|
|
| fjord |
| Forfatter:  |
linda andreasen |
| Dato:  |
09-12-2002 12:52 |
|
hvornår er det forsvarligt at tilride fjordheste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: fjord |
|
|
Som regel gøres det om efteråret/vinteren, når de er 3½-4 år. Det afhænger dog af den enkelte hest - hvis den er sen i udviklingen, kan det måske være nødvendigt at vente til foråret.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karinpetersen |
09-12-2002 16:01 |
|
nu er min lille pruller først blevet redet til som 5 årig, men han voksede også helt vildt efter han blev kastereret ( ca 10 cm fra han var knap 4 til han blev 5 år )
Er du usikker på om hesten er færdig udvokset - eller rideklar - så få dyrlægens vurdering og evt. en blodprøve.
Det er de færreste fjordheste der er færdig udviklet som 3 ½ - 4 års, og min personlige holdning er da også og vente så længe som muligt for ikke at hæmme væksten.
Jeg skal da lige sige at jeg selv var oppe på min hest første gang da han var knap 4 år, og vi skridtede i korte repriser á 5-10 min dog med månedslange pauser da han voksede i store ryk, og jeg begyndte så at skridte lidt længere ture på han den sommer han fyldte 5 år og begyndte at forlange at han skulle trave i efteråret efter at han var fyldt de 5 år.
Han er nu 6 og vi er begyndt på galop og sidebevægelser m.m. i sommers - det tager tid men jeg må jo så også erkende at han faktisk ikke bliver redet i vinterhalvåret andet end små ture i skoven 2 gange om ugen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Juul |
09-12-2002 16:38 |
|
Jeg har tilredet begge mine (den ene er solgt) da de var 3½ år, Herkules som jeg har nu, har så fået fri her i vinteren, vi flytter snart og der kommer Herke hen et sted med ridehus, og så går vi igang igen.
Herke bliver kastereret i morgen, mon han vokser op ad så ??? Håbe Håbe..*G*
Jule Hilsener
Juul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
KatrineT |
10-12-2002 17:02 |
|
Min fjumse som jeg købte i sommers er desværre alt for tidligt tilredet:{-(
Han var lige fyldt 5 år da jeg købte ham. Hende jeg købte ham af havde haft ham i 2 år, han var tilredet da hun købte ham. Så enten er han blevet tilredet på 14 dage, ellers er han blevet tilredet som 2 1/2 årig. Ikke godt!! Han fik så 1/2års pause fra han var 3år.
Jeg er meget spændt på om det vil påvirke ham fremover... Man burde egentlig ikke have købt ham, men hvad skal man gøre når man bare falder pladask for hesten?:-)
KatrineT
Fjordheste og æsler kan også få røven med sig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet