... gik ture med min. Lød den komme ud og opleve noget. Jeg gik ture med ham, ca en gang om ugen. Både med andre heste, men også selv, for at han skulle lære det (jeg har i dag en hest jeg til en hver tid kan tage fra alene, og gå ture med selv. Han kender ikke ordet seperationsangst)
Der udover lærte han at blive taget fra flokken selv, og komme på stald og blive ordnet. Han havde inden da, lært at stå pænt og blive striglet og lign.Desuden lærte han at få skyllet ben.
Ud over det, så lavede jeg en "forhindringsbane" et par gange. Forhindringer som presenning han skulle gå over. To stolerækker, som han skulle igennem (startede ud med en bred passage, og gjorde den smallere og smallere). Noget højt jeg kunne stå på, for at komme højt over ham - dette krævede noget tilvænning. Paraplyer det bliver slået op.
Ja fantasien sætter grænsen. Det er sjovt for både hest og fører, og jeg kunne mærke på min, at han stolede på mig, og gjorde tingene fordi at han havde tillid til mig.
Jeg passede MEGET på, ikke at stresse ham, og ikke lave for mange "øvelser". Kun få ting af gangen, de første par gange. De kan nemlig hurtigt blive psykisk træt, og det ligger man måske ikke så hurtigt mærke til, som fysisk, men det kan skade mere at arbejde videre med en psykisk træt hest.
Håber du kan bruge det. Bare pas på ikke at gøre det for meget og for tit. En så ung hest har brug for at være ung, og bare hygge med de andre heste. Ikke alle heste kan kaperer den form for stimulans i så ung en alder. Min var meget speciel på det område, så hvor meget jeg gjorde med min, hvor tit, kan ikke bruges på ret mange andre heste. Men jeg vil mene at en gang om ugen, kan de fleste unge heste i den alder kaperer. I hvert fald når de nærmer sig de to år.