Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At få samlet bagparten op
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 00:34

Nogle gode råd til hvordan man får samlet hestens bagpart op?

Der er nogle der mener at min hest ikke bruger bagparten optimalt, så jeg ville da lige hører hvordan man overhoved samler den op X)

Som i kan se rider jeg ikke med bid (eller så meget andet udstyr) men bare forklar hvordan i gør når i rider alm. dressur. Så korrigere jeg det om så jeg kan bruge det ;D

^Springning

^Forparts venindning

^Fra galop til parade

^At bakke

En lydig hest, er en hest som lytter til den rytter, som lytter til hesten!

-Camilla Olsen

0
0
Svar på denne tråd

Samling kommer bagfra
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 11:46

Satans - jeg havde lavet et svar til dig. Prøver lige igen :-)

Først - sikke nogle FANTASTISKE billeder af dig og din hest, hvor ser det smukt og afslappet ud :-) En fryd for øjet.

Nå - men jeg bruger 'bløde' overgange i forsøget på at samle min hest. fra skridt til trav og trav til skridt, fra skridt til parade fra parade til skridt, fra trav til parade og parade til trav. Og hurtigere og langtsomemr skridt og hurtigere og langtsommere trav. Blødt blødt blødt - hesten skal 'flyde' fra den ene tempo til det andet og fra den ene gangart til den anden uden at miste takt og balance - dette skal ske på tre taktslag.

Jeg har svært ved at beskrive det som andet end 'bløde' og flydende overgange. Så jeg håber det er til at forstå.

Jeg brugte selv longeringsvidoerne på epona.tv til at se,hvordan det gøres og hvordan det ser ud - og så prøver jeg at efterligne det. Herudover tager jeg så ned til Susan Kjærgård og bliver rettet på :-)

Tanten her mener også:

'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 13:15

Søs 1

Mange tak for dit svar, det var helt sikkert forståeligt og noget der skal bruges

-Camilla Olsen

0
0
Svar på denne tråd

sædet.
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 13:37

sikke en dejlig ridning i laver, dejligt at se

nu du rider uden ustyr ville jeg nok lære den at samle sig ved hjælp af sidebevægelser og ved at lære den at sænke tempoet når du læner dig tilbage.

små vendinger vil nok også være en hjælp for hesten til at lære den det, hmm kan ikke lige komme på andet.

måske er det lettere hvis du forklare lidt mere om hvodan du rider og hvilke øvelser du kan

igen, smuk ridning

REAL JOYIS A GOLDEN HORSE, <3

kunst og heste er det bedste.

har en tro på at vi alle som rytter gør vores bedste for sin hest :)

0
0
Svar på denne tråd

kamilla t k ♥fanny♥
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 14:18

Hej Kamilla

Øvelser vi kan:

Forpartvending 360 g. for begge shenckler

Shenckelvigning for begge shenckler

Alle Overgange, f.eks. fra bak til galop, galop til parade, trav til parade osv osv

Volte tilbage i alle gangarter

Rene changementer (staves?)

Contra galop på begge volter

og meget andet..

Kan ikke rigtig forklare hvordan vi rider, da jeg har det hele inde i mit eget hoved. Men primært er det at Rony skal være lydighed og være 100% styrbar ligemeget hvilket udstyr vi har på - hvis vi overhovedet har noget på ;)

Jeg øver stortset alle dressur øvelser fra de alm. dressurprogrammer - dog ikke piaff og passage X)

-Camilla Olsen

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 14:30

Først: Jeg er enig med Søs :)

Ud over det:

Jeg synes du skal lære den at reagere rigtig godt og samlende på en halv parade :) Når hesten står i parade, og skal til at bakke, lægger den vægten bagud og kipper i bækkenet lige inden den flytter benene. Det er den øvelse/bevægelse vi gerne vil have hesten udfører når man laver halv parade/når den skal samle sig. Jeg ville derfor øve den "øvelse", dvs. bede om bak og slippe + bede om frem når hesten har sat sig, men før den når at bakke. Hvis du får indøvet det grundigt og kan gøre det i alle gangarter, kan du samle hesten og få den mere på bagparten på den måde :)

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

Cat *May Ray*
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 14:34

Mange tak :D

-Camilla Olsen

0
0
Svar på denne tråd

fedtman
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 14:40

se det lyder jo godt

hvis jeg var dig ville jeg begynde at lege med lidt halve trin-piaf fra jorden.

det vil jeg gøre ved at gå med hesten ved barieren i en rolig skridt og så slå en takt med tungen til den slår over i trav, og i samme øjeblik den gør det stoppe den og rose den rigtig meget. så med tiden kan du blive mere nøjatig med at rose den når den slår over i en rolig god takt fast travtakt. til sidst finder den så udaf hvad det er du vil have den til.

en anden meget god øvelse er samling i stilstand, hvor du lære den at stille bagbenene langt ind under sig og sætte sig.

det lære du den ved at få den til at stå roligt, og så med en ganske let berøring på bagparten indtil den flytter et bagben, og så rose den rigtig meget og giv ro et øjeblik før du prøver igen.

hvis hesten går frem bakker du den roligt tilbage og prøver igen.

em 3. ting du kan lære den er at flytte tyngdepunktet bagud, ved at give et forsigtigt pres foran indtil den skal lige til at bakke, der flytter den vægten bagud og du roser den en masse der.

god arbejds lyst, håber ikkke det blev for rodet

0
0
Svar på denne tråd

kamilla t k ♥fanny♥
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 14:43

Ih tusind tak!
Nu ved jeg hvad vi skal øve idag ;D

-Camilla Olsen

0
0
Svar på denne tråd

godt du kan bruge det
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 14:59

det er vigtigt når du øver heste i at stille bagbenene ind under sig at forbenene bliver fremme og ikke bliver stillet bag ud, det kan faktisk være en god hjælp at kunne få hsten til at løfte fobenene mens man øver det.. sådan kam man faktisk også lære hesten at stejle på en rolig måde hvis man synes det er sjovt.

her et billed af fanny når hun samler sig i stilstand, lidt dårligt billed men det viser godt hvad jeg mener med at forbenene skal blive fremme

så er der vist kun tilbage at sige fyld lommerne til bristepunktet med guffer, og hav det sjovt, det er trods alt det vigligeset

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider