|
|
| unghest og bid |
|
|
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad for et bid i starter op med når i har eller skal ride en hest til.
Og hvorfor vælger i det bid?
Knus LeneJ
Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog>o<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: unghest og bid |
|
|
Bruger 3-delt jernmalmbid med kobberindlæg - blidt bid, og hesten lærer at arbejde med biddet og ikke mod det, pga smagen.Jeg rider Frederiksborger(y)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
I de gode gamle dage ville man være startet op med et hult alm trensebid. Det er let og blidt for hesten.
Dog er det blevet utrolig trendy med de nye tredelte bid og jeg er lidt med på moden selv. Jeg tror det er blidere for hesten, men jeg har endnu ikke selv forsøgt mig med det!! Dog kan de så vidt jeg ved ikke fåes som hult bid, men med alle mulige former for midterpaler, der har hver sin virkning..
Men.. man skal huske på at så længe man er blid i hånden, så er biddets virkning ikke så vigtigt!!
-miki-
Uden signatur.... for uanset hvad fanden man skriver herinde så har man åbenbart fået skrevet noget forkert!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja, jeg rider min unghest til, i en klassisk kapsun (=intet bid) men jeg har et HH Springer tre-delt aurigan bid til vidre træning inden hun ryger på blank kandar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har med held brugt et gummistangbid.
Det er faktisk noget af det blideste man får
God jul til alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
zeusen |
| Dato:  |
09-12-2002 08:59 |
|
Har altid haft succes med et TUNGT og tykt alm. trensebid.
Det værste er de lette hule bid.Desuden undgå at sætte karabinhager eller andet i enden af tøjlerne som så skal i bidringene. Af en eller anden grund giver det nemt urolig mund. (det er ellers så dejligt nemt med de der karabinhager, man lad være når der skal rides med de tøjler).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke5 |
09-12-2002 09:27 |
|
Bruger et HH Springer tre-delt aurigan bid.
Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...Rikke5 Der er ingen virksomheder, der ødelægger miljøet for sjov - de gør det for penge!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg bruger et ganske almindeligt 2-delt trensebid, så tykt som hesten kan "rumme" i sin mund. Og det er ALTID massivt - de hule bid er efter min mening ikke noget at stoppe i munden på en ung hest.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Britt Helle Nielsen |
09-12-2002 10:25 |
|
Jeg vil altid give den unge hest det bid, som den senere også skal arbejde med.
Der hvor jeg har hest, er det uhørt at bruge andet end et massivt bid - helst tre-delt! Jeg har tit undret mig over, hvorfor man sælger de hule bid????
Kh. Britt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg bruger en tungt 2delt massivt bid. Jeg er også af den holdning at bruge det bid hesten senere skal arbejde på.
Annika
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har altid brugt et tykt hult trensebid, og det har jeg altid haft stor succes med.:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja, det er jo 100000 dollar-spørgsmålet... Hvad er bedst??
Jeg kan godt lide gummibid (apple mouth) og helst 3-delt..
Men, for der er altid et men *S* det er faktisk hårdere end 2-delte, har jeg indset..
(Hvorfor kan man ellers styre en hest, der slår med hovedet med et 3-delt men ikke et 2-delt??)
Og forresten.. der burde jo ikke være forskel på et uddannelses bid og et til senere.. Hesten skal rides for samme følsomme og derfor virksomme tøjle som i "starten"..
I’ve just stopped caring (about being perfect) – En-eller-anden film .....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg lagde ud med et alm. massivt to-delt, men tandplejeren bad mig skifte til et 3-delt, lidt tyndere massivt Sprengerbid i aurigan. Det trivedes hesten dog ikke med, så nu bruger jeg et ret tyndt, men tungt 3-delt sødmalmsbid med 3 kobberringe i midten. Kostede kun 155,- kr., men hesten synes meget bedre om det. Det "kurerede" hyperaktiviteten + hun blev mere følsom (hvis man kan skrive sådan) og "rolig" i munden. Sjovt nok skulle man tro at det var omvendt.
KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
LillePu |
09-12-2002 12:01 |
|
Hvorfor har så mange noget imod det hule bid? (kender ikke det store til dette bid!)
Jeg har altid brugt massiv to-delt, da det er dem jeg er "opvokset" med og har fået bedst respons på både fra andre ryttere og fra hestene....
Har en enkelt gang redet med hackamore, men har undladt dette, da jeg ikke har en fornnelse for denne type "bid".
Luise
.Mangler din hest træning i dressur? Eller er den utilredet? Jeg tilbyder tilridning og træning af ponyer og små heste til fordelagtige priser! 18 år med 10 års rideefaring. Kontakt pr. besked eller mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Som jeg allerede har sagt, så tilred jeg mine heste på et tykt hult bid. Og det bid går de stadig med. En af de heste, som idag er 7 år. Starter LA1 på distriktsplan, og det gør han udmærket på det bid. Han har aldrig haft andet i munden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Er der nogen, der ved noget konkret om, hvorfor hule (lette) bid har et dårligt ry? Jeg er i færd med at låne en unghest ud til en rytter, der helst vil benytte et let bid. Denne rytter mener, at hesten bedre kan lide et let bid, men jeg er selv lidt skeptisk, og vil forsøge at få rytteren til at prøve både det ene og det andet. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Min unghest startede med et 2-delt applemouth bid. Det var det eneste hun rigtig ville tage. Nu hvor vi er gået over til lidt ridning er det blevet et muffebid istedet. Men nu har vi ikke redet så længe så jeg kan sige noget særligt om det er bedre. Har redet hende under en uge.
Hilsen
Katarina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej
Jeg rider altid med 3 delt bid, men før hen brugte
jeg alm. massivt 2 delt bid, men min træner gjorde
mig opmærksom på at mange heste ikke har plads i
ganen til det 2 delt bid når det knækker op i ganen
derfor slår mange heste med hovedet når det 2 delte
knækker op i ganen, det gør det 3 delte jo af gode
grunde ikke, og det nye HH sprenger bid med 45 grader
vinkel på det 3 delte led skulle efter sigende være
helt o.k. jeg har selv lige bestilt et.
Hult bid gør bare hesten mere død i munden, den vil
lægge sig bedre til biddet hvis det er tungt(massivt)
Hej Hej
Fra Tulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej da... |
|
|
...et hult bid gør ikke hesten død i munden. Det eneste der er forskel på er tyngden i nakken og vægten i munden!!
Det er noget fis at hesten bliver død i munden af dem!
-miki-
Uden signatur.... for uanset hvad fanden man skriver herinde så har man åbenbart fået skrevet noget forkert!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: nej da... |
|
|
Mange tak for alle jeres svar.
Der kan man bare se, der er lige så mange meninger som der er rytter.
Her for et par uger siden blev jeg ellers tiltroet en ret alternativ fremgangsmåde.
Nogle bekendt var kommet forbi folden og havde set min hest med det øverste af grimen i munden. Efter at have rådført sig lidt valgte de at befri hesten for den uønskede grime i dens mund.
De ringede til mig og fortalte om det, der var lidt nervøse for om det var min måde at vende ham til et bid.
Meget kan jeg finde på, men det har sine grænser.
Problemet er at hestene på vores fold trækker ture med hinanden, så den ene må have trukket for hårdt så grimen fra næseryggen endte i hans mund.
Hilsen LeneJ
Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog>o<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
zeusen |
16-12-2002 10:16 |
|
Jeg tror det med de hule bid bid skyldes at de lettere bliver alt for levende i munden på en i forvejen ofte nervøs unghestemund. Et tungt bid giver mere stabilitet. Hvilket efter min mening er noget fornuftigt i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hejza!!
Jeg rider også en unghest, og til den rider jeg med et hult/tykt - trensebid. Det bruger jeg både til spring og dressur!! Han tager dog også nogle gange biddet, men jeg kan aldrig nogensinde få mig selv til at skifte til et skarpere bid, med mindre at det bliver nødvendigt. Unghesten jeg rider, er så blød i munden, så man tror det er løgn, men han har ikke altid været det!! Jeg red også en overgang med muffebid, og det kunne hesten bestemt ikke lide. Hver gang jeg tog blidt i tøjlen satte han sig imod biddet. Så jeg skiftede bid!! Her til jul, tror jeg måske at jeg giver hesten et KK-ultra 2-delt bid, for jeg tror at det er bedre for hans mund, da han skifter tænder lige for tiden, og så er det tykke bid lidt generende!! Jeg syne at man skal ride med det bid, som man har det bedst med, og som hesten går bedste med. Da det jo er meget forskelligt fra hest til hest!!
*God Jul & Godt Nytår*!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|