Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hånd Hest på tur???
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 12:37

Hej alle sammen

Jeg har lige et spørgsmål.

Jeg har en tinker dreng på 2år. Jeg kunne godt tænke mig at have ham med som hånd hest på lidt småture...

MEN jeg har aldrig prøvet det før, så kom endelig med gode råd, det har jeg brug for og lige meget hvad....

Og selvfølgelig også hvad jeg skal passe på.....

Takker Fra Susan

0
0
Svar på denne tråd

Hånd hest..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 13:14

Jeg ville ride ud på en hest som du er sikker på, og en hest dit plag kan sammen med. Træk dem evt. sammen en tur i skoven først.

Så er det bare at ride stille og roligt, lad plagen gå på siden af dig, og før evt. læreheste ind foran hvis der opstår problemer og op derefter af.

De første par gange til du og plagen er helt sikker, så rid på et tidspunkt, hvor du ved at der ikke er så mange andre.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

Transporter søges til leje til alm. kørekort i Juni

0
0
Svar på denne tråd

takker....
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 18:54

For svaret :-)

Er der ikke andre som kunne komme med nogle gode råd?? Er det bedst bare at have grime på min plag, eller andet udstyr som ville være bedre??

Susan

0
0
Svar på denne tråd

Hej Susan...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 19:00

måske skal du i starten træne på banen, så plagen lærer at følge med og at stole på "førerhesten"?

Jeg rider tit med min pensionerede ponydame som håndhest, og hende rider jeg bare med grime på. Jeg vil ikke anbefale et hovedtøj, for du risikerer at skulle trække hårdt.

Det er en pain in the a*s, hvis hestene ikke går i samme tempo - man kan få helt usædvanligt ondt i ryggen, hvis man skal "slæbe" håndhesten efter sig. Så det er en god idé at tænke over, at hestene gerne skal gå nogenlunde lige hurtigt.

/Line

Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Ingen...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 12:16

Ingen erfaring der - men har tit overvejet at gøre det, så vil da gerne lige høre nærmere om folks råd også :)

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  03-05-2008 07:04

jeg ville ligesonm line øve lidt på banen inden jeg red ud på turen, få indøvet nogle fælles signaler begge reagere på samt nogle signaler til håndhesten...

jeg kan f.eks. styre begge mine med stemmen samt ponyen (håndhesten) ved at pege... f.eks. hvis hun kommer for langt bagud kigger jeg på hende og peger ved min støvle og så kommer hun op på plads igen...

jeg foretrækker at have håndhesten inders med hovedet ved mit ben

Forkselligt udstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd

Håndhest
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 02:05

Da min hest var yngre var han med i skoven flere gange som håndhest. Vi startede på banen, så jeg var rimeligt sikker på at kunne styre ham, og så begyndte vi lige så stille at skridte ud. Til sidst var det i alle 3 gangarter, og vi har aldrig haft nogen problemer.

Han har altid haft kapsun på når han var håndhest, fordi den er nemmere at stoppe ham i, hvis nu der skulle være behov for en "nødopbremsning". Træktovet har været langt og af et materiale der ikke brænder i hånden, og så har jeg altid bundet en knude på enden af den, for så er den ikke så nem at trække ud af hånden på mig.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

få hjælp
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 12:07

af en person på gå-ben i starten, en der går ved siden af håndhesten.

Venligst Jen9

Lykken er en varm hestemule :-)

0
0
Svar på denne tråd

håndhest
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 14:27

Jeg rider ret ofte med min ene hest som håndhest og det kom sig mest af nød sidste sommer. De gik på fold sammen og ingen andre heste i se-afstand.

Jeg tog simpelthen den unge (dengang 5 år) med på mine terrænture.

Hun er skam fuldt tilredet, men mangler tit en rytter til disse ture og her den sidste måned har vi redet ned til sommerfolden på den måde.

Hun er meget afhængig af min ældre hoppe og ved jo hun ikke løber nogen steder uden hende, så derfor er jeg nok lidt mere modig end mange andre ville være.

Jeg trak jo altid dem begge på fold samtidig og red jeg på fodlen så løb den unge lidt med bagefter og det var egentlig der ideen kom for mig.

En dag skulle de flyttes til anden fold og så tog jeg tyren ved hornene og tog den unge med som håndhest. Det gik meget fint.

Siden har jeg krydret med lidt trav, men galoppen har vi ikke udfordret endnu. Det er faktisk ikke den unge der er et problem, men det at holde den gamle nede i tempo.

Det er bestemt ikke sidste gang jeg rider med håndhest.

Det er faktisk rigtigt fedt at sidde på den ene og have den anden ved siden. Det har så også den fordel at jeg kan nøjes med at ride en hest nogle dage.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 21:02

min ene vallak med på tur, inden han blev redet til.

Jeg sørgede for at have den unge på den side, der var væk fra vejen. Således at den ikke vendte bagparten ud foran en bil.

Ydermere var jeg virkelig pot og pande, med den gamle hoppe jeg havde dengang, og vallakken var også meget gode venner med den.

Det er ret vigtigt at du har styr på den hest du rider på, og at du ikke skal bøvle med to heste der hviner og sparker efter hinanden hele vejen.

Husk for guds skyld at have handsker på, og ikke noget med at binde hesten fast i dig selv eller sno tøjlen rndt om hånden.

De første gange havde jeg en veninde med(på hendes hest), så jeg ikke stod palle alene hvis det gik galt.

Jeg havde trense på den, af sikkerhedsmæssige årsager. Jeg kan ikke holde en vild/panisk hest i grime og træksnor. Og det er ikke sjovt hvis hesten går amok og stikker af.

Overvejer faktisk, at tage den med igen som håndhest nu, hvor den er pensioneret, og ikke oplever så mange ting.

Held og lykke med det.

..med mulerne..

Ferico-Coniston-Latoya-Hjalte-Bertram

0
0
Svar på denne tråd

Jeg copypaster
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 22:20

...lige mit indlæg fra en tidl. debat om samme emne ind:

Jeg har altid håndhesten på højre hånd, dels fordi det er min 'opmærksomme side' (er højrehåndet), og dels fordi håndhesten så går længst fra bilerne når man rider i trafik.

Jeg foretrækker at håndhesten har sit hoved og hals omkring ved mit ben, da jeg så dels kan se hvad den laver, og dels ikke bliver ansporet til at overhale. Jeg bryder mig generelt ikke om at have håndhesten bag mig/uden for mit synsfelt, da jeg så ikke kan se og korrigere hvis den fx smutter bagom ridehesten eller pludselig stopper (er prøvet midt i en galop, kan IKKE anbefales )

Men igen, det afspejler selvfølgelig hvor ung og velopdragen håndhesten er.

Jeg foretrækker kapsun eller grime - grime dog kun hvis hesten er 110% sikker, kapsun giver lidt mere kontrol, mens trense og bid nemt bliver uhensigtsmæssigt. Hvis håndhesten fx stopper, og du derfor hiver i træktovet for at få den med frem, så giver dette et tryk i biddet/laderne, og ofte mere i den ene side end den anden, hvilket jeg ikke synes er et hensigtsmæssigt signal for 'frem'. Men gør du det, er en delta-løsning et must - et stykke tøjle el.lign som klipses på begge bidsider, og som har en ring i midten = lige tryk i begge sider.

Men generelt synes jeg kapsunen er mere logisk, fordi den opfordrer hesten til at følge tovet gennem tryk på næse og i nakke.

Det er en god idé at lære den hest, du skal ride, at vige for tøjletryk - dvs at flytte sig for udvendige tøjle (skal du til højre, lægger du venstre tøjle på halsen - og hesten flytter forparten til højre) - og generelt lære den at være ekstremt opmærksom på sædet. Det gør det MEGET lettere at ride med én hånd.

Jeg har som regel træktovet i begge hænder, men styrer det med højre hånd - har det kun gennem venstre hånd som en ekstra sikkerhed. En stor knude på tovet kan anbefales, så glider det ikke så let gennem hånden.

Det var en lille roman om håndhesteri

I

0
0
Svar på denne tråd

jhdkhgks
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 20:56

Kender nogle der lærte deres føl at være håndhest - en var "føl-trækker" på egen hest og en red bagerst til at drive lidt til føllet hvis den pludselig fik den smarte idé at strejke. Men det gjorde den aldrig, den var mægtig glad for turene :)

0
0
Svar på denne tråd

1000.........
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 22:07

Tak for alle jeres rigtig gode svar De vil gøre mig nytte, d der var flere ting jeg ikke havde tænkt over... Så super fedt

Lige et spørgsmål, hvis man rider med Capsun, skal tovet så fastgøres i midterste ring??? Eller i den venstre, hvis man har hesten på sin højre side???

Susan

0
0
Svar på denne tråd

Midterste ring
Forfatter: 
Dato:  06-05-2008 00:33

Jeg har altid brugt den midterste ring.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

håndhest
Forfatter: 
Dato:  06-05-2008 14:51

Jeg rider med min datter. Jeg på islænder og hun på shetter som håndhest. Jeg ville også have hende på min højre side så hun var længst væk fra traffikken men shetteren trækker helt vildt efter min og ville helst gå meget tæt ved mit ben, det resulterede i at min veg sig ud på vejen så jeg havde et hyr med at få dem begge ind i rabatten. Derfor har jeg været nødt til at have hende på min venstre side da jeg så "trækker" shetteren ind i rabatten til mig, da han vil gå tæt. Ja sådan har de det bedst... Vi rider et sted med meget lidt og stille traffik så det fungere rigtig godt. Min datter styre jo også selv så linen er en lille sikkerhedsanordning hvis shetteren lige pludselig syntes den vil hjem eller selv bestemme retningen. Det er en rigtig dejlig måde at ride på vi har nogle dejlige ture men hestene er også meget knyttet og går altid sammen.

MVH Louise

Part i den dejligste islænder

Intet er som duften af hest.

Arkitekt MAA, hestetosset og ikke mindst mor til to dejlige unger.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider