Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

min hest er blevet uridelig
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 11:34

ja, nu er jeg kommet til et punkt med min skønne ( nye ) hest, hvor den ikke vil rides. hvorfor ved vi ikke, men jeg kan ride den ca. 3 min, så gnider den hovedet op af sit ben og begynder at slå vildt og voldsomt med hovedet - igår så slemt at han stejlede 3 gange.

jeg har prøvet det meste, han har fået fri, han har haft fri med endten gå eller skridt ture. han er redet på varme og på kolde tidspunkter, han har haft fluehætte på og andet "sprøjt" han er redet i skoven ( hvis det nu var banen der kedede ham - men her er han ligesådan) jeg har prøvet at sige "hertil og ikke længere" men det kan han ikke have med at gøre i sit hoved - så bliver det bare værre! jeg har også haft ham longeret - det går bare galt!

før han fik fri, galoperede han også på stedet og dansede rundt - men det er han holdt op med!

jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu. han står hos mig ude hele døgnet på en kæmpe mark med 2 andre heste. han er vant til ene sandkasseridning og 1 times fold om dagen + en masse heste. dog skal det siges at han er 100% rolig når jeg står på jorden - kommer vi dog på ridebanen, er han ligesådan som hvis jeg sad deroppe.

min ridelærer og har nået et punkt hvor vi ikke ved hvad vi skal og min dyrlæge siger det er "overspringshandlinger" - hjælp!!? :(

tænder og sadel er tjekket..

0
0
Svar på denne tråd

gnider sig
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 11:46

Hej

Her du sikker på at den ikke har allergi af en eller anden art?

Det lyder som om der er et eller andet der generer ham i luftvejene.. evt. headshake

Hvad går han med af næsebånd?

Tror at du skal få en anden dyrlæge til at tjekke den igennem, for det lyder altså ikke helt normalt

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 12:20

Synes i skal få en med erfaring ud og kigge, eller sende ham i træning et par uger, for at se om der er nogle der kan sætte lys på problemet..

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

Headshaking....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 12:36

Prøv at læse lidt om headshaking, det lyder meget som om, det er sådan noget, du er ude i.....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Frustration.
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 13:14

Meget af den adfærd du beskriver, oplever vi hos nogle af de heste som kommer i træning, når de er frustrerede over at de ikke forstår hjælperne (reglerne).

Du skriver hesten er ny,- Hvor længe har du haft den og har problemerne slet ikke været der tidligere?

Hvordan gør du når du rider og hvordan longerer du?

Hvis du kan forklare lidt mere, så bliver det måske nemmere at pejle ind, på en løsning :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

0
0
Svar på denne tråd

det er nyt
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 13:49

jeg havde haft den i ca. 1 måned da det startede, har aldrig set den adfærd hos den før. jeg har nu haft den i 2mdr. og spørgsmålet er om det er det værd at blive ved - men det er den skønneste hest!

jeg rider den for helt løse tøjler, for at få den til at slappe af og bærer sig selv.

0
0
Svar på denne tråd

indkreds problemet
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 14:40

Man må prøve at indkredste problemet, da man jo desværre ikke kan spørge hesten om det gør ondt, eller om den bare laver "overspringshandlinger".

Hvordan er den hvis den trænes/rides uden bid?

Hvis det er det samme, kan man udelukke at den er generet i munden.

Det samme kan prøves uden sadel, for at se om hesten er generet af denne.

Hjælper ingen af disse ting, må en kiropraktor kunne tjekke om hesten har noget fx. i nakken der spænder.

Hvis der ingen symptomer er på smerter, tja... hvad gør man så... "hestehvisker" måske.

Ja det er en svær vej, men desværre nødvendig, da man jo ikke kan presse en hest der i så høj grad sætter sig på bagbenene

0
0
Svar på denne tråd

uden udstyr..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 14:42

han gør desværre det samme, selvom jeg bare trækker ham en tur i grimen..

0
0
Svar på denne tråd

Folden...?
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 15:10

Hmm... Det er jo svært at sige hvad det er, så jeg tror egentlig bare jeg ville starte helt fra bunden, og så se hvornår problemet dukker op. Hvis man gør det meget langsomt, kan man sandsynligvis nå at opdage hvad det er der udløser adfærden..

Jeg tænker at du f.eks. starte med at lade være med at fjerne hesten hjemmefra. Træn den i stalden eller på folden alt efter hvor den er tryggest og slapper mest af. Bed den om at tage ét skridt frem - slip presset i grimen så snart den gør det. Bed den om at tage ét skridt tilbage - slip presset ved mindste reaktion. Træn også "drej". Bed den om bittesmå ting, og vær lynhurtigt til at slippe presset så den ved 100% hvad der får det til at gå væk. Din timing er alfa og omega.

Hvis du kan gøre det uden problemer, så øg kravende lidt (stadig hjemme). Når kravende er øgede, så træn et nyt sted (start med små krav igen). På den måde vil du finde ud af om det er et krav du stiller, om det er omgivelserne eller hva pokker der udløser reaktionen :) Det kan tage lang tid, men tror det vil være det hele værd for dig.

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

At han gør det...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 16:13

samme når du trækker ham, bestyrker desværre min teori vedr. headshaking - som anbefalet ovenfor, prøve at læse lidt om fænomenet, og se om du kan finde nogen paraller....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 16:25

Jeg ville kontakte tidligere ejers dyrlæge og høre om hesten tidligere var behandlet for snue, hoste eller lignende symtomer på denne årstid.

Dens hovedrysten er jo startet samtidig med pollensæsonen.

Synes det er vigtigt at tjekke alt med helbredet.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

flere ting
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 17:11

headshaking, allergi eller strube pibe... Så det kan være flere forskellige ting der er skyld i det

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Headshaking
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 18:05

Nu har jeg talt med Emely i tlf. i dag (håber det er OK, jeg skriver her) og der er i dette tilfælde sammenhæng mellem solskin, varme og adfærden. Hesten kan rides normalt i ridehus, og derfor er mit bedste råd, at få en anden dyrlæge til at tilse hesten, for det lyder HELT KLART som headshaking. Hvis der var tale om signalforvirring ville hesten udvise sammen adfærd i ridehus, på bane, i solskin og gråvejr.

Men jeg ved selvfølgelig ikke, hvor velorienteret den første dyrlæge har været omkring sammenhængen med sol og varme.

Overspringshandlinger tror jeg omstændighederne taget i betragtning ikke på, og som adfærdsbehandler oplever jeg EN MEGET STOR sammenhæng mellem helbreds- og adfærdsproblemer. Når der er så klare indikationer som i dette tilfælde for helbredsproblemer bør man lade tvivlen komme hesten til gode og får den undersøgt ordentligt før man bare forøger presset. Jeg kan undre mig over, at alt for mange dyrlæger bare afskriver sådanne problemer som "ulydighed". En dyrlæge burde vide, at en overspringshandling udspringer af stress, og burde interessere sig mere for årsagen til overspringshandlingen, men det var så bare et surt udbrud fra min side omkring visse dyrlægers holdninger til heste.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

Opstaldning i løsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

det er helt iorden :)
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 18:08

nu bliver hesten redet i ridehus på fredag, og hvis den opfører sig pænt her skal vi have dyrlægen ud for at undersøge og evt. konstatere "head-shaking". og så må jeg desværre levere ham tilbage :(

0
0
Svar på denne tråd

Tina....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 18:15

det "glæder" mig - altså ikke at diagnosen tyder på headshaking, men at der nu bliver fokuseret fra denne vinkel.

Og jeg undrer mig ligeledes over, at ingen af de professionelle hidtil har tænkt i de baner....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 18:41

Hej Emely.

Det lyder også for mig, som for andre herinde, som om du har købt dig en headshaker. Jeg har selv én hoppe med samme adfærd plus lidt ekstra,- og jeg rider hende efter anvisninger herindefra,--på bedste vis.

Jeg har talt med "høj og lav" indenfor denne problematik,- og nogle behandlinger virker på nogle heste og andre behandlinger virker på andre heste. Fælles for disse hestes problem er dog at ikke alle heste kan få det bedre uanset hvad der gøres. Statestik viser at omkring 15 % bliver helbredt. Dette lave tal skal ses i lyset af, at det er besværligt at finde årsagen til headshakingen hos den enkelte hest. Hvis og når årsagen findes er det herefter ikke alle årsager der kan behandles effektivt,- desværre. fx. vind-problematik kombineret med støv-problematik. Her kan der ikke rides ude pga. vind,- og ikke inde pga. støv... Bare som eksempel.

Der findes forskning i USA og, jeg mener i England, på hjemmesider, hvor du kan læse om problemet. Adfærden kan endvidere sprede sig til at hesten ikke kan tåle vind, sol, pollen, støv, og "stress-påvirkninger" af forskellig art osv. Og i den forbindelse, kan jeg nævne at stress kan hos den enkelte hest være mange ting.

Hvis jeg var i dine bukser, ville jeg sende hesten retur, når du har muligheden, for det kræver en engel´s tålmodighed og et mega rolig temperament hos rytteren. at håndterer én sådan hest og guide den til en bedre trivsel.

Med venlig hilsen

Helle Stegler

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 18:50

Nej, det lyder ikke som signalforvirring så... Men der er jo mange gode forslag til hvad fysiske årsager kunne være, så jeg tror også jeg havde prøvet med en anden dyrlæge :)

(For øvrigt glemte jeg at skrive i det andet indlæg at jeg OGSÅ synes det ville være en god idé at tjekke om den kunne have allergi, være headshaker eller andet :) Det var bare ment som råd til at finde problemet hvis man fandt ud af det var "adfærdsmæssigt" og ikke fysisk.. Men det lyder det ikke til at være alligevel, så bare glem det indlæg ;))

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

Det er næsten
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 19:12

helt sikkert headshake med mulekløe og det hele :-(

Du skal levere den tilbage, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Det er faktisk ikke sikkert, at den har haft det før - men du må spørge om mulekløe, for det har den sikkert haft i længere tid.

Headshake er noget stads, og nogen gange kan man gøre noget ved det, men som regel skal man yde en meget stor indsats for et ikke helt tilfedsstillende resultat :-(

Jeg tager nogen gange ud og kigger på nogle headshakere, fordi jeg har så meget erfaring - vi havde en igennem 7 år. Jeg har lige set på et par stykker. Den ene skal det nok gå godt med. Hun har den 'hjemme', men den anden står på et ridested, og der synes hverken ejeren, dyrlægerne eller jeg at prognosen er god :-(

Desværre er dyrlægerne som regel på bar bund. Også de udenlandske, selv om der ude i verden gives mange forklaringer og behandlingsforslag ;-) Den sidste hest jeg så på, havde dyrlægerne helt opgivet. En anerkendt klinik.

Jeg har mange gode, virkningsfulde forslag som hjalp vores, men det var både dyrt og besværligt - så send den tilbage eller måske få den aflivet, for det er rigtig svært at behandle og yderst ubehageligt for hesten. Og det bliver som regel værre og værre år for år

Det er absolut ikke noget hesten gør 'med vilje' - det er sandsynligvis snarere ligesom nys og vanvittig kløe på én gang :-(

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Kirop. og tandlæge
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 20:04

Min første tanke er at du skal få den tjekket af kiropraktor og tandlæge.

Det er muligt at din hest forsøger at fortælle dig at den hav smerter et sted. Det er ikke normal adfærd at den opfører sig sådan. Det kan også være tænderne der genere, muligvis hvis en tand er skjult eller spidser er opstået. Jeg ville helt sikkert ringe til Pia Kaj og Rikke Andersen med det samme.

Hesten er sikkert en skøn hest, som du faldt for af en årsag, og jeg ville give den chancen for at blive tjekket igennem af fagfolk. Dyrlæger er ofte ikke gode nok på det kiropraktiske og dentale område, så derfor kan de overse problemet.

Jo mere man lærer om hesten, jo mere finder man ud af at man stadig ikke ved om dyret.

Psykologisk indsigt er det kraftigste af alle redskaber når du arbejder med heste, tålmodighed er det vigtigste!

0
0
Svar på denne tråd

Faktisk kender.....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 20:04

jeg til et tilfælde, hvor det med (næsten...!) sikkerhed skyldtes for meget kobber i foderet.

Min venindes hest begyndte, nærmest fra den ene dag til den anden, at udvise nøjagtigt den adfærd, der beskrives her.

Den blev undersøgt på kryds og tværs, og der blev forsøgt diverse konstellationer, uden reslutat.

Hun gik i gang med et større studie, og fandt nogle hits der beskrev for højt kobberindhold som en mulig udløser.

Da hun efterfølgende gravede dybere ned i den vinkel, viste det sig, af hesten inden headshakingen var startet, var skiftet til et foder med relativt højt kobberindhold.

En foderændring til bevidst kobberfattig fodring fik headshakingen til at stoppe fuldstændig.

Men som allerede skrevet, kan der være mange "triggere", så hvis det drejer sig om en nyindkøbt hest, skal man have en del is i maven - og virkelig lyst til at beholde hesten - for at tage chancen, og gå i gang med at eksperimentere...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Er der noget nyt...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 14:52

Hvordan går det med hesten??

Blev den undersøgt af anden dyrlæge??

Mette

*Smykker sælges*

*Venner er som engle, som hjælper os til at flyve når vores egne vinger har glemt hvordan*

*Se fremad - derfor er forruden større end bakspejlet*

R.I.P. Lord Sinclair ♥

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider