Man skal ikke "pille" i en hest for at få den til at gå "ned med hovedet" - man skal snare ride fremad og sidde roligt, og så støtte på tøjlen. Nogle heste har brug for at lægge lidt vægt i hånden i starten, mens andre har brug for en MEGET let hånd (læs:man kan ikke mærke der er en hest i den anden ende af tøjlen). Det aller-aller vigtigste er dog at man har en rolig og eftergivende hånd. Det er meget vigtigt at hånden ikke flytter sig op og ned i takt med at man rider letridning eller at man komme til at rykke i tøjlen når man skal sidde ned i trav.
Hesten skal ikke bare "til biddet" men i balance. Den skal være varm i sine muskler og smidig til begge sider. Hvis man har brug for at tage i tøjlen er hesten ikke smidig nok endnu.
Jeg gør som følger med min når jeg skal have ham til at gå i balance:
Skridter ham grundigt varm for en løs tøjle, rider derefter på buede spor - volter og ottetaller. Jeg bruger vægten og sædet til at få ham til at følge sporene, aldrig tøjlen. Ind i mellem fører jeg hånden langt ind til indvendig side og leder ham med en blød, blød hånd til at bøje sin hals ganske let indad, og så tilbage igen. Hver gang han gør mine til at strække sit hoved fremad og nedad giver jeg HELT efter på tøjlen.
Jeg rider et par for- og bagpartsvendinger, tilbagetrædning, schenkelvigning, versade i skridt samt laver et par parader. Det vigtige er at hesten flytter sig for dit ben/spore og at du OMGÅENDE slipper "presset" med ben/spore så snart hesten flytter sig for det, og først indsætter en ny hjælp når hesten ophører med at reagere i den retning du vil. Hesten skal stadig have fri rådighed over sit hoved, og jeg har stadig ikke fat i tøjlen.
Derefter går jeg over til at ride trav, letridning for en lidt lang tøjle. Først rundt på hovslaget, så store volter, så mindre volter og ottetaller. Skriftet fra cirkelvolte til cirkelvolte i midten af ottetallet er super til at løsgøre hestens ryg. Jeg laver jævnligt en parade kun for tøjlen, når hesten sagtner farten/standser op giver jeg helt efter på tøjlen = strækker hænderne frem så tøjlen hænger. Mens jeg rider rundt giver jeg hele tiden kraftigt efter hver gang hesten stikker næsen frem og ned. Efter lidt arbejde på denne måde går hesten roligt i balance med næsen fremme og nede, den bærer mig med sin ryg, og jeg kan sætte mig ned i nedsidning.
Det efterfølgende arbejde bruger jeg på travarbejde, vekslende med skridt hvor jeg har en blød støtte på tøjlen og hele tiden giver efter når hesten søger ned, men uden at tabe den helt
Jeg kan mærke hvordan hestens rygmuskler svinger og at han når han strækker næsen ned er MEGET mere behagelig at sidde på i trav 
Jeg galoperer først til sidst som det er nu, for ikke at skabe spændinger i ham - han er springhest og spænder let op efter galop. En mere dressur-redet hest ville jeg nok veksle meget mere med galop under travarbejdet, enkelte heste løsner endda bedst op i galop så med dem er det en fordel at galopere dem før man begynder med travarbejdet. Med Keeval rider jeg på nuværende stadie altid kun skridt-galop-skridt for at bibringe mere ro og balance i galoppen, end jeg kan fra trav. Anspring fra skridt, eller endog lige fra en tilbagetrædning, er en god balanceøvelse for rigtig mange heste.
Keeval er ingen dressurhest, han er 20 år gammel og jeg forventer ingen mirakler, men han er blevet smidig og meget selvgående af vores dressurarbejde, og han er en hest der let stiver sig og hidser sig op, især hvis han tror vi skal springe 
Med heste der vil stive sig er nøgleordene: eftergivenhed på hånden, masser af løsgørende arbejde og frem for alt ro på alle bevægelser - læs evt. Dressur med Kyra, hvis ikke du har den - det er en super, super forklaring af hvordan man med enkle signaler kan lære hesten (og lære sig selv at lære hesten) smidighed, lydighed og eftergivenhed på alle måder.