Min vallak har en enormt stor hals - både fra siden og i tværsnit. Når jeg rider ham, får han lov til at søge dybt ned - men ikke "støvsugerridning". Han bliver også samlet let i løbet af en ridetime, og så rider vi mange figurer, versader mm. Når man "rider på overlinjen", som jeg gør, (min opfattelse af det er, at man rider hesten smuk, forstået på den måde, at den hvælver i halsen og ikke er pakket sammen.), så kommer den store hals ganske hurtigt.
Det er i hvertfald min erfaring.