Jeg har brugt det rigtig meget det med at have min hest løs i ridehus mens jeg tilred i vinters...
Min unge hypper havde ekstrem meget energi så for at jeg ikke skulle sætte liv og lemmer på spil når jeg skulle ride fik han lov at være løs...UDEN UDSTYR dvs jeg tog tøjlerne af og sadlen.
Selvfølgelig havde jeg skridet rundt med hesten inden for at undgå skader.
Nogle mener at hesten ikke kan skelne mellem at lege i ridehuset og at arbejde. Men det mener jeg er et spørgsmål om tilvendning.
Desuden synes jeg det er ekstremt godt have mulighed for om vinteren hvor foldene ofte er ekstrem mudret, så hestene ikke har mulighed for at løbe og rulle sig.
Her er det at ridehuset er genialt. Alt efter størrelsen på ridehuset kan man tage en til 2 heste (hvis små ponyer muligvis flere) Med i ridehuset. Så kan de lege og rulle sig og få en galop tur.
Når hesten er plag synes jeg også det er en god ide. Hestne får mulighed for at vende sig til ridehuset inde man går i gang med tilridning..
Selvfølgelig skal man tjekket at sikkerheden er i orden. At døren er lukket så de ikke kan slippe ud.
Er hesten bange for sit spejl billede (hvis der er et spejl) Og vil hesten løbe ind i det?
Er barrigeren i orden? Er den at træ så man undgå at hesten ødelægger ridehallen og sig selv. Træ giver trods alt efter og er blødere end metal.
Jeg bruger det rigtig meget og er rigtig glad for det. Især til ungheste synes jeg det er godt. Det stimulere hestens naturlige adfærd hvilket jeg mener er godt og vigtigt...
Held og lykke med det