|
|
| Gaffelbåndsskade - gik jeres godt? |
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om hvordan det gik jeres heste der stod med gaffelbåndsbetændelse eller direkte en gaffelbåndsskade. Var det i et for- eller bagben? Hvor længe fik de fri efter stillet diagnose? Hvad gjorde I ved det? Over hvor lang en periode genoptrænede I? Holder hesten stadig? I så fald ja, hvor mange år er det så siden? Og hvad bruges hesten i dag til til?
Mvh. Juliette Ophørsudsalg af rideudstyr, masser af kvalitetsvarer. Kig Her Bedækning ved Perseus , Shulay Gold fever , Dalí SS og Shaklan Ibn Saskatoon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke Ganger |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
03-05-2008 08:41 |
|
Fik en voldsom en da han var ca. 12-13, han stod og gloede i boks i 7 mdr !!!!!! Måske derfor det tog så lang tid. Han er jo nu i dag mere en 20 og holder til daglig ridning i ALLE gangarter på hård bund. Det er aldrig et problem og bliver det aldrig. Men tror det er forskelligt fra hest til hest. Han ville dog uden tvivl være komnmet sig hurtiger hvis han ikke havde stået i en boks i 7 mdr....
Illum Forårs tilbud  Vel skriver jeg ej i en "grim" tone, det er dig der bruger en negativ en når du læser !!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest |
|
|
Fik næsten revet gaffelbåndet over på et bagben for 6 år siden. Den blev sat i fol og fik godt halvandet års pause hvor den bare gik på fold. Da følle blev født skulle hoppen kåres så følle kunne blive registreret. Og jeg havde taget hoppen på dyrehospitalet for at få lavet en slags skadeserklæring så den kunne kåres selv om den ikke var rengående. Men den var til stor overraskelse rengående og gik i gennem bøjeprøve. Og skanningen viste at det var helet helt super. Så den blev, efter langs tids genoptræning, helt almindelig ridehest igen - både i spring, dressur og terræn  De fleste heste kommer sig faktisk efter en sådan skade. Det kræver bare tålmodighed fra ejerens side. Og så er det ekstremt vigtigt IKKE at starte med at ride så snart hesten ikke længere er halt, men derimod give hesten dobbelt op i pause. For seneskader heler meget langsomt, og hesten bliver smertefri længe før senen er helet ordentligt op. Og bliver hesten taget i brug så snart den er haltfri, så smadrer man senen endnu en gang, hvilket sansynligvis vil gøre at hesten aldrig vil komme sig helt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalalala |
|
|
Min springpony pådrog sig en under et stævne. Det var i venstre forben, og ca. 50% af fibrene i båndet var skadet :/ altså ikke en lille skade .. Han skulle stå i boksro i 3 måneder, hvor efter jeg måtte begynde langsom genoptræning, som nok også tog 3 måneder, han blev do halt i mellem tiden, men det havde ikke noget med gaffelbåndet et gøre, men derimod griffelbenet. Han fik skaden i aug. 2006, og blev 'rigtig' ridehest igen i aug. 2007. og idag springer han på livet løs, faktisk bedre end før, så indtilvidere har det ikke været et problem med ham, 7,9,13 Han er trodsalt springpony på landsplan.
» Janni « SPRINGPONY SÆLGES !! Skriv for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre...... |
CarolineR |
03-05-2008 12:11 |
|
Hej, Jeg havde en unghest der desværre fik en gaffelbåndsskade i begge forben ved et styrt i en boks. Han fik efterfølgende laser behandling men desværre hjalp dette ikke. Dyrelægens prognose forinden havde været 50/50. Han stod 3 mdr. efter behandling. Desværre var hesten herefter stadig halt og han måtte slagtes.
HS KK Ultra bid str. 14 sælges Fejlkøbt str. kun brugt et par gange !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak..... |
|
|
for svar - gerne mange flere  Min egen havde gaffelbåndsbetændelse da jeg købte ham. Det er et år siden, og i den tid har han bare gået på fold fra morgen til aften, og om natten stået med back on track. Jeg regner med at kontrolscanne ham i juli måned, på det tidspunkt har han stået i over 13 mdr. Jeg tror nemlig absolut også på den gode 'gammeldaws' der hedder TID. Så kryds fingre for at jeg kan starte en langsom genoptræning af ham 
Mvh. Juliette Ophørsudsalg af rideudstyr, masser af kvalitetsvarer. Kig Her Bedækning ved Perseus , Shulay Gold fever , Dalí SS og Shaklan Ibn Saskatoon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbåndsskade |
|
|
Min hest fik en gaffelbåndsskade i et bagben for to år siden (den er 17 idag). Det var grad 3 ud af 5 og blev diagnosticeret i maj. Sommeren over skulle den have ro, og jeg valgte at lukke den på græs med de andre, selv om KVL mente han skulle i boks. Nu holder min hest sig mest i ro med de andre, så den kunne ikke stå inde alene. Genoptræning gik i gang med det samme med korte skridt intervaller på hårdt underlag og ligeud, som langsomt blev øget. I alt genoptræning i 5 måneder med en kontrolscanning undervejs. Hen omkring jul var vi i fuld gang igen. I dag fungerer den fint som dressur og skovturs-hest uden særlig hensyntagen. MVH Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hero... |
|
|
min var 3 år og netop tilredet da han fik gaffelbåndsskade på højre bagben. har gik på fold i 12 måneder og kom sig ikke, han blev desværre aflivet, da der ingen bedring var og se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbåndskade |
|
|
Maluta fik en lille gaffelbåndskade i september 07, hun fik boxro i 3mdr, hvor hun stod med back on track, da hun var til kontrol i dec, var der ingen ting at se, ved anden kontrol i februar var der stadig intet at se, hun skal til kontrol igen her i maj, hun er nu i fuld ridning, (dog uden springning endnu). Det skal lige siges at hun er ikke en hest der sparer sig selv, hverken i ridning eller på fold. hun kan godt være lidt af en rodeo hest 
PRIORS MALUTA - staldens prinsesse LEROUX - staldens gadedreng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min fik..... |
|
|
- gaffelbåndsskade mens hun var i genoptræning efter en anden seneskade, støttesene til bøjesene, hvor hun fik lagt kiler under forskoene. Gaffelbåndsskaden blev ikke opdaget med det samme, så dyrlægen mente ikke hun skulle stå helt stille. Jeg skulle i stedet fortsætte med at skridte 10-20 min på vej eller skridtbånd dagligt. Hun blev konrolscannet ca. hver ottende uge og i løbet af et lille halvt år (der føltes uendeligt!) var gaffelbåndet helet helt og jeg kunne endnu en gang starte genoptræning. Det er to år siden nu og der har ikke været nogen problemer med benene siden. Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndsskade |
|
|
I højre forben. Hun pådrog sig den i starten af juni 2005, men det blev først endelig konstateret ved scanning i september samme år. Dyrlægen mente indtil scanning det var en kodeledsforvridning, hvorfor vi forsøgte os med genoptræning ad to omgange. Det blev samtidigt konstateret at hun var støttehalt/overanstrengt på venstre forben af at aflaste det højre. Hun fik 16 dage senere sprøjtet A-cell i senen og ledvædske i den anden kode. Ved kontrol 4 uger senere var hun haltfri, men vi gik ikke igang med genoptræning før midt i december efter kontrolscanning. Hun havde kun boksro en lille uges tid i forbindelse med behandlingen med med A-cell/ledvædske og gik ellers på fold samt vi gik 10-30 min. på hårdt underlag de fleste dage. Efter lidt tilbagefald (halt på venstre forben, ikke højre) og yderligere en behandling med ledvædske i venstre forben i juli 2006 har hun gået normalt. Vi startede op med lidt springning her i starten af 2008, men efter hun to gange har været urentgående kort tid efter springning, er dette droppet igen. Ellers bruges hun på samme nievau som før. dvs. til dressur (undervisning + stævner) og turridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mosegårdens Kejser- |
|
|
- fik konstateret en gaffelbåndsskade i venstre bagben i januar måned, han kom i chokbølgebahandling og fik to behandlinger med 14. dages mellemrum. en uge efter 2. behandling måtte jeg begynde at skridet ½ min. om dagen og hver 4 dag øge med ½ min. ind til vi var oppe på 40 min, derefter skulle jeg trave ½ min og øge hver 4. dag med ½ min ind til vi travede 7 min. så var vi til opfølgende tjek og derfik vi grønt lys til at starte galop, på samme måde som med traven -efter det kunne vi gøre hvad vi ville, og springning må vi til efteråret. som det ser ud nu er der ingen tilbage fald og min hest kan galopere på venstrevolte igen det skal siges at han skade er gammel, og da han ikke var synlig halt har ingen opdaget noget, så hurra for chokbølge behandlingen som virkede på min hest, vi ser i hvert fald ud til at være sluppet med skrækken.
Sagde Stine... kommende føl sælges efter 9-tals hoppe og Ørjar EFJH 690 reserver allerede dit føl nu
Stutteri Mosegården Fjordheste bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser og Fønix Herkules
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja - ingen opmuntring herfra |
|
|
Havde en dejlig hest som fik skade i gaffelbåndet ved tilhæftningen i et bagben. Igennem næsten 4 år var jeg igennem det hele, også chock-bølger. Han fik det til sidst så skidt at han kunne blive extra halt bare ved at udfolde sig lidt på folden. Og det selvom han gik på fold hele tiden. Hold fast han havde ondt til sidst, og han blev aflivet. Desværre, han var den smukkeste hest jeg har haft, og en af de mest letridelige med et pragtfuldt sind.
Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| erfaringer herfra |
|
|
Min gamle hest fik en gaffelbåndsskade i venstre forben (som desværre blev opdaget sent), og han fik pause i 3 måneder. Han kom på fold hver dag, og jeg skridtede en time nogle dage om ugen. Genoptræning i to måneder. Han kunne "kun" klare at gå dressur på LA-niveau, blev han presset til at yde noget mere, som kræves på M-niveau, så kom der problemer med senen. Solgte ham til min veninde, som bruger ham til dressur LB/LA og skovture, og der har ingen problemer været siden, og hun har haft ham i to år nu. Den hest, som jeg har nu, har også haft en gaffelbåndskade (højre forben). Blev opdaget november 07, og det var en gammel skade, som desværre ikke var blevet opdaget. Han har fået A-celle behandling, laserterapi og intralyd-behandling samt stået med BOT-bandager om natten. Han har gået alene på fold, og jeg har gået ture med ham på en halv time nogle dage om ugen. Dette gjorde jeg i fire måneder. Kontrolscanning viste fuldstændig ophelet sene (bedre end forventet) og rengående. Dyrlægen er overbevist om, at han bliver helt ok/brugbar igen. Vi skridter pt. en time fem dage om ugen, og skal snart i gang med at trave. Det kan lige nævnes, at han tager en del løbeture på folden, hvor man tænker, at det her ender galt, men senen har kunne klare det, så jeg er meget optimistisk  Anette
Trailer med chauffør udlejes... Kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffel bånd |
|
|
min tidligere hest fik også en gaffel bånds skade. Kom på fold hele vejen igennem forløbet, samt genoptrænet på løbebånd (det hele i samråd med Falk Rønne, som ikke er min normale dyrlæge) efter endt genoptræning på løbebånd blev han kontrol skannet, og taget stille i brug i ridning. 3 uger inde i ride genoptræningen var han tydeligt uren igen, og blev igen skannet, denne gang af min egen dyrlæge, hvor vi fandt en sammen voksning af gaffel båndet og en anden sene (den dybe bøje sene??) på 5 cm!!! Han blev aflivet..  Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndsskade |
|
|
Min springpony fik en gaffelbåndsskade i efteråret 2006. Han stod med den i 7 måneder, hvor jeg trak ham i 3 kvarter hver dag, nogle gange mere. Derefter fik jeg ham scannet, og der var intet at se, og så begndte jeg laaangsomt at genoptræne ham, også i 7-8 måneder. (De skal genoptrænes i mindst ligeså lang tid, som de har stået stille) Han er nu dressurpony, da jeg ikke har haft modet til at springe ham igen - er så bange for at han får tilbageslag.. Tror faktisk godt han kunne klare det, men er bare så nervøs for det ben.. Kh. Mie (Irmings bousdatter ;b)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op.... |
|
|
Der er mange gode beretninger med en lykkelig slutning - også flere end jeg havde regnet med. Jeg er ked af at høre, om jeres der ikke gik godt, det er bare så frygtelig hårdt. Det tyder dog på, at det primært er de heste med gaffelbåndsskader i bagbenene, der ikke kommer sig, men det er jo også det sted man mindst ønsker det (Pest eller kolera)! I morgen skal min dreng scannes, og jeg er bare så hamrende nervøs. Hvis ikke han er okay i morgen (efter et års pause) så tror jeg ikke på, at jeg kan gøre mere. Så må han gå udelukkende som avlshingst. Jeg håber selvfølgelig, at jeg kan gøre helbredelsesstatistikken lidt højere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min gamle hest |
|
|
Fik kort efter jeg havde købt hende en gaffelbåndssake så den har formentlig været på vej da jeg købte hende.. Det var på det ene forben. Jeg tog ind til falk rønne, som scannede hende og fortalte at der var huller i gaffelbåndet. Jeg skulle skridte i 1 mdr også komme ind til tjek igen. Det var noget af en opgave kun at skridte, da hun var ret vild dengang... Men vi klarede, og vi fik grønt lys for at gå igang da jeg var derinde 1½ mdr. efter. Kan ikke huske hvor længe jeg genoptræning, men heller en dag for meget end en for lidt. Falk Rønne sagde til mig af jeg nok ikke skulle regne med at hun ville ku komme til at gå paiff og andre svære øvesler. Dog skal det lige sige at hun kom sig 100% og hun kom bla. til at gå en super paiff. Pøj pøj  Camilla
Mangler du en part?? En du kan stole 100% på, som er ansvarsfuld og holder sine aftaler. Så send en besked til mig, og måske vi kan hjælpe hinanden.  Omkring Vordingborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemer med gaffelbåndsskader |
Katrine (Ib) |
14-05-2008 22:11 |
|
Gaffelbåndet var oprindeligt en muskel (m. interosseus), der senere er blevet til en sene. Problemer med diagnosticeringen og deraf prognosen for skader på gaffelbåndet skyldes ofte, at man meget nemt kan se "ikke-normalt-senevæv" ved en scanning og termografi. Der er ikke to ens gaffelbånd og der er ikke den samme struktur i et gaffelbånd på 2 scanninger hvis der går meget mere end 1 mdr eller 2 imellem. Hvis dyrlægen stiller diagnosen - gaffelbåndsskade ud fra en scanning eller palpation, så bed ham lægge en blokade af gaffelbåndet, så I er sikre på, at det er der skaden sidder. Scanninger er IKKE nok. Gaffelbåndsskader er ikke svære at kurere, de skal "bare" være rene gaffelbåndsskader og langt de fleste rigtige gaffelbåndsskader kommer sig uden tegn på men eller arvævsdannelse.
Katrine og Ib
-hvis du ikke vil have at studerende skal røre din hest, så lad være med at sende den til Landbohøjskolens hospital!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbåndet |
|
|
Jeg læser med interesse erfaringer.. Er der nogle af jer, der har døjet med arvæv på gaffelbåndet? Jeg ved godt jeg skal spørge dyrlægen.. og det gør jeg også.. :-) Vil bare gerne have flere erfaringer.. omkring det..
Spring og cavaletti sælges.. se mine annoncer ..og det mener jeg sq... Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Min gamle hest fik en gaffelbåndsskade i det ene forben. Efter hvad Falk rønne sagde havde hun nogle huller, så det var ikke revet over. Jeg måtte skridte en halv time om dagen i ca. 4-5 uger. mener jeg. (det er mange år siden.) Derfor kom hun ind til tjek og jeg fik ok for at strte hende stille op igen. Hun kom sig 100%  Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbåndsskade |
|
|
Jeg havde også en hest som fik en gaffelbåndsskade i bagben, hun havde trods ro og fred så mange smerter at hun blev aflivet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbåndsskader |
|
|
Jeg har en dejlig hoppe, der for nogle år siden fik en rigtig kedelig gaffelbåndsskade, hun er helt rask og helt rentgående. 1. jeg opdagede med det samme at hun havde fået en skade og til kaldte selvfølgelig dyrlægen. 2.dyrlægen kom scannede og beordrede boksro i min 6 uger, fik udlev. smertestillende. 3. Jeg påbegyndte allerede dagen efter behandling, tilskud af urter, egen bandage, behandling osv. 4. efter ca. 1 uge var hoppen ikke halt, så i samråd med dyrlægen stoppede vi smertebehandling. 5. efter ialt 3 uger kom dyrlægen og scannede, der var klart bedring og opheling 6. efter ialt 4 uger kom hoppen tilbage på egen fold med foldkammerater, stadig med behandling, urter, og bandage om natten. 7. efter 6 uger kom dyrlægen og scannede igen, denne gang blev hoppen erklæret rask. Efterfølgende har jeg behandlet hoppen ca. 1 gang hver 14 dag i ca. 4 mdr. hun har ikke være halt siden den 1. uge, hun er blevet sat i fol og har fået føl i foråret. Hoppen er rentgående og har ingen problemer haft heller ikke ved vægtforøgelse. Jeg tror på at et stille og roligt forløb samt rette behandling er yderst vigtig for ophelingen. jeg satte hende på smal kost da, hun stod med boksro, så hun kun fik vitaminer og mineraler, hø/wrap og urter. Jeg vil som alternativ behandler jo altid have en fordel frem for andre, idet jeg selv kan behandle, så meget som jeg synes er nødvendig (har sikkert behandlet lidt mere) men det var en god oplevelse at arbejde med egen hest, så havde jeg en rigtig god mulighed for at se fremskridt hurtigt. Jeg har efterfølgende flere gange haft heste i behandling, hvor de har sået opstaldet hos mig, alt behandling er selvfølgelig i samråd med dyrlæge. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god slutning |
|
|
Min Shagya fik for 2 år siden konstateret en Gaffelbåndsskade i det ene forben hos Hørsholm, han var her 12 år. Havde døjet med at han blev småhalt hele tiden og dyrlæger sagde de 10 gange de var ude, at det bare var en kodeledsforvridning hver gang. Jeg valgte så at køre den til Hørsholm da jeg ikke mente det kunne være rigtigt den lavede så mange kodeledsforvridninger, for så måtte der være en årsag. På Hørsholm fandt de et hul og en blødning i gaffelbåndet og sagde at det var det den havde haft hele tiden. Han fik 6 ugers pause, hvor han dagligt gik på fold ca. 8 timer. Grundet hans alder synes dyrlægen han havde bedst af at komme ud og bevæge sig. Gik på stor fold med 4 andre. Herefter en kontrolscanning og så genoptræning i 6 uger på hård bund, ny scanning og så påbegynde blød bund. Han helede hurtigt og har ikke været halt eller generet af det siden. Vi har lige debuteret i MA0, så vi er ovenud lykkelige for slutningen på forløbet. Held og lykke med den. Lisette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gaffelbånd |
|
|
Min DV fik en forstrækning af gaffelbåndet i 2007. Den var ikke voldsom slet, men blev også klart reduceret pga hurtigt nedkøling og derefter opvarmning med back on track flere gange dagligt. Jeg mener at han stod (boksro) i ca. 4 uger (kan ikke helt huske det), hvorefter genoptræningen stod på 7 ugers skridt og derefter 6 uger gradvist øget træning. Skridt og de første uger var på hård bund. På kontrolscanningerne var der INTET at sige. Ikke engang arvæv, og dyrlæge roste helingen rigtig meget. Tror klart de skyldtes nedkølingen og back on track ! Idag - 3 år efter - rider vi MB på C-plan =)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Endnu én |
|
|
Ja jeg har så også fået en hest med gb skade. En slem en, grad 2 af 5. Smal men lang. Fik først dommen at den aldrig blev konkurrencehest igen, men at måske den kunne gå ture. Efter 3 mdr kørte vi til dyrlæge igen og fik at vide skaden var bedre men at han stadig var ligeså halt. Dyrlægen ville gerne erklære den uanvendelig, men vi prøver lige at vente 3 mdr mere og se om han bliver bedre. Var det i et for- eller bagben? Venstre bagben. Hvor længe fik de fri efter stillet diagnose? han stod fra september til december og blev scannet igen. skaden var helet lidt. Skal nu stå indtil februar. Hvad gjorde I ved det? jeg lukkede ham på løsdrift. Der hygger han sig med sin foldkammerat. Jeg var simpelthen så skuffet og ked af det hele da det skete, at jeg bare overlod ham til min far hvor han stod i sommer. Både hest og far nyder det  Overvejer nu at han, fordi han er blevet bedre, skal til at sove med BOT gamacher og et par gange i mdr. til spa i esbjerg.. Jeg lyttede ikke til min dyrlæge ang. sygefold, da kalibra slet ikke kan kalre i hovedet at være væk fra de andre. Derfor kom han på en stor græsrig mark med min gamle gphest som skulle på pension. Over hvor lang en periode genoptrænede I? Det ved jeg ikke endnu ..  Holder hesten stadig? I så fald ja, hvor mange år er det så siden? Og hvad bruges hesten i dag til til?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|