Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Mærkelig mund
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 09:40

Som nogen herinde ved, har min hest Ninus været meget svær at ride på og løbet igennem hjælpen..


Nu er vi endelig kommet til et punkt hvor at den er blevet "normal", og slapper af uden at gå meget bag lod..Den er fantastisk at ride på her for tiden, er flyvende i øgningerne, smidig i traversaderne (og med super sving) of i det hele taget en rigtig dejlig hest at have med og gøre..


Problemet er dens mund.. For hver andet eller tredje skridt den tager, åbner den munden MEGET:



Det er blevet meget bedre, men den gør det stadig, selvom jeg har sluppet den meget fortil her på det sidste.. Og det er altså bare ikke pænt når den render rundt med mulen trukket op og blottede tænder..



Den fejler intet (heller ikke tænder), har prøvet alverdens bid og næsebånd og har haft en masse tid til at "blive normal"..



Vil Ninus nogensinde blive "helt normal" i sin mund?


Hvis jeg var så dårlig til at ride, hvorfor bliver Ninus så bedre hver dag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske du skulle prøve
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 09:58

at løsne eller fjerne næsebåndet helt?

Nogle heste lader sig irritere af næsebåndet og "presser imod" når de møder næsebåndet......


Det er jo faktisk også sådan at for at "gå i holdning" er de nød til at flytte på kæben - og så kan det være at næsebåndet irriterer dem - så prøv at have det HELT løst eller væk.



-nu som pony-mor....

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 desværre
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 10:01

Det har jeg desværre allerede prøvet, og det hjalp heller ikke


Den åbner munden ligeså meget


Hvis jeg var så dårlig til at ride, hvorfor bliver Ninus så bedre hver dag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 10:03

Du kunne starte med at løsne næsebåndet? Det ser stramt ud...


Der skal altså være mindst 2 fingre på højkant mellem næsebånd og hest...


Det kan i hvertfalde være at din hest er frygtelig irriteret af det.


Jeg vil forslå helt at fjerne det...


Ellers ville jeg slippe den endnu mere fortil. Den er stadig trukket en smule ned. Hvis du letter tøjlerne vil den garanteret heller ikke komme så meget baglod...


Så ud med næsebåndet og plads for til... Lad hesten bære sig selv og lad tøjlen ligge...


Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalla
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 10:05

Her kunne de også se ud at til at biddet er for stort...



Og næsebåndet er også her stramt...


Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm.....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 11:06

Jeg ved ikke lige, hvad man kan gøre, men jeg tænker på om han tygger eller hiver i biddet eller bare åbner munden? Er det rytmisk eller tilfældigt? Gør han det også, når han står stille? I alle gangarter? Måske kan du stille nogle spørgsmål til, hvornår og hvordan han gør det, for at finde grunden til det.


Jeg synes nu ikke, at næsebåndet ser specielt stramt ud. Det må jo ikke hænge, så generer det mere end det gavner. Men har du prøvet en anden type næsebånd?


Mvh


Anna





Efter 10 år uden hest kommer... Påske!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske bare dens ”særhed”...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 11:41

Måske er det bare din hests lille koncentrations-"særhed". Mange heste har én eller anden bestemt ting de gør, når de koncentrerer sig.


Når min hest er varmet op og vi begynder at arbejde med samlende øvelser, begynder den at pruste ved hvert 5-6 skridt. Det er lige så sikkert som amen i kirken. Måske kan det tolkes som "puha - det her er hårdt arbejde". En anden hest jeg kender begynder at smække med læberne, ligesom en overdimensioneret guldfisk, en tredje pruster ved hver udånding.

Det er ikke så elegant som hvis de ikke gjorde, men måske skal man acceptere, at heste har deres små koncentrations-"ticks" lige som os mennesker; tennisspillere som stønner hver gang de slår til bolden, eller mig som stikker tungen ud af siden af munden når jeg foretager mig noget indviklet. Min mand begynder, uden at tænke ver det, at rotere venstre fod når han er koncenteret. Jeg kender en marathon-løber, som klaprer med tænderne for hvert skridt når hun virkelig presser sig selv.


Jeg tror at heste er lige så forskellige og særegnet som mennesker, og at de har en "særhed" behøver ikke nødvendigvis være udtryk for smerte eller ubehag, hvis ellers den overordnet er velgående, harmonisk og i balance.


:-) Marianne


0
0
Svar på denne tråd
 
 mit bud
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 12:20

jeg synes også næsebåndet ser lidt stramt ud, og du nævnte selv i en anden tråd at du strammede det godt til... Har du prøvet med et løst hannoveransk næsebånd?

Har du prøvet at ride bidløst, fx med sidepull eller hackamore? Hvis du prøver det i en periode, så se om den ikke holder op med det.. Hvis den stopper med det, så er det helt sikkert bid/næsebånd/tøjleføring der er et problem med og så kan det løses... Hvis den stadig gør det i fx sidepull, så tror jeg du får svært ved at komme af med det, for så sidder det så dybt i den.... At gå med åben mund er stress relateret adfærd og de kan gøre det af flere årsager, nogle gange kan det sidde så dybt i dem at man ikke kan pille det ud af dem igen, selvom man fx fjerner et generende bid...


Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit bud
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 02:37

jeg synes du skal brøve et hovedtøj uden bid, det kan være at den ikke kan li' at have et bid i munden...

Eller prøv at smørre noget honning på bidet, så vil han måske istedet gumle lidt på det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar i anden tråd
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 12:19

Prøv at læse TinaMJ's gode svar i denne tråd - jeg tror du kan finde forklaringerne på dit problem er:


www.heste-nettet.dk/forum/3/322229/ 322229/


Tanten her mener også:


'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hest
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 12:29

(hvor er det bare fedt at kunne sige det! :-D )

Åbner kun munden når man simpelthen er for hård i hånden - og det er ikke meget der skal til. Så måske er din hest simpelthen bare lige så følsom som min?




:-) MVH Alis og Katten :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Først må jeg altså lige
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 15:30

vide om du spørger fordi du er bekymret for hvorfor han gør det eller om du er bekymret for "AT DET IKKE SER PÆNT UD" Det er da ret ligemeget om det ser pænt ud, det væsentlige er da at han lader til at være generet af et eller andet.. Når du siger du har sluppet meget fortil kan det være at han nu er nervøs for sin mund og evt stadig synes du tager for hårdt?? På det vedhæftede billede kan man da se at du har fat fortil samtidig med at han åbner munden, om det så var hønen eller ægget der kom først er jo ikke til at vide.. Kan du ikke prøve helt uden bid?? Og hvis det ikke gør nogen forskel om næsebåndet er af eller på kan det jo ligeså godt tages af skulle jeg mene.. Det kan jo være han bare skal have lang tid til at vænne sig til ændringen..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 17:30

Svar på diverse stillede spørgsmål:


Tage næsebåndet af: Der var en som foreslog mig det samme idag (at tage det nederste næsebånd af), så det vil jeg lige prøve med imorgen..


Løsne næsebåndet: Næsebåndet er i forvejen temmeligt løst, og jeg har prøvet med både meget løsere og meget strammere, den gør det stadigvæk...


Give den frihed fortil: Den har skam masser af frihed fortil, den er bare samlet.. Derfor ikke frem-og-ned (kun til opvarmning).. Her er hvordan det ellers ser ud:



Ja, biddet er lige stort nok.. Men en størrelse mindre er for småt.. Derfor foretrækker jeg dette...



Om han tygger eller hiver i biddet eller bare åbner munden? Han åbner bare læberne.. Tænderne er lukkede, og mulen trukket ud og tilbage..


Er det rytmisk eller tilfældigt? Det er rytmisk for hver 3. - 4. skridt....


Gør han det også, når han står stille? Ja, han gør det også i stilstand, men ikke for lange tøjler


I alle gangarter? Ja..




Særhed: Ja, jeg har også tænkt på om det er en lille særhed den har .. Dog tæller det ofte ned til stævner, og der derfor ikke en god særhed..



Hannoveransk næsebånd: Kan den absolut ikke gå med.. Den bliver vildt stresset og virker bange for sin mund..



Bidløst: Jeg har prøvet med en hackamore, og der gør den det også desværre.. Også rytmisk og i samme grad..



Honning: Det kunne være værd at prøve Lidt sødt til den søde hest




Den anden tråd: Har jeg læst, men synes bare ikke helt at det er samme situration..



ShetaN ♣Katten♣: Den er i hvert tilfælde følsom, så det kan godt passe.. Men det er bare mærkeligt at den ikke gjorde det dengang jeg lige fik den, for der havde jeg 100 kg i hver hånd og kunne ikke stoppe dyret.. Nu stopper den for vægten, men gør det..



Jeg er bekymret for hvorfor den gør det, ikke fordi at det ser grimt ud....



Ja, den har hele tiden været lidt nervøs for sin mund.. Dengang jeg købte den havde den været "flået på røv og albuer" hver gang den gjorde fejl.. Så ja, den var bange for hånden...


Hvis jeg var så dårlig til at ride, hvorfor bliver Ninus så bedre hver dag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå jamen,
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:13

så blev det da slået fast.. Det var mange svar på mange spørgsmål.. Kan høre du har gjort dig MANGE tanker og det gør vi hesteejere os jo tit..

Selvom jeg bruger kapsun på min hest gør hun desværre det samme som Ninus indimellem. Hun er tidligere travhest og når de skal stoppes i fuld fart er der jo ligesom kun EN måde og det er i munden (ikke noget kønt syn når en +80 kilo mand læner sig bagud med al sin vægt i linerne, av av ) så hun har altid været noget nervøs for sin mund..

Jeg var på kursus i klassisk ridning hvor hun jo netop gik med kapsun og gjorde lavede "sjove" ting med munden temmelig meget. Underviseren mente at det kunne være "ticks" altså en form for nervøse trækninger.. Ikke noget jeg gjorde (eller noget du gør) men simpelthen en tillært næsten reflektorisk reaktion på grund af tidligere ubehagelige oplevelser..

Det er selvfølgelig bare et bud og jeg har desværre ikke nogen mirakelløsning andet end at forsøge at gøre ridningen så behagelig som mulig men det gør du garanteret i forvejen.. Hvis det er ticks holder det måske op, når han vænner sig til, at der ikke er noget at være bange for hos dig.. Det kan jo tage pokkers lang tid for en hest at komme sig over dårlige oplevelser. Synes måske at det rytmiske i det kombineret med at ingen af dine mange tiltag har givet synderlige resultater kunne tyde på at det kunne være ticks??


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:18

En gang imellem begynder min hest at tygge for hvert skridt. Jeg tror, at det er, når hun bliver træt, og jeg ikke har fået stoppet i tide, eller hvis jeg har presset hende lidt ekstra. Hvis jeg laver en parade, så fortsætter hun med at tygge et stykke tid, men så holder hun op og bliver rolig i munden. Derefter kan jeg ride frem igen og så tygger hun ikke. (Og så stopper jeg som regel).


Tyggeriet har også en smule med manglende fremadtænkning at gøre, tror jeg. Det er i hvert fald, hvad jeg er kommet frem til, og det passer jo også meget godt med, at det kommer, når hesten bliver træt. Den er ellers nem for hjælpen og laver øvelserne fint, selvom den tygger.


Nå, det jeg egentlig ville sige var, at den jo holder op, hvis vi står stille og slapper af lidt (men ikke for helt lange tøjler). Det ved jeg ikke, om du har prøvet? Måske kunne det også virke for din.


Mvh


Anna





Efter 10 år uden hest kommer... Påske!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ticks...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 19:30

Jeg vidste faktisk ikke at heste kunne have ticks


Jeg har fået at vide at de har været meget hårde ved den der hvor jeg har købt den.. Hende som red den da jeg købte den var rigtig sød ved den, men dem som har redet den førhen (berider-elever) har været rigtig hårde ved ham og redet med en helvedes masse hjælpetøjler (bla meget med glidetøjle).. Og så havde den aldrig fået ordnet tænder


Men dengang havde den ikke problemer med at gå og åbne munden..



Nu er den let på tøjlen, stopper for vægten, går med næsen foran lod og ørene pegene fremad.. Den fik ordnet tænder i februar..

Men åbner munden.. Jeg forstår det simpelthen ikke...



Den er skam MEGET fremadgående.. Den er både fremad tænkende og meget følsom (ligesom jeg kan lide dem)..


Den gør det meget når den står i parade (for anstillet tøjle).. Så står den bare med munden åben.. For HELT løse tøjler gør den det ikke.. Og heller ikke i tilbagetrædninger..


Hvis jeg var så dårlig til at ride, hvorfor bliver Ninus så bedre hver dag?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan jo
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 23:39

prøve i en periode at ride for ret løse tøjler, når den nu er god til at reagere for lændehjælpen (y)


Annuschka, der både kunne mimre og klapre med mulen :-( , da hun tidligere blev redet 'tysk' - blev det første ½ år af omskolingen redet for løse tøjler, så hun kunne slappe af i sin mund :-)


Det hjalp helt enormt, og nu går hun med en rolig mund, også selv om man følsomt anstiller tøjlen (y)


Jeg tror også det er en afværgemekanisme eller en nervøs vane. Og det er jo også derfor den slags trækker ned, ligesom tungerækning :-(




:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-07-2008 17:47

Da jeg den gang havde købt Cashew - som i sin fortid også var redet fortil med hård hånd og div. indspændninger for at få ham ned med nakken :( Gik han og klaprede med mulen præcis som din. Han gik sådan og han gik og åbnede munden for hvert skridt OGSÅ selvom jeg havde en løs tøjle.


Jeg skiftede det alm. næsebånd ud med et hannoveransk næsebånd - LØFT næsebånd - næsten som om det ikke var der, men alligevel ku det lige holde biddet ordenligt på plads.


Red ham for løse tøjler i en masse uger og fik stop, drej osv på plads - fik ham til at slappe af og lærer at biddet ikke betyder buk nakken - men kun betyder simple andre ting. (netop bak, stop osv). Han lærte det hurtigt og lige siden han lærte af slappe af og fik tillid til biddet igen - har han ikke gjort det siden og gør det aldrig mere :)


Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..


Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, Gloria
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 00:33

er jo i omtræning, og hun klaprer stadig lidt.

Fx her til aften, hvor hun ikke lige fik drejet, og jeg tog lidt mere til siden i tøjlen, ikke spor hårdt, men for hårdt for hende - og så klapre, klapre :-(


Men ellers klaprer hun mindre og mindre, undtagen hvis man på tur er nødt til at stoppe hende. Fx en dag, der kom over 50 motorcykler bagfra, hvor hun tilsidst løb frem - der måtte jeg jo tage i tøjlen - og så klaprede hun helt vildt og spændte i ryggen :-( det varede ca 100 m, så gik det heldigvis over igen.


Men det kan være svært for dem at vænne sig af med sådan en 'nervøs vane', så det gælder om at stoppe den aktivitet, der udløser den

(for jo flere gange 'uvanen' udføres, jo mere sætter den sig fast),

hvis man altså kan - for det er jo endnu vigtigere at kunne stoppe hesten ;-)



:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min har....
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 14:16

også gjort det, nu rider jeg med Hannoveransk næsebånd, og han gør det ikke mere.


Den, som ikke vil rådes,

kan ikke hjælpes.

Benjamin Franklin


Hilsen Lene


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hest krænger mulen op.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2008 23:18

Følger lige med i denne tråd da jeg har lidt samme problem.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider