Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Halv parade - med eller uden støvle?
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:12

Inspireret af en laang diskussion jeg havde med en ven i går, vil jeg godt lige høre HN panelet om hvordan i gør. Skal man bruge alle hjælpere på en gang i den halve parade (for at få bagpart med) eller skal man kun bruge tøjlen? Jeg har lært at stå imod på tøjlen og drive med sædet evt. shenkel, og det har altid fungeret for mig. Men jeg kan også godt se at det selvfølgelig er lidt selvmodsigende. Så nu er jeg forvirret.

Slagt hesten i Danmark - det gir en go smag i munden!!!

0
0
Svar på denne tråd

Uden! ;-)
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:19

Jeg vil aldrig bruge stoppende og drivende hjælpere på samme tid! Efter min bedste overbevisning vil man, på en uddannet hest, ikke tabe bagparten ved at bruge ½ parade, og det vil derfor aldrig være nødvendigt at rode signalerne sammen.

Sædet vil jeg bruge, men bestemt ikke drivende, lige omvendt faktisk, til at sænke hestens bevægelse en anelse.

Men sådan er jeg. Fremad er en ting, stop noget helt andet!

Signe

0
0
Svar på denne tråd

halv parade
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:25

vil for mig altid være et let tag i tøjlen og let klem med lårene, aldrig schenklerne og heller ikke sædet...

Venlig hilsen

Ditte

0
0
Svar på denne tråd

tab af bagpart
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:27

jeg ser for mig en hest der deler sig på midten, forparten traver videre mens bagparten bliver stående . Hvad mener vi egentlig når vi siger taber bagparten, den hænger jo for f***** fast på forparten. Det er lige præcis det der forvirrer mig ved den HP jeg har lært. prøver jeg at stoppe forparten og samtidig få bagparten til at løbe videre (det ser om muligt endnu sjovere ud end det andet)?

0
0
Svar på denne tråd

Begge dele...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:43

Begge dele, men aldrig samtidig. Altså FØRST en anholdning for hånden som primær stimulus med sædet som sekundær og dernæst ride frem igen for schenkel som primær stimulus og sædet som sekundær.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Både og...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:55

Alt efter om den halve parade skal bruges til at samlende eller fartsænkende. Jeg bruger dog aldrig fremaddrivende og bremsende hjælper samtidig, men gerne efter hinanden.

Ifølge min erfaring mister hesten ikke bagparten hvis man undlader at drive i parader. Til gengæld spænder hesten mere op, og virker generelt mere stresset hvis trænes med modstridende signaler.

Rikke

www.lipizzan.dk

"The knowledge of the nature of the horse is one of the first foundations of the art of riding it, and every horseman must make it his principal study."

Francois Robichon de la Gueriniere

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 15:50

Jeg gør også først det ene (bremser) og så det andet (fremad) eller omvendt. Men aldrig frem og stop på samme tid - hesten kan ikke honorere det :-)

Tanten her mener også:

'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 15:52

Hov - skal lige sige, jeg bruger tøjle og sæde. Mit sæde er altid kun stoppende - aldrig fremaddrivende. Kun mine ben er fremaddrivning i min ridning. Men det kan være jeg bliver klogere med tiden :-)

Tanten her mener også:

'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd

halv parade
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 17:45

Jeg bruger primært sædet og evt tøjlen til en halv parade...

Jeg lægger lidt ekstra vægt ned i hælene (=træder lidt ekstra ned) hvilket gør at mit sæde bliver lidt mere fast...

Hvis hesten ikke reagerer for det, så tager jeg tøjlen lidt til hjælp..

Jeg bruger heller ikke sædet til at drive med, tror det må være ubehageligt for hesten hvis man sidder og kører frem og tilbage hele tiden... Jeg bruger schenklerne..

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Halv Parade
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 18:16

I den halve parade, bruger jeg sædet forholdende evt. kombineret med tøjlen hvis hesten ikke svarer hurtigt nok.

Grunden til det, er for det første at jeg har en ultra følsom hest, som bliver meget usikker og forvirret over for mange signaler på én gang. Derfor gør det det lidt nemmere for os begge med et "let" signal, som er svært at misforstå .. Støvlerne bliver nærmest kun brugt til pynt, og ind imellem til at drive en smule..

Hvis jeg var så dårlig til at ride, hvorfor bliver Ninus så bedre hver dag?

0
0
Svar på denne tråd

her gør vi det sådan..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 19:42

at man driver hesten frem mod en anholdende hånd, som hele tiden "usynligt" tager og gir efter. Det foregår ganske langsomt på en 4-tælling, og vi snakker ikke om store armbevægelser osv. Vi snakker om at en knyttet hånd knytter sig en anelse mere, og omvendt.

Det duer ikke bare at lave en anholdning i tøjlen, der skal også drives med sædet.

Mange rider på den måde, at de lige "tager en halvparade i et hjørne" osv. Men jeg (og mange af dem, jeg kender), laver halve parader konstant og hele tiden. :-)

0
0
Svar på denne tråd

tra-la-la
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 22:18

Jeg bruger sædet. I min ridning er det ikke den halve parade der er samlende, men derimod fremadridningen efter den halve parade. Han må ikke gå frem når jeg slipper, men først når jeg beder ham om det. Det kan sammenlignes lidt med sidebevægelser, den sideførende hjælp gives een gang, og hesten fortsætter med at gå sidelæns til jeg beder den om andet.

Emilie Watson
Egocentreret blondiebabe
-Og stolt af det!
0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 22:28

Drift op til den anholdende udvendig og eftergift. Driften laves vel hvordan du driver på din hest. Pisk, stemme, ben mm.

Sassi'

Den halve parade er den alle taler om,

men ingen ved hvad er ..

0
0
Svar på denne tråd

bowie.....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 00:00

Hej Bowie

Du siger, du rider op til udvendige??? Hvordan gør du det på lige spor?

Halve parader laves vel ikke kun på volter?

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

aldrig samtidig
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 01:18

jeg bruger aldrig frem og brems på samme tid, hesten kan ikke honorere det, men vil blive anspændt...

så en let anholdning for tøjlen eller sædet (efter hvor langt hesten er i sin uddannelse) og derefter skubber jeg frem med sædet eller underben (igen alt efter hvor uddannet hesten er)...

Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Der er
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 01:38

to skoler indefor halve og hele parader ;-) Den tyske er samtidige hjælper, den franske er adskilte hjælper.

Det er en af grundene til at folk ikke er enige.

Jeg plejer at sige, at en halv parade som udgangspunkt netop er en HALV parade. Altså hesten skal stoppe halvt.

I paraden træder hesten ganske naturligt bagbenene lidt mere ind under sig, og det bruger man i den halve parade til at opnå samling (y)

Det kan gøres på utallige måder - faktisk kan man fløjte en lille melodi eller sige pruh, eller man kan bruge tøjlerne, også på utallige måder, man kan med stor fordel bruge sædet.

Jeg gør det, at jeg enten bruger sædet ved at stive mig i lænden. Det er ganske let at lære hesten (y)

Eller også bruger jeg tøjlen, men man sidder jo altid lidt anderledes, når man er ved at ride ind i en ½ eller hel parade, så det lærer hesten også hurtigt.

I øvrigt mener jeg, at man godt kan bruge sædet til både at drive med (men ikke pumpe!) og til at bremse med. Det gjorde jeg på Grandi, men det var to forskellige bevægelser. Driv var nedad/fremad - mens brems var at stive lænden.

I virkeligheden er det jo en slags sprog, man lærer hesten, så det kommer jo også an på, hvor gammel den er, og hvordan den ellers har været redet ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 06:09

Bruger i tøjlen til at lave den? Uanset om heste er ung eller gammel bruger man da kun sit sæde og sine lår. Jeg forstår man bruger tøjlen hvis hesten stikker af ;-) Men ellers skal man da ikke bruge den til sådan noget. Når jeg laver en halv eller hel parade eller jeg for den sags skyld bare korter af, så stopper jeg mit sæde. Dvs. jeg sidder helt stille hvilket jeg gør ved at klemme mere med mine lår og lade være med at trække lænden an. Så alt efter hvad hesten skal, klemmmer jeg mere eller mindre. Jeg sidder helt stille med hænderne.

Mht. det drivende sæde så er det jo ikke fordi man skal noget vildt og voldsomt. Man trækker bare sin lænd an og følger ellers med hesten.

:-) MVH Alis og Katten :-)
0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 07:52

Jeg bruger helst adskilte hjælpere/signaler for ikek at forvirre hesten.

Hvis jeg er i galop eller trav med nedsidning så lader jeg selvfølgelig min krop følge med og læner mig tilbage så jeg ikke flyver frem når den standser..

Hvis en hest får 2 signaler på samme tid vil den reagere på det mest dominerende signal. Dette kan føre til at man tror hesten er fræk eller dum. Men i virkeligheden er fordi man forvirre hesten ved at f.eks at drive på den mens man signalere stop med tøjlen.

Før i tiden lavede jeg parader og halve parader ved at klemme med schenklerne og trække i tøjlen. Jeg lærte at hvis man var rigtig godt så standsede den udelukket ved at man klemte med schenklerne.

Samtidig betød schenklerne altså også FREM!

Hvordan er det liiiige at vi mennesker kan forvente at hesten skal kunne kende forskel på FREM-klemme-schenkel og STOP-klemme-schenkel?

Det er kan hesten ikke rigtig.

Idag er stop signalet et let tag i tøjlen. Ved at adskille signalerne og kun bruge tøjlen til, stop, og dreje og bak så oplever man heller ikke at hesten er "hård i munden".

Jeg er selv meget stolt af min hest som jeg har trænet på denne måde.

Et tag i tøjlen og han standser. Uanset hvor panisk angst han bliver og vil løbe så standser han så snart han mærker presset fra tøjlen. Han ved PRÆCIS hvad det betyder.

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Adskilt...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 08:48

Jeg har altid lært den halve parade som to adskilte signaler meget tæt efter hinanden. Så jeg laver anholdning først og derefter fremadridning. Men det er nu stadig en kunst at få det til at fungere, for der skal ske meget i løbet af meget kort tid :-) For mig er der altså også forskel på en anholdning og en halv parade - ned i tempo kommer altid af en anholdning, hvorimod hesten ikke efter en halv parade går i et langsommere tempo end inden den halve parade. Sådan tænker jeg det i hvert fald.

Det vigtigste i forhold til hvilke signaler man bruger er jo, at hesten forstår dem, og så selvfølgelig at det ikke er et eller andet som gør det besværligt for hesten at gøre, som man gerne vil have. Så kan det vel være tøjlen eller sædet eller schenklerne eller stemmen eller hvad ellers.

Mvh

Anna

Efter 10 år uden hest kommer... Påske!

0
0
Svar på denne tråd

Det har du ret i
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 12:44

"For mig er der altså også forskel på en anholdning og en halv parade - ned i tempo kommer altid af en anholdning, hvorimod hesten ikke efter en halv parade går i et langsommere tempo end inden den halve parade."

Det er helt rigtigt, ellers ville der jo heller ikke være noget, der hed en 'halv parade' :-P

Men man kan gøre det på mange forskellige måder. At adskille hjælperne er smart, det gør det nemmere for hesten, men man kan aldrig adskille alt, fordi man sidder på en lidt anden måde, når hesten reagerer på den halve parade - eller på anholdningen(som også kan være for sædet), som starter den halve parade ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

ShetaN ♣Katten♣
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 13:16

ShetaN ♣Katten♣, det har nok noget at gøre med uddannelsesniveauet på hesten. Vi kan vel hurtigt blive enige om, at hesten ikke den første gang man sidder på den, forstår subtile signaler som en halv parade lavet udelukkende for sædet. Til at starte med lærer man hesten at gå frem for tryk med schenklen og stoppe for et let tag i tøjlen.

Med andre ord er den primære hjælp til en opbremsning tøjlen. På den primære hjælp kobler man så mere eller mindre bevidste sekundære signaler, som fx anholdningen for lænden. Jeg kan personligt slet ikke lade være med at stå imod i lænden når jeg laver den halve parade og det resulterer i, at jo mere redet hesten bliver, jo lettere får den ved at aflæse mit signal -og til sidst er den minimale anholdning nok til at jeg får den halve parade. Og så får man jo netop målet med dressur: At ride for næsten usynlige hjælpere og have følelsen af, at hesten "læser ens tanker".

Personligt synes jeg bedst om at koble mine sekundære signaler på ubevidst. Hvis jeg tænker for meget over det får jeg ikke et naturligt "flow" og jeg giver ikke mine sekundære signaler usynligt når jeg TÆNKER over at jeg skal lave dem. Men det er jo en smagssag.

Men jeg er bestemt ikke enig med dig i, at man rider for de sekundære hjælpere på både ung og ældre hest. Det er jo det samme som at postulere, at en 3-års der bærer rytter for første gang er uddannet til samme niveau som en GP-hest.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Tullermus
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 13:31

Selvf. Forventer ikke at en 4 års er lige så uddannet som en 10 års.

Men hvordan den reagere på de forskellige ting, er jo vores valg. De heste jeg har tilredet, har jeg aldrig brugt tøjlen til at standse.

Jeg gør det at jeg først og fremmest lærer den stop fra jorden, simpelthen ved at tage en udstrakt hånd foran hovedet på den. Så når den skal det med rytter på, har jeg en hjælper. Når jeg så laver paraden med sædet, stopper hjælperen den fra jorden. Det fatter hestene utrolig hurtigt og derved kan hesten allerede stoppe kun med sædet efter et par dage..

0
0
Svar på denne tråd

Så må man
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 14:54

håbe, den kan huske tøjlehjælpen, hvis den bliver redet i skoven og bliver bange for en skovtrold ;-)

Men jeg bruger nu også sædehjælpen, så det er efter min mening en fin metode. Hesten skal bare også kunne det med tøjlen (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Cacao & Traum
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 17:19

Jeg rider en halv parade ved at: tage en let anholdning (opad) i tøjlen, så jeg liiiige kan mærke at han/hun skal til at stoppe, hvorefter jeg trykker en smule med schenklerne så han lægger vægten om på bagbenene og går fremad.

- med væmli' hilsen Aja!

"Tøjler, ingen schenkler. Schenkler, ingen tøjler."

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hvis...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 21:20

Den har lært fra starten at det betyder stop reagere den lige så godt på det når den bliver bange som andre heste med tøjlen ;-)

Der er det mere rytteren der skal kunne styre sig...

0
0
Svar på denne tråd

tja........
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 14:00

En halv parade er for mig at noget jeg rider frem til. I min bog skal der drift til, før man kan ride en halv parade. Så mine halve parader starter med drift, let eftergivenhed (hånden går med), efterfulgt af jeg en passiv hånd (der har fanget hesten op efter driften) og jeg sætter mig en anelse frem imens jeg træder en anelse mere ned i hælen (afslappet i ankelen)), og bruger inderlårende en anelse (ofte er det ikke nødvendigt.) I det øjeblik hesten tøver, rider jeg let frem for sædet og hvis nødvendigt for schenkelen imens hånden igen går med frem og fanger hesten op igen.

Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.

De skal væk, så to for 1 pris.

0
0
Svar på denne tråd

Kan være det hele eller næsten ingenting
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 01:11

Jeg synes en halv parade er mange ting, alt efter hvad den skal bruges til i det pågældende øjeblik, og hvordan hesten generelt reagerer på hjælperne.

Det kan være alt fra tøjle, sæde og schenkler i et energisk samarbejde, og til - bare en næsten kun tænkt anholdning med sædet.

Så i min verden spænder det meget bredt. :-)

0
0
Svar på denne tråd

blablabla
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 12:32

Meget interessant at der er så mange måder at gøre det på, måske findes der bare flere rigtige måder end en. men det slår mig at der også er lidt forvirrung omkring målet, skal hesten sætte sig, gøres opmærksom, sænke tempoet, få mere afskub eller hvad skal den halve parade gøre godt for? Hvis man kan slå det fast er det nok lettere at regne ud hvad der er mest effektivt hjælper-mæssigt....tænker jeg.

CacaoTraum: hvad mener du med opad i tøjlen og hvorfor det?

0
0
Svar på denne tråd

Cacao & Traum
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 01:13

olebole ♣spis hestekød♣: Jeg mener at jeg istedet for at trække lige bagud, løfter hånden lidt og derved trækker lidt opad.

- med væmli' hilsen Aja!

...irriterende flabet, på den rødhårede måde

"Tøjler, ingen schenkler. Schenkler, ingen tøjler."

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 09:57

Jamen hvad målet med den halve parade er, kommer vel an på situationen? Nogle gange handler det om opmærksomhed, nogle gange er hesten blevet lidt lang, nogle gange løber går den lidt over tempo osv..?

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

Som Cat
Forfatter: 
Dato:  13-07-2008 11:45

det er jo egentligt bare halvdelen af en helt parade... så man kan jo bruge begge dele til forskellige ting... Så formålet kan være forskelligt...

Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider