Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jeg har prøvet alt.......................!!!!!
Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 18:30
?:-) og ved ikke hvad at jeg mere kan gøre......

Mit problem er at jeg ikke kan få min vallak til at gå tilbiddet...

Jeg ved godt at det tager til, men læs nu alligevel vidre..

Jeg har prøvet mange ting, og for også undervisning..

Hør hvad jeg har prøvet:
Chambon
Indspæningstøjler
Glidetøjler
Almindelig ridning på den:
Hårde måde.
Søde måde
Lidt hårde måde.
Meget hårde måde.
Lidt mere sød måde
o.s.v......

Alle disse ting har lykkes i 1 uge, også er det, det samme igen.....

Min ridelære siger at vi må prøve 2-3 måneder endnu, ellers kan det være at vi bliver nød til at sende ham til berrider i 3-4 uger....

Er der nogle der ved hvor man kan det eller, hvad det koster..??

Han fejler ingen ting, og har heller ingen tandspidser.
Sadlen ligger også korrekt....

Min ridelære siger at det er fordi at han er stædig, og han er hverken stiv eller noget...

Jeg modtager også andre råd, selvom at jeg har læst alle bøger igennem, og prøvet hvad der står i dem..

Qnuzzer Rikke.....
NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSENTATION, HUSK AT SKRIVE I GÆSTEBOGEN
0
0
Svar på denne tråd

Re: Jeg har prøvet alt.......................!!!!!
Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 19:12
Hvis du ellers normalt kan ride heste "til biddet" må der være noget galt... Du forsøgte først med blid metode, ikke? Man kan jo ikke få en hest til ægte at hvælve sig, hvis den bliver savet eller bundet ind... Men har du nogensinde fået den til at gå som den bør? At runde sig, at træde ind under sig? For hvis du arbejder meget på det, så vil det komme automatisk, medmindre hesten er hård i munden..

Held og lykke

En mester opstår kun af en, der har ladet sig belære
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 19:32
Ej hvad med at bruge den bløde og følsomme måde!!!

Hilsen Stine
Smut liige forbi min præsentation: http://www.heste-nettet.dk/lodge/vis.php?id=17108
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 20:22

Skift din underviser ud.

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 21:13
Jo Jeg startede med den bløde måde, også den hårde også den bløde igen....

Jeg kan nemt ride min søsters hest tilbiddet så det er ikke det der er problemet...

Jeg har skam overhovedet ikke lyst til at skifte min underviser ud, hun er kanon god og uddanet....

Modtager stadig gode råd.......

Er der nogle der ved hvor man kan sende sin hest hen hvis der er en berrider der skal ride ham i ca. 1 månede, og hvad det koster......???

Qnuzzer Rikke.......NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSENTATION, HUSK AT SKRIVE I GÆSTEBOGEN
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 21:32
Det gælder ikke direkte om at ride hesten til biddet, det gælder om at få den til at træde ind under dig og samle sig. Dette kan selvfølgelig først ske, når hesten er afslappet.
Har lige fået undervisning. Imens red en ung pige rundt i ridehuset. Sporende til hesten, godt fat i munden og ind imellem kom der en svirpende pisk, så "min" hest blev urolig.
Tja... og før det snakkede 2 tøser om hvordan den ene skulle få sin pony "til at gå ned". Hun skulle da bare tage 3-5 gang i indvendige og derefter et sejt træk i udvendige. Øh? Hun stod til sidst stille med hesten, for at få den til at gøre det. Men for pokker! Man kan sgu da ikke samle en hest, der står stille og bliver hevet i munden :-P

Og så sidder jeg og knokler hårdt med at koncentrere mig om vægt og støtten med knæ for at få "min" hest til at gøre det samme for løs tøjle. Hehehe... Virker lidt komisk, men i det mindste går det kun ud over mig selv og ikke den hest, jeg rider.

Lene Skov Mikkelsen ♥ http://piv.nu/ ♥ ICQ: 92065092

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2002 22:15
Hmm, ja på fotos på din præs. ser det ud til, du rider godt, og han er ikke stiv, siger du... Jeg tror faktisk, jeg ville sende ham til berider, eftersom du ingen problemer med andre heste har.. Det vil nok koste et par tusind for en måned.. Derefter vil du kunne få en masse gode råd (vælg en meget "heste-human" berider! Ikke en, der kun tænker på penge og at få hesten til at gå flot med vold...).
Men prøv også at varme ham rigtig godt op, min. 10 minutter og meget gerne uden for banen... Selvom han ikke er stiv, vil han gå mere ind under sig, når du får hans muskler blødt op...

En mester opstår kun af en, der har ladet sig belære
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 00:17
Hej Rikke!
Når man ikke kender ridelæreren, så er den altså svær, men hvis hun siger go for metoder med glidetøjle og hårde måder, så ville jeg nok se mig om efter en anden. Hvis hun ikke selv kan få hesten til at gå rigtigt på biddet uden at være hård eller bruge hjælpetøjler, så er hun ikke go nok.
Det ER jo ikke alle heste der egner sig til dressur, meeen, jeg vil vove at påstå at alle heste uden fejl, skader, dårlig sadel osv, som du selv er inde på, de kan altså gå til biddet på en volte i alle 3 gangarter.
Det med "den hårde måde", den er bare for dum!! Det hævner sig, hesten bliver irritabel i munden. Det tager mere, meget mere, end en uge at få hesten til at stole på dig efter en "hård" periode. Når du sidder på nakken af hesten, så skal du da sørge for at den har det rart. Hvis den kan lide at arbejde sammen med dig, så vil den da ikke blive stædig og modarbejde dig.
Alle de der "hjælpe"tøjler, dem ville jeg smide laaaangt væk hvis jeg var dig, både i longe og når du er på nakken af den. Prøv at være meget meget blid i hånden, hav kun lige kontakt, og hvis hesten skal straffes fx. når den slår fra, så straf den ved at den skal øge skridtlængden eller tempoet. Mens du driver på den, så arbejd lidt med tøjlen, men kun lige så biddet rører sig. Ikke mere øgning end at den stadig kan bære sig, og ikke laver taktfejl. Den skal ikke have en med pisken, men bare finde ud af sammenhængen med at gå frem og søge ned. Bare den søger ned, så er det jo kanon, så lad den gå og hygge sig der, bare den ved at der er ro når den går der, så er bunden i hvert fald lagt!!
Du kan også lave det samme nummer i en parade. Driv på, og bevæg tøjlen på samme måde, kun biddet må røre sig, ikke hele mundvigen. Når hesten giver efter, gør du det samme, uden at slippe tøjlen. Det tager IKKE ½ minut om en parade så, hvis hesten tager 5-10 minutter om at give efter, så er det den tid der skal til, men det er selvfølgelig kun til den fatter hvad den skal. Disse parader er gode at lave inden du begynder at trave, for hesten vil selvfølgelig blive kold af at stå stille så længe.

Jeg kan kun sige at jeg selv har haft sådan en hest, og for pokker jeg var ved at blive tosset. Men i mit tilfælde var jeg ikke så klog at jeg kunne se at fejlen var min. Jeg red sgu rundt med glidetøjler på en 4-års..
Heldigvis fandt jeg en rigtig god underviser, jeg ved ikke om det er sådan man normalt rider en hest, men teknikken virker!!
Jeg er absolut ikke den bedste rytter, men det her med at være vandvittig tålmodig og blid, det virker da for mig. Jeg har aldrig aldrig flået min hest i munden, så er det bare at starte forfra med tilliden, og det er for dumt. Jeg er ikke for go til at få redet året rundt, og jeg rider slet ikke pt., men jeg er 100 på at hvis jeg satte mig på nakken af min hoppe i morgen, så er hun lige så blid og blød som hun er vandt til at jeg rider hende, selvom hun ikke har været redet siden september.
Som der var en anden der var inde på, så skal hesten kunne bære sig inden den kan gå rigtigt på biddet. Hvis du rider med en kort tøjle, ikke stram, bare kort, så gør du det også en del nemmere for den hvis den ikke kan bære sig endnu.
Men hvad ville der egentlig ske hvis du red den uden tøjler overhovedet? Ikke at du skal gøre det, men kan den fx. styres rundt, stoppe osv. mens tøjlen bare hænger helt løst? Det er en ret afslørende måde at finde ud af om man styrer hesten med tøjlen, hvilket jo ikke er meningen.
Bare lige noget af det jeg selv bruger, men som sagt så er jeg ikke den bedste rytter, men det her virker for mig!

Venligst Lone
Præsentation opdateret d. 24.11. med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 06:03

Enig med Lone...

Måske vi endda skal lave en ny tråd om hvordan vores hest gik for løse tøjler ? :-)

Ret så afslørende....

Og heldigvis rider jeg selv med løs tøjle i forvejen :-D

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 08:17
Jeg synes bare lige jeg ville gøre opmærksom på at der findes (godt nok ikke så tit) heste som ikke egner sig til at gå med bid. Det er fordi de har en meget kort mund, og når de får bid i, eller man tager fat i tøjlen (ikke hårdt) har de straks smerter, da det føles for dem, som om at mundvigende bliver trukket op til ørerne. På nogle heste, sidder der også tænder meget tæt på biddet, og det gnaver hesten i munden. Du kan finde ud af om din hest har en kort mund ved at låne bogen "Hestens personlighed" af Linda Tellington Jones. Der står en masse fornuftigt, du sikkert kan bruge. Hvis du sender din hest til beridder, så sørg for at han/hun er så dygtig at de kan ride din hest til biddet UDEN hjælpetøjler, og uden at hive den i munden.

Luna;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 15:15
Hej.......

Jeg vil lige svare Lone......

Min ridelære kan få hem til efeter at hun har redet 1 time på, for ham en lille, lille smule til at gi efter......

Jeg regner med at jeg vil sende ham til en berider til foråret....

Jeg kan ikke lige huske hvem at der skrev at nogle heste ikke var egnet til det....

Da jeg købte ham sagde den tidliger rytter at dem der havde haft ham før hende havde la dressur, men hun var spring rytter og sattsede mere på spring...

Så det kan være måske fordi at hun stort set kun har redet spring i 10 år på ham, at han måske har "glemt" det.......???

Qnuzzer Rikke......NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSENTATION, HUSK AT SKRIVE I GÆSTEBOGEN
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 15:50
Hej Rikke!
Det du vil have din hest til er ikke noget med at den har glemt det. Den skal jo bare give efter på tøjlen, i hvert fald i første omgang, ikke?
Hvis den har været brugt til spring udelukkende, og ikke redet i dressur, så er det jo meget sandsynligt at den er blevet flået rundt på banen, og er blevet vandt til at det skal være hårdt mod hårdt.
Det der med den tidligere ejer og LA dressur, har du nogle resultater eller lignende så du kan tjekke det, fx ID-nummer eller registreringsnummer. Hvis du har, så er det bare at gå ind på lr! Det ville jo også udelukke Lunas teori med mundvigen, som jeg i øvrigt ikke kender noget til.
Jeg synes det lyder fornuftigt hvis du sender ham til berider, hvis altså der ikke er anden undervisning at få nu.
Er du sikker på at din nuværende undeviser er go nok? Jeg synes det lyder som om det går alt for langsomt, hvis ikke hesten er direkte syg, så bør en kvalifiseret underviser kunne få ham til lidt mere end at give meget lidt efter.
Hvordan rider hun ham? Hvis du skulle give din mening, er hun voldsom, og hvad kan hun ellers?
Den der med at det er hesten der ikke egner sig, den tror jeg heller ikke på. Der er selvfølgelig nogle heste der har nemmere ved det end andre, men selv heste som travere, nordbakker og jyder, de kan da sagtens komme et stykke, og de er i aller højeste grad IKKE avlet til dressur.
Venligst Lone
Præsentation opdateret d. 24.11. med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Se LOne.........
Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 19:44
Hej lone.......

Ja jeg har tjekket det med placeringer, og han har 16 placeringer i la dressur.....

Jeg syndes selv at der er sket fremskridt, med min ridelære. Da vi startede skød han skulderen og gik med hovedet oppe så langt at han kunne......

Hun tager blødt i ham, og hvis han lige slår fra så tager hun et lille hårdt tag så går han ned igen...

Jeg tror ikke der er noget i vejen med hende, da hun har fået min søsters hest til at gå utrolig godt. Og når de er færdig meddet program hun har lagt til hende så kan hendes hest gå la4 dressur...

Min søster hest er allerede rykket 2 klassr op...

Håber det var svar nok.....

Qnuzzer Rikke...NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSENTATION, HUSK AT SKRIVE I GÆSTEBOGEN
0
0
Svar på denne tråd

At tage hårdt og give slip...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 20:10
for jeg går ud fra, det er det, hun gør.. Det er OK, går jeg ud fra... Det siges i hvert fald... Men det er ikke optimalt, vil jeg sige. Hvis hesten skal nyde at blive redet, skal den ikke trækkes ned, selvom man giver slip igen..

Jeg tror også, han har lært, at han skal gå hårdt på og at det ikke handler om hvert enkelt skridt, men om at komme hurtigst muligt hen til en forhindring.. Kan du prøve at starte helt forfra? Få ham til at slappe af... Laver du horsmanship, leger du med ham? Det får jer begge til at slappe af og blive lydhøre overfor hinanden...

Jeg har en tosset idé.. Hvad med at ride ham rundt på en bane hvor der står nogle spring? Jeg tænker, det vil tænde ham op, men så lad være med at springe.. Så kan det være, han vil finde ud af "nå, vi skal ikke springe, hvad skal vi så" - men prøv det kun, hvis du tror, det hjælper, det kommer jo an på hsten..

Knus LL

0
0
Svar på denne tråd

Nej, du har ikke prøvet alt.
Forfatter: 
Dato:  05-12-2002 22:15
Hej Rikke!

Her er hvad jeg tænkte da jeg læste alt det ovenstående:

1: Hesten er et flugtdyr. D.v.s at den flygter fra alt fra ubehag til smerte. Fase et af flugtinstinktet er at tage hovedet i vejret. Fase to er at sætte tempoet op. Prøv at lægge mærke til det når du rider, den flygter jo fra dig (eller hvem der nu sidder på den).

2: "Til bidet" er et yderst misvisende udtryk. Så lyder det jo netop som om tøjlen er det vigtigste. Det er ikke meningen at hesten skal "knækkes" i nakken, men at den skal sænke bagparten, løfte ryg og forpart og som følge heraf runde halsen.

3: Hvis ellers teknikkerne er i orden og rytteren er kompetent til at udfører dem, vil jeg vove at påstå at en hvilken som helst hest, skal give efter inden for ½-1 time, begynde at pruste og slappe af. Jeg kan se at du er glad for din underviser, men desværre lyder det som om hendes teknikker ikke virker.

4: Ja, leg skal der til. Slip den løs på banen eller endnu bedre på en longebanen og leg med den send den rundt og lad den komme ind til dig. Masser den over alt. Øv triks med den. Skridt rundt på den uden sadel og hovedtøj (husk i øvrigt at give den HELT lange tøjler ca. 1/4 af tiden når du rider alm.). Hav det sjovt.

5: Husk at du har valgt at lære noget af det sværreste man kan lære. Giv dig tid og start fra bunden. Det skal ende med at blive kunst... en dans med hesten, og ikke en brydekamp.

held og lykke

Hilsen KB

Ps: Måske var det noget for dig at tage på kursus med Heidi Vineke.
0
0
Svar på denne tråd

Ingen i verden har prøvet alt.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2002 16:14
..*ss*

Ganske useriøst svar jeg giver her - men jeg er træt af at høre den sætning... *stort smil alligevel*

Gitte

;-){>Du er velkommen til at maile hvis du har spørgsmål om hunde...
Mød hingstebassen Jack, hans nordbakke ven Balder, hundepigen Sari, min kæreste og hans søn.
http://www.kaeledyrskompagniet.dk;-){>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider