Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Blokade?
Forfatter: 
Dato:  06-12-2002 20:00
Hejsa!
Jeg har et lille problem med min 2-års hoppe. Når jeg trækker med hende, både på tur og fra fold til stald, har hun det med at stoppe op og bare stå. Jeg træner horsemanship med hende, og kunne aldrig finde på at stå og hive i hende, men hun stopper og er ikke til at rokke igen. Efter et lille stykke tid begynder hun så at gå igen.
Det mærkelige er at jeg ikke kan finde grunden til at hun stopper. Hun viser ikke tegn på at være utryg, at der er noget spændende på vejen som skal undersøges eller lignende. Hun står bare og står.
På mine gåture med hende har jeg trænet meget stop på kommando og fremad igen, og der er ingen problemer. Hun stopper når jeg giver tegn med hånden og selv stopper, og hun følger mig gladeligt når jeg så via mit kropssprog siger "kom, følg mig, jeg er din leder og passer på dig".
Men når hun har en af sine "blokeringer" virker det som om hun ikke fatter en sk... af noget som helst. Hun ser på mig, men gør ikke tegn til at følge mig. Hun har fra dag 1 været helt med på hvem der bestemmer, og er meget opmærksom på at følge mig. Hun prøver aldrig at gå forbi mig når vi er på tur, hun holder altid 1-1½ meters afstand medmindre jeg inviterer hende tættere på, hun giver signal når hun er bange for noget, og afventer så min ordre til at fortsætte.
Hvad søren kan der være galt?

Jeg må jo have overset et eller andet, men da jeg er alene i træningen med hende er det lidt svært at finde ud af hvad der er galt.

Håber nogen kan hjælpe!

{>Julie From Petersen & Lillefix{>
Min veninde søger part til sin frieserhoppe nær Solrød. Skriv til mig for yderligere information!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Blokade?
Forfatter: 
Dato:  06-12-2002 20:15
Hej
Min hest gjorde nøjagtigt det samme da jeg fik den. Den har også altid været trænet med horsemanship.

Jeg løste det ved at tage en dressur eller longepisk med hver gang jeg skulle trække med den. Jeg holdt pisken, så den ragede bagud, når jeg trak hesten og når den så stoppede, svirpede jeg let med pisken (uden at ramme hesten), for at give den signal til at gå, og det virkede. Hvis du synes, at du ikke kan håndtere pisk og hest samtidig, kan du få en hjælper til at gå i "aktion" så snart hesten stopper. Husk at pisken ikke må røre hesten, og du skal kun indbirke så meget at hesten reagerer. Reducér indvirkningen for hver gang, så skal den nok til sidst gå bare du går. Og én ting mere: Giv det samme signal som du plejer, når den skal gå fremad efter dig, og hvis det ikke virker så brug pisken på omtalte måde.

Hilsner Luna
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-12-2002 20:28
Jeg trænede meget parade med tøsen i starten.. Det resulterede i, at hun standsede af egen vilje..

Efter jeg ikke træner parader så meget mere, er hun ikke så glad for at stå stille :) Sjovt det har så stor virkning...

At the end it doesn’t really matter .....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-12-2002 11:42
Min 1,5 års gør det samme. Jeg skifter retning, og presser bagparten væk, så begynder hun at gå igen, det er som regel meget lettere at få hesten til at følge i en vending, end ligeud, når det først står stille.

Men vær meget opmærksom på dit kropssprog, jeg har opdaget at hvis jeg koncentrerer mig meget om at være inviterende i mit kropssprog, frem for truende, så er det ofte, at hun kommer med, så jeg tror at en del af forklaringen ligger i, at jeg uforvarende stopper hende med mit kropssprog, og det kunne også være dit problem. Prøv at få optaget en gåtur på video, så kan det være, at du kan se, om du selv forårsager det.

Jeg bruger jo klikkertræning, og her har jeg så valgt lige præcis at markere igangsætningen, så hun ved, at en igangsætning er lig med belønning, og samtidig har jeg arbejdet med et overdrevent kropssprog, når jeg vil have hende til at blive stående, så meningen er tydelig. Men jeg har nu også overvægt af problemet, at hesten går for tæt på, og det viser sig også allerede nu, at hun er ret så dominerende overfor de andre heste, så det er vist en højt rangerende dame, jeg har fået fat i.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider