- jeg opfatter det nogenlunde, som Janne skriver 
Og jeg er ikke nedladende, håber jeg
- men heller ikke enig i, at akademisk er den bedste metode 
Det kan dog være svært at diskutere uenigheder på en side som HN, uden at man kommer til at virke som 'modstandere' 
Jeg er absolut ikke modstander af akademisk dressur, ligesom jeg heller ikke er modstander af western, galopløb, ridebanespringning eller distanceridning. Jeg rider det ikke selv, og jeg vil gerne gøre opmærksom på forskellene også til disse grene, hvis nogen skulle spørge 
Det handler jo om, hvad der interesserer en mest, hvad man vil med sin ridning - og så også hvilket bevægelsesmønster hos hesten, man finder smukkest 
Jeg synes skolen over jorden i akademisk dressur er vældig flot, men det interesserer mig ikke at ride på den måde. Jeg vil hellere ride 'almindelig dressur' - og til det brug, finder jeg de almindelige klassiske principper mest velegnede 
Jeg foretrækker at hesten arbejdes med takt, ryg og løsgjorthed som punkt 1, det er nemlig hestens eget bevægelsesmønster, man tager udgangspunkt i. Det kommer man meget let til at forstyrre, hvis man formgiver (for) tidligt 
Det har jeg observeret igennem mange, mange år, og det har jeg for nogle år siden haft lange og gode diskussioner om herinde med aka-folk 