|
|
| Er dette godt nok til DSA? giv gerne tip |
|
|
Hejsa. Så fik jeg endelig lavet noget video af bette Herscher. Han skal med til DSA den 10 august I tørring og den 16 i ålestrup. Vi har ikke fået redet så frygtelig meget i den 6 mdr. jeg nu har haft ham. vi har været uheldige med småskader og skrammer fra folden. men nu har vi været sådan rigtig seriøst i gang de sidste 3 uger, men jeg er blevet i tvivl om vi nu også når at blive klar til DSA? jeg kunne jo rigtig godt tænke mig at få ham til at "kippe" lidt bedre i lænden og derved få samlet ham en smule mere, altså få ham til at sætte sig bedre bagtil, så vi kan få lidt op ad bakke tendens, mit problem er dog at han omgående putter sig baglod, og så bliver jeg nød til at stoppe for igen at få næsen frem på ham, så har i nogle gode råd til hvordan jeg giver ham styrke til at sætte sig, uden at næsen ryger ind bag lod? og er vi overhovedet klar? jeg regner absolut ikke med at gå videre, da jeg udelukkende er med for at give ham rutinen, men ville da også blive glad hvis vi kunne få mere end et 5 tal  Igen har jeg også problemer med at få ham til at søge frem og ned, uden at han går frem og ind med næsen(baglod), suk.... vi har lang vej endnu linksene er her www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71752 her er han i trav www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71920 Her er han i galop til højre www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71929 Her er han i venstre galop www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71934 Her forsøges han lagt frem og ned
Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 1. kvaliffikationsrunde den 29-30 marts med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
samt FINALE den 11-12 Oktober Fede præmier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg synes det ser fint ud, dejlig hest. Hvad du helt konkret kan gøre for at få stærk bagi, er der nok nogle som er bedre til at svare på end jeg, et bud ville være tempo vekslinger. Og tænk på at Rom ikke blev bygget på tre uger )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forresten |
|
|
det er ham her der er tale om  
Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 1. kvaliffikationsrunde den 29-30 marts med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er rigtigt |
|
|
ja, tempo vekslinger laver vi en del af, og selvfølgelig ved jeg godt at rom ikke blev bygget på en dag  men vil så gerne være effektiv i de 20-30 min. jeg nu sidder på ham, synes tit man kan have tendens til at falde i den samme rille, og ikke rigtig få lavet noget eller få forbedret de fejl der nu engang er. vi har desværre ikke haft mulivghed for undervisning mere end 4 gange i den periode jeg har haft ham, pga af skader og efterfølgernde karantæne pga sygdom i stalden, så er helt desperat efter inspiration, samt et praj om det nu går i den rigtige retning:-), men tak for tippet, vil i hvert fald forsætte med overgange og tempo vekslinger:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes det |
|
|
ser rigtig pænt ud, sikke en pæn hest, og nydelig ridning - og til sidst i den video med 'frem og ned' (som ikke rigtig er frem og ned ) laver du en overgang ned for sædet  På den måde kan du lave både halve parader og tempovekslinger, og så vil han lettere vænne sig til at gå foran lod. Det gør vores i hvert fald allesammen, når vi rider på den måde Også dem, der har lært at gå bag lod tidligere. Men det er rigtigt, der er grænser for hvad man kan nå at lave om - og er der ikke også noget om, at de er lidt ligeglade med om hesten går bag lod, eller faktisk helst vil have det? 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt nok... |
|
|
Det er da helt sikker godt nok til at du ikke kommer til at ligge nr. sjok ! Fin og følsom ridning - men, det ser ud til på videoen af trav, at han "render" lidt væk hele tiden. Hmm, hvordan forklarer jeg det??? Jo, han ser ud som om der er fokuseret så meget på fremdrift at han rent faktisk ikke venter på at blive redet frem bagfra og ud til hånden. Med andre ord er det HAM der har sat tempoet - og det tempo er helt sikkert det han har det lettest i - det er bare ikke nødvendigvis det der er bedst for ham at gå i hele tiden! Det bevirker nemlig at han "padler bagud" i sin bevægelse frem for at bære sig for hvert skridt. På sigt vil det give problemer med overgange fordi han som du selv skriver ikke "kipper" i lænden når han bliver bedt om det. Som andre har skrevet så er tempovekslinger vejen frem, men 8-tals volter som KRÆVER at hans indvendige bagben laver lige en tand mere er også supergode (også til at få hans opmærksomhed lidt fra "frem" og hen imod "vent og lyt"). Spiralvolter er også rigtig gode til at aktivere bagbenet. Men men - jeg ville nu ikke fokusere så meget på dette lille problem - det skal nok komme når han bliver redet noget mere (og mere stabilt i en periode). Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Regner også med at have min 5 års med til Aalestrup men sådan jeg rider ham for at få sig til at sætte sig lidt mere bag til er, at jeg rider en masse overgange, parader, temposkift, der ud over træner jeg også i et noget langsommere tempo, dette gør jeg for at han ikke bare fræser af sted, men i stedet er nød til at arbejde med kroppen via halve parader. Der ud over rider jeg også en masse inden for hovslaget og på buet spor for at styrke hans balance og at han støtter sig til benene i stedet for barrieren. Balancen er også et grundlag for at de kan samle sig mere og sætte sig bedre bagtil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vover pelsen. |
|
|
Hej Jeanett
Som tidligere skrevet, så synes jeg, at det ser ud til at være en dejlig hest, du har. For mig at se, har den en dejlig velafbalanceret galop. Traven er okay - men bærer stærkt præg af, at hesten er i et tidligt stadie af sin uddannelse - der er meget mere at hente!
Grundlæggende er der dog (for mig at se) et problem - det går lidt for stærkt. Jo stærkere man skal løbe, jo mere styrke og udholdenhed kræves der - det kender man jo fra sin egen løbetur. Hvis man beder hesten om at gå i et højere tempo end den har styrke til, så bliver det også markant sværere for den at sætte sig bagtil, da den ved at gå i for højt tempo, konstant kommer til at have en smule overbalance (fremad naturligvis). Jeg kan godt se, at du har bløde hænder, og at du ikke bærer ham rundt i tøjlerne, og det er naturligvis fint, men han ser altså stadigvæk ud til at gå i for højt tempo. En anden ting der fortæller mig det, er, at jeg synes, at ryggen bliver for "statisk" - jeg forestiller mig, at din hest har meget mere rygsving end der er at se under ridningen. Desuden hæmmer man udviklingen af musklerne i ryggen, hvis denne bliver for stillestående, og det er vigtigt at få musklerne i ryggen trænet rigtigt op for at få en smidig hest, der bærer sig korrekt. De muskler du ville træne op i ryggen ved at lade hesten gå i et tempo som den kan bære, vil du få tifold igen, når du senere vil begynde at forlange større samling og tempo af hesten. For når den sætter sig bagtil, så skal den bruge musklerne i hele overlinien til at løfte sig fortil, så den får frihed til at løfte sig op i skulder og manke (og derved også forben) og derved får du den efterlyste op-ad-bakke-tendens (det handler om en klassiker: vægtstangsprincippet). Alt dette besværes bare pokkers meget, hvis hesten har overbalance.
Så mit råd er: Lavere tempo indtil den kan bære et højere samt overgange - overgangene især for at få den til at vente og komme op fortil. Men pas på, at den ikke også bare falder fremad i overgangen og stopper på forparten - i så fald er de ikke meget værd. Og så frem-og-ned til opvarmning og ..."nedkøling"…? 
Jeg ville ikke lave 8meter volter på så stor og ung en hest - det belaster for meget, når den ikke kan bære det (no offence Trine).
Problemet ved at ride på denne måde er bare, at det, alt andet lige, ser ud af mere, når hesten går i et højere tempo, end en hest der bare laller rundt i tulletrav (overdrivelser fremmer forståelsen). Derfor er du til DSA nok nødt til at jokke lidt på speederen for at præsentere hesten bedst. Og så kan du jo tænke om det, som du vil. Det er ment som inspiration - så du må ikke tage det som irettesættelse. Jeg blander mig nemlig helst ikke i, hvordan folk træner deres heste med mindre de beder mig om det. Du er velkommen til at stille spørgsmål.  Og ellers: held og lykke til DSA.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tempo ned |
|
|
Min første indskydelse da jeg så travvideoen, var også tempoet ned. Hesten styrter lidt afsted og har slet ikke tid til at slappe ap og bruge kroppen korrekt. I den video, hvor du traver af, ville jeg også sætte tempoet meget ned. Det er min erfaring at hesten får meget nemmere ved at lade hoved og hals falde frem og ned, hvis tempoet er roligt og hesten afslappet.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig i tempovekslinger |
|
|
Jeg har ikke forstand på dsa og hvad der kræves af hestene der, så nu er det bare en mere generel kommentar  Jeg er enig med de andre i, at tempovekslinger vil være en god ting. Du rider meget lang tid i det samme tempo. Og som Trine skriver, så er små volter alletiders til at få indvendige bagben til at gribe ind under hesten. Det øver jeg rigtig meget i galop med min, og det virker bare. Selvfølgelig med måde, for det er også hårdt for hesten med små volter. Jeg tror også, at tempovekslinger kan hjælpe til at få ham til at søge frem og ned. Hvis man lige bremser lidt op, giver helt efter og driver på igen, så synes jeg, at mange heste strækker sig frem og ned til tøjlen. Ellers ser det da ud til at være en rigtig dejlig hest! Held og lykke med ham. Mvh Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det havde jeg slet ikke tænkt på |
|
|
nu hvor jeg sidder og ser videoerne igen, vil jeg faktisk give jer ret... tempoet er faktisk lidt højt i den 1. video. vil da helt bestemt prøve at have fokus på det, når jeg skal ud og ride i aften. Jeg føler nu ikke at han løber, men det er helt rigtigt som i skriver at det er et tempo han selv har sat. jeg bliver dog nød til at spørge..... når jeg nu regulere tempo, plejer han typisk at putte sig/ gå bag lod. ikke meget men en lille smule. dette plejer jeg at korrigere ved at trykke ham frem gennem schenklen. her er mit spørgsmål så... når jeg nu beder ham om at vente, og han så gør det ( men samtidig putter sig ) er det så ikke modvisende for ham, hvis jeg så omgående rider ham frem igen??? eller skal jeg bare lade ham putte sig eller???? eller skal jeg lige afvente en ½ runde for at se om han selv tager næseen frem igen ? i kan se i højre galop videoen hvordan han i overgangen med det samme putter sig, og at jeg har problemer med at få næsen frem. hvordan kan jeg forbedre dette?, er der noget jeg kan gøre anderledes? eller skal jeg bare forsætte og så vil han med tiden opnå bedre bæring??? i trav af videoen laver han som NinA også nævner en virkelig god overgang til skridt, der er han meget lydhør for sædet, men det er jo desværre ikke sådan han er hver gang  i skal alle have tusind tak for jeres gode indlæg særligt AdeL indlæg var rigtig godt beskrevet, og jeg har helt bestemt allerede nu fået rigtig god inspiration, men forsat da endelig med at komme med tips.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten skal vente |
|
|
Puha - det er ikke meget opgave jeg får lavet i dag. Det er sjovere at svare på rideteoretiske spørgsmål.  Når jeg laver overgange fra f.eks. trav til skridt, så gør jeg det så blidt som muligt - især på ungheste, og især-især på heste der har tendens til at putte sig. Jeg laver først en forsigtig halv parade. Reagerer hesten ikke gentager jeg proceduren med lidt kraftigere signaler. Jeg laver en halv parade og afventer 1-2 skridt på en reaktion fra hesten og så snart jeg mærker den mindste reaktion i retning af, at hesten sænker tempoet så giver jeg efter på begge tøjler (i starten slipper jeg dem faktisk så de hænger).Du er i forvejen flink til at give efter når du laver overgange, men prøv at forfine dine halve parader i styrke. Fortsætter hesten uden at lave overgangen, så gentager jeg proceduren. Det vigtigste er, at man giver efter med det samme hesten giver det mindste tegn på at ville stoppe op (også selvom den fortsætter i trav), da det at stoppe op i denne sammenhæng er den ønskede adfærd. På den måde roser jeg hesten for at svare på min halve parade ved at slippe trykket som den halve parade laver. Ved at lave overgangen over flere halve parader, har man større sandsynlighed for at undgå, at hesten putter sig da hjælpen bliver blidere. Når hesten endelig laver overgangen til skridt gives der efter med det samme, hvorefter der rides let frem til tøjlen igen, så hesten kommer frem en i god (ikke forjaget!) skridt (er det trav, rides også let frem, men ikke mere end hesten kan bære) - derved vil det også være mere naturligt for hesten at tage støtte i tøjlen - og så skulle den samtidig gerne komme frem med næsen helt af sig selv. Og ja - folk glor når det i starten kan tage nærmest en hel omgang i trav inden man får hesten til at lave overgangen, men hesten kommer hurtigt efter det, og det giver en dejligt fintfølende hest på sigt.
Når hesten putter sig efter overgang til trav fra galop, er det (som regel) også et udtryk for, at hesten mangler styrke til at bære traven efterfølgende - den er træt. Det synes jeg også, ser ud til at være tilfældet på videoen. Jeg ville ikke være så bekymret - det skal nok komme. Så længe det bare ikke skyldes at hiver og flår, og det gør du jo åbenlyst ikke sådan som tøjlerne hænger. Men igen: Prøv at sænke tempoet, så har han i hvert fald bedre forudsætninger for at kunne bære traven.  For resten er det også vigtigt, at man ikke bare, når man laver overgangen, bliver inaktiv i sit sæde eller læner sig fremad. Sædet skal man bruge til at drive hesten let fremad (vha. vægt), således at man rider hesten ind i overgangen, da man derved får hesten til at sætte sig. Hvis man ikke driver, "stopper" man sådan set bare bagbenene og derved forhindrer man den i at gribe ind under hestens tyngdepunkt. Med "drive" mener jeg ikke, at man skal drive så hesten øger tempoet. Man skal bare opretholde en drift, så hesten bliver ved med at have aktive bagben, hvilket også er med til at få hesten op fortil. Det var bare lige en slutbemærkning. Spørg endelig mere, hvis du mener, at mine svar kan bruges til noget. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Jeg er ret enig i hvad Anne har skrevet om heste der putter sig. Vil lige tilføje at du skal være MEGET opmærksom på ikke at give efter hvis hesten kun svarer ved at putte sig. Har ofte set ryttere hvor de vil lave en halv parade, hesten putter sig lidt, og rytteren tror den er gået lidt ned i tempo og giver efter. Vær altid HELT sikker på din hest har lavet en reaktion med BENENE før du giver efter  Ud over det synes jeg du skal koble dit sæde mere på. Som NinA skriver mindsker det risikoen for at hesten putter sig. Lav stop for sædet og derefter på tøjlen. Jeg mener (modsat Anne) ikke sædet skal have en fremaddrivende effekt i stoppet. Sædet og tøjlen skal bremse forbenene - ikke bagbenene. Jo, selvfølgelig bremser bagbenene også Men jeg mener at hvis hesten ikke træder ind under sig i sit stop, så stopper den ikke godt nok. En løsning på problemet kan være at få et bedre stop så forbenene stopper hurtigere, og bagbenene derved når længere ind. Jeg synes også det er vigtigt at ride hesten ind i overgangen, men kun ind i - ikke igennem... Og ja, så synes jeg jo det er et dejligt arbejde du laver med Herscher Ville ikke være voldsomt bekymret for den smule han nikker bag lod.. Tror det kommer med noget stabilitet og styrke, for langt det meste af tiden er han jo godt fremme.
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klar parat.... |
|
|
....ja, jeg synes absolut også, at I er klar til start i august - dejlig hest, dejlig ridning!! Fin balance i galoppen  Jeg stemmer også for at begynde at lægge nogle overgange ind - og tempovekslinger i traven - men pas på med timingen - hvis du ikke får sluppet når benene reagerer ned i tempo gør det putteriet værre. Lad os vide hvordan det går fremad! Mange hilsner, Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små volter |
|
|
Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at Trine ikke har skrevet 8-meter volter, men 8-tals volter. 8 meter volter er jeg helt enig i er for små i forhold til uddannelsesniveau, men f.eks. 15 meter volter skulle den gerne kunne lave, når den er varmet op. Stadig med måde, selvfølgelig  Mvh Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe - ja jeg |
|
|
så også det med 8 m-volter - og så til en hest i den alder  Jeg vil lige sige lidt mere om det med parade/halvparade for sædet  For længe siden, ja over 10 år siden, havde jeg problemer med at Grandi gik lidt for meget på forparten ved parade fra galop  Jeg tænkte over det, og fandt frem til, at hvis der ikke var noget at støtte sig til ude foran, ville han nok selv finde balancen. Og han gjorde det s'q  Det tog mig omkring ½ time at lære ham en ordentlig parade fra galop uden brug af tøjlerne. Siden kunne jeg nemt bruge det i den daglige træning  Og jeg havde gættet rigtigt - han balancerede meget bedre på den måde, sandsynligvis fordi han havde en super god galop Så det brugte jeg i et stykke tid for at styrke disse 'overgange ned'. Annuschka har været trænet sådan i ½ år nu, og det er en drøm at ride på hende. Hun går helt ind under sig med bagparten, bare man stiver sin lænd  Så det er ikke nødvendigvis nødvendigt ( ) at ride dem 'op i hånden' for at få bagparten ind - det er bare nemmere. Men det er det jo ikke, hvis hesten så putter sig....  Nå, nu sidder jeg vist og tænker 'højt' 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uuups! |
|
|
Hov! Selvfølgelig står der 8-talsvolter. My bad, sorry! Men godt I retter det.  Ja, de er selvfølgelig gode - især til at lære hesten (rytteren) at skifte over på den nye udvendige. Men man skal stadig være varsom med ikke at lave dem for små for tidligt, når hesten er så stor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha... |
|
|
...godt at andre fik rettet Anne´s misser mht. mine 8-tals volter ... Naturligvis skal en ung hest ikke rende rundt på en 8 meter volte - men fordelen ved 8-tals volterne er jo at man netop kan lave dem i den størrelse hesten har styrke til at bære  Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget enig med de andre |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
03-07-2008 11:29 |
|
Nu skriver jeg det lige sådan lidt firkantet : Dit bag lod-problem skal jo gerne rettes, og at bruge sædet er en fin model under omstændighederne. Jeg tror tempoet har meget af skylden, og så at hesten endnu ikke er klar til at blive redet med den kontakt, som du ønsker. I hvert fald ikke i det høje tempo. Jeg ser: 1. en hest, der ikke helt er med på tøjlens betydning og derfor mangler fremadsøgningen til biddet og dermed ikke er "på tøjlen". Han går hurtigt nok, men han søger ikke biddet, men putter sig i stedet bag det - og kommer så samtidig bag lod. 2. at tempoet er rigeligt højt i forhold til hvad hesten kan bære - i hvert fald med denne tøjlelængde. 3. en hest, der ikke får muligheden for at række sig nok til, at den helt kan holde sig i ligevægt og derfor mister sin bæring (jeg taler ikke for at du skal have mulen ned i sandet, men bare for at den lige får lidt mere plads fortil) Jeg får det til at lyde som om jeg synes, det ser forfærdeligt ud, og det er altså langtfra tilfældet. Det er pæn ridning og en dejlig afslappet hest med gode bevægelser. Langt langt bedre end rigtig meget andet, man ser rundt omkring. Men jeg mener stadig der er rum for forbedringer  Men op til at du starter til DSA kan det være helt fint, at den kan reagere for sædet (også en god ting at kunne på længere sigt). Men vær bevidst om, at det lige nu fungerer som camouflage for et andet problem, nemlig at den går "bag biddet" og til tider samtidig bag lod. Det er super, at den kan reagere for sædet, men den skal være fremme til biddet, før tingene kan gå op i en højere enhed, og derfor mener jeg ikke det er hensigtsmæssigt "bare" at træne sæde. Ottetal og temposkift er gode bud på en hjælp til øget bæring og samling. Og pas så på ikke at korte tøjlerne så meget, at du kommer til at forstyrre den i at arbejde rigtigt. Mht. din fremad- og nedad-søgning, så synes jeg egentlig nok hesten har tendensen, men at det er næsen, der mangler at komme frem. Når den kommer det, tror jeg du har hesten lige hvor du vil have den. Jeg synes igen det ser ud til at være tøjlen, der driller. Og pas igen på tempoet, for det er nok nemmere for den, hvis du sætter det ned  Hvis du er i stand til at ride den i en heeeel laaangsom trav (så langsom at den næsten falder i skridt), så har du også en pejling på, hvor godt du har kontrol over tempoet  Nu håber jeg ikke jeg har fået det sagt for firkantet i mit forsøg på at fatte mig mere i korthed, end jeg har for vane 
_______ Nu også med robot-støvsuger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blot en lille kommenatar... |
|
|
Nydelig hest! Og nydelig ridning. Korrekt at han går og putter sig lidt, men når jeg kigger på bagbenene i trav, er skridtlængden også lidt kortere end på forbenene. Det har ganske sikkert noget med at han går og putter, og du ikke føler at han går "op af bakke". Det skal nok blive bedre når han lærer tøjlen lidt bedre, og begynder at bruge ryggen bedre. Dog noterer jeg mig at du i letridning rammer med vægten meget langt tilbage på din sadel. Det er ikke just opfordrende for hesten til at bruge ryggen mere korrekt. Jeg kan ikke lige se hvorfor, om det er sadlen eller dig der er i ubalance... Uanset synes jeg det er noget du skal arbejde på.  Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godaften |
janet21 (Hefion) |
06-07-2008 20:14 |
|
Fin hest du har dig  Jeg vil bare lige følge lidt op på det signe har skrevet ovenover. Mht sadlen, så ligger den og hopper bagtil. Den hviler ikke og når du rejser dig, gør det at du falder for langt bagud i sadlen. Måske sadlen bare skal rykkes lidt tilbage. Det kan jeg ikke helt vurdere, men den giver i hvert fald et noget ustabilt tryk  Mht ridningen synes jeg galoppen er for gyngende. Den topper op bagtil og arbejder ikke rigtig i bagbenene og henover ryggen. Jeg ville tage mere kontakt med hesten, sådan helt firkantet. (Dette gælder hele sædet og tøjlen) Og det ville jeg også gøre i trav, selvom problemet ikke er så udtalt der. Du skal selv mere bagom hesten og sidde (og det kan man også selvom man rider letridning ). Det bliver lidt for passivt i mine øjne. Hesten skal arbejde naturligt henover ryggen frem til biddet, lyder det bla fra 4 års bedømmelseskriterierne. Ligenu er din hest ikke fremme til biddet. Den arbejder en smule bagud trods at den faktisk går fremad Det ville jeg arbejde på, hvis det var mig der var i dine sko  Jeg vil gerne hjælpe fordi din hest faktisk har mulighed for og få fornuftige karakterer , så det her skal ikke læses som belærende, men som tips  Held og lykke til DSA
SMUK SELSKABS/GALLAKJOLE, BRUGT 1 GANG, SÆLGES I STR 36, (NY 3500) KR 2000 lÆDERJAKKE (ÆGTE) FELKØB I STR, DERFOR ALDRIG BRUGT - M.BRUN, STR 40 - (NY 1200) KR. 500 MVH JEANETT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadel marridt |
|
|
suk... har også fundet ud af at min sadel nok desværre ikke ligger så godt som jeg troede, opdagede nemlig at han har to tørre pletter i sadellejet og ellers er svedt over det hele og det tyder jo på at den ikke ligger korrekt.. har været gennem et rent sadel helvede, alt er snart prøvet. min ny indkøbte sadel der ellers var lavet specielt til ham passer stadig ikke efter hele 3 omstopninger hos michael brodi der jo skulle være rigtig dygtig. wintec pro, samt isabel werten er afprøvet med alle kobjerns størrelserne, og de ligger forsat ikke. den jeg rider i pt er en bomløs trekker master, og er den der har væpret tætttest på at passe ham korrekt, men får heldigvis Rikke Andersen ( min kiropraktor ) ud på tirsdag, så der håber jeg hun evt kan give mig nogle tips til hvad det er der gør at sadlerne ikke vil ligge korrekt. ellers skal han køres ud til kit hansen, og se om hun har et godt bud. dette gør også at vi har redet meget uden sadel, ( Ca. hver 2 gang ) i går var jeg simpelthen så glad. jeg endelig fik samlet mod til at galoppere uden sadel. han gik som en drøm. nå tilbage til jeres råd... nogle gange føler jeg mig lidt fortabt. jeg er meget inspireret af støvsuger rådene, men synes til tider at enkelte nærmeste er fanatikere. her hentydes der ikke til denne tråd, men til andre indlæg ( dette er ikke en hentydning til nogen her i tråden, jeg har været meget glad for alle rådene og der er også i fuld gang med at blive fulgt og afprøvet ). det lyder til tider som om at gør du det ikke på støvsuger måden, er det nærmest dyremishandling. jeg tager derfor det jeg mener jeg kan bruge, resten bliver smidt i den skraldespand jeg har inde i hovedet. jeg prøver at sammensætte alt det jeg har lært fra jeg første gang sad på en hest til det kan i dag. derudover elsker jeg at lærer nye ting, og er hele tiden åben over for nye ting, så længe jeg kan mærke mine heste er med på legen. Derfor er jeg pt. ved at få stablet en aftale om undervisning hos 3 vidt forskellige personer. hver 14 dag skal jeg til at kører til løgstør for at ride hos Sidse der rider Grand Prik ( med fokus på at næsen skal være fremme, hun acceptere ikke bag lod ) om tirsdagen rider jeg hos Karina, der rider på M, og som har uddannet en masse unghest og om onsdagen rider jeg hos Sara$h, der selv rider efter Susans principper, og derved hjælper mig med at arbejde ud fra disse principper. nogen vil måske mene det er svært at ride hos 3 forskellige, men jeg synes det er inspirerende, og indtil videre er det bare den perfekte løsning, for de problemer der ikke bliver løst hos den ene underviser, bliver løst hos den anden. har dog kun redet hos Karine og sarah 2 gange og skal have første lektion hos sidse i morgen, men indtil videre er det super spændende og Herscher har det skønneste glimt i øjet og nyder at blive brugt. Jeanett21 og Cherooke: i har helt ret med sadlen og er spændt på hvad Rikke siger. til Jeanett: Jeg har altid haft stor respekt for dig som rytter og nyder at se dine videoer af dig og Hefion, så er jo helt beæret over at få tips men mit problem er som sagt at når jeg sætter mig og rider mere intenst, så putter han sig. skal jeg ignorere dette eller hvad synes du? eller har jeg ikke forstået dit tip?  Til jer andre. Tusind, tusind tak for jeres rigtig gode råd. de er blevet brugt og havde en god snak med Karina i tirsdags, om bl.a. de fejl og mangler i havde nævnt, og sørme så om jeg ikke bare havde drømme timen han puttede sig kun1-2 gange i løbet af af lektionen. han gik bare som en drøm, han ventede så flot, fik ham til i intevaller at trave så roligt og afventende, og sikke en takt der kom, var ved at blive skudt ud af sadlen. han var så glad og veltilpas, og sørme om der ikke også kom hvidt " flødeskum". Med til dette skal sige at jeg efter klippet har haft dyrlæge til herscher, netop fordi jeg undrede mig over at han ikke længre skummede. så fik lige tjekket tænderne, samt skiftet biddet fra et 14,5 cm bid til 15 cm. han havde mange spidser, så de blev raspet ned, og kan klart mærke en forskel. Så endnu engang tak for jeres gode råd og tips, jeg lægger noget nyt op når jeg kommer hjem fra ferie. rejser nemlig til Rom på tirsdag og er først hjemme igen den 27 Juni. Herscher bliver dog holdt lidt i gang af min søde veninde Mette. han bliver ikke redet, men vil blive arbejdet i kørerlinier hver 3 dag, samt lavet bomøvelser og så er der jo ingen der kan lave strækøvelser som mette kan. Så herscher er i gode hænder:-) mange hilsner Jeanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godaften |
janet21 (Hefion) |
06-07-2008 23:27 |
|
Hej Jeanett. Nu skal du høre Først og fremmest er det her helt til fri afbenyttelse  Det er klart at alt det her jeg nævner nu, ikke skal ses som kritik. Det er hvordan jeg ville ride din hest som den er nu. Jeg ser din hest på følgende måde nu: God og rummelig trav, taktren afbalanceret galop, men hesten arbejder lidt i to afdelinger. Dette har intet og gøre med om man rider samlet eller lang og dyb. Hesten skal stadig arbejde bagfra og frem til biddet. Derfor kan du, hvis du rider på en ældre veluddannet hest selv bestemme rammen, ved at hesten kan gå i to forskellige holdninger (oppe eller nede) men med samme kontakt til biddet. Denne bliver hverken mindre eller større af om du rider i den ene eller den anden ramme. Kontakt kan man ikke sådan definere. Det er den kraft (energi) der kommer bagfra og ud til biddet. (Biddet fordi, det er den sidste kontaktdel du har til hesten.) Derfor er denne kontakt også ultra vigtig (i mine øjne) Kontakten er forbundet, fra dine schenkler som fører energi fremad (som kommer fra bagbenene) ud til tøjlen som opfanger energien. (Heraf hovedet placering) Dvs at der altså er tale om 2 gøremål på hver sit tidspunkt. Du driver frem og derfter opfanger du energien. Du skal ikke tro "at give efter" betyder og slippe tøjlen igen. Når du opfanger energien så laver du noget aktiv med tøjlen, men når du så har opfanget energien og du kan mærke energien er tilbageholdt, jamen så har du indeholdt den aktive "opfangning" af energien. Dvs du har givet efter. Men kontakten er der stadig. Kontakten skal derfor være så stor/lille at du kan opfange energien. Derefter skal kontakten bare være en kontakt. Når du arbejder med de halve parader er det ovenstående du hele tiden "gør". Når jeg ser på dine klip, så fører du fint energien afsted, men den bliver aldrig opfanget igen. Den fortsætter frem og væk, fordi du skiftevis møder energien men så slipper den igen (= du slipper tøjlen helt). Energien forbliver derfor ikke i kroppen, men istedet kommer hesten i et lidt for højt tempo og falder lidt på forparten. (dette sker jo kun momentvis, da du nogle gange beslutter dig for og tage kontakten alligevel ) Hvorfor du ikke beholder kontakten, må du fortælle mig .? Hvis det er fordi du er bange for han putter sig, er det for mig og se et tegn på misforståelse. Jeg ville ikke rette det ved og ride uden nogen kontakt, for du får aldrig opbygget den spændstighed og indundergriben man ønsker i dressur så. Jeg ville bibeholde kontakten. Og så ville jeg lave en overgang til skridt. Og kort efter trave frem igen. Det ville jeg fortsætte med mens jeg bibeholdt kontakten. Det er faktisk også sådan jeg træner skridt for kortere tøjler (hvad der senere bliver til samlet skridt). Der har du nemlig energien i overgangen. Inden ret længe vil hesten ligge sig frem til hånden, men stadig være eftergiven pga energien fra bagbenene. Hesten bliver bredere og sidde om. Man kan næsten mærke hvordan bagbenene arbejder indunder hesten. Man sidder der bare. Og så er det sædet i særlighed kommer ind. Hesten er een samlet del - den er "i rammen" som mange kalder det. Kontakt er altså tre ting, schenkler, sæde, fra hånd til hestens mund. Sædet arbejder jeg personligt ikke så meget med i selve gangarterne når de er så grønne. Jeg forsøger og holde det simpelt. Men det starter jo med jeg kobler det på i overgangene. Men jo længere i udd, jo større betydning får sædet. Og det bliver den mest dominerende kontakt. Jeg linker til en video sådan at du kan se hvad jeg mener lidt med "i rammen" som ung. Det er ikke et billede af hvordan dit skal se ud nu eller om 14 dage men det kan give dig et billede af "føling"  www.youtube.com/watch?v=mFrQ0bSWFN4 God fornøjelse 
SMUK SELSKABS/GALLAKJOLE, BRUGT 1 GANG, SÆLGES I STR 36, (NY 3500) KR 2000 lÆDERJAKKE (ÆGTE) FELKØB I STR, DERFOR ALDRIG BRUGT - M.BRUN, STR 40 - (NY 1200) KR. 500 MVH JEANETT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aha:-) |
|
|
Jeanett21: ok, nu forstår jeg bedre;-) virkelig dejlig video:-) grunden til at jeg er begyndt at ride med mindre kontakt og til tider slipper er grundet alt dedn debat omkring støvsugning. jeg har taget noget af det til mig, da jeg har søgt inspiration, da vi ikke har fået undervisning i de 6 mdr jeg har haft ham pga af skader og efterfølgende karantæne grundet sygdom i stalden. så min inspiration har jeg faktisk fundet herinde:-), og nu hvor jeg tænker over det er det måske en smule "farligt", da man jo ikke altid hved hvem det er der sidder bag skærmen og giver rådende?  Må også indrømme at støvsuger debatten har gjort mig lidt i tvivl om min "gamle" måde at ride på, for ja, der puttede hesten sig til tider, særligt i dens 1 "ride år", men fandt som regel senere hen styrken til at bærer sig, og så kunne jeg til sidst placere den hvor jeg ville, men alt den debat om anatomi, og teorier om hvor skaddeligt det er har gjort at jeg har ville forsøge om det virker for mig. om det virker ved jeg endnu ikke, men synes nu også din teori er ganske fornuftig, og det var sådan jeg red førhen... hmmm.. måske man bare skulle forsætte som før for vil give dig ret... jeg rider satme passivt, og det er jo heller ikke positivt, man kan jo også ride for forsigtigt og glemme og vise hesten vejen.. hmm.. jeanett du har sku lige sat nogle tanker i gang? her er noget video fra da jeg var nede og prøve ham i horsens, det er kun 2 gang jeg sidder på ham og han har ikke været redet i en uge, men der har jeg betydeligt mere " fat" og her er han også "konstant" en smule baglod Herscher i trav www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=32057 www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=32053 Herscher i galop hvor bruger han sig mest korrekt? og i hvilke af de to videoer vil han klarer sig bedst i DSA?? men synes alligevel man ken se han er blevet bedre og større , og synes selv halsen vender mere korrekt nu end på de gamle videoer, men hvad synes i. der er 6 mdr i mellem de første videoer og de sidste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm... |
|
|
nu hvor jeg lige får kigget og sammenlignet videoerne, kan jeg faktisk bedre lide de gamle videoer. synes faktisk han bruger ryggen bedre... hmmm.... det er jo ikke så godt.. er vist godt jeg skal have kiropraktoren ud her på tirsdag, måske det stadig er hoften der driller. ( han faldt i feb. mdn. og slog hoften meget skæv, og den driller vist stadig lidt) og så lige en sidste ting... skal han på skrump??? synes han har sniget sig til at være dobbelt så stor, faktisk kunne man vist godt være i tvivl om det er samme hest må vist heller tage de kritiske briller på når jeg skal ud til ham i morgen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godmorgen |
janet21 (Hefion) |
07-07-2008 08:45 |
|
Hej Jeanett Støvsugerridning (eller nok ikke så langt ned) er jo sådan set også en del af min ridming, lige bortset fra at jeg med det samme begynder og ride hesten på bagbenene. Langsomt selfølgelig. Og jeg arbejder henimod at det er mig der bestemmer hestens holdning, ikke den selv. Og så er jeg meget imod een bestemt form. Jeg synes det er forkert og ride heste så de krøller halsen sammen. De skal rides som en helhed, men det er meget naturligt at ungheste misforstår den hjælp som opfanger energien. Det hjælper man den så med og forstå ved og bremse den op og lave en overgang - og så fremdeles. Mht støvsugerridning, så vil jeg da tro det er meningen man også skal have kontakt her? Eftersom kontakt er en generel opskrift fra DRF til en korrekt samlet hest. Og kontakt er jo ikke "og have fat", som du ser på videoen, har hun nøjagtig så meget kontakt, at hun tilbagholder energien og hesten arbejder let og ubesværet "i rammen". Og den er ikke mere end 4. Den går med garanti ikke sådan mere end et minuts tid ad gangen. Derimellem har den skrditpauser og rides i en større og længere ramme. Jeg kan desværre ike åbne det nye trav link? På galopvideoen er der stadig meget modstand, men galoppen er ikke så gyngende. Du sidder efter min mening bedre. Måske det har noget med sadlen og gøre? Men det er så vigtigt, atdu har SÅ meget energi fra bagbenene, at du kan opfange denne med tøjlen. Det sker ikke rigtig på den nye video, og det er klart at den stritter imod. Der er kontakten altså for stor ift den energi der er. Du får ikke opbygget og bevaret en energi i hesten. Derfor arbejder den ikke i rammen på denne video, men for mig og se er det timingen der her er gal med. Ikke galoppen som sådan. Den arbejder ikke så meget bagud på dette klip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jeanett |
janet21 (Hefion) |
07-07-2008 08:47 |
|
Jeg synes i øvrigt han er i fin huld pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt støvsuger input |
|
|
Det er vigtigt at vide med støvsugerridning - eller bare frem, ud og ned, at man, inden man starter på det, har stoppet, fremad og drej er på plads, og at hesten er ligeudrettet 100% og kan træde snorlige tilbage. Jeg starter hver gang, inden jeg rider med fra jorden at lave tilbagetrædning et par skridt og tilbagetrædningen skal være helt lige, dvs. hestens forben skal træde lige store skridt tilbage. Og så frem nogle skridt - igen skal det være HELT snorlige. Når det er på plads, er hesten også ligeudrettet, når man sætter sig op. Herudover mens man rider støvsugerridning / frem, ud og ned skal man have hesten tippet, inden de søger frem - ellers ryger de på forpart. Tippet får man frem i en tilbagetrædning, hvor man skal have følelsen af, at hesten gynger sig selv tilbage på bagparten. Her er det VIGTIGT med en opadgående tilbagetræk i tøjlen - man tager altså tilbage op mod brystet (måske elementært, men jeg har lige haft et problem med det  Når man rider frem igen, skal man have følelsen af at have hesten foran sig - og man må ikke føle, man rutcher ned ad halsen på hesten - eller at man tippe forover i sædet og spænder i lårene for at hænge fast - så er den på forpart, ligeledes, hvis den bliver tung på tøjlen. Når det er på plads, ligger jeg og rider overgange skridt trav, trav skridt, skridt parade, parade skridt osv. Bløde bløde overgange hvor jeg primært bruger sædet til at stoppe med - dog sup. af tøjle, hvis den ikke standser på 3 takt, så man får fornemmelsen af, at hesten sætter sig bagtil i overgangene. her kommer feeling ind. Jeg har IKKE nogen særlig tøjlekontakt - kun tøjlens vægt. Når alt er på plads, kan man, hvis hesten putter sig i skridt trav og galop lige lave en mikro opadgående anholdning (hvor hesten afkorter skridene), give efter og så ride frem igen. På den måde kan man holde den í eller let over lod. Hm - jeg ved ikke hvad du kan bruge, men det er sådan en lidt praktisk vejledning i 'støvsugerridning' - sådan lidt ud over det teoretiske niveau  Og godt du er opmærksom på hoften. Min ene hest havde jeg KÆMPE problemer med, han taktet dårligt i trav især gennem hjørnerne, var tung på tøjlen, gik under lod, ville ikke springe an til venstre og så kom Rikke og satte hans hofte på plads. Hans problem har ellers gennem det år hun har behandlet ham været forparten. Men siden hoften kom på plads har han altså bare været en drøm Han mister ikke takt i hjørnerne længere og i går kunne jeg for FØRSTE gang nogensinde på ham få galopanspringene til begge sider hver evig eneste gang. Det var SÅ FEDT Men jeg var inden også en tur ned om susan og fik rettet mine anholdning så de nu går opad i stedet for ligeud eller endnu værre UF nedad. samt fik jordarebjdet inden ridning på plads, så mine heste blev ligeudrettet inden jeg begyndte at ride. Det har også gjort underværker. HÅber ikke jeg forvirre dig for meget, fordi det ikke er den måde Jeanette rider på 
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
Sikke nogen gode svar der er kommet i tråden Det bliver spændende hvad Rikke siger imorgen... det så ellers fint ud det jeg så idag da du red. Og så må jeg lige takke for dine rosende ord om mig længere oppe. hehe  Jeg lover at passe på dine muler mens du slikker sol i Rom.
Hilsen Mette Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine) SÆLGES: Döbert rundsyet trense - billeder på præsentation. Hundetrailer til cykel Hundetransportbur til mellemstore hunde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det manglende travlink |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god aften |
janet21 (Hefion) |
07-07-2008 19:12 |
|
Klippet her er noget bedre. Hesten arbejder i et bedre tempo og arbejder bedre frem bagfra. Galopmomentet du får da han bliver bange er det bedste jeg set til nu. Du får energi foræret bagfra og du bevarer kontakten. Tilsidst i klippet slipper du kontakten, hvor jeg mener du skulle have bevaret den. Det er som du gerne vil give ham tøjlen, men det forstår en hest, i mine øjne, ikke. Frem og ud til tøjlen kommer som følge af korrekt kontakt og bæring. Dvs når du traver rundt i arbejdstrav og hesten er i rammen, så kan du forlænge rammen når du vil. Hesten skal arbejde i samme tempo med samme bæring, men fremme og ude til tøjlen. Jeg vil se om jeg kan finde et klip som kan illustrere. Og du beder mig bare holde mund når du har fået nok af mit snak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej da:-) |
|
|
bliv endelig ved.... synes det er dejligt med tips fra begge lejre og dem der er midt i mellem. det hele bliver afprøvet, for kun på den måde kan jeg finde ud af hvad der virker for os... nå... tasken er pakket og i morgen går turen mod Rom... så hvis jeg er lidt stille i denne tråd de næste par uger ved i hvorfor;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Jeanett... |
|
|
...for din gode forklaring. Det giver 100% mening, og er en forklaring som jeg virkelig kan bruge til noget. Jeg håber vi hører mere mere fra dig i debatterne - det lyder som om du har en masse godt at byde ind med.
Marianne Medlem af bestyrelse af haflingersport LIGE NU! Du har mulighed for at kvalificere dig til Haflinger EM-2009 her til sommer. Se hvordan på www.haflingersport.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|