Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Nervøs og bange
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 16:34
Kære alle.

Jeg har part på en dejlig 9 års Oldenborg vallak der på banen er ganske samarbejdsvillig, og som er en fin hest at være på. Han har et skønt sind, hilser når man kommer og følger altid glad med.

Mit problem opstår dog hvis jeg rider væk fra gården - alene.

Normalt kan jeg godt lide at skridte for/af udenfor banen, gerne på tur - og generelt må jeg indrømme at jeg gerne tager på tur når vejret byder sig. Eller det har jeg gjort med de heste jeg tidligere har redet, både alene og sammen med andre.

I det øjeblik vi kommer ud til vejen (som ligger 10m fra hvor vi sadler op - han kan se al trafik), spænder han op og bliver super nervøs. I starten troede jeg det var en art seperationsangst, men selvom han kan se sine foldkammerater kalder han ikke på dem og han søger heller ikke hen mod andre heste.

Han kan flippe helt ud over en lille bil (jeg tør slet ikke tænke på hvad der kunne ske med en lastbil), og selvom bilisten tager hensyn og stopper op eller triller langsomt forbi, er et som om han opfatter den som en meget farlig sabeltiger der når som helst kunne springe op på ryggen af ham. Jeg må understrege at jeg er overbevist om at han ikke laver ballade, han ryster, hans øjne flakker og hele hans kropssprog signalerer flugt.

Hvis vi rider ud sammen med andre og der er en anden hest der går yderst mod vejen er der intet!

Jeg er de sidste 14 dage begyndt på at trække ham på tur inden/efter jeg rider, så han kommer i kontakt med trafik hver gang jeg er der. Umiddelbart ser det ikke ud til at virke selvom jeg roser ham hver gang der kommer et køretøj forbi og han bliver hos mig.

Det skal påpeges at han har haft en uheldig oplevelse med sin ejer (der i øvrigt har haft ham fra føl af), hvor de blev overrasket af en ambulance - hvilket resulterede i et stk. totalt angst hest i flugt ud over markerne. Jeg har fuld forståelse for at den oplevelse sidder i ham endnu, men hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham af med problemet - så vi til vores begges fornøjelse - kan komme på flere ture?

Mange hilsner - og på forhånd tak for hjælpen *S*

Mie

0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste bud er
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 20:28

det du allerede gør - nemlig at trække en masse ture med ham.

Det kan godt være det tager lang tid for ham at vænne sig til trafikken, men det burde lykkes tilsidst.

Held og lykke med at få ham trafikvandt!

Mvh.

AnjaR

Don't ask what te world needs-

ask instead: What makes your heart sing?-

For what the world needs-

is people with hearts that sing!

0
0
Svar på denne tråd

Fortsæt...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 20:54

Jeg vil også sige at du skal fortsætte med at gå, det kan tage lang tid, så 14 dage viser ikke om det virker.

Start med at gå fx 50 meter ud og hjem, evt. flere gange. To dage efter går du så 100 meter ud og hjem osv osv. Læg lidt mere til hver gang. Prøv at holde det så roligt som muligt. Stop og vent på hovedet sænker sig. Træn den evt. i at sænke hovedet på kommando og så stop og sænk hovedet. Stå lidt og ked jer og når den virker rimelig afslappet gå videre eller gå hjem. Gå den samme tur hver gang bare længere og længere. Så den til sidst kender hver en gren og hver en sten, naturen ændrer sig og der vil aligevel altid være nye ting at forholde sig til, bare ikke i den store stil.

Et lille fif jeg har erfaret er en hut, sådan en springryttere ofte rider med. Når min har den på reagerer han ikke på hvisle lyde som han ellers ville gøre. Det startede som et forsøg men virkede faktisk ret godt.

God tur :-)

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

ja, og travheste
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 19:15

får vat i ørerne - det kunne måske også forsøges i starten indtil han bliver mere tryg .

Mvh.

AnjaR

Don't ask what te world needs-

ask instead: What makes your heart sing?-

For what the world needs-

is people with hearts that sing!

0
0
Svar på denne tråd

Bak, bak, bak, det bedste du har lært
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 14:31

Jeg vil foreslå dig at få lært hesten at gå, stoppe og bakke for tøjlesignal.

Stop og bak

Bak er angstdæmpende, især hvis det foregår snor-lige og taktfast bagud (jeg ved godt det lyder fjollet, men prøv det selv).

Når du træner stop og bak, lægger du et let pres vha. biddet, og med det samme hesten reagerer (stopper), slipper du presset. Det allervigtigste er at slippe presset, når hesten gør, som du ønsker, da dét i sig selv er en belønning for hesten.

Når hesten så står stille, lægger du igen pres, hesten træder bagud, og du slipper presset.

Du lægger igen pres for at få den til at træde bagud igen. Når hesten træder tilbage, slipper du presset. Sådan fortsætter du, til du er tilfreds (eller til hesten er rolig).

Dette bør du træne til hudløshed i stalden, på ridebanen og inden du kommer ud til vejen.

Mht. hvordan du helt konkret træner hesten i at bakke, kan du evt. kigge på epona.tv, hvor der ligger et par videoer med titlen "hård i munden" eller noget i den stil. Her er demonstreret en god måde at gøre det på. Det er meget vigtigt, at du undgår at stresse hesten yderligere, når du forstærker dit signal, fordi hesten har svært ved at "høre" signalet, når den er bange. Det, den er bange for "overdøver" signalet, og måske "overdøver" det også dig, så den bliver uopmærksom på, at du er der.

At lære hesten at sænke hovedet

Det kan også være en fordel at lære hesten at sænke hovedet. Jeg gør dét, at jeg trækker lodret nedad i tøjlerne (så der lægges et let pres på hestens nakke, og når hesten sætter hovedet nedad (stil dig tilfreds med lidt ad gangen og øg kravene hen ad vejen), slippes presset - og du roser evt.).

Du skal ikke have hovedet mere ned samtidig med, at hesten bakker. Lad hesten have hovedet hvor den vil imens den bakker.

Det at tage hovedet ned, virker bare også beroligende, og det kan evt. gøres forud for bak, fordi du så på sigt kan nøjes med at bede hesten sænke hovedet. Så behøver du ikke bakke også.

At bakke lige

Når det sidder "i skabet" med at få hesten til at reagere på stop og bak, kan du begynde at nørde i at få hesten til at bakke lige. Hvis den bakker skævt, øger du presset i den side, som bakker/reagerer for langsomt, så du får den rettet lige.

Når du kan bakke helt lige, får du evt. nogen til at vifte med noget, larme eller lignende, så hesten bliver opmærksom, men så du kan få testet signalerne i kendte omgivelser, der ikke normalt er angstprovokerende for hesten.

Ud på vejen

Når du føler dig sikker på, at hesten kan gå, stå og bakke udenfor, trækker du hesten udenfor i nærheden af vejen og træner det samme. Hver gang der kommer en bil, så bakker du. I starten kan det være, du bare skal stille dig tilfreds med, at hesten i det hele taget bakker, men efterhånden som hesten bliver mere "kontrolleret", kan du bede den bakke lige.

Positiv forstærkning (ros) >< negativ forstærkning (fjerne pres)

Jeg vil anbefale dig at undgå positiv forstærkning (ros), indtil hesten er rolig, da jeg tit oplever, at det kan øge hestens stress. Hvis den fx "hugger" efter godbidder, så er det bedre at lade være med at give dem og i stedet koncentrere dig om at få gjort hesten rolig og kontrolleret.

Koncentrer dig i stedet om at lave helt firkantede basale ting, som hesten kender vha. negativ forstærkning: lægge pres, og så fjerne presset, når hesten reagerer.

Når hesten kan alt dette, er det en rigtig god idé at gå ture med hesten ved vejen. At gøre det, mens hesten er bange KAN være godt, men er du nu uheldig at der kommer en lastbil eller noget, som den bliver så bange for, at den river sig løs og løber væk, kan du starte forfra igen, så jeg ville hellere træne signaler, træne signaler og træne signaler og så tilvænne hesten gradvist til tingene, så man er rimelig sikker på, at den ikke får "held" til at flygte.

Jeg kunne godt skrive en bogs længde eller to mere i dette indlæg, men må hellere holde nu

_______

Nu også med robot-støvsuger :-D

0
0
Svar på denne tråd

biler..
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 15:33

Hvis det er bilerne der er problemet så start med at vænne ham til at se på bilerne på parkeringspladsen

Altså fredelige biler der står helt stille og gør ingenting

Når han kan det, er næste trin at vænne ham til en bil der står i tomgang - når han kan acceptere den, kan du gå skridtet videre og lære han om biler der triller langsomt

Hvis der er en traktor på gården så brug også den som øvelsesobjekt på samme måde

Først når han har forstået at bilerne i hjemlige omgivelser er helt ufarlige og han måske endda for ponymagneter (gulerødder) for at være afslappet - så er det på tide at kigge på bilerne ude i det virkelige liv

Da jeg fik min som 3-års startede jeg på samme måde. Derefter gik vi og græssede i grøftekanter tæt på stille trafik og til sidst stod vi og betragtede lastbiler og busser ude ved hovedvejen. Da vi nåede til tilridningen var han bombesikker at tage med på tur - ihvertfald overfor trafik (ikke et ord om skrigende børn i swimmingpool bag høje hække i villakvarterene men det lærte han da også)

Mit ridedyr er stadig trafiksikker - så trafiksikker at han bare kigger nysgerrigt på snefejere, cementblandere, motorcykler, busser, traktorer, skraldebiler, brandbiler og ambulancer med udrykning.

Chaufførene af disse biltyper er ellers lige ved at hoppe ud og flygte skrigende når han stikker hovedet ind af fx. en stillestående cementblanderbil for at hilse på

Hjemismanden har vi forskrækket på samme måde - jeg overvejede faktisk at købe en kasse is for at trøste manden, men den ville have været smeltet inden jeg kunne nå at ride hjem med den

Mvh

Charlotte

Se tegninger og malerier på min præstation - bestillinger modtages

Hestemassage tilbydes (nordvest sjælland)

T-shirts med seje motiver bla. af heste og ulve og flammende kranier

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 20:48
Tak for jeres brugbare svar.

Lige en lille krølle - han er ikke bange for bilerne på p-pladsen, heller ikke dem der bevæger sig. Det er først på vejen det går galt.

Gsims: Det med at bakke, har du selv haft et lignende problem hvor dette var en del af løsningen? Jeg er bare nysgerrig for at høre mere - så hvis du føler for at skrive et indlæg mere, så hold dig endelig ikke tilbage! *S*

Mie
0
0
Svar på denne tråd

Egne erfaringer
Forfatter: 
Dato:  31-07-2008 14:09

Jeg har lige haft gang i at tilride en stor hest, der var lidt "sjov" i starten, så jeg har bakket mange kilometer de seneste måneder :-)

Men det har været det hele værd - især fordi jeg nu som regel kan nøjes med at sænke hovedet på dyret, når der sker noget uventet, så stresser han egentlig af.

_______

Nu også med robot-støvsuger :-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider