|
|
| Min hest bakker |
|
|
Mon der er nogle der kan hjælpe mig? Når vi skal ride tur, stopper Tara pludselig og begynder at bakke, og uanset hvad jeg gør, så bakker han. Han gør det ikke hvis vi følges med en anden hest, han kan finde på at stoppe, men vælger dog at gå fremad igen. Der behøver ikke være nogen synlig grund til at Tara stopper og bakker, det kan være køer på marken ved siden af, en bæk med en bro som vi har gået over før uden problemer, et hul i vejen, blomster i vejkanten eller bare slet ingenting. Jeg har prøvet at lade ham stå og kigge for så at drive, men han bakker, jeg har prøvet at trave forbi de steder jeg ved han gør det, det hjælper lidt. Jeg har prøvet at have en springpisk med og tappe ham på skulder, det hjælper heller ikke. Det kan dog være, at han vælger at bakke lidt hurtigere hehe Jeg har trænet stå, gå, bak på marken, både i træktov og fra ryggen, der har vi ingen problemer, Tara reagerer fint. Det er ikke sådan, at Tara virker som om han er ved at blive hys når han bakker, han bakker bare og danser lidt rundt, ingen stejlen og ingen bukken. Nogen forslag, hvad kan jeg gøre? mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Charlotte |
|
|
kender det godt, Pipa er HOPPE og får også nogen gange den sjove idé at bakke. I foregårs havde vi stået og snakkede med naboen, meget hyggeligt og Pipa stod og tog en blunder imens. Da vi så skal ride videre, når vi ca. 10 skridt, så begynder hun at bakke, 10 skridt frem igen og bakke... det skal lige siges at vi har redet denne vej i 100 år. Jeg bliver ved med at presse hende frem og så er jeg lige glad med hvor mange gange hun bakker tilbage, sidst blev det vel til 8 gange, hvorfter hun så vælger at gå frem som om intet er hændt.. Dette er min løsning...jeg nægter at vende om fordi hun nu ikke lige syntes det passer hende at gå frem. Hilsen Lizzi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Usikkerhed |
|
|
Det er et helt normalt usikkerheds-tegn. Det bedste er at tage det roligt, lade hesten stå og kigge lidt, og så forsøge at drive den frem, det plejer at lykkes til sidst, og det plejer også at blive nemmere og nemmere efterhånden som hesten får mere tillid til omverdenen. Hvis det bliver så slemt at det mere ligner ulydighed end usikkerhed, kan man vende hesten rundt og lade den bakke i den retning den ikke vil gå frem i, - så plejer den at finde ud af at der ingen fidus er i at begynde at bakke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lizzi og hippo |
|
|
Tak skal i have, jeg vil prøve at lade ham stå lidt mere og kigge.. dog virker det mest som ulydighed, så hvis det ikke virker at lade ham stå og kigge, så må han bakke dem vej jeg vil... vi har dog allerede prøvet at bakke en 2-300m meter fordi det ikke passede herren at gå samme vej som jeg sagde hehe Lige nu holder han sommerferie (han vokser igen) så måske skulle jeg se om han også bakker hvis jeg trækker tur med ham hehe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 444444 |
|
|
Hej Hvor gammel er din hest? Min er 5 år og han bakkede også en del, da jeg for startede med at ride ud alene. Blev tilredet for snart 1 år siden. Jeg havde altid en 1.20 m pisk med(har jeg stadig). Når han bakkede, snakkede jeg med ham, da det jo er en form for usikkerhed, hvis han forsatte med at bakke, prikkede jeg ham med pisken bagi, det var nok til at han frem. Jeg er aldrig blevet gal på ham. Han er ung og usikker, når han er alene. Nu rider jeg jævnligt ud alene og har ikke nogle problemer mere. Han mister stadig koncentrationen, når vi møder andre heste, men det er bare til vi er kommet forbi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når den får lov til at ignorere |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
11-06-2008 16:50 |
|
at du beder den om at gå frem, så bliver dit problem ikke mindre. Sker det kun i terrænet? Og sker det kun under rytter? I første omgang ville jeg, når hesten bakker, lægge benene til og bede om frem, og presset fra benene må ikke slippes. I samme øjeblik hesten stopper med at bakke eller evt. går et skridt frem, ville jeg slippe med benene. Når den har forstået at benene betyder "stop bak", så kan du begynde at bede den om at gå frem for benene, så du venter med at slippe pres, til den har taget et skridt fremad. Bare vær helt rolig og tænk på det som om hesten ikke aner, hvad du beder den om, så du er nødt til at skære det ud i pap for den og vente på at den forsøger noget, der er rigtigt - altså ikke skrue op for pres lige i første omgang. (man kan også vælge at skrue op for presset, men så skal man være rimelig sikker på at hesten ikke vælger en helt forkert reaktion (sandsynligvis bukkespring), så den slipper for presset ved at kyle dig af). Nogle heste bruger samme model, når de skal i trailer. Jeg havde en der kunne bakke rigtig langt, når hun så den 
_______ Appelsiiiiin  The definition of a dressage rider: Somebody who likes to dress-up, be the center of attention and ride his/her horse in front of a posh country house, preferably owned by royalty 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum-bum |
|
|
hmmmm, tror at Pipa er en rigtig "mokke" da hun også nogen gange bruger trailertrikket....hun kan være åhhhh så sød og lige pludselig dukker den værste k.... op i hende  Hilsen Lizzi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har haft en pony med MEGA STOR personlighed. Han var bestemt ikke usikker på noget i denne verden - jo måske om han kunne ta rumpen på min datter. Han prøvede det af når lejligheden bød sig, men aldrig så man blev sur på ham - tværtigmod. Han gjorde helt det samme - når han synes at han skulle hjem - ikke ville på banen - ikke gå forbi den farlige sten på vejen med husnummer på, som han var gået forbi 100 gange før - ja hvad som helst som han besluttede sig for. Hans intiligens var heldigvis ikke så stor som hans stædighed, så i de perioder han gjorde det, vendte min datter ham 180 grader, klappede ham fordi han bakkede - vendte ham 180 grader igen og vupti var han videre. Forøvrigt ville han heller ikke ud af boksen, hvis hans grime hang for langt nede på mulen. 4 kæmpe bor blev boret ned i boksgulvet og han flyttede sig ikke ud af stedet, før grimen blev sat højere op. Fremmede gad han ikke at tale med, enten vendte han rumpen til eller drejede hovedet om til min datters ben. Han rørte aldrig trillebøren, når min datter eller jeg mugede mens han var i boksen. Mugede min mand væltede han den, lige så snart han kunne se sit snit til det. Behøver jeg at sige, at hele familien elskede den stædige kamel. Måske har du også bare en hest med stor personlighed/stædighed, som selv laver sine udfordringer, når han trænger til dem. Sådan opfattede vi vores skønne pony. Sålænge de ikke laver numre der er farlige eller når de skal koncentrerer sig i ridningen, så er lidt selvstændig charme vel ok.
Hilsen fra Pony-mor. Livet er for kort til - Ikke at vælge sine kampe med omhu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bed ikke om noget, du ikke kan få |
|
|
Jeg er enig med Gsims i, at hesten ikke skal lære, at det er i orden at ignorere dine signaler. Jeg har bare et par tilføjelser: Man kan bruge forskellige strategier til at opretholde denne regel: - Forøge presset (kan som skrevet give bivirkninger i form af bukkespring eller andet)
- Sænke kravene
- Kun bede om noget på tidspunkter, hvor man ved, at man får den ønskede reaktion
Hvis sagen er, at hesten ikke forstår kommandoen, så er det en god ide PÅ HJEMMEBANE at fastholde presset til hesten finder den rigtige vej ud af det. MEN når hesten ikke bryder sig om at gå hjemmefra, så er det fordi den nødig vil forlade flokken og trygheden hjemme. Det er ikke det rette tidspunkt at lære hesten korrekte reaktioner på dette tidspunkt, og ej heller problemet, tror jeg. Jeg ville for det første træne hesten i at reagere GODT på fremaddrivende hjælp fra bak, fra stilstand og fra gangart til gangart hjemme på banen. DERNÆST ville jeg på turen STOPPE hesten ved den mindste tøven og lade den stå et øjeblik og så drive den ET skridt frem. Stoppe den efter ÈT skridt, tillade den at stå stille men under ingen omstændigheder at vende rundt. Dernæst når hesten er rolig og jeg tror på, at den vil reagere rigtigt, bede den gå frem igen, fx. 2 skridt og så SELV stoppe den inden hesten beslutter sig for at stoppe. På den måde bevarer DU kontrollen og presser ikke hesten så hurtigt frem mod noget, den opfatter som farligt, at den er nødt til at reagere voldsommere fordi den er for bange. Denne strategi skulle med tiden og med mange små ture, helst samme tur hver gang med korte mellemrum, give hesten tillid til, at der ikke sker noget farligt på turen. Det kan også hjælpe at ride mange ture med andre heste, hvor det naturligvis skal foregå stille og roligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker |
|
|
Hejsa alle og tak for svarene Min hest er 4, så det bunder nok i usikkerhed... også selvfølgelig at han bliver reddet på en helt anden måde nu end han er vant til (han har gået galopløb sidste år) Jeg er temmelig sikker på, at han ikke vil forsøge at bukke mig af, hvis jeg lægger benene til, han har i hvert fald ikke gjort det hidtil. Min plan lige nu, er at gå turen med ham i weekenden, og se om han reagerer på samme måde, når jeg går ved siden af. Som sagt holder han voksepause lige nu, så jeg rider ham ikke, men laver arbejde fra jorden og longerer ham. På den måde får vi også opbygget et tættere forhold. Vi har kun problemet når vi rider ud og kun indtil vi er et godt stykke væk hjemmefra, så længe vi rider hjemme på vores egen mark er der ingen problemer. Vi har heldigvis en støttepædagog rytter og hest, som gerne vil komme helt hjem til os selv og hente os, så vi kan sagtens træne igen og igen og igen, hvor vi følges med en anden hest hele vejen, så Tara kan vænne sig til, at være væk fra sine egne fold venner. I starten havde vi problemer med, at Tara ville vende om, men det fik jeg styr på og så startede han med at bakke, men det er bedre end at vende om hele tiden... Som sagt, tak for jeres svar, jeg vil se om noget af det virker på min mule, det er jeg sikker på at det gør... Ellers tager vi kæresten med på gåben, så kan han hjælpe os forbi, hvis vi møder noget farligt... mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt ps. |
|
|
Når hesten er så ung, skal det nok blive bedre  Nogle heste har et kraftigere bak-gear end andre. På et tidstpunkt tilred jeg to heste samtidigt. Den ene ville helst trave frem og løbe fra det hele, her måtte jeg arbejde med at få hende til at slappe af i skridt. Den anden ville helst bakke, her måtte jeg træne at få hende til at gå frem. Jeg har en video hvor hun bakker ridebanen rundt i et kvarters tid..... hun er den stædigste hest jeg har mødt. Hun ville ikke engang følge med mig op af indkørslen da vi lige havde fået hende, til trods for at hun er den nemmeste hest jeg nogensinde har mødt - at arbejde med fra jorden, - altså på banen... Hun er både meget stædig og meget usikker, så indimellem kan det være svært at tolke hvad det lige er man har med at gøre. Men idag er hun en super dejlig hest (stadig stædig - man har vel personlighed - men ikke nær så usikker mere, og hun kan altid overtales hvis der opstår problemer). Man kan ride ud på hende, sammen eller alene, og hun har fået meget mere tillid. Noget af det allerbedste for hende, var at ride ud sammen med en anden hest, så det kan jeg klart anbefale. Den tillid hesten lærer her, vil efterhånden smitte af, også når man rider alene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey usikkerhed |
|
|
hey jeg ved godt det lyder barskt men min kunne os bakke hele ridebanen rundt men det er ik på grund af usikkerhed jo til dels men os frækhed fordi hun er sådan en der ser spøgelser men kommer man altså bare ik videre af den havde prøvetat være ved at sætte mig af flere gange fordi hun bakkede så snart jeg pressede hende snurrede hun rundt bakkede hurtigere osv men løsningen for mig var at den sku have et chok så jeg blev ved at presse hende så hun bakkede ind i et træhegn hun sprang ffem og har ik gjordt det siden hun blev simpelthen forskrækket og sys ik det var sjovt længere. nu spænder hun bare op kan trippe lidt når hun ska forbi noget der er farligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan ved du? |
|
|
Steph hvordan ved du, at din hest er fræk? Hvad er beviset? Hvad overbeviser dig om, at den ikke er usikker?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|