Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Den hårde overgang fra "plag til hest"
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 14:15

Hej alle i kloge hestenettet brugere

Jeg er den heldige ejer af en trakehner vallak, der tegner til at blive mit livs hest, der kan udfylde drømmene om alle mine ambitioner. Han er i teorien 3 år, men i praksis fylder han først 3 år her sidst i August.

Jeg synes det er virkelig vanskeligt med alle de overvejelser om hvornår, hvordan, hvor meget og hvorfor hesten skal i træning.

Herunder et par af mine overvejelser. Alle tanker og overvejelser om enmet er meget velkomne

• Træning hvornår?

Jeg overvejer at starte forsigtigt op med longering og lidt gradvis indspænding nu, men er i tvivl om jeg hellere skulle vente. Han ser noget ufærdig ud (han er jo også trakehner og tilmed sent født), og jeg er i tvivl om det belaster for meget. Jeg træner ham nu ca. 1 gang ugentligt i longe, bare for at han skal få fornemmelse af det. Hvis han går fint lader jeg ham bare løbe lidt på begge volter i 5-10 minutter, men de dage hvor han er en ballademager og prøver at slippe udenom er jeg (efter min bedste overbevisning) nødt til at gå lidt til ham til han lytter. Han er en hest med en stærk psyke, som jeg tror, at det er vigtigt at dominere fra start. Det er hovedsageligt disse "seancer" jeg er nervøs for om overbelaster ham for meget.

Jeg går lange ture med ham ca. 1-2 gange ugentligt for også at lave noget andet.

Hvad tænker I?

• Longe i det hele taget.

Der kan jo gøres mange overvejelser om man overhovedet bør longere en unghest. Jeg har overvejet at prøve at starte op med pessoa sele, men da jeg ikke selv har trænet med den tidligere er jeg lidt usikker. Andre alternative ideer?- Eller bare for og imod om longering og pessoa sele?

• Gallop

Et selvstændigt kapitel med ham er, at han traver ind i himlen. Det er selvfølgelig fantastisk, men det gør altså også, at jeg nærmest ikke har set ham galloppere fordi han altid kan "trave sig ud af situationen". De enkelte gange jeg har set ham galloppere har han også vist en meget stor gallop, og han kan slet ikke bære det i gallop. Jeg overvejer bare at vente med galloppen til han bliver stærkere og mere udvækset og lade ham være "travhest" så længe?! (Men det er SVÆRT!)

• Boks eller løsdrift?

Han gik i løsdrift sidste vinter og trivedes rigtig fint med det. Jeg kunne egentlig godt tænke mig det igen, da jeg tror han har bedre af at lege lidt endnu. En del af overvejelserne går på, at han er sent udviklet og jeg tror, at jeg bliver nødt til at vente med at gå "ordentligt" i gang med ham til næste sommer. Andre overvejelser er, at i den løsdrift jeg har kig på medbringer man selv foder, så jeg kan sørge for, at han får det rigtige.

Af overvejelser der taler imod er dog også, at der bliver rimelig mudret om vinteren så jeg er nervøs for hans sener, at jeg næsten ikke kan træne med ham vinteren over fordi han så bliver for kold når han har svedt. Desuden er der selvfølgelig også den overvejelse, at jeg er i tvivl om jeg kan vente med at hoppe på nakken af ham...

• DSA

Jeg har selvfølgelig også et ønske om at være med til DSA, når jeg nu endelig har fået mig en hest, som jeg tror kan være med i toppen. Jeg er dog klar over, at det kan være at presse hesten for meget, men jeg kan nu ikke lade være at håbe på, at han er et naturtalent, der kan gå super uden at jeg behøver presse ham, og det bare kan betragtes som "en på opleveren".

Jeg håber, at nogle har kommentarer, gode råd eller erfaringer med noget af ovenstående, som de har lyst til at dele.

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift..
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 14:58

jeg kan svare på boks eller løsdrift.. jeg synes at så ung en hest rides vel ikke så hårdt at han bliver meget svedt.. derfor tror jeg sagtens han kan tage en vinter mere i løsdrift.. det er jo stadig en "baby"..

DSA kan du også sagtens tage ham med til.. naturtalenter kræver ikke så meget træning at det behøver at blive for hårdt.. hold øje med hans humør er han glad og tilpas og uden ømheder kan træningen jo sagtens fortsætte..

træning hvornår!! tja min nu 7 årige hoppe har redet noget on/off siden hun var sølle 2½ år.. uden galle eller skader.. i starten blev hun kun gjort let ryttervant og dette med ridning af ca. 10-15 min ridning 3 gange om ugen..incl en skridttur rundt i området.. da hun kunne rides i alle tre gangarter fik hun efter 3 ugers ridning ferie.. indtil sommer hvor hun var fyldt godt 3 år.. der startede jeg op igen.. 3-4 gange om ugen.. hvor en af turene skulle være turridning.. der kom også løsspringning ind og nogle gange fik hun kun rytter på en gang om ugen.. jeg tror at en afvekslende træning er altafgørende for hestens humør især når den er så ung.. det skal jo være sjovt at lære.. og en turridning er fantastisk til at lære hesten at sætte i den ene eller anden galop.. øge i trav og skridt.. versader kan også øves.. slangegange og meget mere kun fantasien sætter grænser og gevinsten er en glad og arbejdsom hest, som også får oplevelser med..

0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 15:11

Indspænding og andet fastgjort i biddet: bruges til at give hesten hold i nakken og gøre den hård i munden...

Galop i longe: har den slet, slet ikke balance til. Hurtig trav i longe giver intet, vil du have muskler på skal den ned i tempo og lære at sænke halsen og løfte ryggen.

I det hele taget er longe ikke beregnet til at spasse ud og krudte af, så ved al ballade i den anledning bør hesten stoppes helt og starte forfra med skridtkommando. Vil den ikke, må man tættere på/kortere snor.

Men egentlig ville jeg vente med al centrifugeringen til næste år og lave noget andet med den nu. Start, stop, drej fra jorden, traske over bomme, lære at stresse af ved ting som flagrer, triller, blæser osv. Smidighedsøvelser.

:Pia

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

DSA 4 års
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 15:53

Nu er der jo lang tid til DSA næste år og en 4 års skal jo kun gå rindt i skridt, trav og galop - og det kan et par måneders ridning altså gøre meget ved!

Jeg kender flere, som efter et par måneders ridning har kvalificeret heste til mellemrunden og en har sågar fået placering til unghestechampionatet ved DV i en af regionerne - den blev meldt til før der overhovedet havde været rytter på ryggen af den.....

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Til Mette
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 07:40

Hvis det var min hest....

Så ville jeg vente med tilridning mindst et år..

Det er en trakehner og den er født sent på året... de er længere tid om at vokse færdig.

Gåture i naturen er rigeligt for ham p.t. indtil engang næste år.

Jeg ved godt du ikke når 4-års championatet på denne måde... men... fred være med det...

Løsdrift mener jeg er løsningen på opstaldningen, med mindre de går i mudder langt op ad benene.. ?

Kan du ikke låne en hest at ride lidt på ind imellem det næste års tid,

så du ikke fristes for tidligt med din egen..

Hilsen

Charlotte Andersen

www.a-happy-horse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det var...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 11:15

... min hest, så ville jeg som Charlotte også skriver, vente med at tilride ham.

Evt. vent til vinter, eller foråret. Alt efter hvor vigtig det 4-års DSA er for dig. Vil du rigtig gerne ha ham med, så start stille ud til vinter. Men husk HELE TIDEN at mærk efter om han stadig er med dig. Det en 4 års skal til DSA er ikke videre krævende, og burde kunne læres på et par måneder eller 3 alt efter hvor meget man kræver.

Ang. longering. Selv lærte min ikke at gå i longe før tilridningen. Pga min skade. Men det har nu ikke gjort noget, har "løslongeret" ham lidt. Ingen problemer der. Det vigtigste med en unghest, er at få tempoet NED, så de kan slappe af, og selv søge frem og ned. Og hvis din fx mangler balancen, til at galopperer, så lad være. Jeg mener ikke man burde galopperer på en hest uden balance.

Ang. indspænding... lad være. Som Pjemm skriver, så er det et hjælpemiddel der bare knækker halsen på hesten, og gør den hård i munden. Og det er jo ikke det hesten skal lære. Tværtimod.

Jeg har set alt for mange heste med indspænding som smider ryggen. Og det er jo ikke det man arbejder imod.

Ang. træning her og nu, så ville jeg begynde at gå lange ture. Gerne i bakket terræn. Ud og byg ham stille og roligt op. Træn start, stop og drej på ture, så han kommer helt under dine hjælper, uanset i hvilken situation i er i.

Boks eller løsdrift. Det kommer an på din hest. Min kan ikke gå i løsdrift. Derfor står han i boks. Men hvis din trives i en løsdrift, så ville jeg da syntes det var det du skulle lade han stå i. Selvom han skal rides, så burde han, som Lene også skriver, slet ikke rides svedt. Derfor er der jo ingen problemer med at ha ham i løsdrift. Og du kan jo evt. give ham et regndækken på, hvis du vil undgå en våd hest, når du skal ud og ride.

Nej jeg syntes du skal vente med den endelig tilridning. Især fordi at han er Trakehner, og født sent på året.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - ny sin ridehest.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

SÆLGES: YDERST velholdt Wintec 500 dressur. Fremstår som ny. Pris til forhandling.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider