Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

fri i ridehus. er det godt?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 15:21

hej vi har den dejligeste hingstebasse på to år, og vi køre af og til i ridehus med ham hvor han får lov at læbe rundt og lege.

han lader til at elske det, galopere rundt og leger og kommer ofte hen og søger kontakt hvor han får lidt godbidder.

men nu er jeg lidt i tvivl om man "må" lade hesten løbe rundt.

altså om det påvirker flygtr instinktet negativt lige som join up?

og et andet spørsmål om lidt det samme, en hest med "indelukket" frustrationer skal den holdes helt fra at protestere, eller må den gerne få lov at afreagere i form at fx. at løbe rundt i ridehus?

REAL JOYIS A GOLDEN HORSE, <3

kunst og heste er det bedste.

har en tro på at vi alle som rytter gør vores bedste for sin hest :)

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 15:46

hvis man sørger for at de er skridtet varm, altså trukket i min. 10 min. kan jeg ikke se det skulle være et problem. Dog vil jeg sige, hvis der er spejl i ridehuset skal det dækkes til først, ellers ingen løse heste i ridehuset. Det siger jeg da jeg har set en hest springe op i spejlet, og den var ellers vandt til at gå løs i ridehuset. Den ødelagde begge forknæ og blev flænset op i hovedet, og det var enda et af de gode spejle, der skulle være splintfri.

mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd

sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 21:34

Jeg har brugt det rigtig meget det med at have min hest løs i ridehus mens jeg tilred i vinters...

Min unge hypper havde ekstrem meget energi så for at jeg ikke skulle sætte liv og lemmer på spil når jeg skulle ride fik han lov at være løs...UDEN UDSTYR dvs jeg tog tøjlerne af og sadlen.

Selvfølgelig havde jeg skridet rundt med hesten inden for at undgå skader.

Nogle mener at hesten ikke kan skelne mellem at lege i ridehuset og at arbejde. Men det mener jeg er et spørgsmål om tilvendning.

Desuden synes jeg det er ekstremt godt have mulighed for om vinteren hvor foldene ofte er ekstrem mudret, så hestene ikke har mulighed for at løbe og rulle sig.

Her er det at ridehuset er genialt. Alt efter størrelsen på ridehuset kan man tage en til 2 heste (hvis små ponyer muligvis flere) Med i ridehuset. Så kan de lege og rulle sig og få en galop tur.

Når hesten er plag synes jeg også det er en god ide. Hestne får mulighed for at vende sig til ridehuset inde man går i gang med tilridning..

Selvfølgelig skal man tjekket at sikkerheden er i orden. At døren er lukket så de ikke kan slippe ud.

Er hesten bange for sit spejl billede (hvis der er et spejl) Og vil hesten løbe ind i det?

Er barrigeren i orden? Er den at træ så man undgå at hesten ødelægger ridehallen og sig selv. Træ giver trods alt efter og er blødere end metal.

Jeg bruger det rigtig meget og er rigtig glad for det. Især til ungheste synes jeg det er godt. Det stimulere hestens naturlige adfærd hvilket jeg mener er godt og vigtigt...

Held og lykke med det :)

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du vil undgå
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 10:25

at påvirke flugtindstinktet, så skal den helst være under din kontrol.. altså at du kan stoppe den hvis du ønsker uden stres.. den må ikke jages rundt og den må ikke stresse op..

Løber den rundt og hygger sig og du har kontakt til den, så du kan bede den stoppe.. så burde det ikke give problemer..

0
0
Svar på denne tråd

Heste.....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 18:20

Hvis den selv løber rundt flygter den jo ikke, medmindre at du selvfølgelig jager den. Lad den bare lege lidt og have det sjovt. Selvfølgelig er det godt for den at prøve det også og som du selv siger elsker han det, så forstår ikke din skepsis. Så længe hesten kan lide det kan det da ikke skade.

0
0
Svar på denne tråd

husk lige...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 20:53

At man ikke skal jage hesten rundt...

Altså ingen pisk og banken osv... Lad den selv tulle rundt og hygge sig.. .

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Flugtinstinkt eller ej
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 09:20

Hvis hesten er bange for at være i ridehuset og af den grund løber forvildet rundt, så er det skidt, ellers vil en løbetur fri ikke lære hesten flugtadfærd i situationen med mindre man da selv jager den.

Hvis du er SIKKER PÅ at du til enhver tid kan tage kontrollen over hesten, når du vil og hvis hesten er rolig ved situationen, så kan du godt lade den løbe løs, men jeg vil anbefale dig FØRST at lydighedstræne hesten så den lader sig kontrollere af dig, når DU ønsker det, da du garanteret ikke ønsker, at hesten er i tvivl om, hvorvidt den må springe badutspring eller skal lade sig kontrollere af dig.

Altså er det individuelt om det er en god idé eller ej, men som hovedregel gælder, at jo sværere du har ved at kontrollere hesten desto dårligere idé at lade den løbe løs rundt i ridehuset.

Det er i øvrigt også andre måder end at løbe rundt, der kan få hesten til at koble ridehuset med behag - man kan fx. fodre den derinde. Det giver den positive associationer og holder dens hoved og krop i ro.

Dertil tilslutter jeg mig, at alle spejle skal være forsvarligt afdækkede hvis hesten skal være løs.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

Opstaldning i løsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

unghest
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 09:29

"han lader til at elske det, galopere rundt og leger og kommer ofte hen og søger kontakt hvor han får lidt godbidder."

Ergo er hesten ikke stresset, den fjoller bare rundt som det barn den er og kommer glad hen til "mor" for at søge kontakt.

Det kan jeg ikke se noget galt i.

Har du endelig fået ny computer, Tina? :-)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 10:45

tak for alle svarende

det var lærerigt at høre andres mening om dette emne

det er ikke vores ridehus (har ikke noget) men et sted i nærheden hvor vi somme tider køre op med hestene.

hvad så med mit andet spørgsmål? arbejder nemlig med en hest der er lidt speciel, og somme tider gerne vil "afreagere" (er nomalt meget meget sød og rolig) bør den holdes i ro eller har den godt af at få lov at afraegere.

det har jeg nemlig været meget i tvivl om, så ville lige høre folks erfarringer inden jeg foretager mig noget

REAL JOYIS A GOLDEN HORSE, <3

kunst og heste er det bedste.

har en tro på at vi alle som rytter gør vores bedste for sin hest :)

0
0
Svar på denne tråd

afreagere?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 10:51

Hvordan afreagere? Hvis du mener den bedre kan koncentrere sig når den har krudtet sig selv af, ja, så mener jeg ikke der er nogen grund til at slås med den når den har myrer i rumpen, frem for at kunne arbejde med den når den igen er rolig.

Men den skal ikke have lov at slå fra og spasse ud mens du beder den om noget. Så må du finde ud af, hvad det er den reagerer på, er det for svært for den at gøre som du vil eller er den bare fuld af energi.

Hvordan du så får ro på den afhænger af hesten. Det kan nogen gange være nok at afbryde det man har planlagt og lave noget helt andet "aflede dens opmærksomhed", noget hvor man kan give den ros og få den til at slappe af. Og så prøve igen med det lidt svære.

Altså jeg mener du skal vente med at bede hesten om noget før den er i stand til at koncentrere sig. Hvis den bare fjoller og hopper lidt kan man dog godt bede den om at lige tage sig sammen.

Som sagt, det afhænger lidt af hvordan det foregår når jeg står med hesten.

Men aldrig opfordre den til at stresse omkring.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider