Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

pony der går i panik
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 15:51

Jeg har en 3er pony, der har et meget roligt temperament. Han har imidlertid fået den ide, at store køretøjet er farlige. Det værst af det hele er at ham panik-løber, væk fra køretøjet.

Jeg tror hans skræk opstod, en dag jeg var ude at køre med hestevogn. Vi kører et smalt sted, og der kommer en traktor med to vogne efter. Den unge mand i traktoren tager ikke farten af, men forsøger at drøne forbi os. Det kommer han imidlertid ikke, da min pony går i vild galop, med vogn og det hele. Jeg får ham bremset efter ca. 10 meter, vi kommer lidt mere ind til siden, og traktoren kan komme forbi, mens jeg holder i hans hovedtøj. Ponyen er meget urolig.

Nu er det sådan at han selv er bange for vores havetraktor.

Jeg har forsøgt mig med at køre rundt på folden, og dele brød ud, fra traktoren, men griber jeg det forkert an +

Er der nogen der har oplevet noget lignende, eller har erfaring med trafiktrænning af panisk pony.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Gradvis tilvænning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 20:39

Jeg tror også, det er den nævnte episode, der har skræmt ponyen.

Kuren hedder gradvis tilvænning, og det går ud på, at du udsætter ponyen for noget, der ligner det, den blev bange for i en mindre grad og gentagne gange til den opdager, at det ikke er farligt.

At dele brød ud fra havetraktoren er måske en ide, men siden ponyen stadig reagerer, så går du for hurtigt frem.

Jeg ville først stille havetraktoren ude i folden uden den var startet. Dernæst starte den og lade hestene selv undersøge den, UDEN at køre efter den. Gerne fodre fra den.

Dernæst får du en til at gå rundt med ponyen eller holde den stille (den må IKKE flygte) mens traktoren kører rundt på god afstand. NÅr den ikke længere reagerer på det, så kør tættere på (men stadig kun så tæt, at du får en LILLE reaktion) mens hjælperen sørge for, at hesten IKKE løber. Dernæst tættere og tættere på. Nærm dig først forfra, hvor hesten kan se traktoren og senere bagfra. Voldsom reaktion = du gik for hurtigt frem. Dernæst sammen procedure på vejen. Kan tage LANG tid, men du kan ikke gøre andet, hvis du vil undgå at have en pony, der løber hver gang den ser en traktor.

I LAAANG tid skal træningen foregå på steder, hvor den IKKE bliver fanget, og kommer der en faretruende situation, så skal der være en ved ponyens hoved, da flugtreaktionen styrkes ved, at hesten får mulighed for at løbe - den er nødt til at erfare, at der alligevel ikke sker noget.

Husk at genveje kan blive til store omveje i det lange løb.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

Opstaldning i løsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 21:13

Jeg kører ikke efter ham på traktoren. Jeg kørte traktoren ind på marken, og holdt stille med motoren tændt. Derefter raslede jeg med brødposen til de alle kom tættere på. Jeg fik ham til selv at komme hen til mig. Man er vel en pony der styres af maven.

Hvad med at gå ture langs vejen og se på traktorer, er det for vildt?

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er det nok
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 21:17

Jeg er bange for, at det er for vildt at gå ud på vejen allerede nu. Forbered ham GODT hjemmefra og lad derefter turene på vejen foregå i snor så du ikke forøger risikoen for en ulykke med en vogn, der kan vælte. Jeg ville enten vente med at køre ham for vogn igen, til han var "genoptrænet" eller om muligt lade ham gå i tospand og inderst med en rolig hest.

Også turene i snor langs vejen kan foregå med en rolig selskabshest. Det vil forkorte processen. Den største fejl man i sådanne situationer gør, er at gå så hurtigt frem, at hesten flere gange stikker af. Dette lærer både hesten, at det at stikke af er en god løsning, og det forøger angsten. Udsigterne til at løse problemet, når hesten gentagne gange er stukket af, er også langt dårligere.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

Opstaldning i løsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 17:24

Jeg ville nok råde dig til at få en med erfaring til at hjælpe dig, en panisk pony kan være meget farlig for sig selv og sine omgivelser.

Skrive gerne en besked, eller skriv eller roing på 60172622 så hjælper jeg gerne.

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

erfaring
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 17:47

Ja, det kan da godt være jeg skal have hjælp! Men du bor hvis ret langt væk. Jeg bor på Fyn. Han løber heldigvis "bare" fremad, og jeg kan godt få ham stoppet igen. Han har ikke været rigtig løbsk.

Jeg spekulerer på om det måske er fordi, han bliver brugt for lidt.

Han er ikke blevet brugt regelmæssigt i et år, og får flere og flere skøre ideer.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 20:09

betyder rigtig meget for hestens adfærd om den bliver trænet regelmæssigt (y)

I øvrigt er det gode råd, TinaMJ giver dig (y)

Især det med en rolig selskabshest, eller tospand med samme er godt, for det er ret enkelt (hvis man kan få nogen til at hjælpe sig, altså). Det er en stor, stor hjælp for en bange pony (y)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider