|
|
| tilridning - forvirre over bid?? |
|
|
hejsa har en lille new forest pony vi er ved at tilride - at sidde og blive trukket rundt er ikke noget problemmen man kan også selv sætte ham igang (skridt) men så snar man tager i tøjlen for at dreje olign. slå han med hovedet stopper og virker forvirret. man kan nok stoppe ham helt på tøjlen, det er først nårman vil ha ham itl at dreje til enten den ene eller aanden side... har tilredet min gammel threkener selv har ikke mødt de problmer før ville lige høre om i havde et bud/råd. HAN HAR FÅET TJEKKET TÆNDER han gør det også både med og uden sadle. han kan så godt gå i køre liner både ksirdt og trav begge volter uden problmer - er han bare fræk??
Med venlig hilsen
Anita Kristiansen RIGTIG HESTE VEJER OVER 700KG :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad være |
| Forfatter:  |
Henrik Halle |
| Dato:  |
18-05-2008 19:41 |
|
Lad være med at bruge bid før hesten er uddannet til at forstå dine tøjler, sæde og schenkler. Tag og brug en kapsun Munden er det mest følsomme sted på hesten, derfor er det utroligt vigtigt at der ikke bliver tager for hårdt fat eller man har urolige hænder. De problemer kan du undgå ved at uddanne hesten på kapsunen, og når du har brug for den særlige virkning som bidet gør kan det begynde at træne med det sammen med kapsunen. Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke enig |
|
|
men Henrik... hvis du skal lære en hest noget, så skal du holde pres til du får en reaktion... dvs hvis du vil lære den at dreje, når du tager i tøjlen, så tager du i tøjlen, fører hånden lidt ledende til siden og holder presset indtil hesten flytter sig mod den retning... Hesten lærer når presset ophører, så hvis du slipper tøjlen, fordi den slår med hovedet, bingo så har du lært den at tag i tøjle = slå med hovedet... Fordi idet presset slipper, tror den at det var det rigtige at gøre... Så nej, den er ikke fræk, den har bare ikke lært hvad tøjlen betyder endnu... 
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
|
|
kan høre derer to meninger - syntes begge giver mening. håber der er flere somn har et bud havde faktisk overvejet det med kapsunen også da jeg tænkte det med bidet kunne den måse nok lærer når den havde lært de forskellige hjælper er enmlig meget ked af at komme til at ødelægge noget af når han er så ung og ikke har været ursat for hård ridning - ikke at han skal rides med hård hånd senere slet ik, mener bare at han er jo så blød som han overhovedet kan blive idet han er helt rå eler næsten i hvertfald 
Med venlig hilsen
Anita Kristiansen RIGTIG HESTE VEJER OVER 700KG :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig med dem begge to |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
18-05-2008 20:24 |
|
selv om Janne ikke er enig med Henrik  Det kan være en god idé at bruge kapsun for at skåne hestens mund. Eller man kan bruge en grime, for den sags skyld. Men hvad jeg ville vælge afhænger i høj grad af hesten og hvor nem den er at håndtere i grimen. Jeg ville gøre som Janne forklarer, uanset om det er i grime, kapsun eller trense. Det kan somme tider være en fordel at træne det fra jorden først, fordi det derfra er nemt at se, hvordan man nu skal placere hesten for at der er størst sandsynlighed for, at man kan få hesten til at flytte venstre forben, hvis det nu er den vej, man vil dreje. Sådan at man tager i venstre tøjle og holder presset, indtil hesten løfter det venstre forben og fører det lidt til siden. Når den gør det, slippes presset fuldstændig, og hesten får ros og evt. lidt guf 
Appelsiiiiiiiin 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min unghest |
|
|
Jeg går pt. rundt med min ene unghest (islænder). Jeg går ud for hendes skulder og laver tøjleføring, som jeg ville gøre det, når jeg rider. Men hun er så kun knap 140 - det gør det jo lidt lettere. Og så er hun skarp på fremad HYP-lyden. Jeg gør det sådan fordi jeg har trænet biddets betydning rigtig meget med hende - men når jeg så rider hende, bliver hun alligevel forvirret. Så det har jeg taget konsekvensen af og går ved siden af hende, så hun kan lære tøjleføringen som når jeg sidder på hende. Jeg bruger 'jannes' princip - men mener også at 'Henriks' metode virker. Det er mere et personligt spg. hvad man vælger 
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forklaring |
|
|
jeg er lidt enig med Henrik , undtagen i at man bør bruge kapsun før bid... jeg mener bestemt godt at man kan bruge biddet som det første redskab, der bruges til styring... og jeg har selv brugt kapsun en del... men er enig med ham i, at man skal være forsigtig når man lærer hesten nye ting, især fordi man kan forvirre den... men forsigtighed må aldrig gøre at man får lettet presset på forkerte tidspunkter/for tidligt...
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selv i gang med det samme |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
18-05-2008 22:17 |
|
Jeg er selv i gang med min 3-års, og der har også været lidt "problemer" med at dreje for biddet. Jeg har så grundigt gennemgået hvordan jeg gjorde, både når der var lidt reaktion og når der ingen var. Og jeg er kommet frem til at de gange hvor der ingen reaktion var, da er jeg kommet til at tage bagud i tøjlen, i stedet for kun at lave et ledende tøjletag. Så prøv at føre hånden helt ud til siden uden at tage bagud i tøjlen, og støt blidt op på modsatte tøjle, så biddet ikke bliver "hevet" ud til siden. Jeg har også fået gode resultater ved at træne fra jorden, hvor jeg så har armen under halsen på ham (han er lidt stor), så jeg kan lave ledende tøjletag til begge sider. Ellers har jeg gået nede på siden af ham og så gået på den side jeg har øvet drej til (håber det var forståeligt *S*). Prøv at se videoen "Tøjleføring på den helt unge hest" på www.epona.tv - man skal have abb. for at se den, men der er super mange gode videoer derinde. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja - verdens smukkeste pige *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hejsa alle sammen tak for jeres bud  han er kun 130 så han er ikke så stor at bakse med jeg har også trænet meget fra jorden og som sagt også med køreline reagere han faktisk propmte ved tøjle føringen men ikke når man sidder på ham ?? vi undgår netop også det der med at agte bag ud med armen i tøjle føring men er meget obs på at man viser vejn ved at føre armen ud til siden samtidig med at støtteop på den anden tøjle ?? jeg starte med et alm trense bid men skifte så til 3delt da jeg håbe lidt det gjorde det nemmer for ham i det det er delt 3 steder så han ikke føler at det er begge sider han skal dreje til - det ville jeg også blive forvirret over  men det lader ikke til at ha haft nogen forkel  men jeg vil da lige prøve det med kapsunen, men det er jo faktisk lidt bare med grime og man kan jo godt ride ham uden sadle og bare med grime og tov den forstår han godt derfor undre det miglidt han reagere som han gør 
Med venlig hilsen
Anita Kristiansen RIGTIG HESTE VEJER OVER 700KG :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske er |
| Forfatter:  |
Henrik Halle |
| Dato:  |
19-05-2008 06:32 |
|
det forskellige rideskoler det skal jeg ikke kunne sige, men for mig er det ikke bidet opgave at dreje nogen steder. Bidets opgave hvis det er et transebid er at løsgøre hesten samt evt. løfte hesten hovede hvis den går for dybt. Drejning af hesten kommer fra udvendeige tøjle samt sædet. Jannej er er helt enig med dig hvad angår hvoran hesten indlærer, men det var heller ikke hvad jeg mente med mit indlæg. Jeg ser bare meget ofte at ryttere prøver/ drejer hesten for den indvendige tøjle ved at hive i den. Der er akademiske meget forkert MEN gør man alligevel det så bør det ikke være bid i munden men man bør bruge en grime eller kapsun. Jeg optog igår nogle forskellige videoer af hvodan man lærer hesten at flytte sig for den udvendige tøjle, men de er først klar til upload i aften eller i morgen på www.ravnholm.dk Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det er forskellige rideskoler |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
19-05-2008 13:48 |
|
din er jo aka, Henrik. Det er min fx ikke  Jeg bruger ledende tøjle - altså indvendig tøjle, som jeg ikke trækker i, men fører ind i volten. Jeg synes faktisk det fungerer bedst til indlæring, når man næsten ikke har kontakt til tøjlen, for så kommer man netop ikke til at føre den bagud, fordi man så kan mærke det. Jeg er begyndt at ride på en hest, som gerne vil krølle halsen sammen, når han møder biddet, og han reagerer klart bedst på at dreje, når jeg netop kun fører hånden indad, uden at tøjlen egentlig bliver strammere.
Appelsiiiiiiiin 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Jeg er nysgerrig Hvorfor er det forkert at dreje for indvendige tøjle? Hvorfor må bidet ikke bruges til at dreje, men derimod gerne til at løfte hovedet på hesten? Hvad er fordelen ved at dreje for udvendige tøjle frem for indvendige?
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis du drejer |
| Forfatter:  |
Henrik Halle |
| Dato:  |
19-05-2008 18:20 |
|
I akademisk dressur hvis du drejer hesten for indvendige tøjle kan du ikke lave de forskellige øvelser. Tag versaden hvis du trækker hesten hovede ind i banen kan den ikke bliver lettere på hånden da den indvendige tøjle er stram og den skal blive løs. Hvis du drejer for den indvendide kan du ikke styre rammen eller formgivningen på hesten. I versaden skal hestens rides frem til den udvendige tøjle, det fortæller hesten hvor rammen i lektionen er, og er rammen der ikke vil det hele falde fra hinanden. Hånden bør aldrig arbejde baglæse. Og sådan kunne jeg gå igennem alle de forskellige øvelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov glemte |
| Forfatter:  |
Henrik Halle |
| Dato:  |
19-05-2008 18:23 |
|
Hov jeg glemte naturligvis lige at sige at i akademisk dressur er målet at ride på en hånd, og når man gøre det kan man ikke trække i den indvendige tøjle. Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| versaden |
|
|
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapsunen... |
|
|
Er der ingen der synes det kan være lidt farligt at ride uden bid på en pony som ikke er tilredet? Jeg ville nok ikke gøre det - bliver de bange har man vel kun begrænset kontrol..? Er nok enig med Janne.. Det er bare et spørgsmål om at den skal lære det.. Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|