|
|
| Løber, råd søges? |
|
|
Jeg er bare så træt af at jeg hele tiden sidder med et tons i hænderne og hyppen fræser rundt i trav i et et tempo den ikke engang selv kan holde balancen i. Så derfor søger jeg nu råd til hvordan jeg får den dæmpet og hvordan jeg får den til at trave i normalt tempo? Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halve parader |
| Forfatter:  |
Muttemor |
| Dato:  |
24-05-2008 15:26 |
|
tag og giv efter. Hele tiden. Selvfølgelig ikke "synligt" og voldsomt.. Og husk at give efter. Hvis man hiver en hest, som vil spæne derudad, så har det totalt modsat effekt end den hensigtede. Giv efter, så hesten kan få lov til at slappe af. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Start i skridt |
|
|
Du skal tilbage til skridt og øve det. Glem i starten alt om, hvor hestens hoved er. Sæt hesten i skridt, lav en parade med begge tøjler, giv HELT efter så snart den stopper, lad den stå et par sekunder og prøv igen. Sætter den farten op i skridt laver du ligeledes en parade. Når dette sidder helt perfekt og den stopper hurtigt, kan du gå videre til trav med samme øvelse. Husk også at slappe af i benene, så du ikke ubevidst sidder og giver den tegn. Det kan man fx gøre, hvis man har svært ved at sidde på hesten, og kommer til at spænde. Men det skal selvfølgelig være sådan, at den accepterer, at dine ben ligger stille ned langs siderne på den. I starten kan det være en fordel faktisk at ride lidt under tempo indtil den er helt med på, at det er dig, der styrer tempoet. Vær meget opmærksom på at den ikke øger tempoet selv det mindste, uden tegn fra dig. Når alt dette sidder på plads kan du prøve at ride tempovekslinger, dvs lidt fremad, lidt tilbage mindst et par gange eller tre på en langside (kort bane). Held og lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Bettina |
gsims |
24-05-2008 17:46 |
|
du er nødt til at få hesten til at lystre på de "halve parader" du giver den. Når den reagerer skal hesten have en belønning (at du slipper), så den forstår, at det er dét, den skal hver eneste gang, du tager i tøjlen.
Appelsiiiiiiiin 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løber... |
|
|
Tusind tak for jeres råd, jeg vil prøve mig frem efter de ting i har skrevet. Nu bruger jeg stemmen meget når jeg rider, ved godt man ikke må det men det gør jeg nu engang. Hun lystrer super på stemmen, og så snart jeg beder hende om at vente med stemmen, bremser hun op, men hun er tilgengæld ligeså hurtig om at øge tempoet igen, Og af den grund er det meget svært at nå og få sluppet hende idet hun venter. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
Helene ♥Speedy♥ |
26-05-2008 09:49 |
|
Lav overgange.. Masser af overgane, fra trav til skridt, 3-4 skridt i skridt tag derefter i trav, hvis den løber i trqaven så gentag det overstående. Det hjælper utroglig meget, vil jeg bare lige sige dig 
Hilsen Helene Citat: I nøden skal man kende sine venner. (Ukendt) Citat: Sandt venskab findes, hvor tavshed mellem to mennesker er behagelig. (Ukendt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stop stop.. |
|
|
Halve parader nytter ingenting hvis hesten ikke har forstået den hele parade.. Jeg syns som betina og gsims at du må igang med at indlære dit stop signal.. Altså få hetsen til 100% at forstå at tøjlen betyder brems/bak.. Der er en super god video på eponatv.dk, der handler om netop dit problem.. Du kan også kigge i indlægget, der hedder noget i stil med 'låser halsen', der har jeg prøvet at uddybe lidt mere..  Marlene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu kommer det jo an på.. |
Muttemor |
26-05-2008 18:20 |
|
om man stopper sin hest ved at hive den i munden, eller ved at ride den frem mod det, jeg kalder den "usynlige mur", hvor man driver frem mod hænderne og derved stopper hesten uden at hive den i munden. Alternativt - masser af små volter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med Bettina |
|
|
den skal lære at bremse... Og bettina, hvor synes jeg egentlig altid du kommer med nogle gode, fornuftige indslag  Mutte mor: at ride frem til en bremsende tøjle, som du beskriver avler kun en ting: spændte heste! en hest skal selv søge tøjlen  hvordan vil du iøvrigt lære en hest at stoppe, efter du har redet den frem til tøjlen? vil du ikke stadig bruge en anholdning til at stoppe hesten?
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Muttemor |
26-05-2008 22:00 |
|
jo, en halv parade og dermed også en ganske let anholdning, men jeg vil aldrig nogensinde stoppe en hest med tøjlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grundsignaler |
|
|
Jeg holder stadig på at hesten skal lære at pres bagud i tøjlen betyder stop benene. Tror ikke jeg kender nogen ryttere, der ikke bruger tøjlen som primær signal til stop. Så kan man indlære forskellige sekundære signaler som vægt osv. til at forfine signalerne, men har man brug for at optrappe, bruger de fleste ryttere da tøjlen.. muttemor: er en let anholdning ikke også at ta i tøjlen?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muttemor. |
|
|
Muttemor. At stoppe en hest med tøjlen betyder jo ikke at man skal sidde at hive og flå den i munden  Hesten skal lære at stoppe for et ganske blidt tøjletag,(=vip med fingrene) og når den har lært det, så kan man koble sædet på. Jeg kan da sagtens stoppe min ved at lægge vægten ned i hælene og have lidt mere vægt i sædet, men hvis den overhører det, må jeg da tage tøjlen til hjælp. Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malutte |
|
|
Muttemor: Det jeg altid har gjort når jeg har redet "løber" er at nippe to gange i tøjlen (let og på begge sider på en gang) samtigdig med at jeg gøre dette klemmer jeg med lår og knæ, og har et dybt sæde. mens jeg laver disse anholdninger på den, laves der normale cirkel volter, i det den går hen og løfter ryggen, vil den hurtigt selv søge ned på bidet, og dens tempo vil blive langt mere jævnt og styrbar, og balancen vil hurtigt komme igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| volter |
Maiken D A |
08-06-2008 16:27 |
|
Dem der skriver her har helt ret. Gør som de siger. Jeg red engang på en meget tændt pony der bare ikke ville slappe af. Jeg red stort set aldrig hele langsider, da han så lynhurtigt øgede tempoet. Så mit råd til dig må være volter kombineret med det de andre siger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|