Ja, min pony Frederik er ved at blive opdraget lidt. Han kommer fra en rideskole hvor han har lært, at jo værre man opfører sig, des færre vil ride på ham.
Nu, efter 1½ år, er han faldet noget til ro og er blevet meget mere imødekommen. Men der skal stadig arbejdes.
Så jeg er begyndt på lidt øvelser fra jorden (frit efter Gitte Naldals bog).
Frederik kan allerede (efter 4 gange) bakke adskillige skridt ved at jeg peger på hans skulder og ryster med grimeskaftet. Han kommer også når jeg giver tegn. Viger hvis jeg peger på hans side/bagdel. Jeg kan også longere ham uden longe - så bliver han i en radius af ca. 3 meter fra mig (dette foregår dog på folden af sikkerhedshensyn).
MEN - og her er det at man godt kan blive vred, irriteret, forundret, grine eller.. - når jeg vil trække ham ind i stalden for at blive sadlet op, nægter han. Alle 4 solidt plantet.
Nåh, så må vi jo i gang igen: bakke, komme, vige, bakke, komme, vige osv. osv.
Prøver igen at trække ham ind - men NEJ.
Hvad gør man så?
Ja, hvis man vil ud at ride må man bruge magt. Eller vente til en anden dag hvor han gider komme ind - men det husker han altså, så det er ikke sikkert han nogensinde vil ind igen.
Det sjove er at han elsker at arbejde og har ørerne fremme så snart alt det irriterende opsadling er overstået. Og jeg er FORSIGTIG og ROLIG når jeg sadler op.
Nogen der har et godt forslag?
Det skal måske lige nævnes, at opsadling foregår i løsdriften, da vores stald er alt for lavloftet til at huse hestene.
Du skriver, at han ikke bryder sig om at blive sadlet op. Han forbinder nok stalden med opsadling og ikke med ridning, derfor vil han ikke derind. Hvad med at bruge tid i stalden, uden at sadle ham op hver gang, således at han forbinder stalden med noget hyggeligt?
Spænder du gjorden langsomt når du sadler op?
Ha' en hypper dag Diane
Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.