Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 tunge over biddet?
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 01:18

den unode vil jeg altså være min hest i forkøbet. i dag tog han tungen over biddet én gang, men det skal han ikke så gerne begynde på. jeg fik spændet næsebåndet (eller hvad det midterste spænde nu hedder?) -ind, og derefter gjorde han det ikke. Hvorfor er det at heste tager tungen over biddet? og hvis den begynder på det HVER gang, er den så 'mærket' for livet? ..


Nanna

Hold dine venner tæt

-Hold dine fjender tættere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, desværre
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 01:38

kan de godt få det som 'vane' :-(


Men hvis den ikke plejer at gøre det, kan du selv gøre en hel masse for at undgå det (y)


Først og fremmest kan du få nogen (fx en underviser) til at kigge på din måde at bruge din tøjlehjælp på. Du er muligvis kommet til at genere hesten, uden at du selv er klar over det :-(

Og det har man jo ikke lyst til :-(


Tøjlekontakten skal være let, din arm skal holdes så linien fra albuen til bidringen er helt lige, og så må du passe på med ikke at lave pludselige bevægelser med tøjlen....


Tungen over biddet kommer nemlig ofte af disse årsager.


Men naturligvis skal man også have tjekket om biddet passer og sidder det rigtige sted i munden osv. Nogle heste er ret ømme på deres tunge, der vil et tredelt ofte genere mere end et todelt.

Andre går bedre på et tredelt.






:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænder
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 14:53

Hvad med tænderne? Dem ville jer nok også tage en kig på.


Men selvfølgelig skal de ting NinA nævner også være i orden :-)




Med venlig hilsen
Zooropa - Anne



** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2


Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 15:33

det er nemlig dét som undrer mig. jeg har en rigtig dygtig underviser, en ældre herre med omkring 50 års erfaring med heste. han rider på højt niveau, har uddannet mange heste osv. kort sagt; en rigtig dygtig mand som sætter hestens ve og vel i første række. og det var nemlig i en undervisningstime han gjorde det :( jeg rider med meget let tøjlekontakt, og rider med benene, så det kan måske være da jeg ville samle ham lidt op til at skulle ride en slangegang, hvad ved jeg. og tænderne er tjekket, der er intet dér. så.. jeg håber det var en engangsforseelse, for jeg ønsker da overhovedet ikke at han begynder på det :(


Nanna

Hold dine venner tæt

-Hold dine fjender tættere

0
0
Svar på denne tråd
 
 meget..
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 15:54

grim vane hvis den får den!

jeg har for en del år siden passet en pony og den tog tungen over bidet og når kun gjorde det kunne du glemme alt om at prøve at styre hende!

vi havede et bid med en "tungeholder" på som var to delt.. det gik for det meste.. og ellers red vi med hagamore (staves?)


Søger med lys og lygte en passer til min dejlige Fila! hun står i Ørbæk. skriv privat for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det kan
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 18:08

faktisk også godt være tænderne, som Anne skriver... Men det er nu nok selve tungen, den er øm i


Men det er altså let at komme til at tage lidt for kraftigt, et bid behøver slet ikke at gøre ondt, men det kan let komme til det :-(


Jeg har også selv for en del år siden oplevet tungen over biddet. Men jeg tog det som et symptom på, at jeg holdt for meget fast i tøjlen, og så gik det da også over igen (y)


Faktisk har jeg altid redet med en ret blød hånd, men den var alligevel for usmidig, så da jeg gjorde min hånd endnu mere let og fik mere styr på aldrig at 'låse' den, så gik det over (y)




:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænder...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 18:38

Jeg tror godt den kan tage tungen over bidet, for at på den måde komme til at kompensere for noget smerte som tænderne forårsager...


Men hvis den får ondt i tungen, skulle man måske prøve et bid der giver ligger anerledes på/omkring tungen...


Man må nok bare prøve sig frem, når man har sikret sig at tænderne er i orden og bidstørrelsen er som den skal være...




Med venlig hilsen
Zooropa - Anne



** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2


Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 20:23

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro, han er et rigtigt legebarn,(unghest) når jeg kommer med hovedtøjet springer han næsten hen og bider fat om det, og han vil ikke slippe det når jeg er færdig med at ride (eller jo, det vil han, men der skal en smule overtalelse til) så jeg ved ikke rigtigt om det er fordi han løber og leger lidt med biddet, han gør det kun når jeg ikke engagerer ham, holder jeg ham beskæftiget hele tiden, så er der intet. jeg rider ham meget med benene, tøjlen hænger altid i en lille fin bue. men nu vil vi se om et 2-delt bid hjælper, og får hjælp til anden bidstørrelse, og tjekket tænder.



- det skal lige siges at det er den eneste gang han har gjort det, og han gjorde det ikke i dag


Nanna

Hold dine venner tæt

-Hold dine fjender tættere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja, så kan
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 23:47

det jo være et tilfælde, og så betyder det nok ikke så meget ;-)


Men hvis det sker igen, kan du jo finde alle løsningsforslagende frem :-)






:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider