du skriver på din præs. at de to heste har lidt "adfærdproblemer" - hvis det sådan er generelt, så skal der nok en grundlæggende træning til 
At den skubber/maser når du lægger sadel på, vil kun være en del af det, hvordan er den at trække med, ride, løfte og hove?
Hvis den konstant søger grænser og invadere dit personlige rum, så må der træning til.
Udover at sadlen måske ikke passer, - men for mig lyder det mere som om at de ikke er specielt velopdragne, eller måske har manglet noget menneskekontakt og noget respekt?
Det er forbudt at mase, men heste har gode grunde til at gøre det de gør.