Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

HVORFOR er barring forbudt?
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 13:58

epona.tv/forside_dk/nyheder/vis/ artikel/danmark-snoed-i-nations-cup/ ?tx_ttnews[backPid]=28...a364070ebe

Nu er jeg jo ikke ligefrem springrytter og forstår mig ikke så meget på springning.

Og selv om jeg sagtens kan erklære mig enig i, at det selvfølgelig er forkert at barre (måske fordi nogen har fortalt mig det?), kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre nogle af de mere dybtliggende grundene til, at barring er forbudt.

I indslaget på epona.tv hævder den interviewede springtræner, at hesten ikke tager skade (fordi den ikke slår sig ret meget på de modeller der blev brugt i Bernstorffparken), og at man egentlig gør hesten en tjeneste ved at sikre sig, at den er mere forsigtig, når den kommer på banen, fordi banerne er bygget svære og hestene skal være opmærksomme og passe på sig selv.

Han synes altså åbenbart, at forbuddet er noget pjat. Præcis ligesom en af de ryttere, der benyttede sig af barring siger (var det mon en af Schou-brødrene, kan ikke huske det?) - at det er lidt ligesom med færdselsloven, at de fleste overtræder den, men reglerne skal være der... Sååååå:

1. Hvad er det, der er forkert ved barring
  2. Hvad kendetegner god/korrekt springning (for der er barring følgelig så ikke noget, man behøver praktisere)?

(Jeg ved godt, at ideen med barring er at få hesten til at rive ned eller røre springene).

Det kunne være rigtig dejligt, om det blev holdt på et sagligt/informativt plan, selv om det selvfølgelig ikke er noget, jeg er herre over

Appelsiiiiiiiin :-P

0
0
Svar på denne tråd

både og...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 14:25
Jeg er på mange måder enig med Hans H. Kristiansen..

Jeg kan sagtens se idéen i at man ved hjælp af nedslag, hjælper hesten til at være mere opmærksom, og de metoder de omtalte ryttere bruger, kan jeg på ingen måde se noget forkert i..

Der hvor jeg synes det læner sig op ad mishandling, er når man slår løfter bommene op imod hesten mens den springer, søm o.a. i gamascherne og slag over benene med pisk eller bambus pinde...

Hvis jeg skal argumenter for, hvorfor baring er forkert, vil jeg begrunde det med, at når du kan få en hest til at springe højt for dig, er det et spørgsmål om tillid.. ingen hest vil hoppe halvanden meter og opefter hvis ikke den stoler på sin rytter, og derfor er baring jo lidt et tillidsbrud i og med at du som rytter er med til at hesten "slår" sig på at gøre noget, den aldrig havde gjort hvis ikk den stolede på dig...

men synes den er svær, for som først nævnt kan jeg godt se idéen i det, så længe man ikke påfører hesten skade..

For mig er det et etisk spørgsmål...

0
0
Svar på denne tråd

det er en svær debat
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 14:55

Og jeg tror at forbuddet kommer af at man virkelig skal være både dygtig som manden på jorden og som rytter for at hesten ikke slår sig eller tager skade psykisk og derfor mister tilliden.

Formålet med barring er ALDRIG at hesten skal føle smerte. det var det engang, men det er holdt op, netop fordi man idag avler vanvittigt forsigtige heste, disse kan ikke tåle at slå sig ret meget så mister de tilliden.

går man 30 år tilbage hvor kapsler på bommene var mere almindelige var det en helt helt anden type hest man red på. banerne var endvidere også helt anderledes. en relateret afstand var lige blevet opfundet og det der med at planlægge sin riderute ned til hvor mange galopsspring man rider alle steder på banen fandtes ikke. Hestene var store og tunge, havde vældigt lange forben (fagtermen for dårlig forbensteknik) og havde et ordentligt skrald i kassen. de var modige, men langsomme i optrækket. hvad man i tyskland idag kalder en 'diesel' dvs der gik lidt fra man trådte på speederen til reaktionen kom. De rev ned hvis man gættede forkert og kunne sagtens æde en me fortænderne uden at være kede af det. de trængte at mærke at bommene gjorde ondt for at blive ved at springe op over.

idag rider vi på mindre heste med meget større andel blod. de er vimre, hurtige i reaktionen og mere følsomme, dette gælder både overfor hjælperne og over for bommene. Banerne har også ændret sig, idag er der sjældent noget sted rundt på banen hvor man ikke skal tage stilling til en relateret afstand, det hele er planlagt ved banegennemgangen så ikke der opstår uventede situatser rundt på banen. Springene er mindre, men står MEGET tættere på hjørnet. Hvilket igen fordrer endnu hurtigere og endnu mere forsigtige heste. Og hvad værre er, endnu dygtigere ryttere.

tilbage til barring, så havde den jo oprindeligt det formål at hesten skulle mærke at hvis den ramte pindene gjorde det ondt. Det ved hestene idag godt at det gør. de er fra fødslen mere forsigtige, så det er ikke længere formålet med barring. idag handler det om at hesten skal være klog og se sig for. det er derfor ikke meningen den skal slå sig. Hesten skal inde i sit hovede tro at det var den selv der bedømte springet forkert og at det er derfor at den mærker bommen. Den skal altså ikke mærke bommen andet end på det nederste af hoven.

Det er også derfor at touchering er blevet mere udbredt, her kan hesten jo bare se sig for, hvis den gør det og tænker sig om, så har den al mulig chance for at springe sig fri. er den ukoncentreret eller ufokuseret så vil den få et nedslag som minder den om hvor koncentrationen bør ligge.

Nu er vi ved at være fremme til hvorfor rytterne skal være dygtige. Får man barret en hest vil den i rigtigt mange tilfælde miste tilliden en smule til springet. det kræver altså at rytteren planter den i det grønne felt 10 ud af 10 mulige gange, så hesten har muligheden for at springe sig fri. gætter man forkert på en barret hest vil den takke nej, specielt hvis man gætter forkert flere gange i træk.

Touchering er lidt mere taknemmeligt i den retning, men det kræver at når man rider hen til det optisk svære spring, så gætter man 100% korrekt, ellers opnår man i bedste fald ikke noget og i værste fald at hesten slår sig og derefter bliver utryg ved springet.

Det er jo heller ikke alle former for touchering der er ulovligt, at gøre bagkanten højere er ulovligt, ligeså at flytte bommen om bag forkanten. Men det er da ikke få stævner jeg har redet, hvor man som joker i en jokerspringning enten har haft en krydsokser (forkanten er skæv til den ene side, bagkanten til den anden) eller en saksokser. begge disse to vil i langt de fleste tilfælde hos en ukoncentreret hest fremkalde et nedslag da de er MEGET svære for hesten at bedømme. Den slags er altså helt lovligt.

Der findes jo så også mere rafinerede måder at få hesten til at kigge sig for på. Det er meget almindeligt at ride en lodret uden grunlinie med to bomme tæt sammen i toppen lige inden man skal ind. de fleste søger at gætte ca ½ m tæt og lægge hånden væk. hestene har alle muligheder for at springe sig fri, de kan bare kigge sig for. og i langt de fleste tilfælde springer de sig fri uden problemer. ind imellem får de et nedslag. uanset om de får nedslaget eller ej så minder det dem om at det er værd at åbne øjnene og se sig for.

Det kan man kalde touchering eller ej. Og man kan have lige den holdning til det man vil. hvis hesten koncentrerer sig om opgaven får den ikke noget nedslag

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 14:56

Jeg tror det handler om det uetiske i at snyde sin hest til at fejlspringe. Altså at man ikke gør hvad man kan for at den får et godt nemt hop :)

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 16:13

bare ikke på, at man forbyder det af den simple grund, at det er uetisk at snyde sin hest til at fejlspringe.

For på andre områder skal der jo vægtige argumenter til for at man i FEI (og dermed også DRF) i det hele taget fordømmer noget. Og forbud er vel "værre"?

Jeg har endnu ikke læst hele dit svar, Line - har to unger, der larmer i baggrunden, så det kan jeg ikke lige koncentrere mig om lige nu. Det klarer jeg lige senere ;-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 17:14

Godt skrevet Line

Jeg er også stor tilhænger af at hestene skal lære at tænke selv.

Der er ikke noget værre end sådan en hest som bare springer ens hele tiden, og når den så kommer ½ m forkert så tager den hele springet med ned.

Jeg rider ikke afstande på min unghest men lader hende bare galopere, så længe springene er små så skal hun dælme lære at springe sig ud og tænke selv. Hvilket jeg iøvrigt lærte af en tidligere GP springrytter i england.

Mvh Lise

0
0
Svar på denne tråd

Lise...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 17:31

Helt enig i det med at springe sig ud osv... Min kæreste red på et tidspunkt en hest der havde udmærket kapacitet i spring, og hun endte også med at springe ret højt inden han stoppede med hende. Men hun kunne også finde på at "glemme" at koncentrere sig, eller springe meget fladt. Desuden løb hun fra ham i kombinationerne, og kuren blev simpelthen at løsspringe hende, og lære hende at tænke selv.

Men man kan gøre det på mange måder! En god måde at vække hesten, kan være at lave en stationata og til en lige oxer. Den uopmærksomme hest vil måske ikke opdage det, den forsigtige vil. Men i hvert fald er begge spring godkendt at bruge og hesten har en fair chance. Synes det er noget helt andet at sænke en oxer bagtil! Det er ikke fair over for hesten, da du skjuler den ene bom. Og så det med at lægge bommen op på forkanten på skålen; lige meget hvad skal hesten først skubbe bommen ned i skålen og derefter ud over kanten = hårdere slag...

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

jeg er ikke enig cat
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 17:46

Det kommer i høj grad an på okserens størrelse hvorvidt man skjuler den bagerste bom og hvor meget lavere man sætter den. hvis okser en 120 cm for og 100 cm bag og hest er 170, så kan den sagtens se hele springet, Det er super svært for den at vurdere bredden og det er jo i virkeligheden det der udnyttes når man bruger den metode. Hesten vil fokusere på bagkanten, hvilket får den til ikke at springe sig fri af forkanten. en fokuseret hest vil opdage det inden afsættet og kunne nå at springe sig fri, en ufokuseret vil padle igennem den øverste.

Med venstre hånd
Line og Calano

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

0
0
Svar på denne tråd

Barring...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 21:39

Måske det handler om signalværdi. Et er at en S-rytter og træner skærper hestens koncentration under opvarmning, noget helt andet, er hvis lille Lise synes hun kan gøre dem kunsten efter.

Jeg kan godt se hvorfor "de dygtige" gør det. Jeg synes bare stadig det er forkert. Det kan godt være deres heste ikke tager skade af barring, men hvad med lille Lises?

Bare en tanke

Rikke

www.lipizzan.dk

"The knowledge of the nature of the horse is one of the first foundations of the art of riding it, and every horseman must make it his principal study."

Francois Robichon de la Gueriniere

0
0
Svar på denne tråd

det lyder
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 21:54

jeg er lidt chokeret over at læse dette indlæg. For en del år tilbage efterhånden hvor jeg selv var aktiv springrytter, var barring et "fy-ord". Det blev brugt vidt og bredt, men der var da ingen der lgiefrem ville bifalde det offentligt.

Nu kalder man det så touchering-hmm barring er sku barring. Lad os dog i det mindste kalde det for det det er i stedet for at gemme det bag andre ord.

Ligegyldigt hvordan du "snyder" din hest til at springe højere, ja så kan det da aldrig retfærdiggøres. Og især ikke hvis det påfører hesten smerte eller unødig forvirring.

Jeg grimmes og væmmes over meget af den ridning jeg ser i dag, både indenfor dressuren og springningen og hvis man så ligefrem er begyndt at acceptere barring-ja så er verden sku da gået helt rundt på taget

Mangler part til dejlig western mule!

0
0
Svar på denne tråd

Historisk...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 21:57

...jeg har haft den forståelse, at grunden til at alle disse "barring light" metoder er forbudt er, at man, da man lavede forbuddet, skar alle typer barring over en kam i et forsøg på at undgå at overse noget ....men jeg ved ikke hvor jeg har det fra :P

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Puhha den er svær!!
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 22:07

Da jeg læste debatten, var min første tanke, at det jeg så i videoen ikke kunne forarge mig.

Fordi jeg ikke rigtig kan se forskellen på det og på det måde vi bruger vores pisk eller andet, som forstærker.

Og fordi jeg som dressur rytter, syntes at det virker som en ganske fornuftig og blid måde, at vække opmærksomheden på sin hest.

Men efter at have læst i denne tråd, er jeg alligevel ikke så sikker mere , må give flere ret, det er måske bare at svigte sit dyr .

Jeg ved det ikke, jeg syntes at den er svær!! Glæder mig til at følge debatten, for jeg vil nemlig følge tråden og måske beslutte mig efter hvad der kommer frem af for og imod.

Pia

Jeg har lige set en signatur der var så god, at jeg har valgt at fjerne min.

0
0
Svar på denne tråd

er der så meget forskel
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 22:41

på at eksempelvis.

Eksempel 1.

lave en kombination. Lodret >7,2 meter< Oxer.

I første forsøg rider man hesten ind i normalt tempo. Hesten vil nu kende afstanden.

I andet forsøg lægger man forkanten af oxeren op på forkanten af holderen.

Hesten springer ind på samme måde men ændringen gør at hesten skal ændre noget for at klare sig fri. Den kloge hest vil registrere det, den mindre kloge/ukoncentrerede vil ikke.

Eksempel 2.

Samme kombination som eksempel 1.

Første forsøg som før, man rider ind helt normalt, hesten kender nu afstanden.

I andet forsøg reducerer man nu afstanden i kombinationen med 20 cm. nu er afstanden 7 meter.

Man rider ind som før og ændringen gør at hesten skal ændre noget for at klare sig fri. Den kloge hest vil registrere det, den mindre kloge/ukoncentrerede vil ikke.

Det er jo to måder at opnå det samme på - den ene lovlig, den anden ikke.

Ligesådan kan man i stedet for at sænke bagkanten 10 cm - hæve bagkanten 40 cm og/eller trække den 50-100 cm ud.

Den smarte hest formår at springe fri - den ukoncentrerede ikke.

Vi man have nedslag er det jo ikke svært at fremprovokere. Det er bare et spørgsmål om at ride dybt nok til en oxer eller lign. (og det er jo svært at forbyde ryttere i at se en dårlig afstand)

Finessen i det er jo at skabe en situation som hesten har en chance for at klare frisag i, hvis den koncentrerer sig og ser sig for - forudsat at man som rytter gør sit job fra sadlen godt nok og skaber et afsætspunkt for hesten der giver den den optimale mulighed.

Koncentrerer den sig ikke om jobbet, er den den selv der "skaber" nedslaget og det vil øge dens koncentration (stadig forudsat at rytteren har gjort forarbejdet med afsætspunkt og tempo korrekt)

Nej jeg er ikke til barring, men man kan sørme arrangere "lovlige" spring på en sådan måde at man får nøjagtigt samme virkning (og det der er værre) som dem der er vist på Epona.

Dejó *Kilinga*

www.meravigliosacreatura.dk

Sepstrups Casanova

WPBR Cremello hingst tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd

Pia.......
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 22:51

Først tænkte jeg: "det er for dårligt" og så en hel masse andet der ikke var så pænt - det var inden jeg så ret meget mere end overskriften. Fordi det er forbudt og dermed må det være slemt. Dernæst tænkte jeg som dig, fordi jeg så videoen og springtrænerens forklaring og tænkte, at nårh nej, det er måske heller ikke så slemt igen - men hvorfor er det mon så blevet forbudt?

Men når man både hæver forkanten (når man ved, at hesten bruger bagkanten til at bedømme højde og til dels afstand med) OG flytter forbommen (eller det, den på jorden nu hedder) ind bag springet, så VIL man jo have nedslag. Et er at man vil skærpe opmærksomheden, men med vilje at komplicere tingene nok til, at hesten får nedslag (altså at nedslag er et mål - og ikke bare, at hesten skal finde ud af situationen), det synes jeg heller ikke om.

Min holdning er, tror jeg nok , at det er forkert når man fremprovokerer nedslag for nedslagets skyld.

Når man gør tingene sværere for hesten for at få den til at springe højere synes jeg det er lidt sværere helt at tage stilling til, for så er der gråzoner... Selv om det helt sikkert ikke er metoder, jeg ville bruge - men nu er jeg jo også lidt fodformet i det, og jeg får aldrig min støvsugerhest over et spring alligevel

Dejligt med nogle vinkler - det gør det nemmere at tage stilling, synes jeg - så tak for det :-)

0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 23:43

Jeg er forarvet over den video og jeg er til dels skuffet over at i tror på alt det sludder der, de snakker for deres syge tante og fisteren ved jo udemærket godt det er farligt for hesten. så vil jeg skide et stykke på hvor dygtig springer den bliver. hmm

sindsyge mennesker.

0
0
Svar på denne tråd

Se springning
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 07:06

Hvis i sætter Jer foran fjernsynet og ser springningen (DK4 genudsender vist nok fra Parken) så læg mærke til hvad der sker inde på banen rent ridemæssigt. Lyt til Bo's kommentarer om hvad det er, der går galt når ekvipagerne fåer et nedslag..

Ikke én eneste gang vil i høre ham sige: "Ja, der kom rytteren godt nok hen til springet helt perfekt med ro og harmoni, men hesten var sørme ukoncentreret,- derfor rev den ned"..

Nej, det lyder mere i retning af: " Han fik ikke hesten ordentligt tilbage efter at have reddet frem på vandgraven... Rytteren får oversatset lidt... Rytteren red alt for forsigtigt frem til den kombination.. Hesten kaster hovedet op og mister derved ryggen.. hesten får ikke gjort sig ordentligt færdigt i luften.. Hesten kom ikke ordentligt med frem.. osv osv osv...

Altså altsammen ridemæssige problemer! Jeg mener, man kan "spare" behovet for at barre hestene til at være YDERLIGERE forsigtige hvis man red dem mere harmonisk.. Hvis deres koncentration og fokus ikke skulle forstyrres af rytterens rykken og "sparken" så ville de have balancen og fokus til at undgå at rive ned.. Jeg siger det igen, sæt Jer foran fjernsynet og læg mærke til at det ALTID er et ride-problem der koster nedslaget!!

Line forklarer så idyllisk hvordan man "gætter" lidt tæt og hvis hesten er fokuseret klarer den skærene og hvis ikke, så bliver den gjort opmærksom.. Men stå et par timer ved en opvarmningsbane og så vil man se HVOR mange gange kravet så bliver skræpet INDTIL hesten river ned.. Der var 2 af dem på epona videoen, der kom en ekstra gang og liiige pressede lidt tættere på, fordi hesten ikke rev ned første gang...

Schou forklarer til Epona at Akido er SÅ klog, så den ikke river ned på opvarmningsbanen, selvom de forsøger sig med høj forkant og falsk grundlinje.. Alligevel har den fejl inden på banen.. Hvorfor har den det hvis den er så klog ?? Fordi den ignorerede hjælperne? Fordi den var træt? Fordi rytteren ramte en afstand forkert? I alle tilfælde gælder det at det handler om andet end hvor opmærksom hesten er på springet.. Så synes jeg man kan starte dér...

Og så er det for mig tankevækkende (bemærk jeg beskylder ikke nogen for noget)at Andres forklarer om opvarmning med falsk grundlinje og høj forkant, som en god måde at få hesten til at "spærre øjnene op" og blive opmærksomme inden de skal ride en vigtig runde og så kan jeg i en anden tråd herinde læse følgende forsvar for Corratus´ "HINGSTE NYKKER" da han ikke ville i nærheden af første spring i omspringningen til GP'en..

<<Man skal heller ikke være blind for at det var det første spring der skulle springes ned mod publikum, det er enormt svært specielt i parken og med den retning solen havde drejet blev der dannet en falsk grundlinie på springet. en forsigtig hest vil stå imod på et spring med falsk grundlinie på den måde, specielt med retning mod publikum.>>

Jeg har et etisk problem i forhold til at "narre" hesten til at rive ned og synes det skaber uorden i den tillid hesten BØR have til opgaven... Jeg tror ikke der er noget af det vi ser på Epona videoen, der gør ondt på hesten FYSISK... Men jeg tror det er et KÆMPE mentalt stress moment, for INGEN af de topforsigtige konkurrence heste der var i Parken, river ned med vilje, med mindre vi sørger for det...

Og det mener jeg ikke vi kan være bekendt..

www.blueberryhill.dk

0
0
Svar på denne tråd

splitfire ♥dragon♥
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 07:11

Hvis man provokerer hesten til at ryge i en forbom, kan jeg godt se, at risikoen for, at den kommer galt afsted er større, så jeg kan nok godt følge dig i det.

Men vil du ikke godt uddybe, hvad du mener - hvornår det er farligere - og hvorfor - osv.?

0
0
Svar på denne tråd

vi kan kun være enige susan
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 09:34

i at meget af det klart kan løses ved at rytterne får skabt en bedre situation inde på banen. Man skal endelig ikke læse mine indlæg som om at jeg synes det e ralletiders at lande den i ti spring i træk med vilje, for det synes jeg ikke. Men jeg synes det er langt ude at beskrive det som værende noget enormt smertefuldt for hesten. For det er det ikke.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du hiver den passage ind fra mit andet indlæg. jeg går ud fra at du mangler de næste par linier hvor jeg skriver at 'hingste er bare anderledes' eller sådan noget. Det var egentlig skrevet for at argumentere imod at andreas bare skulle have lappet den en. Jeg synes ikke at det jeg skriver der er hingstenykker, men det kan man vel tolke som man vil. Om hesten ikke havde stået imod hvis den aldrig før havde set et spring med en falskgrundlinie, hvad enten den er skabt af en bom eller en skygge på jorden, det synes jeg er svært at udtale sig om.

Der skal iøvrigt ikke herske tvivl om at jeg til enhver tid synes man skal overholde reglerne til stævner og loven derhjemme. Og at det selvfølgelig skal have konsekvenser at bryde dem.

Jeg har svært ved at se hvordan man helt skal slippe ud af det, vicky kommer med et godt eksempel på 'lovlig barring'. og tag til klubstævne imorgen og se petrea amalie lande sofus i tre spring i træk.

Det er da ikke mange år siden at en hest som de fleste betragtede som vældigt uforsigtig blev treer til DM, de fleste tilskrev det dengang at den lige havde haft et års tid med en 'stær' på nakken.

Jeg tror iøvrigt ikke på uforsigtige heste, jeg har selv en af dem som af mange er blevet betragtet som værende uforsigtig. Det var først da jeg fik en træner der gjorde det let for den så jeg til hver eneste træning i ½ år aldrig havde et nedslag at den begyndte at springe fejlfrit for alvor. Den er aldrig blevet barret eller toucheret, i den ulovlige forstand, mens jeg har haft den. men der er blevet redet tætte kombinationer hvor hånden er blevet lagt væk etc. Det hjalp bare ikke. Selvfølgelig bliver den aldrig ligeså top forsigtig som dem vi så i parken sidste uge, men den er blevet forsigtig nok til at jeg kan vinde lidt premier på den.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Jeg undskylder
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 10:29

Jeg undskylder for at jeg vist misforstod dig.. Jeg læste det som om at du synes at "touchering" var okay, når bare man er dygtig nok til at gætte rigtigt på afstanden de fleste gange og at du mente det gør hestene bedre.

Nu har jeg læst din indlæg igen, og kan godt se jeg misforstod det.. Jeg jeg misforstod vist flere ting.. Jeg opfattede også "hingste er bare anderledes" som en slags hingstenykker, men jeg kan godt se du ikke har brugt det ord heller..

Jeg må vist ha lidt mere kaffe Beklagung...

www.blueberryhill.dk

0
0
Svar på denne tråd

uetisk
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 14:08

jeg synes ikke det er fair at snyde sin hest til noget, ligemeget om den tager skade af det eller ej... Jeg synes ens fornemmeste opgave som rytter er at gøre tingene så lette og overskuelige for hestene som muligt... Og jeg mener ikke det er fair for hesten, ved først at snyde den til at springe højere og derefter får den en "nemmere" tur rundt på banen... Springheste på det niveau river sjældent ned, fordi de er ukonentrerede... Som Susan skriver så er det oftest fordi der sker en fejl over sadlen, når de får en pind på banen... Men så kan man redde sin røv som rytter, ved at snyde sin hest til at springe ekstra højt over springet..?? Nej, jeg kender min holdning til dette og jeg synes det er utrolig forkert og uetisk :(

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

det er svært med det skrevne
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 14:11

man kan jo ikke nødvendigvis læse betoningen. og ofte kommer et svar på et indlæg jo timer efter det oprindeligt er skrevet og hvem var det så lige man skrev til...

Jeg synes bare det er svært for folk at have en holdning til noget de ikke ved noget om, hvorfor jeg gerne prøver, på så neutral måde som muligt, at forklare hvordan tingene hænger sammen. Det er jo vældigt svært at forklare noget som barring uden at nogen straks tror at fordi man ved en masse om det, så er det fordi man hver eneste uge springer ståltråd med strøm i. Jeg ved en masse om det fordi jeg er fagnørd, jeg vil ikke tage stilling til noget jeg ikke ved hvad går ud på, så jeg opsøger viden. jeg tror jeg skrev det i et andet indlæg, men min viden om barring har jeg fra samtaler med hans h, som vi jo i hvert tilfælde ved hvad snakker om.

Som alle andre bliver man heldigvis klogere med tiden. For der var da en gang jeg troede på at det hjalp at de slog sig hver uge, jo hårdere des bedre. Men man lærer hver dag og min blev som beskrevet længere oppe ved at rive ned og så måtte andet jo til, da vi havde prøvet på en måde et halvt års tid.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

I min optik....
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 15:28

I min optik kan man faktisk skærer alle den slags grænsesøgende hjælpemidler over en kam. Det er dårlig ridning og dårlig horsemanship.

Jeg er 100% enig med Susan. Hvorvidt den fysiske smerte er det afgørende tør jeg ikke sige, men jeg er overbevist om, at den psykiske stress og "smerte" - hvis man kan kalde det det - er værst. Det er gennem mine briller fuldstændig uacceptabelt, at snyde, narre, tvinge osv. en hest til noget den ikke er uddannet til. Jeg er ikke springrytter, men har haft fornøjelsen af Susans teorier og principper i en længere periode. Det er der jeg har hentet min viden fra, og må sige at det i dne grad lærte mig, at det er RIDNINGEN af hesten der gør en forskel, ikke hjælpemidlerne!!

Som jeg indleder med at sige, er barring/touchering for mig kun et spørgsmål om at ville snyde sig til hurtigere resultater. Hestesporten har så forbandet travlt, at der ikke er tid til at uddanne hesten, opbygge dens fysik og psyke, samt stræbe efter at den daglige træning - og dermed konkurrencerne - foregår i et tempo hvor hesten kan følge med. Nogle heste kan man tvinge til at lave "piaf" og "passage" ("-tegnet er fordi jeg ikke mener disse heste går en korrekt udførelse af øvelsen og derfor ikke kan betegnes som sådan) i en alder af 5-6 år. Du kan få en 5-6 års springhest til at hoppe store baner. Der er faktisk ikke rigtig nogle grænser, kun dem RYTTEREN sætter. Derfor er det vores ansvar som ryttere, trænere, ejere, dyrlæger, smede og alle andre i sporten, at trække grænserne for hvad vi kan byde vores heste.

Derfor må jeg også sige, at argumentet for, at kun de "dygtige" ryttere får lov at gøre den slags, ikke holder i min verden. For hvem er det lille Lise ser op til? Sørme om ikke det er "ham den dygtige berider der slår sin hest over benene, rider den på ulovlige forhindringer, hyperflexer den og rider den på plads med en glidetøjle" - så skal lille Lise da hjem på gården og gøre det samme. Giver det mening? Jeg har personlige erfaringer med en "dygtig" og velrennomeret berider, der underviser både voksne og ponyryttere på landsplan. Vedkommende deltog - som tilskuer - i Anky's clinic i Herning, og kom hjem med en idé om at alle heste da skulle kunne røre et sted mellem deres forben med bagsiden af mulen. Nu rider han sådan på alle de heste han rider og underviser, og lærer sine elever at det er det rigtige at hive hestens hoved ned og fra side til side - for at løsgøre den. Jeg håber min harme skinner igennem, for det er mishandling i mine øjne. Derfor nytter det ikke noget, at nogen får lov fordi de er dygtige - for er en uddannet berider ikke det vi betegner som dygtig? Og der er vel ikke mange af os H'ænder der synes at hyperflexion er en god ting, efter vi via Epona - og de af os der har læst bogen - er blevet opmærksomme på de skadelige følgevirkninger denne form for ridning og træning har.

Undskyld. Det er ikke det tråden handler om, men for mig er det bare ikke et spørgsmål om barring eller ikke-barring, men mere et kæmpe stort behov for, at der bliver taget hånd om alle de uetiske metoder der bliver anvndt. Vi har jo alle lært at piskende haler og åbne munde er tegn på at derer noget galt med ridningen. Alligevel klapper vi i vores små hænder når rytteren rider ud fra banen. Uagtet at det vi lige har set faktisk er grænsende til mishandling.

Tænk på, hvor lidt der skal til for at vi som mennesker kan blive sygemeldte med stress, og ordineret ro. Hvem sygemelder de heste, der bliver stressede i krop og sjæl, fordi ryttere tvinger dem over deres grænser og evner, med barring, glidetøjler, tuchering og magt.

Læs Gerd Heuschmanns bog, hvis du ikke allerede er i gang. Det er en øjenåbner, og den behøver jeg ingen falsk forkant for at se.

Og en tak til Susan for inspiration - dengang og stadig. Det er dejligt at vi herinde kan få set tingene fra flere vinkler, og at der er nogle af de proffessionelle der er med i debatten. Synes sagtens vi herinde kan kalde en spade for en spade. Og mishandling for mishandling!

Tak for tålmodigheden

0
0
Svar på denne tråd

En kommentar.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 17:40

Vi har altid været enormt heldige, at have dejlige forsigtige heste, hvor barrig/touching ikke er eller har været en nødvendighed.

-Med undtagelse af en´, og denne ene har vi stadig.

Det er ellers en dejlig hoppe med stort formåen og et enormt spring i sig, men forskellige "små-ting" gør, at den alligevel ikke er kvik nok.

-Ikke fordi den "sjusker", men fordi den har nogle egenskaber, eller mangel på samme, som gør at den i enkelte situationer på en bane, har det sværre end mange andre heste.

Hoppen er langsom i galoppen... man kunne godt ønske den afviklede sine galopspring mere hurtigt. Endvidere er den fra naturen en lidt stiv hest...-lige overlinie, lang lænd og lidt ned af bakke, og derud over er den ind imellem mere fokuseret på omgivelserne end springene.

Denne hest går pt. MA og forhåbentlig også SB inden udendørssæsonen slutter.

Desværre er det 50/50 med om den er fejlfri. Desværre har den ofte en ærgelig triller, også selv om rytteren bragte den hen til springet i balance og harmonie, og med et normalt afsæt.

Men ofte stiller banerne i 140 cm højde, krav til hesten om, at den skal være "hurtig" (Korte afstande m.m.) og smidig.... begge ting man godt kunne ønske sig mere af, hos denne hest.

Måske kunne vi med touching/barring gøre den mere "skarp", inden den skulle på banen, og dette ville måske nok gå fint de første gange.

-Men da denne hoppes "problemer" er en del af dens bygning, skulle dette jo gøres inden hver eneste klasse!?! -Tak skæbne for en mistroisk hest man ville få!... og sikkert også en hest der endnu mere sjælden ville gå fejlfri, for nu skulle den også "spekulere" over, hvad ham ovenpå ryggen nu havde af skumle planer.

-Nej tak, jeg tror ikke en meter på det fremmer noget som helst i længden!

Hvis man analysere lidt, så byder vi måske denne hoppe vel store opgaver, i forhold til dens "handicap".

Men hesten springer rigtig mange gode klasser grundet det store spring den har i kroppen, og ikke mindst på grund af en harmonisk rytter, et gensidigt tillidsforhold, gensidigt respekt og en lyst til at springe.

-Og det er egenskaber jeg ikke vil gå ind og pille ved!

Hilsen Anima.

-Uden noget yderligere at tilføje.

0
0
Svar på denne tråd

oewgowegneowgn
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 18:32

Anima - godt der OGSÅ er proffer som jer

Tanten her mener også:

'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd

hsuihoihoæiht
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 19:50
Til Susan...

Dette er ikke et angreb, men ren nysgerrighed..

Jeg har netop set din video på Epona om løsspringning, og er det ikke lidt samme princip du der benytter dig af??
0
0
Svar på denne tråd

Nå, så prøver jeg altså -
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 23:18

nu der ikke er andre, der har kastet sig ud i at forsøge

Det kræver jo også, at man kan se epona.

Når opspringsbommen/grundbommen er placeret det rigtige sted, og hesten kan se bagbommen (fordi den ikke er lavere), så kan hesten jo se forhindringen og har alle muligheder for at sætte rigtigt af og springe højt nok uden nedslag.

Når man bruger barring gør man det svært for hesten at bedømme afstanden samt hvor højt den skal springe.

Plus, når man arbejder med hesten løs, så er det hesten selv der gør arbejdet. Når man rider, så er det vel et eller andet sted rytteren, der bestemmer hvordan afstanden skal passe.

Nu kom jeg lige til at kigge på alle de parabler, jeg har siddet og fundet formler på til mine elevers eksamensopgaver, og i den sammenhæng kom jeg lige på noget ret interessant (synes jeg), hvis jeg har forstået det ret?:

Når man flytter opspringsbommen/grundbommen ind under bommen, snyder man hesten til at sætte af for sent, hvis den nu selv skulle vælge afstanden.

Når man rider på så højt plan som i denne sag, er det vel et eller andet sted rytteren, der bestemmer, hvor hesten sætter af?

Når hesten har den et langt afsæt, så skal den springe mere fladt. Har den et kort afsæt, skal den springe "stejlt", og det ved hesten selvfølgelig.

Passer afstanden perfekt, springer den lige midt imellem - altså så hesten finder et afsæt, der er så kort, at den ikke skal anstrenge sig voldsomt for at komme så højt op, som det kræves.

Når så rytteren bestemmer, hvor hesten sætter af, vil man dels snyde hesten til at tro, den skal springe fladt (og dermed øge sandsynligheden for, at den alene derfor rammer den forreste bom i oxeren)?

Yderligere at hæve forkanten gør springet endnu mere umuligt for hesten.

Jeg ser lige for mig, at den piller med forbenene og får bommen mellem benene eller et eller andet, der kunne gå grueligt galt... Men det sker selvfølgelig ikke, fordi de ved hvad de laver, eller?

Under alle omstændigheder bliver hesten jo ikke ligefrem bekræftet i, at den selv kan finde ud af tingene, og det er vel ikke fordrende for dens videre karriere, skulle man synes?

Det kan være jeg lige skulle eksperimentere lidt med det i tegneprogrammet for at demonstrere, hvad jeg egentlig lige mener?

0
0
Svar på denne tråd

Og hvis jeg nu havde taget mig sammen
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 23:27

og set indslaget helt til ende, så forklarer Susan det vel også selv

0
0
Svar på denne tråd

gliygliuhæohoæ
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 00:17
Den er jeg skam med på :)

Tænkte bare på der hvor bommen bliver lagt op på kanten af skålen... (?)

M.h.t din teori ang afsæt, vil jeg nu ikke mene at det er rytteren, der skal finde afsættet, da jeg mener at vores fineste opgave som springrytter, er at sidde så stille som muligt, og på ingen måde forstyrre eller "hjælpe" hesten, da dens fornemmelse for det som regel er bedre end vores... og er den ikke det, bliver den det bestemt heller hvis vi begynder at "hjælpe" for meget. (Lige et lille sidespor) :)

Jeg må sige at jeg synes det er en fin debat.. Jeg har virkelig fået et nyt syn på begrebet barring siden mit første indlæg..

Har aldrig set de omtalte metoder som andet end hjælp for hesten, men efter at have læst folks forskellige synspunkter, må jeg sige at jeg tænker mere over de evt. konsekvenser af denne trænings-form...
0
0
Svar på denne tråd

jeg håber du har kloge heste trine
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 00:32

som selv kan se afstanden. for det er da om noget rytterens opgave at sørge for at afstanden kommer til at passe.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

nu er det lidt tid siden
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 01:03

jeg så de indslag på epona med Susan, men lægger hun dem ikke så hesten, hvis den rammer, ikke mærker det så hårdt? altså sådan at den ikke slår sig så meget, dvs modsat det man så i parken? netop for at hesten, selv hvis den rammer, så gør det ikke helt så ondt... altså så bommen ligger bagest i skålen, fremfor forrest i skålen?

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

En anden side af det
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 05:42

Der er jo klart værre ting man kan gøre, men hvorfor ikke træne sig naturlig frem til tingene , helliger målet midlerne ?

Men hvor er det trist at de eneste gange der er længere indslag om ridning i nyhederne om heste er når det er en skandale ...

Hvorfor kan vi ikke få mere ridesport med når det går godt ?

0
0
Svar på denne tråd

Eh....
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 10:03

De har da lige vist spring i fjernsynet :) Jeg tror der er nødt til at være noget skandale også for at få noget opmærksomhed ;) Faktisk syntes jeg der har været rigtig meget hest i tv fornyligt? Tina Lund, Susan's pris, Stævne og nu barring? Og jeg har muligvis ikke set det hele.

Mette, der ikke ved nok om barring til at udtale sig om noget som helst

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

jhfliugliuhæo
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 10:12
Til Line..

Selvfølgelig er det vores opgave at stille forhindringerne så det passer, og styre tempoet, men mener bare, at når først du er lige på springet, bør man lade hesten klare resten...
Måske fik jeg ikke formuleret mig så godt ;)
0
0
Svar på denne tråd

barring?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 23:13

Kære venner,

FEI og DRF har forbudt barring. Vi kan kalde det ved nok så mange formildende navne som vi vil - men det der foregik i Bernsdorffsparken var barring. Jeg orker ikke rigtigt at diskutere om det var barring light (touchering) eller barring heavy (ølkapsler ol) - det er defineret som værende i strid med reglerne og i strid med ordentlig behandling af hestene.

Der er en tilsvarende tråd under hyggesnak - kig der og gå så ind og læs i reglementerne under DRF og FEI om hvad der er forbudt. Og grib fat i egne klubber og ryttere og sørg for, at de hjemme træner i overensstemmelse med reglementet - lige gyldigt hvad deres træner måtte synes kunne "opdrage" hestene til at springe højere.. eller bedre eller mere velopdragent eller???

Og tro ikke, at forbud er nemme at få indført - vi må fx til nationale stævner ikke springe med glidetøjler ol til opvarmning, men det er stadigt tilladt i FEI regi!!! Så mon ikke der er en grund til, at barring "light" = touchering er forbudt?? I mine unge dage var det også tilladt at dope hestene med buta og så ride stævne på dem. Heldigvis er vi blevet klogere!

KH

Lanta

0
0
Svar på denne tråd

Tak til Line!
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 10:30

For en rigtig god forklaring på, hvad barring er, og hvad formålet er

Sjovt nok havde jeg også tanken: "Eeeeehm, det ved hun godt nok rigtig meget om " - men så kom jeg heldigvis i tanker om, at når det drejer sig om spring, så er det ikke første gang, at jeg har læst rigtig gode forklaringer dig, hvor du netop er forbavsende neutral. Og jeg synes, det er imponerende, at jeg bliver så meget klogere af dine indlæg :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

men trine
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 23:44

Lige på, betyder jo ikke nødvendigvis at afstanden passer. De sidste tre galopsspring er det for sent at gøre noget. men når man vender til springet ude i hjørnet er det da 100% rytterens opgave at vende ind i det rigtige tidspunkt, tilpasse rytmen og holde suget på tøjlen så hesten sætter sine forben på præcis det rigtige tidspunkt inden for 'det grønne felt'. Det er jo det der gør springning på højere end L-niveau svært. for det grønne felt bliver virkelig småt når springene bliver store. Det er et fåtal af heste der selv takserer, dem der gør er GULD hver for deres ryttere som læreheste.

Hvis ikke det er rytterens opgave at gøre andet end at sidde stille og ramme orthogonalt på springet (lige på), så har det jo intet som helst formål at gå afstandene på banen. men vi ved jo alle hvor ofte vi render rundt og tæller, 21,5 = 5 lidt støtte, 22,5 = 5 holde galop. Dette tælleri gør vi jo for at kunne dele ind. så vi ved om vi skal lande i let sæde og lade den holde galoppen eller om vi skal lande lidt oppe i overkroppen, løfte hånden let og mærke at hesten venter et galopspring eller to.

Jeg ser selv ikke alt for meget, bare jeg gjorde, jeg ser da 9 ud af 10 og nok også mere, inden jeg vender ind ude fra hjørnet. ind imellem er jeg nødt til at korigere på det lige spor for at få det til at passe og ind imellem er jeg stære blind og skyder ½-1m forkert. Det gør ikke noget sålænge springene er af en størrelse hvor min hest har RIGTIGT meget overskud. På nogle heste ser jeg mere end på andre hvorfor jeg da også er sluppet forholdsvis levende igennem Ma.

Alle kan lave 'augen fehler' men man ser sjældent de 'proffe' gøre det. charlotte lavede en til vandet i første runde af nationscup i sidste uge. og det var endda på en relateret afstand hvor hun vidste at der var 7 og om de var frem eller tilbage.

Jeg kan ikke gennemskue om vi er enige, men det var vældigt langt indlæg om min holdning til rytterens opgave. Jeg vil dog stadig til enhver tid holde på at det er bedre at komme forkert derhen på en rigtig hest end rigtigt derhen på en forkert hest. forstået på den måde at det vitigste til alle tider er galoppens kvalitet og hastens 'facon' da det jo ikke hjælper man rammer springet hvis man alligevel er i krydstralop og har øjenkontakt med den.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

oshdfoæisehf
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 10:25
Line...

Er skam helt enig med dig.. Tror vi har talt lidt forbi hinanden (sådan går det jo gerne når det foregår på skrift :) )

Mit svar til gsims handlede om afsættet, ikke ridningen af afstanden.

Jeg er helt enig i at vi selvfølelig skal forsøge at ride så godt på som muligt, men mener bare at når vi er der, og det - som du selv siger - er for sent at gøre mere, skal vi lade resten op til hesten.

Jeg er stadig af den overbevisning at hvis du - i træningen, vel og mærke, - lader hesten, så vidt som muligt, tænke selv, får du en klogere og mere forsigtig hest..
Og med mindre du er så rutineret, at du kan ramme korrekt afstand ti ud af ti gange, mener jeg at det er mest fair over for hesten, at lade den regne den ud selv.. (samt at får den en fejl, vil den lære af det, hvorimod den , hvis du har været for meget om den, vil forbinde dig med fejlen, og intet lære!)

Nu må du ikke forstå det som at jeg går ind for passiv ridning, selvfølgelig skal vi gøre vores til at hesten får det så nemt som muligt. Mener bare at der er en meget fin linje mellem det at hjælpe, og det at forstyrre..

Lige et lille eksempel...:

Jeg fik ny hest her for tre måneder siden.. dejlige hest, god teknik, har gået lidt middelsvær, men dog utrolig afhængig af rytteren. Den skulle simpelhen have alt foræret, hvilket jeg ikke mener kan være rigtigt!

Vi (min underviser og jeg) har gjort en dyd ud af at give den nogle udfordringer, ikke hjælpe den for meget og i det hele taget lade den tænke lidt selv. I starten var det selvfølgelig noget værre rod, men den er nu virkelig kommet efter det! Hun er blevet meget bedre teknisk, hun er selv-tænkende og forsigtig - alt i alt en helt anden hest. Og en ekstra bonus er at hun er blevet meget gladere for at springe - ikke længere den "robot" hun var, men en hest med meget mere personlighed, som synes det er sjovt at skulle ind og samarbejde

om at løse en opgave - hvor hun før bare gjorde hvad rytteren bad om, men intet ellers.

Selvfølgelig er alle heste forskellige, og det er vi som ryttere, og i vores ridning også. Der er jo aldrig kun en rigtig metode. Mange veje mod samme mål, ikk?! :) Og det handler vel i bund og grund, om at den pågældende hest og rytter fungerer sammen...

Jeg er stadig lidt i tvivl om vi taler fuldstændig forbi hinanden (er jo helt enig i dine synspunkter), men så har vi om ikk andet, kunnet få lov at nørde den lidt. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes det er en dejlig tråd
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 13:31

og jeg nyder nørderi - også når det er andre, der gør det (så længe jeg selv kan følge med ;-) )

Tak for jeres mange gode betragtninger!

0
0
Svar på denne tråd

Top spændende!
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 14:13

Tusind tak for forklaringer, det bliver meget federe at se Eurosport fremover - tror jeg skal sidde og tælle med

Jeg får faktisk helt lyst til selv at springe af jeres indlæg.

Øhm, men findes der klasser på 20 cm?

I

0
0
Svar på denne tråd

tja issina
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 19:25

ind imellem har vi 20 cm sløjfespring her i nordsjælland. Det kan du da bare melde. Det er nu overordentligt sjældent at der er nogen form for relateret afstand til dem. Men derfor kan man jo godt tælle derudaf, så skal man bare kunne tælle meget længere end alle os andre.

Her i weekendne snakkede jeg med en beridderelev (til hendes forsvar skal siges at hun er dressurrytter og MEGET bange for springning) hun har været i lære et år nu. Da vi gik banen gik jeg alle afstande op til 7 galopsspring, derefter begynder der at blive langt nok til at man bare kan kigge sig for. Hun gik kun dem op til 4, for som hun sagde, så var det der hun var nået til indtil videre i sin springuddannelse...

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider