...lige mit indlæg fra en tidl. debat om samme emne ind: 
Jeg har altid håndhesten på højre hånd, dels fordi det er min 'opmærksomme side' (er højrehåndet), og dels fordi håndhesten så går længst fra bilerne når man rider i trafik.
Jeg foretrækker at håndhesten har sit hoved og hals omkring ved mit ben, da jeg så dels kan se hvad den laver, og dels ikke bliver ansporet til at overhale. Jeg bryder mig generelt ikke om at have håndhesten bag mig/uden for mit synsfelt, da jeg så ikke kan se og korrigere hvis den fx smutter bagom ridehesten eller pludselig stopper (er prøvet midt i en galop, kan IKKE anbefales
)
Men igen, det afspejler selvfølgelig hvor ung og velopdragen håndhesten er.
Jeg foretrækker kapsun eller grime - grime dog kun hvis hesten er 110% sikker, kapsun giver lidt mere kontrol, mens trense og bid nemt bliver uhensigtsmæssigt. Hvis håndhesten fx stopper, og du derfor hiver i træktovet for at få den med frem, så giver dette et tryk i biddet/laderne, og ofte mere i den ene side end den anden, hvilket jeg ikke synes er et hensigtsmæssigt signal for 'frem'. Men gør du det, er en delta-løsning et must - et stykke tøjle el.lign som klipses på begge bidsider, og som har en ring i midten = lige tryk i begge sider.
Men generelt synes jeg kapsunen er mere logisk, fordi den opfordrer hesten til at følge tovet gennem tryk på næse og i nakke.
Det er en god idé at lære den hest, du skal ride, at vige for tøjletryk - dvs at flytte sig for udvendige tøjle (skal du til højre, lægger du venstre tøjle på halsen - og hesten flytter forparten til højre) - og generelt lære den at være ekstremt opmærksom på sædet. Det gør det MEGET lettere at ride med én hånd.
Jeg har som regel træktovet i begge hænder, men styrer det med højre hånd - har det kun gennem venstre hånd som en ekstra sikkerhed. En stor knude på tovet kan anbefales, så glider det ikke så let gennem hånden.
Det var en lille roman om håndhesteri 
I