Jeg har masser af erfaring med separationsangst, det er noget, jeg som adfærdsbehandler tit arbejder med. Anita er absolut inde på det helt rigtige.
Du skal gøre som hun skriver, have en hjælper og gå langsomt frem. Jeg vil bare uddybe lidt, hvordan man helt konkret gør det. Du skal være hos din hest, hjælperen skal trække den anden ud af boksen. KUN ud af boksen.
Forinden har du lært din at stoppe når holder fast i ham, og at sænke hovedet fx. ved, at du lægger en hånd på hans nakke.
SÅ SNART den anden trækkes ud af boksen, så får du hesten til at stå stille, sænker hans hoved, og STRAKS skal den anden hest ind i boksen igen. Dette gentager du MANGE gange, indtil han tager det meget mere roligt, helst så roligt at du kan få ham til at tage en godbid. Når han er ligeglad med, at makkeren trækkes ud af boksen, så skal makkeren blive stående lidt længere tid ude på staldgangen, før din før godbid og før den anden kommer ind igen.
Næste skridt er, at den anden trækkes fx. 2 m. længere væk, din bliver kommanderet til at stå stille og sænke hovedet, får en godbid og den anden kommer samtidig tilbage igen.
Det sværeste ved hele denne øvelse er, at få at det skal lykkes for dig må han IKKE i hele træningsperioden udsættes for at være alene, for så ødelægger du alt det arbejde, du lige har gjort!
Et alternativ er, at anskaffe en 3. hest, der kan holde ham med selskab mens den anden rides. En lille pony er billig i drift, og din hest er ældre og har den haft separationsangst i rigtig mange år, så er det ikke sikkert, at du kan blive helt af med det.
3 heste er ikke det optimale antal men det er en mulighed. Det nytter ikke noget at slås med hesten, for den er bange, og bliver man voldsom bliver det værre.
Samtidig skal du vurdere hestens generelle stressniveau. Er den nervøs i andre situationer, fungerer den godt i flokken, er der sket noget nyt på jeres ejendom for nylig, der kan stresse den? Kornfri fodring kan også dæmpe den lidt, og tilskud af magnesium kan på lang sigt være en god hjælp til at dæmpe stress, men træningen og det at undlade at udsætte hesten for det, den er bange for, før angsten er forsvundet er det vigtigste.