Hej alle i kloge hestenettet brugere 
Jeg er den heldige ejer af en trakehner vallak, der tegner til at blive mit livs hest, der kan udfylde drømmene om alle mine ambitioner. Han er i teorien 3 år, men i praksis fylder han først 3 år her sidst i August.
Jeg synes det er virkelig vanskeligt med alle de overvejelser om hvornår, hvordan, hvor meget og hvorfor hesten skal i træning.
Herunder et par af mine overvejelser. Alle tanker og overvejelser om enmet er meget velkomne 
Jeg overvejer at starte forsigtigt op med longering og lidt gradvis indspænding nu, men er i tvivl om jeg hellere skulle vente. Han ser noget ufærdig ud (han er jo også trakehner og tilmed sent født), og jeg er i tvivl om det belaster for meget. Jeg træner ham nu ca. 1 gang ugentligt i longe, bare for at han skal få fornemmelse af det. Hvis han går fint lader jeg ham bare løbe lidt på begge volter i 5-10 minutter, men de dage hvor han er en ballademager og prøver at slippe udenom er jeg (efter min bedste overbevisning) nødt til at gå lidt til ham til han lytter. Han er en hest med en stærk psyke, som jeg tror, at det er vigtigt at dominere fra start. Det er hovedsageligt disse "seancer" jeg er nervøs for om overbelaster ham for meget.
Jeg går lange ture med ham ca. 1-2 gange ugentligt for også at lave noget andet.
Hvad tænker I?
Der kan jo gøres mange overvejelser om man overhovedet bør longere en unghest. Jeg har overvejet at prøve at starte op med pessoa sele, men da jeg ikke selv har trænet med den tidligere er jeg lidt usikker. Andre alternative ideer?- Eller bare for og imod om longering og pessoa sele?
Et selvstændigt kapitel med ham er, at han traver ind i himlen. Det er selvfølgelig fantastisk, men det gør altså også, at jeg nærmest ikke har set ham galloppere fordi han altid kan "trave sig ud af situationen". De enkelte gange jeg har set ham galloppere har han også vist en meget stor gallop, og han kan slet ikke bære det i gallop. Jeg overvejer bare at vente med galloppen til han bliver stærkere og mere udvækset og lade ham være "travhest" så længe?! (Men det er SVÆRT!)
Han gik i løsdrift sidste vinter og trivedes rigtig fint med det. Jeg kunne egentlig godt tænke mig det igen, da jeg tror han har bedre af at lege lidt endnu. En del af overvejelserne går på, at han er sent udviklet og jeg tror, at jeg bliver nødt til at vente med at gå "ordentligt" i gang med ham til næste sommer. Andre overvejelser er, at i den løsdrift jeg har kig på medbringer man selv foder, så jeg kan sørge for, at han får det rigtige.
Af overvejelser der taler imod er dog også, at der bliver rimelig mudret om vinteren så jeg er nervøs for hans sener, at jeg næsten ikke kan træne med ham vinteren over fordi han så bliver for kold når han har svedt. Desuden er der selvfølgelig også den overvejelse, at jeg er i tvivl om jeg kan vente med at hoppe på nakken af ham...
Jeg har selvfølgelig også et ønske om at være med til DSA, når jeg nu endelig har fået mig en hest, som jeg tror kan være med i toppen. Jeg er dog klar over, at det kan være at presse hesten for meget, men jeg kan nu ikke lade være at håbe på, at han er et naturtalent, der kan gå super uden at jeg behøver presse ham, og det bare kan betragtes som "en på opleveren".
Jeg håber, at nogle har kommentarer, gode råd eller erfaringer med noget af ovenstående, som de har lyst til at dele.
Mvh Mette