Min 1,5 års gør det samme. Jeg skifter retning, og presser bagparten væk, så begynder hun at gå igen, det er som regel meget lettere at få hesten til at følge i en vending, end ligeud, når det først står stille.
Men vær meget opmærksom på dit kropssprog, jeg har opdaget at hvis jeg koncentrerer mig meget om at være inviterende i mit kropssprog, frem for truende, så er det ofte, at hun kommer med, så jeg tror at en del af forklaringen ligger i, at jeg uforvarende stopper hende med mit kropssprog, og det kunne også være dit problem. Prøv at få optaget en gåtur på video, så kan det være, at du kan se, om du selv forårsager det.
Jeg bruger jo klikkertræning, og her har jeg så valgt lige præcis at markere igangsætningen, så hun ved, at en igangsætning er lig med belønning, og samtidig har jeg arbejdet med et overdrevent kropssprog, når jeg vil have hende til at blive stående, så meningen er tydelig. Men jeg har nu også overvægt af problemet, at hesten går for tæt på, og det viser sig også allerede nu, at hun er ret så dominerende overfor de andre heste, så det er vist en højt rangerende dame, jeg har fået fat i.
|