den stille og roligt over flere dage. Det vigste er ikke at fjerne hånden (presset -set med hestens øjne) når den forsøger at fjerne hovedet, da den så bare lærer (hvilket den jo allerede har lært) at presset -altså det ubehagelige- fjernes. Derfor er den blevet "belønnet" ved at fjerne hovedet, og det husker den.
Jeg ville stille lade hånden gå længere og længere op, og så fjerne hånden inden det bliver for meget for hesten. Når det nu er en fjorhest, så er den jo heldigvis ikke så stor, så skulle det ske, at den begynder at løfte hovedet, inden du selv har taget hånden væk, så hold hånden på så presset bibeholdes. Når hesten tager hovedet ned igen, så fjern hånden. Ved at holde presset mener jeg ikke du skal tage fat, men bare så hånden hele tiden berører hesten i det for hesten trælse område. Giv den evt. nogle godbidder under træningen.
Har aldrig trænet en øre- eller hovedsky hest, men sådan ville jeg gribe det an.
Håber du kan bruge det.
Det kan jo også være, der kommer nogle bedre bud, hvor personen rent faktisk selv har haft det problem med deres hest
istedet for sådan et teoretisk råd fra mig...