Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Parader -Jeg fatter intet!
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:09

Jeg har idag øvet parader på min hest. Hun er rigtig dårlig til det, og da jeg er lidt slap i koderne idag, blev det kun til en masse skridt og parade øvelser.

Jeg prøver at lære hende at stoppe ved så lille tøjlehjælp som muligt, men problemet er at hun ignorerer mig.

Jeg blev ved og ved. Det tog nærmeste en halv bane at få hende helt stoppet på denne måde.

Da vi havde prøvet sådan en mill. gange tænkte jeg: "Det virker ikke, vi må prøve noget andet", hvorefter jeg tog betydeligt mere ved tøjlen.

Herefter stoppede hun promte, og virkede ikke utilpas ved situationen. Tværtimod virkede hun irreteret, da jeg brugte den lette tøjlehjælp.

Jeg har oplevet lidt det samme, når jeg rider iøvrigt.

Hun har altid været lidt sart i munden, men virker mest rolig, når man har ordenligt fat i tøjlen.

Kan det virkelig passe. Jeg vil helst ride med let hånd, men kan det passe at hun trives bedre med det modsatte?

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:16

Hvilket bid bruger du?

Min tanke er at hun ikke genkender dit blide stopsignal, eller er usikker på om det nu også betyder stop. Men hun er sikker på at det mere faste tøjletag betyder stop.

En anden mulighed er at bidet "knækker" i hendes mund, og i stedet for at hvert tøjletag giver et tryk/slag i munden, så vil den hellere "nøjes" med ét, og det forbliver så konstant sålænge du har "godt fat" i tøjlen.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

tredelt
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:33

Jeg bruger et tredelt. Nu er det længe siden jeg har brugt andet, men jeg erindrer ikke at det var anderledes. Snarere tværtimod.

Det er kan godt være hun ikke helt forstår hvad jeg vil. Det kan være jeg skal være meget tydelig, og så forfine, mine signaler efterhånden.

Hun stiver sig imod bidet, når jeg rider med lette tøjler og laver halve parader.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Kan det være
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:38

at hesten er lidt i tvivl om hvilken reaktion den skal give på bidet og derfor du først får en reaktion når du tager mere fat.

For jeg trorhelt bestemt at hesten trives bedst med en helt let kontakt.

Hvis jeg var dig ville jeg træne med fortsat at starte med den helt lette tøjekontakt, evt. kan du bruge en eller anden stop lyd lige før for at advare hesten, hvis den så ikke stopper inden for et par skridt, så må du tage mere ved.

Hesten har en ganske kort korttidshukommelse, så det nytter ikke noget at du skal ride halve baner førend den stopper.

Når du et par gange har taget mere ved for at stoppe så husk at mærke efter om den begynder at stoppe når du laver den lette anholdning.

Og husk også at være opmærksom på om du kommer til nogen gange i tøjlen hvor den ikke stopper, men måske gør noget andet med sit hovede. Det må den ikke for hver gang den gør det, lærer den sig selv at tøjlen ikke betyder stop alligevel.

Så husk hver gang du tager i tøjlen skal det betyde stop eller som minimum brems.

Hilsen og god arbejdslyst

- Matilde og Shalu :-D-

- Jamen, Han har jo ikke noget tøj på - HC. Andersen

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd

Forståelse..
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:49

Det der er vigtigt for at hesten bliver let på biddet, er at den forstår præcis HVAD den skal gøre for at få dig til at give efter..

Måske har den oplevet at hvis du tager let i tøjlen, så kan du godt finde på at give efter igen SELVOM den ikke har sat farten synligt ned ??

Men når du tager kraftigt i tøjlen, giver du først efter når den virkeligt standser og derfor tror den at let anholdning = sæt måske farten en smule ned, men kraftig anholdning = stop helt.

Hestens korttidshukommelse, er på gennemsnitligt 4-6 sek. Det vil sige at hvis man vil have hesten til at forstå en sammenhæng mellem en række kommandoer/begivenheder, så skal de startes og afsluttes inden det antal sekunder er gået...

Hvis vi antager at din hest har en korttidshukommelse på 5 sek, så har du 5 sekunder til at tage en let anholdning og derefter tage så kraftigt, som det er nødvendigt for at få hesten til at stoppe, så du kan belønne den ved at give efter på tøjlen og evt. give guf eller klap.

På denne måde, så forstår hesten at den første lette anholdning og den sidste belønning, hænger sammen og når du har gjort det nogle gange skal du bare tage let i tøjlen og VUPTI, så springer den derhen hvor belønningen er

Hvis du derimod bruger f.eks 10 sek på at få den stoppet og langsomt tager mere og mere fat, så er det KUN den kraft du brugte de sidste 5 sek inden hesten stoppede, den kan huske og så er den den mængde kraft der skal til igen næste gang, for at hesten stopper...

Altså, du kan tænke inde i hovedet: Venlig, kraftig, tak for det og efter nogle gange opdager du at hesten begynder at bremse på venlig

God fornøjelse

Susan Kjærgård Clinic på Vilhelmsborg

En dag for hele familien-

Køb din billet nu

www.blueberryhill.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hun har
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:50

Hun har fattet at den lette anholdning betyder brems, hun tager farten af, men hun stopper ikke helt, hun går bare langsommere og langsommere.

"Hvorfor stoppe helt, hvis hun (Rytteren) ikke mener det for alvor?"

Hun prøver mig meget af, både på jorden, i stalden og på rideturen.

Det er dejligt at have en hoppe med stort H.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 19:06

må du jo bare skære det ud i pap for hende

- det er nok det, Susan mener. Først vise venligt, hvis det ikke virker: skære ud i pap, og så virker det ;-)

Næste gang virker det hurtigere (y)

Men man skal lige øve sig selv på at blive hurtig og godt 'timet' i sine egne reaktioner :-P

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Ikke forstået..
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 10:25

Men så har hun jo netop IKKE forstået at let anholdning betyder STOP!

Hun tror at let anholdning betyder gå langsommere..

Hvis hun VIDSTE at let anholdning betød STOP, (og frihed i munden, når hun stod stille) tror du så ikke hun ville stoppe når hun mærkede den lette anholdning, fremfor at lægge mund til x antal kg pres fra en jernstang mod hendes mundvige, blot for at se om du "mente det alvorligt" ?

Susan Kjærgård Clinic på Vilhelmsborg

En dag for hele familien-

Køb din billet nu

www.blueberryhill.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke forstået
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 10:45

Jeg tror da heller ikke, hun har forstået det, men hvordan gør jeg hende det begribeligt.

Hun er generelt en hest, der helst skal have faste linier. Jeg tror, hun opfatter det som slaphed fra min side, med for utydelige tegn. Hun er meget lederhoppe, og jeg skal være meget ledende overfor hende, ellers tror hun hun kan tillade sig hvad som helst.

Hun stiller ofte spørgsmålstegn til det jeg beder hende om, og forstår generelt bedst en ordre.

Jeg synes generelt, hun er mere rolig, når jeg har god kontakt til hendes mund og jeg tydeligt viser hende vejen.

Susan Kjærgaards: Venlig, kraftig, tak for det, tror jeg jeg vil forsøge med.

Jeg har nok mere brugt: venlig, kraftig, træt af det.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

næserem
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 20:23

Idag prøvede jeg at spænde næseremmen et hul ind og vupti kunne hesten standses for lette hjælpere.

Til gengæld virkede hun mere irreteret i sit hoved, men det kan jo have helt andre årsager.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja der er mange undskyldninger
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 20:38

Til gengæld virkede hun mere irreteret i sit hoved, men det kan jo have helt andre årsager.

på dog at brug et af de råd du har fået, istedet for at begynde på, at påfører din hest unødvendig ubehag.

Pia

Jeg har så meget respekt for min underviser, at jeg aldrig kunne drømme om, at citere en af hendes sætninger, hvis ikke jeg kendte slutningen.

0
0
Svar på denne tråd

Hold nu op
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 20:44

Til Mette

JEG synes at det er et skridt i den rigtige retning, nu kan du så fortsætte detektivarbejdet på at finde ud af hvorfor hun er irriteret, og som du helt rigtig siger, så kan det have mange årsager.

Held og lykke

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Eller også?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 21:13

Eller også må du prøve at lave det som en nedtrapning - dvs mildere og mildere tag i tøjlen. Så følger hendes forståelse måske lidt bedre med.

Altså, hvis hun reagerer på 10 nu, så prøv 9 i stedet for 1 + 10 (hvis hun ikke reagerer på 1).

Kan du følge mig?

Så lander du mere sikkert på 1 - over tid.

Faren ved 1 og dernæst 10 metoden er nemlig at hun stadig ikke fatter hvad 1 betød, og først reagerer på 10, og slet ikke kobler de to ting sammen, fordi hun stadig er forvirret over 1. Det er jo på en måde et helt nyt signal du introducerer, og det andet er et meget velkendt. Så jeg tror hun bare vil holde sig til det hun kender stadig, og 1'eren så faktisk er spildt..

Husk at bruge alle de andre faktorer hun kender - sæde/shcenkler, som ved parade ved 10. Det fremgår ikke lige om du gør det, så det var bare lige ment som en reminder, hvis du ikke gør det..

Øv stop signal fra jorden med stemmen. Når hun kan dette signal godt, så kobl det sammen med sæde, schenkler og tøjlen på 9, eller hvor langt du er kommet i nedtrapningen. Jeg ville dog faktisk nok starte med at introducere stemmen hvis du ikke bruger den, og så vente med nedtrapning af tøjlekontakt til hun forstår stemme-signal for stop. Det vil ihvertfald gøre det nemmere.

Igen, hvis du allerede bruger stemmen og hun forstår det, så er dette bare ment som en reminder

Bare skriv hvis der er noget jeg skal uddybe.

Mvh Louise

0
0
Svar på denne tråd

21345etkw
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 21:19

Jeg vil mene at en hest generelt slapper mere af når den kan mærke at den er under sin rytter og bare skal reagere på de signaler som kommer.

Jeg ved fra min egen som jeg iøvrig selv har tilredt/tilridder at den er meget mere afslappet når jeg har den kostant under hjælperne. Den er mest afslappet ved at jeg arbejder med han koncentreret har ordenligt fat i tøjlen og rider ham med ben og sæde. I en parade klemmer jeg med schenkler og knæ og trækker i tøjlen. Jo tydeligere mit signal er jo mere afslappet er han.

Dette er netop fordi hesten får ET KLART signal. Dette går hesten tryg. Er signalet ikke tydeligt nok så bliver den usikker og utryg.

Så at hesten er ved hjælperne hele tiden og ikke er tvivl om hvad du vil giver dit en afslappet hest som meget lettere kommer i ret holdning.

Jeg rider selv med et 3 delt trensebid.

Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd

Biddet
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 21:31

Selvom næseremmen blev strammere, var den bestemt ikke for stram. Den har nok nærmere været lidt slatten før.

Hun har også haft sådan en lammedims om næseremmen og den pillede jeg også af.
Det kan være, jeg skal lade det være på.

Hun var meget mere lydhør idag.

Skummede hurtigt og fik afslappede hængeører, eller hva man nu kalder det.

Hun har det lidt med det klør i næsen, hvilket jeg ikke se som en sammenhæng med næseremmen.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

123445436
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 21:40

Hvilken trense rider med du med? Og hvor gammel er din hest?

Husk at der altid skal være MINDST 2 fingre på højkant mellem næsebånd og hest.

Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd

Hannoveransk
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 22:08

Jeg ride med hannoveransk næsebånd. Selvom jeg strammede det kunne der sagtens være 2 fingre under. Før kunne der nok nærmere være 4.

Hun er ca. 5½ år, så hun er jo bare ung.

Tænder er blevet ordnet for nyligt og hun fik fjernet 2 ulvetænder.

Det med de tydelige hjælpere kender jeg alt for godt.

Det er lige som om hun ikke regner mig for noget, når jeg forsøger at ride med mindre hjælpere. Hun vil gerne have tydelige signaler.

Hilsen Mette
og
Tanni

;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider