|
|
| Forkert - Hvordan gør I???? |
|
|
Kom til at tænke på hvad I egentlig gør når hesten har gjort noget forkert.
Med ordet "forkert" mener jeg ikke at hesten har gjort noget den ikke vidste var forkert, men simpelthen når den prøver en af, hvis det kan siges sådan UDEN det bliver misforstået?
Jeg plejer at sige en bestemt lidt høj lyd så hun ved at det ikke var i orden.
Hvis hun snapper efter mig, lægger øre eller skærer tænder, plejer jeg at ignorere det med mindre hun dirkete har fat i mun trøje. Så få hun et smæk over mulen. Men ellers synes jeg hun har ret til at være sur, men det skal ikke gå ud over mig!
Hun har en tendens til at sparke/true med at sparke når jeg er inde i boksen ved hende. (Hun har ejerfornemelse over boksen. Hun gør det ikke på staldgangen) Det siger jeg også den bestemte lyd og hvis hun vender røven til mig, så situationen kan blive farlig, har jeg altid et træktov med.
Hvis hun så sparker, for hun sådan et rap med træktovet at hun forstår at det ikke er i orden!
Dertil skal lige siges at det hjælper. Når hun har fået et rap med træktovet, går der laaaaang tid hvor hun er den sødeste lille hest der findes... Ej det er hun ikke i sin boks, men hun truer ikke med at sparke længere...
Hvis I tror jeg bare står og "tæver" min hest, så vil jeg lige sige at det er yderst sjældent jeg gør det og jeg foretrækker stemmen, men hvis det går hen og bliver farligt, så gør jeg det altså.......!
Træner også meget horsemanship med hende, for at hun har tillid til mig og hun er også blevet meget sødere, men hun vil stadig have lov til at bestemme i sin boks!
Hvad gør I???
Mvh. Anna
Tjek lige min hjemmeside og kom gerne med en kommentar i gæstebogen! http://www.geocities.com/ponier88
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Forkert - Hvordan gør I???? |
| Forfatter:  |
Camilla (Felur) |
| Dato:  |
29-11-2002 21:41 |
|
Det hedder sig jo, at man bør "ignorere uønsket adfærd". Så holder dyret gradvis op med det vi kalder for uvanen, da den ikke får den ønskede reaktion fra os. Ved meget kontaktsøgende dyr (f.eks. hunde), så er negativ opmærksomhed ofte lige så god som positiv - bare det er opmærksomhed!
Hvad jeg selv gør? Tja... jeg er nok ikke nogen helgen og jeg har da også klappet Felur en ordentlig én på halsen, men sidst jeg "smækkede ham sådan een", det er nok ved at være et års tid siden. Han har aldrig gjort noget til fare for andre, som at bide og sparke.
Gør han i dag noget uønsket, f.eks. går ud af boksen med jeg står derinde, så er et enkelt, fast "nej" som regel nok til at stoppe ham. Eller hvis han prøver at tage noget af den tabte strøelse på staldgangen, men jeg lægger trense på, så stamper jeg i jorden foran ham. Så løfter han instinktivt hovedet og jeg kan rose ham.
Hvorfor din hest er sådan i boksen, det kan jeg ikke svare på. Dog har jeg oplevet det før og det har bundet i usikkerhed fra hestens side. Den ene hest var/er en hoppe, som er møghamrende forkælet og ikke kender til nogen grænser, da ejeren tillader alt. "Det er jo så sødt". Venlig hilsen Camilla (Felur)
Capriati lædergrime, tre-delt bid, to-delt bid, sort trense :-) Sælges 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg kan for det meste bruge stemmen ind i stalden... Men når jeg ride og min hest fx. bukker, giver jeg et rap i røven, hvis han så gør det igen, får han et til, lige indtil han holder op. Det lyder måske somom jeg tæver ha, men det gør jeg altså ikke, han skal bare lære at det gør man ikke! (i) Gitte  Billig westernsadel købes" |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Da Mallen begyndte at nappe (!) efter mig, fik jeg et chok! Men så fattede jeg, at jeg sku' sætte hende lidt på plads.. Ikke ved at slå hende (jeg blev også for ckokeret til at gøre noget som helst  ), men ved at dyrke noget horsemanship.. Og nu er hun såmænd sød igen...
Hvis du bringer det frem i dig, som er i dig, vil det frelse dig. - Hvis du ikke bringer det frem, vil det ødelægge dig. - Thomasevangeliet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Okay, det lyder jo meget fornuftigt af jer allesammen.
Da jeg havde fået min nye pons, turde jeg ikke at "gøre" noget ved hende. Altså jeg mener det der med at dap hende én eller skælde ud, for hun var jo NY!(y)
Men efter ca. ½ år hvor hun gjorde hvad hun ville, begyndte jeg at blive mere og mere irriteret eller rettere sagt SUR over at hun snappede efter mig, løb fra mig ude på folden, sparkede efter mig når jeg rensede hove eller at hun ikke gad at have hovedtøj på så hun bare tog hovedet op. Og da hun er 1.37 og jeg kun er 1.50 cm høj, så kan hun godt tage hovedet laaangt op!
Nå men, jeg var jo konsekvent for jeg var jo SUR over alt det "pis" hun havde lavet med mig, så hvér gang hun drillede, fik hun en i hovedet! Jeg indså først bagefter at det var forkert. Men da jeg havde forsøgt at handle sådan i ca. en uge, blev det bare værre med hendes unoder! Hun sparkede mig fandme lige over knæet og @!#$ det gjorde ondt, og det var hvér gang jeg rensede baghove. Og hun gad IKKE fanges ude på folden så sommetider måtte jeg havde min ridelære til at hjælpe mig med at fange hende. Og hun begyndte at stikke af med mig ude i skoven så jeg blev nødttil at smide mig af før hun stoppede! Og det gjorde squ altid ondt!!
Men jeg prøvede at forestille hvordan jeg selv ville opføre mig hvis jeg fik en lussing hver gang jeg smadrede et glas der hjemme foreksempel. Og så ville jeg da osse gøre gengæld, men jeg ville da osse bare være mere brutal mod mine forældre hver gang de gav mig en lussing.
Men jeg prøvede at råbe NEJ til hende hvis hun drillede, og en gang imellem fik hun et dap. Og det endte med at hende og jeg indgik en slags kompromis!
Så den her dag idag, for 2 år siden har jeg verdens med opdragede pons. Altså selvfølgelig har hun lov at drille mig, men det forstår jeg osse og så driller jeg bare igen.
Sommetider kan jeg stå at skændes med hende, og jeg ved godt at det lyder lidt for underligt, men det kan jeg altså godt! Og det sker især når jeg vil longere hende  For så PLUDSELIG gider hun ikke at gå rundt, så går hun bare så tæt som mulig på mig og begynder at småstejle, ligesom for at provokere mig, men så løfter jeg longepisken og såå løber hun sin vej igen! Respekt til longe pisken. Det er ikke fordi at jeg nogensinde har slået hende med den, for jeg ved selv hvor ondt det gør at blive slået med den, så defor gør jeg det ALDRIG ved hende!!
Nå men jeg håber da at der er nogen derude i den hvide verden der vil lytte til dette indlæg!
KnuZer TheRider & hendes Hypper
Dont Dream it! Do it!  Søger halvpart 's ryttere, til ponyer i alle størelser. Du skal helst bo i Herning, Snejbjerg eller Tanderupkær. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
30-11-2002 00:51 |
|
Nu kan jeg se du har en hoppe, og mange hopper er desværre ret stride. Alle vores hopper på nær én, står og sparker bagud. Og nogen af dem kan man dårlig nok se på, uden de hviner. Ingen af Vallakerne gør det. De er meget sippet, og nogen af dem skal man faktisk passe lidt på med. Men det ligger til mange hopper, derfor jeg så vidt som muligt prøvede at undgå at købe en, da jeg skulle have ny hest. Vallaker er meget mere medgørlige, i de fleste tilfælde.
Du skal bestemt IKKE accepterer at den sparker efter dig, bider osv. Jeg er ikke for at man skal slå sin hest, overhovedet! Dog mener jeg godt, at du må klappe den en når den sparker efter dig, lige meget om det er farligt eller ikke, for det fatter hesten ikke.
Mit råd ville være, hav en pisk og en gullerod/'slik' med hvergang du går ind i dens boks. Sparker den efter dig, så klap den en i røven, og sig nej (Pas på dig selv). Kan du gå ind til den uden din sparker, så ros den med slik og klap. Nu ved jeg ikke hvilken psyke din hest har, men mange hopper er uutrolig stærke psykisk, og den vil prøve at overtage DIN lederrolle.
Der er sikkert nogle råd som er bedre end mit - må indrømme, at jeg aldrig har haft sådan en hest, men bare et forslag til, hvordan det muligvis kan gøres. --HeidiZ(Putin)-- Kieffer Wien sælgesTRYK HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hvis din hest sparker eller bider eller bare truer dig, så har den ikke nok "respekt".
Og TheRider... din hest trænger VIRKELIG til noget opdragelse og her mener jeg ikke tæsk, men nogle dominansøvelser. Tro mig det er IKKE almindeligt at heste driller ved at stejle ! Hun truer dig.
Om jeg fatter I gider de der heste som er sure, tænk hvor hyggeligt det ville være at sidde i et hjørne af boksen og hesten bare syntes at det var hyggeligt at du var der !? Min hoppe sparker på lågen hvis jeg ikke kommer hen til hende i boksen med det samme jeg kommer ind i stalden.
Vi har 12 heste (ismuler) ude ved os, hopper som vallakker. INGEN af dem bider eller sparker.
KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Førehoppe...! |
|
|
......Jeg har ikke børn,(har dog arb. m. børn + psykisk syge mv. ) Men synes ofte at heste "ligner" børn mentalt....med at prøve grænser af, jalousi osv. og selv om jeg har harft muler i mange år, så er det desv. ikke nok horsemanship kurser det er blevet til..
MEEN når vi ganske alm. mennesker får købt os en strid mule, er det ikke så svært at få en kærlig velopdragen hest ud af det...:)
Naturligvis er der forskel på alle muler, og de skal behandles individuelt og har forskellige problemer/uvaner...
MEEN som første og største regl.......MENNESKET ER FØREHOPPEN OVER ALLE....!!!! og førehoppen bestemmer og har altid ret ( og førsteret ) og SKAL have 110 % respekt...ellers er der kort process ( læs: øretæver pronte )
Jeg er IKKE særligt pedagogisk over for mine muler, men vi har gensidig respekt, de har deres små særheder og vaner mv. og det skal de have lov til..men ligegyldigt hvad jeg ber dem om, så gør de det/finder sig i det, og INGEN sparker, bider eller lægger øre af nogen mennesker, ligegyldigt om det gør ondt at få renset et sår el.lig...jeg har pt. ca. 1o stk. ox arabere i stalden, hingste, hopper og føl går sammen på fold hver dag, uden problemer...bl.a. fordi der ikke er tvivl om herakiet, og hvis de finder på at være "uretfærdige" mod en i flokken ( hvilket er meget sjældent), så bliver jeg tosset og forsvare den det går ud over ( så får de et spark i måsen..), derved har jeg markeret, at den "svage" hest står under MIN beskyttelse, og så er der ikke mere at være i tvivl om, for....førehoppen bestemmer....ganske enkelt 
Det kan jo blive temmelig farligt, hvis man ikke altid har fuld kontrol over mulen...
MVH. KJ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Førehoppe...! |
|
|
Jeg kan ikke forstå hvorfor nogen har SÅ ondt af den stakkels hest der lige har sparket dig på benet!! Jeg ville i stedet for at bruge horsemannship ol. give den et spark! Det gør heste ved hinanden og vi skal jo være førerhesten!
Jeg siger ikke at vi skal banke løs på vores heste, men hvis hesten sparker/bider mig så sparker/bider jeg igen - bogstavelig talt! - nøjnes dog for det meste med et meget bestemt klap over mulen ved bid... (i) Gitte  Billig westernsadel købes" |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Signe S |
30-11-2002 17:46 |
|
...og ser man på flokken er det altid de svageste heste der slås... hvor er det så man skal betragte sig selv som fører"hest", hvis man lige har klappet hesten en over næsen? -Altså erklæret sig svag...
En hest der er usikker reagerer forskelligt -nogle bliver aggressive og så hjælper det absolut ikke at hidse sig op -så fortsætter kommunikationen mellem hest og menneske bare i det samme spor; Hvor man bider og sparker efter hinanden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sara L |
30-11-2002 18:06 |
|
Jeg har også en hoppe, og efter at hun havde stået stille et halvt år var hun blevet meget "indædt" af flokken, altså jeg kunne næsten ikke gøre noget som helst med hende hvis man tog hende væk fra flokken.
(Hvor før elskede hun at stå alene på staldgangen og rå hygge.)
Ja, jeg var faktisk bange for hende:-( Men da jeg så fandt ud af at hun langsomt var ved at overtage leder rollen, blev jeg sq tosset>:-( Jeg har simpelthen gået med skyklapper for øjnene...
Nå men nu vidste jeg at nu var det sq mig der skulle have leder rollen tilbage.
Så hvis hun ikke ville med ind fra folden, så i stedet for at gi' op skruede jeg bissen på>:-(
Og det hjalp;-D
Og så var der de der magt kampe i stalden. Hvis hun sparkede ud efter mig og jeg vidste at det var efter mig og jeg lige nåede at undvige, råbte jeg ØV! Og så fik hun bare et ordenligt klap i R####. Det gjorde jeg éen gang og så var det ovre. Og hvis hun bed mig bed jeg igen.
Den dag idag kunne hun aldrig finde på at sparke eller bide mig! Hun beskytter mig på folden hvis der er en sur hest der kommer hen i mod mig så kommer hun og jager den væk{>
Men hun hader andre heste når hun er på staldgangen (jalousi) så hun ser meget sur ud, det ignorer jeg bare da det ikke er mig hun er sur på, og når jeg så snakker til hende flyver hendes 21cm lange hører frem, (jeg har målt dem:-D)og er meget glad. Men hvis hun vender røven til en af de andre heste eller bider efter dem, får hun et dask på halsen, for det må hun sq ikke på staldgangen.
I skoven truer hun også meget de andre heste, så jeg har en pisk med, og hvis jeg bare ligger den på halsen af hende uden at slå, så ved hun godt at hun skal lade vær' med det pjat og nyde naturen;-D
Og det hjælper...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg kender en pige som har en hoppe, en gammel en på 22 eller 23, som også truer både på fold og i boks. Den har, så vidt jeg ved, ikke gjordt NOGEN noget mens hun har haft den, vi ved ikke hvorfor den truer....
Jeg passer/opdrager en hingsteplag på 17 måneder. Jeg har (kun mig) passet den lige siden den blev født, og jeg har det sådan at den ska lære NU at det er meget forkert at sparke!!! Engang da den var 13-14 måneder sparkede den efter mig da jeg skulle rense hove, og jeg vente mig om og lossede den lige på ballen!! Den blev meget chokeret, men har heller ikke sparket siden...
Jeg synes det er MEGET vigtigt at heste bliver opdraget/trænet via "leg" trin for trin gennem hele deres ungdom, og ikke først når man skal til at tilride dem!!!
Jeg mener ikke heste skal opdrages med vold, men tvært imod med respekt. Man kan ikke forlange at hesten skal vise os respekt uden at vi viser dem respekt!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad skete der..... |
Ludvigsen |
30-11-2002 18:24 |
|
Hej...
Når jeg strigler min hest og skal til at rense hove, vender han tit røven til og 'truer' med at sparke (han har dog ikke gjort det endnu).
I starten blev jeg bange, og han kunne næsten jage mig rundt i boksen, fordi jeg var hunde bange!
Men nu går jeg bare hen mod, for at vise at jeg ikke er bange for ham og det ligssom er mig der bestemmer.
Hver gang han gør det siger jeg et højt og konsekvent "FY" eller "NEJ", og det hjælper!
Hvis han ellers truer med at bide, klapper jeg ham på Halsen og siger "NEJ".........nej er dog yderst, yderst sjælden at han gør det.
Men så her i onsdags, var jeg ved at longere ham, dog uden longe, med et træktov som pisk.
han var meget dygtig og gjorde som jeg bad, og jeg roste ham meget med "dygtig" og sådan noget(mens han stadig løb rundt)
Da vi så var færdig, og jeg gik hen til ham for at rose ham, gik hen væk fra ham, jeg fulgte med, ved siden af ham, for at få ham til at stoppe.
Men han begyndte at trave, og han sparkede bagud og ramte mig på låret.
Jeg fik et mildt træ lår.
Jeg skældte ham ikke ud, da det bare gjorde pisse ondt og jag var alene hjemme.
Er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor han gjorde det, da han aldrig har sparket nogensinde før har sparket ud, heller ikke ved hans forrige ejer.
Han har kun lagt øre, for at true inde i boksen.
Han var også glad og pruste da han blev longeret, så jeg kan faktisk ikke forstå det!
Var det bare et uheld han ramte mig??
det så dog ud som om han at han prøvede at ramme mig!
Hvad gjorde jeg forkert??
Knuzz Laura
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvad skete der..... |
|
|
Signe S.
Hvis underhesten ikke underordner sig førerhesten, så får den "en på lampen" af førerhesten. ALTID !
Førerhesten vil som regel jagte den nyankomne indtil den har vist underkastelse. Så at sige at førerhesten ikke slås er en underdrivelse. Som regel er det bare ikke nødvendigt for den at slås......
KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvad skete der..... |
ricko |
01-12-2002 09:34 |
|
Hej Signe S.
I større flokke er det under hestene der slås mest, da de ved hvem der er øverst men selv indbyrdes slås om at komme højer op af stigen.
Kommer der en ny hest ind i en støre flok, er det underhestene der slås med den først, igen, de ved jo hvem der bestemmer, og vil for alt i verden prøve om der kan få en mere under sig.
Men tro mig er der nogle der udfordrere føre hesten, så får de "en på lampen"
I en lille flok mellem heste vil man se føre hesten dele flere slag ud end i en stor flok.
I en lille flok som det er når man færdes sammen med sin hest, bliver man nød til, som førerhest at give hesten "en på lampen", hvis den udfordrer en.
Men alt dette her kommer så igen an på hvilke heste der danner flokken....
Om de er førerheste typer eller det er underheste typer.....
Jeg har en flok på 2 førerheste typer, det kan godt give en del knubs til tider, og jeg skal holde ret hårdt på min føre-post, hvilket til tider betyder øretæver til hestene....
Mvh
Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hmm...hvis mine gør noget de ved ikke må bruger jeg også stemmen...et bestemt, lidt højrøstet, "NEJ" eller "ØV" plejer at være rigeligt til at de stopper...de ved jo godt det er forkert men skal bare liiiige se engang imellem om jeg stadig mener det...hvis ikke det virker tager jeg et bestemt skridt frem mod dem så de bakker...hvis det af en eller anden årsag ikke er nok (sker måske en ud af 50 gange) eller ikke kan lade sig gøre (hvis de står i et spiltough fx) får de et klask på bringen eller halsen. Det er ikke fordi jeg slår hårdt og hvis det havde været en fremmed hest der var opdraget på en anden måde end mine ville det sikkert ikke være nok, men mine ved at når de får det klask så er de VIRKELIG gal på den.
Hvis det er noget de ikke må men ikke har fået at vide de ikke må siger jeg roligt men bestemt "Nej" og for mine egne er det nok til at de fatter det...igen ville det nok ikke virke på en fremmed hest der dels ikke er vant til mig og dels nok er opdraget på en anden måde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bider min hest mig, så bider jeg sk* igen.. |
|
|
Hvis min hest bider mig, ja så bider jeg da igen! Sparker hun mig, så får hun et igen. Ingen tvivl om det! Det skal være fair for alle, mennesker som heste.
Dog er mine dyr (heldigvis) velopdragene, og ingen af dem, hverken bider ellers sparker.
Jo, hingsten truer mig, når jeg er ved at fordre, men han får da bare besked om at skabe sig ordentlig efterfulgt af et ligegyldigt blik.. Det virker altid.
Men han truer altid først. Han har bidt efter min far eén gang. Det var min far selv udeom. Hingsten stod og spiste, min far stak hånden ind i boksen, hingsten truede ved at ligge ørene langt tilbage og åbne munden efter min far. Min far gjorde ingen ting, og snap, så bed hingsten efter min far.
Det var min far selv udeom, han var blevet advaret, og svarede ik igen på det..
Når en hest truer en i boksen, skal den vide at det er ik ok. Da det er OS (læs den som har daglig gang med hesten), der er lederen!
Det er i orden at de fortæller os, at de ik ret gerne vil have os inde hos dem i deres boks. Men de skal sk' respekter hvis vi går ind til dem. Vi skal så også respekter, hvis de gerne vil have boksen for dem selv!
Knus fra Vinnie_M(Som har fået opdateret sin præsentation den 11/11.)*** En mand uden en kvinde er som en fisk uden vand...!! *** Citat: min far...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Bider min hest mig, så bider jeg sk* igen.. |
Signe S |
01-12-2002 19:14 |
|
Jeg er da bare glad for at have verdens sødeste heste -de truer mig ALDRIG!!! Og er jeg på folden er der ingen der kæmper -vi havde i sommers en gæst på folden og det voldte en del problemer, da førerhesten bare ikke ville acceptere denne lille ny... Gik jeg ind på folden skulle jeg ikke gøre andet end at pege på førerhesten, som så kom hen til mig eller gav sig til at lave noget andet... Han har aldrig fået klaps af mig -bare respekt gennem træning...
Hvad så med de heste der er seriøst aggressive og virkelig ikke lader sig skræmme? -har trænet lidt med en hingstebasse, som var ekstremt aggresiv når den blev bange, ejeren så det som frækhed og klaskede den en, hvis den bed ud, hvilket resulterede i at fyren her blev endnu mere trodsig og havde man ikke øjne i nakken fik man et seriøst haps! Ved selv at forholde sig i ro og få den til at bakke, dreje rundt eller lignende hver gang den hidsede sig op var den aggressive adfærd overfor mig 100 % væk...
Men der findes jo mange mærkelige heste -jeg har bare ikke haft brug for andet end at få hesten til at koncentrere sig om noget andet end bideri og sparkeri...
VH Signe der er glad for at have de søde heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten prøver grænser |
|
|
Det er egentlig ikke så tit, jeg har nogle uoverensstemmelser med hestene - sikkert fordi jeg er konsekvent overfor dem.
Men naturligvis prøver de da til engang imellem, især føl og plage. Føllene ved som regel ikke, at det de gør er forkert - og plagene skal gerne lige tjekke, om det nu også kan passe, at jeg skal bestemme...
I langt de fleste tilfælde er det nok at sige hestens navn i et skarpt tonefald - men hvis det er nødvendigt (havde engang en hingsteplag der bed noget så nederdrægtigt), så vipper jeg den én med det der er nærmest: hånden, striglen, albuen, eller hvad det nu er. Det virker ret godt - men det skal ske prompte! Hvis en hest bider eller sparker, så har du kun et par sekunder til at reagere og gengælde i. Går der længere tid, så mister afstraffelsen sin berettigelse, og så skal du lade være.
Men som sagt, så har jeg sjældent problemer med hestene. Det nyligt fravænnede hingsteføl vi har stående, er ikke altid lige nem at "danse med". Men han har heller aldrig prøvet at stå bundet og blive rørt ved over det hele, ligesom han kun har fået løftet ben, når smeden har gjort det.
Men det tager jeg helt roligt. Jeg viser ham lige så stille hvad han skal gøre, og så roser jeg ham, når han gør det. Når han derimod for 5. dag i træk nægter at løfte venstre bagben, så taler jeg skarpt til ham og dasker ham på låret med en flad hånd. Så løfter han benet, og jeg skifter toneleje og siger til ham med en "kælen" stemme, at han er en god hest.
I det hele taget, så er stemmekontrol en rigtig god ting, når man arbejder med dyr (ikke bare heste). Alle dyr reagerer mere på stemmeleje og tonefald, end på de ord der bliver sagt - de forstår jo trods alt ikke vores sprog, men kun lyden af det.
Lys, venlig stemme ved almindelig "småsnak"
Mørk, bestemt stemme ved kommandoer
Skarp, kold stemme ved irettesættelser
"honningsød" stemme ved ros
- så kan dyrene forstå forskellen.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Når hesten prøver grænser |
Cecilie Med Fly |
03-12-2002 20:22 |
|
Hmm...dette er sikkert svært da der inde i boksen jo er strøget...men jeg plejer i stalden at stampe en gang i jorden og sige f.x "ai!" bestemt...og det virker...men dit problem ligger jo ikke omgang med hesten på staldgangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Når hesten prøver grænser |
|
|
Hvis en hest forsøger at mase mig i spiltovet, så siger jeg "nej!" el. lign.
Når den så har flyttet sig en en smule, så skubber jeg til den, så det er mig der maser lidt. Når den står stille får den ros.
Hvis en hest truer med at sparke, så skubber jeg med foden til den hov den truer med samtidigt med at jeg siger "nej!".
Det skal lige siges at jeg har redet i 10 år og haft min ugentlige gang på en rideskole og jeg er aldrig blevet ramt af et spark.
Hvis en hest truer ved at lægge ørerne fladt ned ad halsen, så tager jeg fat i dens hoved og skubber lidt til dens krop så jeg "dominerer" den væk fra mig. Når ørerne er fremme igen roser jeg.
Jeg bruger aldrig longepisk, og hvis hesten søger ind imod mig i en longe, truende, ja så trækker jeg dens hoved mod mig så den ikke kan bruge baghovene. Jeg fører den så ud igen, skubber lidt til den, beder den træde tilbage for mig osv., roser den så, og så kan jeg stå lidt på midten igen.
Det skal lige siges at jeg da også har klappet en hest én i røven ved stejl f.eks.
Når jeg underviser, og hvis to ponyer bliver redet for tæt af hinanden og truer med spark, så kan et højt "NEEEEEJ" fra mig, selvom jeg er meter væk, være nok til at få dem til at lade være - det er dejligt
Men der er godt nok også situationer hvor det er svært at gøre andet end at give en fysisk reprimande - og jeg er ikke modstander af et rap i røven - men modstander af sadistiske tæv udført over mange minutter af mennesker med en al for lille respekt overfor deres firebenede. Lise Rohden zatogi@hotmail.com
En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar!  | En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|