På den ene side, synes jeg, at det er tusind gange bedre, at se "hms" på mode end fx. rollkur. 
Og JA, selvfølgelig forstår diverse "nybegyndere", ikke helt hvad de laver, og JA, måske tror, de, at blot fordi de bruger en rebgrime, bliver de hestehviskere - men det er for mig lidt ligegyldigt.
- Hovedsagen er, at de begynder at åbne øjnene for alternative måder at træne deres hest på 
Jeg startede da også helt på bar bund og følte mig frem - og mange vil nok have kaldt det spild af tid (det gjorde de sådan set også
)
Men med tiden har jeg udviklet en god fornemmelse for min egen form for træning, som jeg IKKE ville have udviklet, hvis jeg stadig var låst fast i træk-og-slip-systemet.
Du har ret i, at mange af de ting, som folk mener er hms, er ting, der ligger helt naturligt for de fleste - og gud ske tak og lov for det!
Men alle skal da starte et sted.
At der går cirkus i det har du også ret i. Men igen synes jeg, at hovedvægten skal ligges på det faktum, at træningen foregår under andre forudsætninger end de fleste er vandt til. At få hesten til at hoppe, når man klikker med tungen, er så noget nogen lægger vægt på, i stedet for at kunne ride en perfekt volte eller hvad ved jeg 

Men hvis hms bare var alm. sund fornuft, viser det da, at den sunde fornuft er noget mange mangler - ellers ville det jo ikke være så populært og "anderledes"