald hos os...
Held & lykke med det!
Jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-12-2002 21:28
det kan også være at hesten forbinder boksen med arbejde, som måske er blevet præget i en negativ retning af en eller anden grund. eller måske er nabohesten dens værste "fjende".

hesten kan også have lært at hvis den virker sur, så slipper den måske for at arbejde og at folk hele tiden kommer ind til den.

på min første rideskole havde vi en utrolig staldsur hest, den var blid som et lam overfor dem, der bare var ligeglad me den nedlæggning af ører og truden med at bide, men havde man først veget for disse tegn, ja så huskede den det og truede endnu mere næste gang. men denne hest var også utrolig dejlig at ride, men få turde sadle den op.

mig bekendt er det tit rideskole heste, som tillægger sig denne "vane", men tager jeg fejl ?

venlig hilsen xandue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-12-2002 08:41
Et er 100% sikkert - der er en grund, kunsten er at finde grunden - det kan være alt fra dominansproblemer til stress, dårlige "arbejdsforhold" - sågar spøgelser, der kan være MANGE årsager, og man må prøve at finde ud af, hvad der udløser opførslen, hvis 2 heste i stalden pludselig er sure, så er der et problem i stalden, der vedrører mere end den enkelte hest.

Der kan også være tale om smerter, usikkerhed er også en hyppig årsag, hesten forsvarer sig. Det er langt fra sikkert, at dominansproblemer er årsagen, og man må IKKE straks begynde at dominere hesten, så snart den viser tegn på ubehag, så enkel er verden ikke!

Tænk hvis hesten har ondt i ryggen, og man dominerer den til at lade være med at vise det - så kan man senere slagte den, fordi man ikke i tide opdagede, at der var noget i vejen med den, så lad nu være med at tænke på dominans som første løsning.

Nogle heste egner sig bare ikke til at stå en stresset stald eller skal have tid til at vænne sig til det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-12-2002 13:15

Det kan være at den er forkert placeret i stalden i forhold til rangordenen blandt hestene.

Er der ændret noget ? Er der kommet nye heste den ikke har mulighed for at "dominere" ?.

Hvordan er den overfor mennesker der håndterer den på folden ? Eller udendørs i det hele taget ?

På min gamle rideskole havde de sådan en hest (160 i stang), den var nærmest livsfarlig. Fik væltet og trampet på min veninde, fik bidt mig i armen, bidt en dreng i maven osv. osv.

Og gav man igen angreb den endnu hårdere. Jeg har selv haft en sparkekonkurrence med den engang for 100 år siden. Jeg stod tæt på så der skete ikke noget. Men den holdt heller ikke op.
Den var bare SÅ lækker at ride, dygtig og glad, men man skulle sidde ovenpå og ellers vogte sig hvis man stod på jorden.

Dens passer gjorde det at hun løsnede den i spiltovet (den blev stående). Så kunne hun gøre ALT med den uden den gjorde en pind. Vi andre alm. dødelige ryttere måtte ikke løsne hesten. Jeg gjorde det dog een gang hvor jeg skulle strigle den for dens faste passer og nu var hesten en engel. Den følte sig måske truet når den var bundet ?!!

-men mærkeligt at have sådan en hest som "vores" på en rideskole hvor der kommer børn ??!

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Re: alle
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 13:05
Hej allesammen.
Og tusind tak for jeres svar.

Den ene af mine omtalte heste ( min egen)
Er ikke blevet flyttet siden august.

Mit bud er dog at den er blevet træt af at være omgivet af tremmer?
Jeg overvejr faktisk kraftigt at sitte den i spiltov for en periode..
Ved godt den er bundet i spiltov, men hos os vil den have mulighed for at se mere til naboerne, end når den i boksen er omgivet af tremmer.

Vi forsøger at strigle/sadle op på staldgangen. Den er staidig ligeså sur som i boksen.
Hvis du ikke strigler /sadler op, og bare muger ud ved den, eller nusser, så er den NOGEt så glad......?

Menb tak igen for jeres svar.
I er meget velkomne til at skrive igen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider